Pojištění v době dovolených

Máme tady konečně léto, čas kdy se většina motoristů vydává na dovolené nebo alespoň na výlety.
Pojištění v době dovolených

Mnoho z nás použije pro tyto případy svého motorového vozidla. A cestování bez pojištění není možné.

Nejdůležitější pojistkou, kterou musí mít uzavřenu každý motorista je tzv. „Povinné ručení“, správně Pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem motorového vozidla. V tomto článku se zaměříme na některé aspekty tohoto pojištění.

Pojištění odpovědnosti je s účinností od 1. 1. 2000 demonopolizováno a v současné době jej nabízí více než deset pojišťovacích ústavů. Každý držitel vozidla si tak může vybrat u které z pojišťoven si své vozidlo pojistí. Výběr je široký.

Všechny pojišťovny jsou při provozování tohoto druhu pojištění vázány vyhláškou č. 168/99 Sb. a dále pojistnými podmínkami a smluvními ujednáními, které schvaluje ministerstvo financí jako dozorčí orgán. Z tohoto je patrné, že základ pojištění je u všech pojišťoven stejný.

Pojištění se vztahuje na škody na věci, na zdraví a na životě. Z pojištění není tedy hrazena jen škoda na samotném motorovém vozidle, jak se říká „plechy“, ale i škody jako jsou bolestné, ztížení společenského uplatnění, ušlý zisk, regresy apod. Takovéto škody mohou dosáhnout vysokých hodnot, hlavně pokud se jedná o škodu v zahraničí, proto většina pojišťoven nabízí svým klientům možnost zvolit si mezi několika limity plnění.

Klient si tedy může zvolit vyšší limit plnění než je stanoven zákonem jako minimální, 5 miliónů na škody na majetku a 18 miliónů na škody na zdraví a to většinou ve výši okolo 50 miliónů pro oba typy škod. Pojistné obvykle bývá trošičku vyšší než je při základním limitu.

Z pojištění jsou hrazeny i náklady spojené s účelným vynaložením nákladů na právní zastoupení.

Vzhledem ke skutečnosti, že se pojištění vztahuje na škody, ke kterým došlo jak na území České republiky tak i na území cizích států, jejichž seznam je stanoven vyhláškou ministerstva financí, vydává se ke každé pojistné smlouvě Zelená karta.

Tuto klient ve většině případů obdrží při sjednávání pojistné smlouvy a dále pak vždy ke konci kalendářního roku, protože karta je vydávána s účinností do 31. 12. příslušného kalendářního roku. Meziročně se rovněž mění seznam států, kde Zelená karta neplatí a motorista je povinen si sjednat při vstupu do tohoto státu na hranicích samostatné pojištění. V současné době patří mezi takovéto státy např. Izrael, Irán, Irák, Maroko, Tunis a Jugoslávie.

Při uzavírání pojistné smlouvy obdrží klient mimo samotné smlouvy a případné Zelené karty Doklad o pojištění. Tímto se prokazuje při případných policejních kontrolách, ne pojistnou smlouvou, ale tímto dokladem o pojištění a v cizině Zelenou kartou.

Co v případě, že motorista Zelenou kartu nebo Doklad o pojištění ztratí nebo mu jej odcizí? Obrátí se na svou pojišťovnu a požádá o vystavení nové. Ve většině pojišťoven je vydání nových formulářů bez poplatku.

Změnou oproti zákonnému pojištění vozidel před rokem 2000 je zavedení systému bonus/malus, podobně jako tomu bylo již dříve u havarijního pojištění vozidel. Znamená zvýhodnění motoristů s nízkým škodním průběhem ve formě snížení pojistného a naopak navýšení pojistného pro motoristy s vysokým škodním průběhem. Bonus pro rok 2001 činil u většiny pojišťoven 5% z ročního pojistného, celkový bonus může u některých dosáhnout až výše 60%. Malus pojišťovny pro tento rok neuplatňovaly. Z těchto čísel je patrné, že jezdit bez nehod se vyplatí.

Co dělat v případě pojistné události? V každém případě je pojištěný, v tomto případě škůdce povinen přivolat k místu nehody policii a škodu nahlásit svému pojistiteli. V tomto roce se zvýšil limit, do kterého není nutné k místu nehody přivolat policii a to do výše 15.000,- Kč, neplatí v případě, že došlo ke zranění účastníků nehody. Některé pojišťovny vybavují své klienty formuláři, které slouží k záznamu dopravní nehody nebo umožňují klientům volat na bezplatné linky, kde mají možnost škodu nahlásit. Vzhledem ke konkurenčnímu boji mezi pojišťovnami jsou klientům nabízeny další služby. Především stojí za povšimnutí bezplatné asistenční služby, nabízející celou škálu pomoci, jako například odtah nepojízdného vozidla, opravu na místě, náhradní ubytování nebo volání zdarma a komunikaci v českém jazyce i ze zahraničí.

Ať již pocestujete kamkoliv s Povinným ručením nabude Vaše cesta jistoty.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků