Policejní poradna: Další odpovědi na vaše otázky - část 5.

Přinášíme vám čtvrtou část odpovědí na otázky, které jste zaslali do naší pojicejní poradny.
Policejní poradna: Další odpovědi na vaše otázky - část 5.
Otázka:
1) Jak je to vlastne s alkoholem za volantem (krome toho, ze za nej samozrejme nepatri :-) ? Pred par lety se rikalo, ze kdyz si clovek da jednu desitku nebo dve deci vina, jeste se to vejde do nejakeho limitu. Je to zhruba tak? Nebo zadny limit neni a cokoliv nad nulove mnozstvi je trestne? Jak je to, pro srovnani, v jinych zemich?

2) Cloveku se casto stane, ze jede mistem, ktere spada pod nejakou obec (a tedy 50-km/h limit), ale pritom jde o rovny usek bez zastavby, tedy bez rizika nejakeho ohrozeni, i kdyby jel clovek 70 nebo 90 km/h. Nebylo by mozne se na tato mista zamerit a rozsazet znacky upravujici rychlost, aby nedochazelo ke zbytecnemu zpomalovani provozu? – Petr L.


Odpověď:
U nás platí tzv. nulová tolerance – to znamená, že není žádný limit. Je ale pravda, že (a to by potvrdili asi lépe lékaři) může nastat situace, kdy si tělo vytvoří samo stopové prvky alkoholu. Proto existuje tzv fyziologická hranice (cca 0.25 promile), která vlastně určuje, zda je zkouška (i ta orientační) pozitivní či nikoliv. V každém případě je ale pravda, že i jedna desítka tuto hranici přesáhne. V zahraničí je obvyklý limit, umožňující “rozumné” požití alkoholu – obvykle okolo 0.5 až 0.8 promile. U nás byla snaha některých poslanců ho také zavést, ale na základě doporučení ze strany EU to nebylo ani navrhováno v zákoně, protože náš stav (“Zero-Tolerance Limit”) je v zásadě cílem všech vyspělých zemí a ty se k němu pomalu blíží. Blíže viz tabulka:

Bezpečnostní pásy, maximální rychlost a hranice promile alkoholu v krvi v některých státech Evropy

Stát
Bezpečnostní pásy
Max. rychlost v km/h
Promile alk. v krvi

--

--
obec mimo
obec
dálnice
--
A
Rakousko
ano
50
100
130
0,8
B
Belgie
ano
50
90
120
0,8
BG
Bulharsko
ano
50
80
120
0
CH
Švýcarsko
ano
50
100
120
0,8
HR
Chorvatsko
--
60
90
90
--
DK
Dánsko
ano
50
100
110
0,8
D
Německo
ano
50
100
130
0,8
E
Španělsko
ano
50
100
120
0,8
F
Francie
ano
50
90
130
0,8
GB
V. Británie
ano
48
96
112
0,8
H
Maďarsko
ano
50
100
120
0
I
Itálie
ano
50
90
130
0,8
L
Lucembursko
ano
--
--
--
0,8
N
Norsko
ano
50
80
90
0,5
NL
Nizozemsko
ano
50
100
120
0,5
P
Portugalsko
ano
60
90
120
0,5
PL
Polsko
ano
60
90
110
0
RO
Rumunsko
--
60
80
80
--
S
Švédsko
ano
50
110
110
0,5
SF
Finsko
ano
50
100
120
0
SLO
Slovinsko
--
60
80
120
--
SK
Slovensko
ano
60
90
130
0
TR
Turecko
ano
--
--
--
0
YU
zb. Jugoslávie
ano
--
--
--
0

Otázky tzv. místní úpravy (osazení značkami) spadají do kompetence obecních úřadů. Těm lze uvedenou úpravu navrhnout a ty ji mohou (po projednání – m.j. i s Policií) realizovat.

Otázka:
Chtel bych se zeptat jak to je s provozem mopedu Stadiona na kterem nemam SPZ a pry musí od července být.Kde a co k vydání SPZ potrebuji? – Zdeněk N.

Odpověď:
Dnem 1. 7. 2001 začala platit povinnost registrace i pro mopedy. Majitelům mopedů začala tímto datem běžet jednoroční lhůta pro dodatečné zaevidování na okresním úřadě. Vozidlo se podrobuje pravidelné tech. prohlídce a to po čtyřech letech od první evidence a pak vždy po dvou letech. Měření emisí se nepodrobuje, pokud má provozní hmotnost do 400 kg (a to Stadion asi má, že ? ;-)))

Danou problematika řeší vyhláška č. 243/2001 Sb., o registraci vozidel, kde jsou podrobnosti. Výšku správního poplatku stanoví zákon o správních poplatcích a mělo by to být 100 Kč. Příslušným je okresní úřad podle bydliště majitele motocyklu.

Otázka:
Rad bych jen vedel, jestli se zkousky v autoskole na zacatku roku opet zmeni - zlehci. To je vse. - Jakub N.

Odpověď:
Znění testových otázek připravuje Ministerstvo dopravy a spojů ČR – zde je nutno hledat odpověď. Systém (např. to, že může být i více správných odpovědí a ostatní systémové věci) je dán zákonem (č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů) a ten může změnit jen parlament.

Vzhledem ke značné popularitě tohoto problému lze očekávat, že bude-li učiněna nějaká změna, určitě bude široce publikována na veřejnosti. Já jsem osobně spíše skeptický – od Nového roku se asi ještě nic nezmění, ale později snad ano. Jisté je, že se usilovně hledají chyby ve stávajících otázkách a ty se opravují, stejně jako se vyřazují otázky s nevhodně formulovaným zněním.


 

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

včera | Miro Mihálik | 17 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků