Pojištění versus Česká kancelář pojistitelů: padl průlomový rozsudek?

Neverending story, tak by se dal nazvat boj neplatičů povinného ručení v čele se STOPČKP a České kanceláře pojistitelů (ČKP). Podle tiskové zprávy, kterou sdružení na ochranu neplatících majitelů neprovozovaných motorových vozidel vydala, rozhodl v březnu 2013 Okresní soud v Kladně z 12. března 2013 ve prospěch žalovaného majitele vozu.
Pojištění versus Česká kancelář pojistitelů: padl průlomový rozsudek?

„Stejně jako rozsudky vydané dalšími okresními soudy po celé České republice, jež proběhly v posledních týdnech, jednoznačně vyvracejí všeobecně rozšířený názor, že ´zákonný příspěvek nepojištěných´ musí uhradit každý majitel nebo provozovatel vozidla, pokud neodevzdal tabulku s registrační značkou,“ uvádí tiskový mluvčí sdružení Jiří Ptáček.

O co konkrétně šlo a jak přelomový výrok soudu zní?

Soud řešil žalobu podanou Českou kanceláří pojistitelů proti vlastníkovi staršího vozidla Seat Alhambra, jež neměl uzavřeno povinné ručení. Kancelář opřela svou žalobu o tvrzení, že vozidlo je evidováno v centrálním registru vozidel tzv. „jako provozované“, ale v žalovaném období k němu nebylo sjednáno pojištění odpovědnosti.

Žalovaný vlastník se bránil tím, že vozidlo nebylo provozováno na pozemních komunikacích a bylo zaparkované v uzavřeném areálu.

Česká kancelář pojistitelů proti tomu argumentovala, že povinností vlastníka, jež své vozidlo neprovozoval na pozemních komunikacích, bylo dočasně či trvale ho vyřadit z registru vozidel. To znamená odevzdat tabulku s registrační značkou a osvědčení o registraci vozidla.

Zdravý rozum 

Soud argumentaci České kanceláře pojistitelů neuznal a do rozsudku vysloveně uvedl „nedošlo sice k formálnímu vyřazení z evidence motorových vozidel, což by byl jednoznačný důkaz o neprovozování vozidla, to však neznamená, že uvedenou skutečnost nelze prokázat i jinými prostředky“.

Z nevrácení tabulky s registrační značkou respektive z nevyřazení vozidla z evidence není podle soudu možné dovodit závěr, že vlastník vozidla musí vždy zákonný příspěvek zaplatit.

Povinnost platit příspěvek má jen ten, kdo vozidlo provozuje. Provozováním se rozumí užívání vozidla na veřejných komunikacích, případně ponechání vozidla na těchto komunikacích.

Jiří Ptáček dodává: „Množství podobných rozsudků výrazně roste. Mohu citovat například rozsudek Okresního soudu v Trutnově, jež do svého odůvodnění uvedl dokonce fakt, že jiný výklad zákona by byl v rozporu s Listinou základních práv a svobod.“

Strach z exekucí

Podle Jiřího Ptáčka Česká kancelář pojistitelů podobné námitky občanů obvykle zamítá a případy předává inkasním agenturám. Řidiči pod výhružkou exekuce pak výzvy proplácí, aniž by však k nim byl právní nárok. Počet těchto případů jde do tisíců.

Čeští motoristé obdrží ročně od České kanceláři pojistitelů zhruba 415 000 výzev a na sankcích zaplatí kolem 450 milionů korun.

Podle webu STOPCKP.cz, který hájí zájmy motoristů při sporech s ČKP, je však minimálně třetina této částky vymáhána neoprávněně a řidiči se mají hájit u soudu.
 

Minitest Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD: Důvod, proč MPV nesmí zemřít

Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD (minitest)

Rostoucí zájem o crossovery a SUV už v nedávné minulosti poslal na odpočinek dva velikány segmentu MPV. Jak ale dokazuje stále prodávaný Seat Alhambra, tyto vozy jsou stále potřeba.

22.  2.  2018 | Jan Mička | 4 příspěvky
TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 78 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků