Policejní poradna: Další odpovědi na vaše otázky - část 3.

Přinášíme vám další část odpovědí na otázky, které jste zaslali do naší pojicejní poradny.
Policejní poradna: Další odpovědi na vaše otázky - část 3.
Otázka: Mam tendle dotaz: Jsem v USA a udela sem si tu ridicak na osobni vozidla, muzu si ho az prijedu spatky vymenit za ceskej ridicak? - Andrej H.

Odpověď: Příslušný okresní úřad vymění řidičský průkaz vydaný cizím státem nebo řidičský průkaz Evropských společenství za řidičský průkaz, je-li řidičský průkaz vydaný cizím státem nebo řidičský průkaz Evropských společenství platný.

Otázka: Od jakeho veku je treba mit lekarske osvedceni o zpusobilosti ridit motorove vozidlo? Lisi se to podle druhu vozidla? – Ing. Jan D.

Odpověď: Pravidelným lékařským prohlídkám je povinen se podrobovat (mimo řidičů vozidel s právem přednosti v jízdě, řidičů, který řídí motorové vozidlo v pracovněprávním vztahu, držitelů řidičského oprávnění skupin C, C+E, D, D+E nebo podskupin C1, C1+E, D1 a D1+E, který řídí motorové vozidlo zařazené do příslušné skupiny řidičského oprávnění a učitelů řidičů) také držitel řidičského oprávnění, který není osobou uvedenou výše a to nejdříve šest měsíců před dovršením 60, 65 a 68 let věku a nejpozději v den dovršení stanoveného věku, po dovršení 68 let věku pak každé dva roky.

Kuriozitou je že doklad o této prohlídce není povinným dokladem pro řízení vozidla.

Otázka: Jak je mozne, ze nekteri ridici policejnich vozu (a neni jich malo) nedodrzuji dopravni predpisy (napr. jizda po kolejich, prejizdeni plne cary, nedavani znameni o zmene smeru jizdy, apod. - to vse bez vystrazneho majacku)? Kdo a jak muze takove jednani postihnout? – Jan H.

Odpověď: Přestupky policistů se řeší u bezprostředního nadřízeného jako kázeňský přestupek (po projednání) – např. na základě oznámení kterémukoliv útvaru Policie (uvést čas, místo, SPZ). I když se to nezdá, někdy by policista raději zaplatil na místě 500 Kč, než dostal kázeňský trest – srážku z platu 15 % na tři měsíce.

Otázka: Jak je to s odbocovanim na krizovatce u Narodniho divadla ze smeru od Karlova mostu doleva na Narodni tridu? Mam za to, ze vzhledem k plne care je zde pouze jeden jizdni pruh, mnozi vsak plnou caru ignoruji a odbocuji z tramvajoveho pasu. V teto situaci toto dle meho nazoru sice prispiva k vetsi prujezdnosti krizovatkou, ale podle predpisu je to spatne (policie, zda se, toleruje). – Jan H.

Odpověď: Máte pravdu, je tam jenom jeden pruh. Na ten by se nemělo vjíždět při řazení před odbočením. Jakmile by tam byl vyznačen, tak se křižovatka stane pro tramvaje zcela neprůjezdnou.

Otázka: Jedu po silnici, ktera pred krizovatkou neni nijak oznacena, davama tedy prednost z prava a ejhle - na silnici zprava je videt dopravni znacka "dej prednost v jizde" (pro prijizdejici ridice). Proc tedy neni "moje" silnice oznacena dopravni znackou "hlavni silnice"? Kdyby auta ridily pocitace, krizovatkou by nikdo neprojel protoze by vlastne nikdo nemel prednost... Tato situace je casta v mensich mestech. Pro ridice, ktery situaci v dane lokalite nezna je to velice neprijemne. – Jan H.

Odpověď: Jedná se o chybu v komunikačním značení. V uvedeném případě by se nemělo nic stát (ten druhý tam má trojúhelník, takže si budete dávat navzájem přednost). Horší by to bylo, kdyby jste tam značku měl Vy a ten druhý ne. Potom se nehoda řeší jako nezaviněná účastníky, ale vlivem komunikační závady. Uvedený případ lze nahlásit např. cestou Policie (nebo obecního úřadu) správci komunikace, který je povinen závadu odstranit.

Otázka: Má na přechodu přednost i cyklista jedoucí na kole? – Milan D.

Odpověď: Cyklista na chodníku je chápán jako chodec, takže má. Je třeba ale vědět, že cyklista by na přechodu měl kolo vést a ne na něm jet, protože cyklisté mají používat silnice, nikoliv chodníky. V případě nehody budou postiženi oba účastníci – řidič i cyklista !

Otázka: Mám nabourane auto a to tak, ze se kastle a podvozek nedaji srovnat. Je to sportovni raritka z roku 1984(Mazda RX-7 1. generace 1,2 Wankel). Toto auto chci opravit za každou cenu. Koupil jsem v CR auto jine, nepojizdne (bez motoru-pravdepodobne odhlasene)). Zajimalo by mne, co potrebuji k tomu, abych mohl prestavet sve auto do karoserie nahradniho auta. Typ auta je stejny. Mam kupni smlouvu na auto. Ale jine doklady k nemu nemam. Dale mam to same auto z roku 1980. Koupil jsem ho take v CR, ale bylo sem dovezeno a pravdepodobne ani neprocleno. Chci toto auto prihlasit na veterana, abych s nim mohl jezdit na vystavy a srazy po svych a nemusel si pujcovat auto s vlekem. Pokud ho dodatecne proclim (tedy pokud se neda nekde dohledat, jestli uz procleno nebylo), na koho se mam obratit, abych dostal veteranske cislo? Zkousel jsem to pres veteranske kluby, ale tvrdi, ze maji plno. Pocet veteranu v CR je omezen? Je mi jasne, ze v zajmu bezpecnosti je potreba omezit 20-ti lete "popelnice". Ale musi se rozlisit mezi autem na denni jezdeni a autem pro radost. – Kamil M.

Odpověď: Uvedený dotaz je velmi specifický – uvedenou agendou se již Policie nezabývá (od 1. 7. 2001 přešla agenda přestaveb a výměn podstatných částí na okresní úřady). Vzhledem k tom, že se zcela změnila předpisová základna (vyhláška 102/1995 Sb., o schvalování technické způsobilosti a technických podmínkách provozu silničních vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, byla zrušena) i pro provoz veteránů, nemohu odpovědně zodpovědět Váš dotaz. Doporučuji navštívit okresní úřad a tam je s problémem seznámit.

Obecně lze jen konstatovat, že pro výměnu motoru se musí jednat o motory shodné a navzájem zaměnitelné (nejenom technicky, ale i z hlediska povolení výrobcem). Aby vozidlo mohlo být provozováno, musí alespoň jedno mít technický průkaz (je jedno které – buďto se bude evidenčně jednat o výměnu motoru nebo karoserie – podle toho, od kterého vozidla jsou platné doklady – i když fakticky se mění jenom motor).

Co se týká počtu veteránů, tak ten nijak omezen není – základem je jednak stáří vozidla a jeho historická “zajímavost”. Doporučuji kontaktovat např. Český klub historických vozidel, případně Asociaci klubu historických vozidel při ÚAMK Praha, tam Vám poradí, jak vozidlo převést do statutu veterána.

Otázka: Nevím jak v nové vyhlášce, ale stará vyhláška neřešila dvě věci, které mi nedokázali zodpovědět ani v autoškolách.

Před křižovatkou se semaforem je jeden jízdní pruh, vlevo mám tramvajový pás v úrovni vozovky oddělený přerušovanou čárou, která 50m před křižovatkou přechází v plnou a chystám se odbočit vlevo. Před odbočením vlevo se mám zařadit co nejvíce vlevo, tedy na tramvajový pás. (pokud se zařadím včas a nepřejedu plnou čáru, a pokud neomezím tramvaj, je to v pořádku, řekl bych) Pokud to není řízená křižovatka je to bez problému. Ale když mi skočí červená a přijede za mnou tramvaj, tak již omezuji tramvaj. Mám tedy zůstat vpravo nebo mám na koleje? Tato situace je například když jedu po nábř.E.Beneše a chci odbočit doleva na Čechův most, nebo když jedu po Smetanově nábřeží a chci odbočit doleva na Národní. – Martin N.


Odpověď: Pokud by byl odbočovací pruh pro odbočení doleva umístěn na kolejovém tělese, pak by tam musel být kompletně vyznačen (tedy včetně kolmé stop-čáry , šipky a levého vymezení. Situace, kterou popisujete vyznačuje jen jeden pruh, a to vedle kolejí (vpravo). Před odbočením se tedy všechna vozidla řadí do jednoho pruhu (což řidiči právě u Národního divadla často porušují – ve směru od Karlova mostu je jenom jeden pruh !) Přerušovaná čára se mění na plnou právě proto, aby se řidiči včas vraceli vpravo.

Otázka: Před křižovatkou jsou dva jízdní pruhy a za křižovatkou po odbočení tři. Tato situace je např. na křižovatkách Anglické či Vinohradské s magistrálou nebo Vrbenského-Argentinská. Při odbočování vpravo se stává, že řidič v pravém pruhu jede do druhého pruhu zprava, aby nemusel tolik točit. Je pravda, že řidič z levého pruhu má k dispozici ještě třetí pruh, ale co když si nevšimne? Obdobná situace je při odbočování vlevo. Spousta řidičů při odbočování vlevo počítá pruhy odleva, takže z levého jede do levého a z pravého do prostředního. Pokud druhý řidič počítá pruhy od pravé strany, jede z pravého do pravého a z levého do prostředního a opět může nastat kolize.

Ani na jednu z těchto situací jsem nenašel ve vyhlášce odpověď a když jsem se ptal v několika autoškolách, dostal jsem protichůdné odpovědi. Na můj dotaz mi DI Praha neodpověděl, přestože byl odeslán doporučeně. Proto doufám, že se mi dostane odpovědi zde. – Martin N.


Odpověď:Tady je situace trochu méně jednoznačná – podle mého názoru platí, že pruhy se počítají zprava (jezdíme vpravo) a tedy bych měl “držet” svůj pruh zprava. Jinak se již jedná o změnu jízdního pruhu a jsem povinen dodržovat veškerá pravidla (o omezení ostatních účastníků atd…). V podstatě vždycky výhodnější pozici má ten na vnitřním oblouku a ten, kdo jede po vnějším si ho musí “pohlídat”. Dále je rozhodné, zda na komunikaci na níž odbočuji, jsou pruhy vyznačeny plnou nebo přerušovanou čárou a podle toho se chovat.

Otázka: Dobrý den. Dostal jsem pokutu a policista mě nedal žádný papírek jako doklad. Jenom po mě chtěl občanku, ale nikam si údaje nezapisoval (alespoň jsem si teda nevšiml). Jenže on mě totiž zná. Může po mě teď vymáhat pokutu? To by si v tom případě mohl vymyslet libovolnou osobu a říct že mu má dávat pokutu. Jak to tedy je? Předem děkuji za odpověď. – Martin L.

Odpověď: Pokud Vám policista při dávání pokuty nedal doklad (blok) o zaplacení pokuty, je to v přímém rozporu se všemi normami a nařízeními! Jak víte, že pokuta neskončila u něj v kapse ? Doporučuji VŽDY důrazně trvat na vydání dokladu a v případě, že tak policista nechce učinit, oznámit jeho jednání na kterémkoliv útvaru Policie ČR. V případě kontroly totožnosti osoby policisté vyplňují zvláštní formulář, kam se údaje z dokladu totožnosti zapisují. Pokud Vás policista zná, nechápu, proč po Vás chtěl občanský průkaz.

Otázka: Za jakých podmínek a jestli vůbec je možné použít schválenou dětskou autosedačku obráceně na předním sedadle? Děkuji za odpověď. – Jiří P.

Odpověď: Zákon toto neřeší (zda po směru jízdy nebo proti). Řidič však musí zamezit používání zádržného systému na sedadlech, před nimiž a vedle nichž je umístěn airbag, pokud toto zařízení nelze na dobu použití zádržného systému vyřadit z činnosti.

Otázka: Vážení, mám dotaz k registraci malých motocyklů s motory do 50 ccm a se "šlapadly" (mopedy Stadion, Babeta atd.). Hovoří se o tom, že i tato vozidla budou muset být od určité doby registrována.

1. Je to pravda ? 2. Od kdy ? Bude nějaké "přechodné" období ? 3. Co budou muset splňovat tato vozidla, která jsou zatím v provozu bez jakéhokoliv dokladu, pouze se zaplaceným povinným ručením ? 4. Bude nutno absolvovat nějakou technickou prohlídku ? Jednorázově / opakovaně - v jakých intervalech ? 5. Bude po registraci na vozidlech namontováno nějaké číslo, nebo půjde jen o "papírovou" registraci ? 6. Kolik bude registrace stát ? 7. Který zákon / vyhláška tuto registraci upravuje ? – Miroslav T.


Odpověď: Dnem 1. 7. 2001 začala platit povinnost registrace i pro mopedy. Majitelům mopedů začala tímto datem běžet jednoroční lhůta pro dodatečné zaevidování na okresním úřadě. Vozidlo se podrobuje pravidelné tech. prohlídce a to po čtyřech letech od první evidence a pak vždy po dvou letech. Měření emisí se nepodrobuje, pokud má provozní hmotnost do 400 kg (a to Babeta asi má, že ? ;-)))

Danou problematika řeší vyhláška č. 243/2001 Sb., o registraci vozidel, kde jsou podrobnosti. Výšku správního poplatku stanoví zákon o správních poplatcích a mělo by to být 100 Kč. Příslušným je okresní úřad podle bydliště majitele motocyklu.

Otázka: Zajímalo by mne a myslím, že i ostatní, kteří doma mají nějakou tu motorovou frézu či dvoukolovou motorovou travní sekačku, zda podle nového zákona o registraci motorových vozidel podléhá povinně registraci také motorová travní sekačka např. VARI či MF70. Z obecné formulace zvláštních zemědělských strojů to tak jasně nevyplývá a je mnoho různých spekulativních výkladů (co právník to jiný výklad). – OÚ Rokycany

Odpověď: Omlouvám se, ale uvedený problém nemohu zodpovědět, protože toto je v kompetenci Ministerstva dopravy, které určuje, která vozidla patří pod systém registrace a která nikoliv.

Otázka: Ma policie pravo mne zadrzet, pripadne odvezt ke spravnimu organu v pripade ze nesouhlasim s prestupkem a zadam o sepsani protokolu o prestupku? – Martin G.

Odpověď: Právo zadržet osobu jednoznačně stanoví zákon o policii, kde jsou dány důvody pro zadržení. V případě, že nesouhlasíte se způsobem řešení přestupku, máte vždy právo se vyjádřit (na místě přestupku) a pokud nejsou důvody pro předvedení osoby (např. zjištění totožnosti atd. – ale musí jít o důvody jasně specifikované v zákoně !) pak Vás Policie nemá právo zadržovat.

Otázka: Dobry den, chtel bych se zeptat, slysel jsem neco o nejake nove vytvorene evidenci vozidel do ktere se musi prihlasit vsechna vozidla i kdyz uz jsou hlasena normalne. Existuje to a pokud ano do kdy je treba nahlasit vozidlo a vztahuje se to i na motocykly? A jeste jeden. Do kdy se musi "dat na znacku" maly moped (babeta). Dekuji za odpoved – Ondřej C.

Odpověď: Dnem 1. 7. 2001 začala platit povinnost registrace i pro mopedy. Majitelům mopedů začala tímto datem běžet jednoroční lhůta pro dodatečné zaevidování na okresním úřadě. Vozidlo se podrobuje pravidelné tech. prohlídce a to po čtyřech letech od první evidence a pak vždy po dvou letech. Měření emisí se nepodrobuje, pokud má provozní hmotnost do 400 kg (a to Babeta asi má, že ? ;-)))

Danou problematika řeší vyhláška č. 243/2001 Sb., o registraci vozidel, kde jsou podrobnosti. Výšku správního poplatku stanoví zákon o správních poplatcích a mělo by to být 100 Kč. Příslušným je okresní úřad podle bydliště majitele motocyklu.

Podle ust. § 89 zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), musí všichni majitelé do tří let uvést do souladu údaje v registru se skutečným stavem, přičemž dosavadní registrace o Policie ČR se považuje za registraci podle uvedeného zákona.

bazar

Mazda CX 7 2,2
Rok výroby: 2009
Stav: 89 864 km
Cena: 280 000 Kč
Mazda 6 2,2
Rok výroby: 2009
Stav: 132 856 km
Cena: 191 000 Kč
Mazda 6 2
Rok výroby: 2010
Stav: 150 646 km
Cena: 196 000 Kč
Mazda MPV 2
Rok výroby: 2003
Stav: 199 001 km
Cena: 66 000 Kč
Mazda 3 1,4
Rok výroby: 2004
Stav: 199 762 km
Cena: 53 000 Kč
Mazda 3 1,6
Rok výroby: 2006
Stav: 286 953 km
Cena: 36 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků