Pojišťovny budou zavádět nová kritéria pro cenu povinného ručení

Pojišťovny budou zavádět nová kritéria pro cenu povinného ručení

V posledních letech nastal nový trend u výpočtu cen povinného ručení u našich pojišťoven. Můžeme se tak nyní setkat s tím, že řidiči v malých obcích zaplatí méně, mladší řidiči zaplatí více atd. Vývoj v oblasti povinného ručení však jde dál a i samy pojišťovny začínají pomalu při výpočtu ceny pojištění zvažovat více a více kritérii. Do budoucna se počítá s velkým počtem parametrů, které nakonec určí výslednou cenu. V České republice se nyní pojištění odvíjí od základního parametru a tím je objem motoru. Dle vyjádření velkých pojištoven bude v budoucnu systém nastaven tak, že prim bude hrát řidič a ne vozidlo.

Pokud půjdeme do okolních zemí, tak např. v Polsku pojištovny zohledňují pří výpočtu přes 20 kritérii. Jsou jimi věk řidiče, pohlaví, doba bez nehody, velikost obce, region obce a další. Po vzoru sousedního Slovenska hodlají pojišťovny zavést i výpočet dle výkonu vozu. Je jakási pravděpodobnost, že výkonný vůz má k nehodě blíže.

V blízké buoucnosti se tak dočkáme několika sazeb, kdy si každý bude moci vybrat, co mu sedne lépe, zda základní výpočet dle objemu, nebo dle výkonu. K tomuto základu se pak připočítají ona kritéria. Z dostupných informací uvažují některé pojištovny i nad kritérii jako je typ vozu. Dodávka, která denně jezdí desítky kilometrů, má větší pravděpodobnost nehody, než malá "nákupní taška", sporťák zase větší, než limuzína atd. Dalším poměrně kontroverzním kritériem má být barva vozu. Pokud opět půjdeme k pojišťovnám, které mají veškeré statistiky nehod k dispozici, tak se dovíme, že některé barvy prostě bourají častěji než jiné. Žlutou barvu si jen stěží vybere nějaký usedlý klidný řidič, ale spíše mladý agresivnější kolega. Další kritéria jako je věk, bydliště, pohlaví, region, doba držení řidičského průkazu, doba řízení bez nehody atp. se pak mají odrazit ve výši pojištění samotného řidiče a ne vozidla. Bohužel, daná kritéria jsou trochu diskriminující. Mladý řidič, který najezdí třeba 100 km za měsíc, ale bydlí v Praze bude platit více, než starší řidič z malé obci v Beskydech, který jezdí denně desítky a stovky kilometrů. Jisté parametry může řidič ovlivnit, např. bude-li jezdit bez nehod a nasbírá bonusy, jenže ostatní ovlivnit nemůže. A každému je jasné, že mladý řidič není automaticky horší, než starší.

Pojišťovny každopádně u těchto parametrů teprve uvažují, které a kdy zavedou. Každopádně již nyní některé pojišťovny umožňují zanesení některých paramterů do výpočtu a řidič tak má možnost více ovlivnit cenu "svého" povinného ručení.

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 150 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků