Pojištění v době dovolených

Máme tady konečně léto, čas kdy se většina motoristů vydává na dovolené nebo alespoň na výlety.
Pojištění v době dovolených

Mnoho z nás použije pro tyto případy svého motorového vozidla. A cestování bez pojištění není možné.

Nejdůležitější pojistkou, kterou musí mít uzavřenu každý motorista je tzv. „Povinné ručení“, správně Pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem motorového vozidla. V tomto článku se zaměříme na některé aspekty tohoto pojištění.

Pojištění odpovědnosti je s účinností od 1. 1. 2000 demonopolizováno a v současné době jej nabízí více než deset pojišťovacích ústavů. Každý držitel vozidla si tak může vybrat u které z pojišťoven si své vozidlo pojistí. Výběr je široký.

Všechny pojišťovny jsou při provozování tohoto druhu pojištění vázány vyhláškou č. 168/99 Sb. a dále pojistnými podmínkami a smluvními ujednáními, které schvaluje ministerstvo financí jako dozorčí orgán. Z tohoto je patrné, že základ pojištění je u všech pojišťoven stejný.

Pojištění se vztahuje na škody na věci, na zdraví a na životě. Z pojištění není tedy hrazena jen škoda na samotném motorovém vozidle, jak se říká „plechy“, ale i škody jako jsou bolestné, ztížení společenského uplatnění, ušlý zisk, regresy apod. Takovéto škody mohou dosáhnout vysokých hodnot, hlavně pokud se jedná o škodu v zahraničí, proto většina pojišťoven nabízí svým klientům možnost zvolit si mezi několika limity plnění.

Klient si tedy může zvolit vyšší limit plnění než je stanoven zákonem jako minimální, 5 miliónů na škody na majetku a 18 miliónů na škody na zdraví a to většinou ve výši okolo 50 miliónů pro oba typy škod. Pojistné obvykle bývá trošičku vyšší než je při základním limitu.

Z pojištění jsou hrazeny i náklady spojené s účelným vynaložením nákladů na právní zastoupení.

Vzhledem ke skutečnosti, že se pojištění vztahuje na škody, ke kterým došlo jak na území České republiky tak i na území cizích států, jejichž seznam je stanoven vyhláškou ministerstva financí, vydává se ke každé pojistné smlouvě Zelená karta.

Tuto klient ve většině případů obdrží při sjednávání pojistné smlouvy a dále pak vždy ke konci kalendářního roku, protože karta je vydávána s účinností do 31. 12. příslušného kalendářního roku. Meziročně se rovněž mění seznam států, kde Zelená karta neplatí a motorista je povinen si sjednat při vstupu do tohoto státu na hranicích samostatné pojištění. V současné době patří mezi takovéto státy např. Izrael, Irán, Irák, Maroko, Tunis a Jugoslávie.

Při uzavírání pojistné smlouvy obdrží klient mimo samotné smlouvy a případné Zelené karty Doklad o pojištění. Tímto se prokazuje při případných policejních kontrolách, ne pojistnou smlouvou, ale tímto dokladem o pojištění a v cizině Zelenou kartou.

Co v případě, že motorista Zelenou kartu nebo Doklad o pojištění ztratí nebo mu jej odcizí? Obrátí se na svou pojišťovnu a požádá o vystavení nové. Ve většině pojišťoven je vydání nových formulářů bez poplatku.

Změnou oproti zákonnému pojištění vozidel před rokem 2000 je zavedení systému bonus/malus, podobně jako tomu bylo již dříve u havarijního pojištění vozidel. Znamená zvýhodnění motoristů s nízkým škodním průběhem ve formě snížení pojistného a naopak navýšení pojistného pro motoristy s vysokým škodním průběhem. Bonus pro rok 2001 činil u většiny pojišťoven 5% z ročního pojistného, celkový bonus může u některých dosáhnout až výše 60%. Malus pojišťovny pro tento rok neuplatňovaly. Z těchto čísel je patrné, že jezdit bez nehod se vyplatí.

Co dělat v případě pojistné události? V každém případě je pojištěný, v tomto případě škůdce povinen přivolat k místu nehody policii a škodu nahlásit svému pojistiteli. V tomto roce se zvýšil limit, do kterého není nutné k místu nehody přivolat policii a to do výše 15.000,- Kč, neplatí v případě, že došlo ke zranění účastníků nehody. Některé pojišťovny vybavují své klienty formuláři, které slouží k záznamu dopravní nehody nebo umožňují klientům volat na bezplatné linky, kde mají možnost škodu nahlásit. Vzhledem ke konkurenčnímu boji mezi pojišťovnami jsou klientům nabízeny další služby. Především stojí za povšimnutí bezplatné asistenční služby, nabízející celou škálu pomoci, jako například odtah nepojízdného vozidla, opravu na místě, náhradní ubytování nebo volání zdarma a komunikaci v českém jazyce i ze zahraničí.

Ať již pocestujete kamkoliv s Povinným ručením nabude Vaše cesta jistoty.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků