Policejní poradna: Další odpovědi na vaše otázky - část 4.

Přinášíme vám čtvrtou část odpovědí na otázky, které jste zaslali do naší pojicejní poradny.
Policejní poradna: Další odpovědi na vaše otázky - část 4.

Otázka:
Mám dotaz týkající se řízení malého motocyklu BABETA: Jaké doklady musí mít řidič? Jaké vybavení musí mít motocykl - nářadí, lékarničku, náhr.díly,...Jaké jsou povinosti dle nové vyhlášky o registraci těchto motocyklů a termíny? - Pavel M.


Odpověď:
K řízení postačuje oprávnění pro malý motocykl (AM)

Dnem 1. 7. 2001 začala platit povinnost registrace i pro mopedy. Majitelům mopedů začala tímto datem běžet jednoroční lhůta pro dodatečné zaevidování na okresním úřadě. Vozidlo se podrobuje pravidelné tech. prohlídce, a to po čtyřech letech od první evidence a pak vždy po dvou letech. Měření emisí se nepodrobuje, pokud má provozní hmotnost do 400 kg (a to Babeta asi má, že ? ;-)))

Otázka:
Chci se zeptat, jak je to s kruhovymi objezdy. Ma se davat blinkr pri vjezdu i pri vyjedzu, nebo jen při vyjezdu? Me v autoskole nedavno ucili ze se ma blikat tesne pred vjezdem a pak pri vyjezdu, ale pripada mi, ze jsem jediny, kdo to tak dela. - Jacobs


Odpověď:
Stávající právní úprava věc neřeší. Z logiky věci ale plyne, že směrové světlo se dává při změně směru nebo při změně pruhu. Když vjíždíte na objezd, tak měníte směr asi tak, jako v zatáčce (kde taky neblikáte) – nemáte jinou volbu než jet vpravo. Budete-li na vjezdu blikat, můžete zmást toho, kdo čeká vpravo od Vás – může si myslet, že odbočujete do jeho směru. Proto by bylo lepší blikat jenom při změně pruhu uvnitř objezdu a až na výjezdu.

Otázka:
Jaka je definice nakladniho vozidla? Podle meho nazoru se jedna o vozidlo urcene k preprave nakladu o celkove hmotnosti prevysujici 3,5 t.Jak je tedy mozne, ze na statni hranici jsou diskriminovani majitele osobnich vozidel upravenych pro podnikani majici zlute znacky? Proc musi tato vozidla, prestoze nevezou zadny naklad, pouzivat hranicni prechody pro nakladni prepravu a cekat nesmyslne fronty? - Pavel P.


Odpověď:
Byť uvedené vozidlo je odvozeno od vozidla osobního, v technickém průkazu je (pokud má “žluté” SPZ) vždy vedeno jako nákladní (obvykle kat. N1 – do 3500 kg) a musí dodržovat pravidla plynoucí pro nákladní vozidla. To, že Ministerstvo dopravy podlehlo tlaku některých dovozců a (kvůli odpočtu DPH a lepší prodejnosti) schválilo některá vozidla jako nákladní (byť jsou v podstatě osobní nebo off-road) pro majitele znamená, že mají nákladní automobil (také ho jako nákladní kupovali) a musí tedy respektovat ustanovení pro nákladní automobily.

Otázka:
Mame u nas v baraku takovy problem…Jde o to, ze jeden z obyvatelu si na verejnou komunikaci pred domem namaloval obdelnik s diagonalnim krizem a prave instaluje znacku s vyhrazenym parkovacim mistem. Na pruhy mu ted nikdo nesmi vjet, a to pri nedostatku parkovacich mist docela stve.

Ma clovek pravo zabrat si na verejne komunikaci misto pro parkovani sveho vozu? Za jakych podminek? Pokud je toto jednani protipravni, co s tim lze z pohledu poskozenych delat? – Marek N.

Odpověď:
Pokud někdo svévolně (a to zdůrazňuji) instaluje dopravní značky nebo zabírá veřejnou komunikaci, porušuje zákon (č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích) a lze ho za to podle § 47 zákona o přestupcích postihnout. Doporučuji jeho jednání oznámit referátu dopravy okresního úřadu a ten s ním zahájí řízení, které skončí povinností vše uvést do původního stavu.

Otázka:
chtela bych vyuzit teto sluzby a zeptat se na to, kdo ma prednost v jizde na kruhovem objezdu, ktery je oznacen jen znackou "Kruhovy objezd", bez znacky "Dej prednost v jizde".

Ma prednost v jizde:

a) prijizdejici ke kruhovemu objezdu ?
b) jedouci po kduhovem objezdu ?

Ja tvrdim A, tedy ze prijizdejici ke kruhovemu objezdu ma prednost, protoze ten na kruhovem objezdu mu musi dat prednost zprava.

Je to pravda? Predem dekuji za odpoved. - ErzEta

Odpověď: § 22 zákona 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů,:

Řidič vjíždějící na kruhový objezd musí dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím po kruhovém objezdu. Asi byste bourala. ;-)

Otázka:
Situace: odbočuji na křižovatce doleva na vozovku, kde jsou 4 pruhy (dva pro každý směr) a naproti mě odbočuje auto doprava. Pokud budou v tomto směru, kde chceme oba odbočit jen 1 pruh, musím mu dát logicky přednost podle pravé ruky. Ale když jsou ve směru kde oba chceme jet 2 volné pruhy, může odbočovat protijedoucí vůz do kterého pruhu chce ? Anebo musí odbočit do pravého (nejbližšího jeho pruhu) a já můžu zároveň odbočit do levého souběžného pruhu ? – Jaroslav B

Odpověď:
Základem je to, že Vy musíte dát přednost (přednost se dává v celé šíři vozovky) a ten, kdo má přednost se sám rozhodne, do kterého pruhu se zařadí (při dodržení všech ostatních pravidel sil. provozu). Vy můžete při odbočování vlevo vjet do levého pruhu cílové komunikace jen za předpokladu, že máte jistotu, že vozidlo, kterému dáváte přednost se zařadí do pravého pruhu cílové komunikace.

Otázka:
Odbočil jsem ve městě na zákazu odbočování - opodál stála hlídka městské policie a pokutovala mě. Za chvíli to samé udělal řidič auta označeného znakem zdravotně postižených (podotýkám, že můž za volantem nebyl vozíčkář). Toho městský strážník po několika slovech pustil. Nemyslím si, že značky platí "jen pro někoho". Porušovat předpisy snad nesmí ani řidič invalida, nebo ano? Strážník na můj dotaz odvětil, že muž byl invalida a tím to haslo. Ale zdá se mi, že v tomo případě to nebylo fér, onen "invalida" mohl jet jinou cestou, kterou bych býval mohl je i já. Domnívám se, že strážník udělal chybu. Mohl byste mi to poptvrdit nebo vyvrátit? Takové uplatňování dvojího metru je dosti trapné a nesolidní. Chápu, že invalidé mohou např. parkovat i jinde, než na vyhrazených parkovacích místech, ale co je moc, to je moc. To bych také mohl v jednosměrce potkat invalidu, který by se mohl vymlouvat, že "on je invalida", a tak smí jezdit i v protisměru. – Petr B.

Odpověď:
Pro vozidla označená jako vozidla osob s tělesným postižením platí, že v jednotlivých případech, a je-li to naléhavě nutné, nemusí po dobu nezbytně potřebnou řidiči dodržovat zákaz stání a zákaz stání vyplývající z dopravní značky "Zákaz stání"; přitom nesmí být ohrožena bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích.

Postup policisty lze těžko hodnotit – nemusel uložit pokutu, ale mohl věc řešit domluvou. V každém případě ale skutečnost, že vozidlo mělo označení pro invalidy ho neopravňuje k nerespektování zákazu odbočování a zdůvodnění policisty bylo zjevně špatné.

Otázka:
Chtěl bych se zeptat zda je možné si vyrobit sám závěsné zařízení s tím že koule bude použita s existujícího zařízení bude odejimatelná. Svářečské oprávnění mám a jsem schopen i dodat výkresovou dokumentaci. Před lety tato možnost byla. Jedná se o závěsné zařízení pro osobní automobil OPEL Rekord r.v. 1985. - Honsa.

Odpověď:
Vzhledem k tomu, že technické podmínky pro závěsná zařízení jsou poměrně přísné, nejsem si jist, zda by okresní úřad povolit výrobu jednotlivého tažného zařízení. V každém případě by ale muselo absolvovat poměrně náročné zkoušky, které by jeho výrobu činily neefektivní. Před případnou výrobou doporučuji navštívit okresní úřad (který má od 1. 7. 2001 tyto věci v referátě) a věc projednat. Moc bych v úspěch nevěřil – resp. bych se obával přísných podmínek, které budou stavbu podmiňovat. Spíš bych se snažil nějaké zařízení koupit např. z havarovaného vozu atd.

 






bazar

Opel Vectra 1,9
Rok výroby: 2007
Stav: 235 788 km
Cena: 75 000 Kč
Opel Meriva 1,7
Rok výroby: 2008
Stav: 160 829 km
Cena: 100 000 Kč
Opel Zafira Tourer 2
Rok výroby: 2013
Stav: 127 584 km
Cena: 360 000 Kč
Opel Astra 1,6
Rok výroby: 2015
Stav: 35 211 km
Cena: 310 000 Kč
Opel Zafira Tourer 2
Rok výroby: 2012
Stav: 142 961 km
Cena: 260 000 Kč
Opel Corsa 1,2
Rok výroby: 2011
Stav: 63 580 km
Cena: 150 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 1 příspěvek
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků