Pojišťovny budou zavádět nová kritéria pro cenu povinného ručení

V posledních letech nastal nový trend u výpočtu cen povinného ručení u našich pojišťoven. Můžeme se tak nyní setkat s tím, že řidiči v malých obcích zaplatí méně, mladší řidiči zaplatí více atd. Vývoj v oblasti povinného ručení však jde dál a i samy pojišťovny začínají pomalu při výpočtu ceny pojištění zvažovat více a více kritérii. Do budoucna se počítá s velkým počtem parametrů, které nakonec určí výslednou cenu. V České republice se nyní pojištění odvíjí od základního parametru a tím je objem motoru. Dle vyjádření velkých pojištoven bude v budoucnu systém nastaven tak, že prim bude hrát řidič a ne vozidlo.

Pokud půjdeme do okolních zemí, tak např. v Polsku pojištovny zohledňují pří výpočtu přes 20 kritérii. Jsou jimi věk řidiče, pohlaví, doba bez nehody, velikost obce, region obce a další. Po vzoru sousedního Slovenska hodlají pojišťovny zavést i výpočet dle výkonu vozu. Je jakási pravděpodobnost, že výkonný vůz má k nehodě blíže.

V blízké buoucnosti se tak dočkáme několika sazeb, kdy si každý bude moci vybrat, co mu sedne lépe, zda základní výpočet dle objemu, nebo dle výkonu. K tomuto základu se pak připočítají ona kritéria. Z dostupných informací uvažují některé pojištovny i nad kritérii jako je typ vozu. Dodávka, která denně jezdí desítky kilometrů, má větší pravděpodobnost nehody, než malá "nákupní taška", sporťák zase větší, než limuzína atd. Dalším poměrně kontroverzním kritériem má být barva vozu. Pokud opět půjdeme k pojišťovnám, které mají veškeré statistiky nehod k dispozici, tak se dovíme, že některé barvy prostě bourají častěji než jiné. Žlutou barvu si jen stěží vybere nějaký usedlý klidný řidič, ale spíše mladý agresivnější kolega. Další kritéria jako je věk, bydliště, pohlaví, region, doba držení řidičského průkazu, doba řízení bez nehody atp. se pak mají odrazit ve výši pojištění samotného řidiče a ne vozidla. Bohužel, daná kritéria jsou trochu diskriminující. Mladý řidič, který najezdí třeba 100 km za měsíc, ale bydlí v Praze bude platit více, než starší řidič z malé obci v Beskydech, který jezdí denně desítky a stovky kilometrů. Jisté parametry může řidič ovlivnit, např. bude-li jezdit bez nehod a nasbírá bonusy, jenže ostatní ovlivnit nemůže. A každému je jasné, že mladý řidič není automaticky horší, než starší.

Pojišťovny každopádně u těchto parametrů teprve uvažují, které a kdy zavedou. Každopádně již nyní některé pojišťovny umožňují zanesení některých paramterů do výpočtu a řidič tak má možnost více ovlivnit cenu "svého" povinného ručení.

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 29 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků