Pokud se Kubica do F1 po havárii vrátí, bude to nejdříve za rok

Nová sezona formule 1 ještě ani nezačala a už se jeden z nejlepších pilotů ocitl ve smrtelném nebezpečí. Nedělní těžké zranění Roberta Kubici při italské Rallye Ronde di Andora otřáslo celým světem F1. Jezdec stáje Lotus Renault, který před pár dny účinkoval na předsezonním týmovém představení, narazil pouhé čtyři kilometry po startu lokální soutěže s vozem Škoda Fabia S2000 do svodidel. Jejich část při nárazu pronikla do vozu, což Polákovi způsobilo těžká zranění pravé ruky i nohy a také ztrátu pěti litrů krve. Vrtulník ho transportoval do nemocnice v Pietra Ligure, ale došlo k tomu až po dvou hodinách. Tam podstoupil náročnou sedmihodinovou operaci, při níž mu tým lékařů zachránil ruku před amputací.

V pondělí zdravotníci šestadvacetiletého Poláka probrali z umělého spánku. Dobrou zprávou bylo, že reagoval na okolí a cítil bolest v operovaných místech. Kubica je jedním z mála jezdců, který dokázal bojovat s favority špičkových týmů jako jsou Red Bull, McLaren nebo Ferrari. Loni skončil celkově až osmý, ale o propastných 64 bodů za sebou nechal devátého Michaela Schumachera. Třikrát dokázal vystoupit na podium, když skončil druhý v Austrálii, třetí byl v Monaku a Belgii. V roce 2008 zaznamenal v Kanadě své jediné vítězství v F1, to ale ještě reprezentoval stáj BMW-Sauber.

Jeho budoucnost v F1 je nyní velice nejistá. Až následující hodiny a dny potvrdí hybnost polámané ruky. Těžko předpokládat, že by se do kokpitu formulového vozu mohl posadit ještě letos. Podle střízlivých odhadů bude trvat minimálně rok, než se funkčnost pravačky zcela obnoví. Lékaři mu totiž během nedělní operace museli kromě dvojnásobné fraktury zápěstí spravit nervovou tkáň, šlachy a vazy. Situaci jim navíc komplikovaly titanové šrouby, které měl Kubica od roku 2003 v končetině, kdy se jako spolujezdec stal účastníkem dopravní nehody.

Kdo Poláka zastoupí?

Jezdce formule 1 rallye láká. Nejznámějším příkladem je Kimi Räikkönen. Finský mistr světa bude letos soutěže jezdit už druhým rokem. I Tomáš Enge, který nastoupil ke třem závodům F1, v rallye často rád startoval. Blízko ke Kubicemu má jiný český pilot Jan Kopecký. K nehodě se však vyjádřit nechtěl. „To po mně nechtějte. Jsme s Robertem kamarádi a mohu říct jen to, že mu přeji brzké uzdravení. Dál to nebudu komentovat. Je to tragédie, ale hlavně, že ho dali do kupy,“ prohlásil soutěžní jezdec týmu Škoda Motorosport.

Kubicovo místo v týmu Lotus Renault má nyní šanci obsadit jeden z dvojice rezervních pilotů, což jsou Brazilec Bruno Senna nebo Francouz Romain Grosjean. Oba už určité zkušenosti s Grand Prix formule 1 mají, ale ještě nebodovali. Spíš je proto pravděpodobné, že tým zkusí angažovat někoho ostřílenějšího.

Naskýtá se však otázka, jak mohlo vedení britské stáje povolit své jedničce start v rallye. Ta je sice dlouhodobě jeho koníčkem, ale možnost zranění ve vysokých rychlostech na běžných komunikacích je větší než na uzavřených okruzích. Lotus Renault půjde každopádně do nové sezony, která startuje 13. března v Bahrajnu, výrazně oslaben.

Klepněte pro větší obrázek
Škoda Fabia S2000 po nárazu do svodidel

bazar

Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 890 km
Cena: 54 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 317 km
Cena: 50 000 Kč
Renault Megane 1,9
Rok výroby: 2004
Stav: 168 436 km
Cena: 75 000 Kč
Renault Clio 1,2
Rok výroby: 2008
Stav: 75 153 km
Cena: 91 000 Kč
Renault Scenic 1,6
Rok výroby: 2001
Stav: 117 071 km
Cena: 51 000 Kč
Renault Megane 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 81 355 km
Cena: 152 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 22 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků