Pokračování legendy RX

Více než dva roky prezentovala Mazda na světových výstavách svůj koncept supersportovního vozu. Tento vůz měl řadu jmen (např. Mazda RX evolution apod.), nakonec však Mazda RX 8.
Pokračování legendy RX
Bylo to proto, že konstruktéři a designéři Mazdy čekali na ohlasy lidí na jejich koncept, protože si stále ještě nebyli jisti jeho uvedením do sériové výroby. V poslední době však svítá na lepší časy, protože automobilka Mazda oznámila, že se tento exkluzivní sportovní vůz vyrábět bude.

Klepněte pro větší obrázek Na první pohled jsou vidět výrazné aerodynamické proporce tohoto vozu, které nám napovídají, že se nejedná o nic tuctového. Oproti předchozím sériím RX jde o pětidveřový sportovní hatchback pro čtyři cestující. Předni část vozu upoutává velkými vstupními otvory pro přístup vzuchu k motoru a k brzdám. Výsledkem dlouhého ofukování vozu v aerodynamickém tunelu je celková zaoblenost karoserie a součinitel odporu vzuchu cx 0.26.

Karoserie upoutává dojmem dvoudveřového kupé, ale je to tím, že mezi předními a zadními dveřmi chybí středový sloupek. Mimoto se zadní dveře otevírají proti směru jízdy.

To, co ale sportovní vůz dělá sportovním vozem, není jen karoserie, ale hlavně jeho jízdni vlastnosti. Jako všechny typy Mazd RX je i tento typ poháněn Wankelovým motorem, v jehož vývoji jde Mazda ze všech automobilek nejdále. Ve voze RX-8 je použita již osmá generace tohoto motoru. Jedná se o dvoukomorový přeplňovaný motor o objemu 1,3 l (2 x 654ccm), výkonu 185kW / 8500 ot/min a točivém momentu 220 Nm / 7500 ot/min. Tento motor bude přes manuální šestistupňovou převodovku pohánět s využitím vyspělé elektroniky všechna čtyři kola, která budou obuta na pneumatik 225/45 ZR 18. Kvalitám motoru sekundují výborně i brzdy, které mají vpředu šesti a vzadu čtyřpístkové třmeny. Jízdní vlastnosti jsou tedy naprosto dokonalé.

Interiér sice na první pohled vypadá ryze sportovně, což bylo hlavním cílem při konstrukci Klepněte pro větší obrázektohoto auta, přesto např. sedačky, i když mají velmi výrazné boční vedení a sportovní profil, nepostrádají podle konstruktérů dostatek pohodlí ani pro dlouhé vzdálenosti. Přístrojové desce vévodí kruhový rychloměr a otáčkoměr, z nichž ten druhý má červené pole až od 9000 ot/min. V interiéru zaujme relativně dost vystouplý středový tunel mezi řidičem a spolujezdcem, který při dlouhých cestách slouží jako loketní podpěra. Celý interiér se nese ve znamení jasných barev, které navozují ještě více agresivní pocit. Vůz by měl být v základní verzi vybaven šesticí airbagů, elektronickou klimatizací či systémem jízdní stability, což už však dnes u sportovních vozů vyšších tříd příliš nepřekvapí.

Nakonec však jedna špatná zpráva pro ty, které RX8 uchvátila, vůz nebude v žádném případě uveden na trh v České Republice.
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 38 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků