Obří křídlo, místo karoserie jen trubky, spálené pneumatiky – a to vše na baterie. Budou takto jezdit ostrá elektroauta?
V rámci online akce N Day 2024 se korejská značka pochlubila konceptem, do nějž vrazila veškeré své know-how ohledně rychlosti a zábavy. Divize N uvedla, že se u svých aut hodlá soustředit na tři pilíře: Divočinu v zatáčkách, schopnosti na dráze a schopnost být sporťákem pro každý den. A těch chce dosahovat díky možnostem elektrického pohonu. Koncept RN24 představuje další ze série pojízdných laboratoří, první z nich pod názvem RM se objevil již v roce 2012 a navázaly na něj prototypy RN22e a N Vision 74.
U novinky bylo cílem nacpat co nejvýkonnější pohon do co nejkompaktnějšího půdorysu. Základem konstrukce je platforma E-GMP, ale zkrácená o 340 mm, čímž vozidlo odpovídá segmentu B. Vůz má rozvor 2660 mm a díky minimálním převisům nebude celková délka o moc větší. Pohon má na starost dvojice elektromotorů z Ioniqu 5 N s výkonem 175 + 303 kW, který čerpá energii z baterie o kapacitě 84 kWh.
Funkce se dají nastavovat podobně jako u rallyových speciálů, a to po stránce výkonu, citlivosti plynu, intenzity rekuperace nebo rozložení točivého momentu mezi nápravami – a to přes tlačítka na volantu. V jízdním režimu Rally je síla posílána na kola optimálně skrze elektronickou regulaci, čímž funguje podobně jako u závodního i20 N Rally 1, ale bez mnoha mechanických prvků.
Ze závodního světa si ještě vůz půjčil e-ruční brzdu, která již prošla zkouškami na skutečných tratích. Ta evidentně extrémně zvýší úroveň rekuperace, čímž eliminuje potřebu klasických brzd a jejich hydrauliky. Odpružení je řešeno podobně jako u rallyových speciálů skrze závodní tlumiče a tuhé pomocné rámy. Motorsportem je inspirován také exoskelet místo klasické karoserie, doplněný zadním křídlem ze závodních Hyundai pro sérii TCR. Kola o průměru 19 palců zase pocházejí z modelu Elantra N.
Parametry jsou skutečně působivé – zrychlení na 100 km/h zabere méně než 3,4 sekundy a maximální rychlost činí zhruba 240 km/h. Nicméně hmotnost 1880 kilogramů stále ještě ukazuje limity, s nimiž se současná úroveň techniky a hlavně baterií musí potýkat.