Pokud se Kubica do F1 po havárii vrátí, bude to nejdříve za rok

Nová sezona formule 1 ještě ani nezačala a už se jeden z nejlepších pilotů ocitl ve smrtelném nebezpečí. Nedělní těžké zranění Roberta Kubici při italské Rallye Ronde di Andora otřáslo celým světem F1. Jezdec stáje Lotus Renault, který před pár dny účinkoval na předsezonním týmovém představení, narazil pouhé čtyři kilometry po startu lokální soutěže s vozem Škoda Fabia S2000 do svodidel. Jejich část při nárazu pronikla do vozu, což Polákovi způsobilo těžká zranění pravé ruky i nohy a také ztrátu pěti litrů krve. Vrtulník ho transportoval do nemocnice v Pietra Ligure, ale došlo k tomu až po dvou hodinách. Tam podstoupil náročnou sedmihodinovou operaci, při níž mu tým lékařů zachránil ruku před amputací.

V pondělí zdravotníci šestadvacetiletého Poláka probrali z umělého spánku. Dobrou zprávou bylo, že reagoval na okolí a cítil bolest v operovaných místech. Kubica je jedním z mála jezdců, který dokázal bojovat s favority špičkových týmů jako jsou Red Bull, McLaren nebo Ferrari. Loni skončil celkově až osmý, ale o propastných 64 bodů za sebou nechal devátého Michaela Schumachera. Třikrát dokázal vystoupit na podium, když skončil druhý v Austrálii, třetí byl v Monaku a Belgii. V roce 2008 zaznamenal v Kanadě své jediné vítězství v F1, to ale ještě reprezentoval stáj BMW-Sauber.

Jeho budoucnost v F1 je nyní velice nejistá. Až následující hodiny a dny potvrdí hybnost polámané ruky. Těžko předpokládat, že by se do kokpitu formulového vozu mohl posadit ještě letos. Podle střízlivých odhadů bude trvat minimálně rok, než se funkčnost pravačky zcela obnoví. Lékaři mu totiž během nedělní operace museli kromě dvojnásobné fraktury zápěstí spravit nervovou tkáň, šlachy a vazy. Situaci jim navíc komplikovaly titanové šrouby, které měl Kubica od roku 2003 v končetině, kdy se jako spolujezdec stal účastníkem dopravní nehody.

Kdo Poláka zastoupí?

Jezdce formule 1 rallye láká. Nejznámějším příkladem je Kimi Räikkönen. Finský mistr světa bude letos soutěže jezdit už druhým rokem. I Tomáš Enge, který nastoupil ke třem závodům F1, v rallye často rád startoval. Blízko ke Kubicemu má jiný český pilot Jan Kopecký. K nehodě se však vyjádřit nechtěl. „To po mně nechtějte. Jsme s Robertem kamarádi a mohu říct jen to, že mu přeji brzké uzdravení. Dál to nebudu komentovat. Je to tragédie, ale hlavně, že ho dali do kupy,“ prohlásil soutěžní jezdec týmu Škoda Motorosport.

Kubicovo místo v týmu Lotus Renault má nyní šanci obsadit jeden z dvojice rezervních pilotů, což jsou Brazilec Bruno Senna nebo Francouz Romain Grosjean. Oba už určité zkušenosti s Grand Prix formule 1 mají, ale ještě nebodovali. Spíš je proto pravděpodobné, že tým zkusí angažovat někoho ostřílenějšího.

Naskýtá se však otázka, jak mohlo vedení britské stáje povolit své jedničce start v rallye. Ta je sice dlouhodobě jeho koníčkem, ale možnost zranění ve vysokých rychlostech na běžných komunikacích je větší než na uzavřených okruzích. Lotus Renault půjde každopádně do nové sezony, která startuje 13. března v Bahrajnu, výrazně oslaben.

Klepněte pro větší obrázek
Škoda Fabia S2000 po nárazu do svodidel
Test letních pneumatik má překvapivého vítěze. Mladou značku Falken

Test letních pneumatik má překvapivého vítěze. Mladou značku Falken

Autoklub ADAC otestoval šestnáct letních pneumatik v rozměru 205/55 R16 V a čtrnáct plášťů 175/65 R14 T.

dnes | Radek Pecák | 10 příspěvků
Minitest Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD: Důvod, proč MPV nesmí zemřít

Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD (minitest)

Rostoucí zájem o crossovery a SUV už v nedávné minulosti poslal na odpočinek dva velikány segmentu MPV. Jak ale dokazuje stále prodávaný Seat Alhambra, tyto vozy jsou stále potřeba.

22.  2.  2018 | Jan Mička | 5 příspěvků
TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 78 příspěvků