Poláci v FSO nedělali jen licenční Fiat a Polonez. Znali jste i Warsawu a Syrenu?

Naši severní sousedé během takřka celého minulého století pravidelně sahali k italské automobilové technice. Po druhé světové válce vyráběli nejen licenční, ale také vlastní vozy.

Prapočátky polského automobilového průmyslu najdeme u společnosti Ursus, která byla založena již v roce 1893. Ta se primárně zabývala výrobou traktorů a pod stejným jménem a se sortimentem zemědělské techniky funguje dodnes. Vyrobí mimo jiné i autobusy a trolejbusy. S osobními vozy je to složitější. Za vůbec první polský vůz je považováno CWS T-1, vyráběné v letech 1927 až 1931. Vyrobeno bylo v počtu přibližně osmi set kusů, skončilo kvůli licenční výrobě Fiatů 508.

Oficiální příběh o FSO Polonez je lež. Giugiaro ho pro Poláky nenavrhoval

Oficiální příběh o FSO Polonez je lež. Giugiaro ho pro Poláky nenavrhoval

S italskou značkou je spjata automobilová výroba v Polsku v druhé polovině dvacátého století: Polski Fiat 125p, 126p alias Maluch a FSO Polonez, využívající italskou techniku – tyto stroje velmi dobře známe. Ale ještě před nimi vznikaly i jiné vozy, a to pěkně dlouho. Po druhé světové válce chtěla polská vláda obnovit automobilový průmysl v zemi, plánem bylo navázat na předválečnou spolupráci s Italy. Státní komise pro ekonomické plánování proto 31. července roku 1948 podepsala smlouvu na výstavbu automobilového závodu ve Varšavě a licenční výrobu tehdy ještě chystaných modelů Fiat 1100 nebo 1400.

FSO 1100 Coupe mohlo být polským Lotusem Esprit. Skončilo ve šrotu

FSO 1100 Coupe mohlo být polským Lotusem Esprit. Skončilo ve šrotu

V plánu byla výroba 20.000 vozů ročně do tří let, Italům chtělo Polsko zaplatit svým uhlím. V roce 1949 se vztahy mezi východem a západem vyostřují a smlouva je zrušena – údajně z italské strany kvůli dostatku laciného uhlí, které měla země dostat v rámci Marshallova plánu. Polsko dále pokračovalo ve výstavbě továrny ve varšavské čtvrti Żerań a ze sovětské strany přichází nabídka bezplatné licence na vůz GAZ M20 Poběda. Polsko nicméně musí zaplatit celkem 380 milionů zlotých za technickou dokumentaci a výrobní vybavení. Společnost Fabryka Samochodow Osobowych (FSO) vzniká 17. ledna roku 1950.

Poláci vytvořili z Mustangu moderní FSO Warszawa. Fordu se to nelíbí

Poláci vytvořili z Mustangu moderní FSO Warszawa. Fordu se to nelíbí

O rok později do Polska dorazilo pět set vozů k montáži a první sestavené kusy začaly sjíždět z linky 6. 11. 1951. GAZ M20 byl první sovětským vozem se samonosnou karoserií, v SSSR se vyráběl v letech 1946 až 1958, FSO Warszawa vydržela ve výrobě až do roku 1973. Poháněna byla řadovým čtyřválcem o objemu 2,1 litru s ventilovým rozvodem SV – tedy po stranách válců. Motor měl výkon 36,8 kW (50 k) a točivý moment 122 N.m. Skrze třístupňovou převodovku byla poháněna zadní kola. Maximální rychlost činila 105 km/h, po vylepšení modelu v roce 1957 (označení M20 model 57 a později Warszawa 200) a zvýšení komprese motoru uměl vůz jet až 115 km/h. K dalšímu vylepšení dochází v roce 1960, Warszawa 201 dostává karburátor polské výroby, upravená světla a blinkry, přední teleskopické tlumiče a elektromagnetický startér.

Avia A11 Trend chtěla k české armádě, ta ji ale odmítla. Jízda byla otřesný zážitek

Avia A11 Trend chtěla k české armádě, ta ji ale odmítla. Jízda byla otřesný zážitek

Motor M-20 byl mimochodem o dva válce chudší kopií motoru Chrysler/Dodge o objemu 3,6 litru. Díky své jednoduchosti byl spolehlivý a neměl velké nároky na kvalitu paliva, byl ale také velmi těžký a ne zcela úsporný. V roce 1958 začínají práce na jeho modernizaci, která se týkala samotného bloku, mazání a hlavně rozvodu OHV. Výsledkem byla jednotka S-21 o výkonu 51,5 kW, která byla poprvé nasazena do další modernizace vozu s označením Warszawa 202 z roku 1962.

Škoda dělala SUV už v 60. letech. Zostudily i GAZ, Češi však měli smůlu

Škoda dělala SUV už v 60. letech. Zostudily i GAZ, Češi však měli smůlu

Zatímco technika byla postupně vylepšována, design z poloviny čtyřicátých let stačil notně zastarat. Právě na ten se zaměřilo vylepšení ve formě typu 203/204 s tvary sedanu z roku 1964 (na zajímavé prototypy se podívejte v galerii) a o rok později kombi 203K/204K. Tyto vozy zároveň dostaly řadu vylepšení po stránce odpružení a řízení. Warszawa 203 měla motor S-21, 204 byla vyráběna s původní M-20. Po protestech Peugeotu, který si nárokoval číselné označení s nulou uprostřed, došlo k přeznačení na 223/224. Od roku 1970 vůz dostává čtyřstupňovou převodovku. V průběhu výroby vznikly také speciální verze furgon, taxi a pick-up nebo sanitní vůz. Výroba byla ukončena 30. 3. roku 1973.

Poběda je úplně první Rusy vymyšlené auto. A zprvu to bylo fiasko

Poběda je úplně první Rusy vymyšlené auto. A zprvu to bylo fiasko

V květnu roku 1953 padlo rozhodnutí vyvinout lidový vůz Syrena s dřevěným skeletem, textilní karoserií a dvouválcovým motorem. Jeden z dvou prvních prototypů tak skutečně vypadal, druhý měl kovovou konstrukci s dřevěnou střechou. Motor těchto prototypů o objemu 690 cm3 a s výkonem 16,2 kW navrhl tým Ing. Fryderyka Bluemkeho, měl označení S-14. Další zkušební vozy již dostaly motor S-15 s objemem 746 cm3 a výkonem 19,1 kW. Veřejnost se s vozem Syrena seznámila v červnu roku 1955 na mezinárodní výstavě v Poznani, v srpnu pak byly prototypy srovnávány s Renaultem 4CV, Panhardem Dyna, DKW 3-6 a vozem Goliath GP700. Výsledkem testování bylo rozhodnutí nepoužívat dřevěné prvky v konstrukci.

Dokonalé kempování na ruský způsob zajistí snad je UAZ Bajkal. Přesvědčte se sami

Dokonalé kempování na ruský způsob zajistí snad je UAZ Bajkal. Přesvědčte se sami

Výroba se rozbíhá v březnu roku 1957 poněkud divokým způsobem. Pro kapotáž nebyly prozatím k dispozici lisy, tyto rané vozy tak dostávaly karoserii ručně vyklepávanou na cemento-asfaltových formách. Takto vzniklo několik set kusů, standardní postup výroby přišel až v roce následujícím. Dvouválcový motor S-15 měl v sériové podobě výkon 19,9 kW a byl osazován karburátory Jikov 350éH nebo BVF H362-8, přední kola poháněl skrze nesynchronizovanou čtyřstupňovou převodovku. Maximální rychlost činila 100 km/h. Dobové testy neměly pro první verze Syreny příliš chvály – kritizovaly slabé brzdy, moc velký volant, nepohodlná sedadla i špatné zpracování.

Mapujeme osud ruských značek. Co dnes dělají UAZ, GAZ i jiné?

Mapujeme osud ruských značek. Co dnes dělají UAZ, GAZ i jiné?

Proto v roce 1960 přichází modernizace Syrena 101, která přinesla změny v odpružení, o 4 centimetry větší rozchod na zadní nápravě, širší kola s menším průměrem a další vylepšení. Již o rok později jde do výroby Syrena 102 s upravenou karoserií, nastavitelnými opěradly předních sedadel, ruční brzdou napravo od volantu a dalšími drobnostmi. Vzniká také verze 102S, osazená litrovým tříválcovým motorem z Wartburgu 312 o výkonu 31 kW – vyrobena byla v přibližně 150 kusech. Syrena 103 přichází ke slovu v roce 1963, její motor byl upraven na výkon 22 kW, dostala teleskopické tlumiče zadní nápravy a od roku 1965 také topení s ventilátorem. Verze 103 S měla stejný motor Wartburg jako dříve, dostala však synchronizovanou převodovku.

Luxusní VAZ 2107 stál o trochu více než Škoda Favorit. Překonal ji snad ve všem

Luxusní VAZ 2107 stál o trochu více než Škoda Favorit. Překonal ji snad ve všem

Ta byla společně s novým tříválcovým motorem S-31 o výkonu 31 kW jedním z hlavních vylepšení verze 104, vyráběné v letech 1966 až 1972. Poslední kapitolou byla Syrena 105, která zažila přesun výroby do továrny WSM v Bielsku. Oproti předchůdkyním měla dveře otevírané po směru jízdy s klikami z 125p, menší zadní boční okna, jiná zadní světla a od roku 1975 také dvouokruhové brzdy. Výroba skončila v roce 1983, tedy po šestadvaceti letech. Vzniklo 521 311 exemplářů.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Řídili jsme nové Porsche Taycan Cross Turismo: Letí na silnici, dovádí v terénu!

Porsche Taycan Cross Turismo

Dostali jsme příležitost vyzkoušet nový přírůstek do elektrické rodiny Porsche Taycan. Je praktičtější a neztratí se ani mimo zpevněné cesty.

včera | Stanislav Kolman | 4 příspěvky
TEST Subaru Forester 2.0ie-S ES Sport: Pozor, vezu rybičky!

Subaru Forester ES Sport

Subaru Forester se nyní prodává i ve verzi Sport. Nečekejte ale žádné turbohrátky, tohle je hraní si s barvičkami.

9.  5.  2021 | Vladimír Kadera | 2 příspěvky
TEST Hyundai i10 1.0 T-GDI N Line: Bejby nebude sedět v koutě!

Hyundai i10 1.0 T-GDI N Line

Městskou krabičku se sportovním vzhledem asi nebudou všichni brát úplně vážně. V Hyundai i10 se 100koňovým přeplňovaným motorem se však skrývá víc, než se na první pohled zdá.

7.  5.  2021 | Jan Mička