Pojištění versus Česká kancelář pojistitelů: padl průlomový rozsudek?

Neverending story, tak by se dal nazvat boj neplatičů povinného ručení v čele se STOPČKP a České kanceláře pojistitelů (ČKP). Podle tiskové zprávy, kterou sdružení na ochranu neplatících majitelů neprovozovaných motorových vozidel vydala, rozhodl v březnu 2013 Okresní soud v Kladně z 12. března 2013 ve prospěch žalovaného majitele vozu.
Pojištění versus Česká kancelář pojistitelů: padl průlomový rozsudek?

„Stejně jako rozsudky vydané dalšími okresními soudy po celé České republice, jež proběhly v posledních týdnech, jednoznačně vyvracejí všeobecně rozšířený názor, že ´zákonný příspěvek nepojištěných´ musí uhradit každý majitel nebo provozovatel vozidla, pokud neodevzdal tabulku s registrační značkou,“ uvádí tiskový mluvčí sdružení Jiří Ptáček.

O co konkrétně šlo a jak přelomový výrok soudu zní?

Soud řešil žalobu podanou Českou kanceláří pojistitelů proti vlastníkovi staršího vozidla Seat Alhambra, jež neměl uzavřeno povinné ručení. Kancelář opřela svou žalobu o tvrzení, že vozidlo je evidováno v centrálním registru vozidel tzv. „jako provozované“, ale v žalovaném období k němu nebylo sjednáno pojištění odpovědnosti.

Žalovaný vlastník se bránil tím, že vozidlo nebylo provozováno na pozemních komunikacích a bylo zaparkované v uzavřeném areálu.

Česká kancelář pojistitelů proti tomu argumentovala, že povinností vlastníka, jež své vozidlo neprovozoval na pozemních komunikacích, bylo dočasně či trvale ho vyřadit z registru vozidel. To znamená odevzdat tabulku s registrační značkou a osvědčení o registraci vozidla.

Zdravý rozum 

Soud argumentaci České kanceláře pojistitelů neuznal a do rozsudku vysloveně uvedl „nedošlo sice k formálnímu vyřazení z evidence motorových vozidel, což by byl jednoznačný důkaz o neprovozování vozidla, to však neznamená, že uvedenou skutečnost nelze prokázat i jinými prostředky“.

Z nevrácení tabulky s registrační značkou respektive z nevyřazení vozidla z evidence není podle soudu možné dovodit závěr, že vlastník vozidla musí vždy zákonný příspěvek zaplatit.

Povinnost platit příspěvek má jen ten, kdo vozidlo provozuje. Provozováním se rozumí užívání vozidla na veřejných komunikacích, případně ponechání vozidla na těchto komunikacích.

Jiří Ptáček dodává: „Množství podobných rozsudků výrazně roste. Mohu citovat například rozsudek Okresního soudu v Trutnově, jež do svého odůvodnění uvedl dokonce fakt, že jiný výklad zákona by byl v rozporu s Listinou základních práv a svobod.“

Strach z exekucí

Podle Jiřího Ptáčka Česká kancelář pojistitelů podobné námitky občanů obvykle zamítá a případy předává inkasním agenturám. Řidiči pod výhružkou exekuce pak výzvy proplácí, aniž by však k nim byl právní nárok. Počet těchto případů jde do tisíců.

Čeští motoristé obdrží ročně od České kanceláři pojistitelů zhruba 415 000 výzev a na sankcích zaplatí kolem 450 milionů korun.

Podle webu STOPCKP.cz, který hájí zájmy motoristů při sporech s ČKP, je však minimálně třetina této částky vymáhána neoprávněně a řidiči se mají hájit u soudu.
 

Seat Leon 1.986
Rok výroby: 2013
Stav: 129 262 km
Cena: 225 000 Kč
Seat Leon 1.896
Rok výroby: 2009
Stav: 123 459 km
Cena: 104 000 Kč
Seat Altea 1.968
Rok výroby: 2011
Stav: 158 046 km
Cena: 160 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků