Pojišťovny budou zavádět nová kritéria pro cenu povinného ručení

V posledních letech nastal nový trend u výpočtu cen povinného ručení u našich pojišťoven. Můžeme se tak nyní setkat s tím, že řidiči v malých obcích zaplatí méně, mladší řidiči zaplatí více atd. Vývoj v oblasti povinného ručení však jde dál a i samy pojišťovny začínají pomalu při výpočtu ceny pojištění zvažovat více a více kritérii. Do budoucna se počítá s velkým počtem parametrů, které nakonec určí výslednou cenu. V České republice se nyní pojištění odvíjí od základního parametru a tím je objem motoru. Dle vyjádření velkých pojištoven bude v budoucnu systém nastaven tak, že prim bude hrát řidič a ne vozidlo.

Pokud půjdeme do okolních zemí, tak např. v Polsku pojištovny zohledňují pří výpočtu přes 20 kritérii. Jsou jimi věk řidiče, pohlaví, doba bez nehody, velikost obce, region obce a další. Po vzoru sousedního Slovenska hodlají pojišťovny zavést i výpočet dle výkonu vozu. Je jakási pravděpodobnost, že výkonný vůz má k nehodě blíže.

V blízké buoucnosti se tak dočkáme několika sazeb, kdy si každý bude moci vybrat, co mu sedne lépe, zda základní výpočet dle objemu, nebo dle výkonu. K tomuto základu se pak připočítají ona kritéria. Z dostupných informací uvažují některé pojištovny i nad kritérii jako je typ vozu. Dodávka, která denně jezdí desítky kilometrů, má větší pravděpodobnost nehody, než malá "nákupní taška", sporťák zase větší, než limuzína atd. Dalším poměrně kontroverzním kritériem má být barva vozu. Pokud opět půjdeme k pojišťovnám, které mají veškeré statistiky nehod k dispozici, tak se dovíme, že některé barvy prostě bourají častěji než jiné. Žlutou barvu si jen stěží vybere nějaký usedlý klidný řidič, ale spíše mladý agresivnější kolega. Další kritéria jako je věk, bydliště, pohlaví, region, doba držení řidičského průkazu, doba řízení bez nehody atp. se pak mají odrazit ve výši pojištění samotného řidiče a ne vozidla. Bohužel, daná kritéria jsou trochu diskriminující. Mladý řidič, který najezdí třeba 100 km za měsíc, ale bydlí v Praze bude platit více, než starší řidič z malé obci v Beskydech, který jezdí denně desítky a stovky kilometrů. Jisté parametry může řidič ovlivnit, např. bude-li jezdit bez nehod a nasbírá bonusy, jenže ostatní ovlivnit nemůže. A každému je jasné, že mladý řidič není automaticky horší, než starší.

Pojišťovny každopádně u těchto parametrů teprve uvažují, které a kdy zavedou. Každopádně již nyní některé pojišťovny umožňují zanesení některých paramterů do výpočtu a řidič tak má možnost více ovlivnit cenu "svého" povinného ručení.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků