Pohled zpátky aneb vize automobilu z roku 1968

V roce 1968 si západoněmecký autoklub ADAC zahrál na věštkyni. Oslovil několik významných odborníků z automobilového průmyslu a pokusil se odhadnout, jak to bude na silnicích vypadat v roce 1988. Mnohé z předpovědí však sahají mnohem dále. Proto vám je předkládáme, abyste sami zhodnotili, jak daleko byl, či nebyl ADAC od pravdy.
Pohled zpátky aneb vize automobilu z roku 1968
Seznam kapitol
  1. Co najdeme pod kapotou?
  2. Sendvičový automobil
  3. Automobily řízené myšlenkami

Rychlostí 80 km/hod se po betonové dálnici žene limuzína. Její řidič se však na cestu  nedívá. Otáčí se k volantu zády a rozdává spolujezdcům karty k partii pokeru. Od této chvíle vůz řídí, brzdí, vyhýbá se překážkám a předjíždí jiné vozy autopilot nastavený řidičem na příslušnou rychlost.

Zastaví-li na ulici nový typ automobilu, znamená to pro motoristickou veřejnost zrovna tolik, co pro vědecký svět objev nového viru. Automobil tvoří nedílnou součást našeho života. Může člověku pomáhat, může ho zranit, může zachraňovat, může zabíjet. Může lidi sbližovat, ale může z nich také udělat zločince. Může přivést k rozkvětu nebo zničit hospodářství celých států. Kdo chce vědět, jak bude vypadat za dvacet let život celé lidské společnosti, musí se také nutně zajímat o to, jaký vývoj prodělá za tuto dobu automobil a automobilová doprava. Západoněmecký autoklub ADAC položil tuto otázku řadě význačných odborníků z automobilového průmyslu, dopravy a dalších oborů, které mají k automobilu nějaký vztah, a shromáždil jejich odpovědi.

Jak asi bude vypadat automobil roku 1988? Odpovědi se vcelku shodují: přibližně stejně jako dnes. Deset let stačí u velké automobilové firmy při dnešním tempu vývoje k vystřídání dvou až tří nových modelů. Dvacet let, jak se dá předpokládat, postačí však už k tomu, aby automobil, který svá kojenecká léta prožíval začátkem století, dosáhl věku plné zralosti - svých "nejlepších let". Podle názoru význačného západoněmeckého experta Ing. Dietera Korpa bude i za dvacet let převládat u automobilů spalovací motor. Dají se však očekávat některá důležitá zlepšení motoru, např. seřizovatelné časování ventilů a celková kompaktněší konstrukce, umožněná použitím lehčích materiálů, třeba titanu.

Dnešní automobil má tři hlavní slabiny: pneumatiky, brzdy a světlomety. Výroba pneumatik by tedy měla směřovat ke zhotovení takové obruče, která by byla vhodná pro léto i zimu. Důležité by přitom bylo, aby řidič mohl během jízdy tlak vzduchu v pneumatikách nejen sledovat, ale i seřizovat. Také další významná osobnost motoristického světa, italský karosář Bertone, nevěří v zásadní převrat v klasické koncepci automobilu. Předpokládá však, že motory budoucích automobilů budou silnější a téměř bezhlučné. Podstatné zlepšení patrně nastane ve vybavení a účelnosti, a to do té míry, aby se řidič nemusel během jízdy příliš zabývat mechanickou stránkou jízdy a mohl se více soustředit na provoz.

Západoněmecký odborník Olaf von Fersen, který se zabývá testy nových typů aut, se domnívá, že za dvacet let budou automobily stále pohánět hlavně pístové motory o poměrné malém obsahu. Měly by však být podle Fersena vysoce výkonné. "Auta s motory vzadu, vzhledem ke svým špatným jízdním vlastnostem, do té doby vymřou," říká dále. "Široce se uplatní prostorově úsporné typy motorů jako V 8, příčný motor nebo motor s rotačním pístem (Wankel).Klasické převodovky budou v r. 1988 už jen v muzeích. Z podvozků zmizí tuhé nápravy a ocelové pružiny, převládat bude sdružené pérování. U silnějších vozů se patrně prosadí náhon na všechna čtyři kola."

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Pohled pod kapotu Mercedesu z roku 1968 a
současného modelu SL 500. Pokrok je patrný na

první pohled

Diplomaticky se k otázce budoucnosti automobilové dopravy vyjádřil profesor Nordhoff, ředitel automobilky Volkswagen. Prostřednictvím svého tiskového odboru vzkázal, že se k této otázce nemůže vyjádřit, zároveň však žádal, aby tato jeho odpověď nebyla uveřejněna. Inženýr Alesander von Falkenhausen, ředitel vývoje motorů firmy BMW byl přece jen o něco sdílnější: "Pístový motor zaznamená mnoho dalších zlepšení. Ty se budou týkat především točivého momentu, hlučnosti, elasticity, spolehlivosti, spotřeby pohonných hmot atd. Zplynovač bude nahrazen elektronicky řízeným přímým vstřikem paliva. Tím také bude vyřešen problém výfukových zplodin. K chlazení se budou používat nové kapaliny o vysokém bodu varu, která bude proudit uzavřeným okruhem.

Vzduchem chlazené motory se již nebudou vyrábět. Objem se bude pohybovat mezi 2 až 3 litry. Všechny vozy budou vybaveny automatickými převodovkami a automatika jako taková bude v moderním automobilu převládat." Je tedy zřejmé, že i v roce 1988 budou automobily vybaveny pístovými motory. Bude se tedy jednat o stejné motory, jaké se používají nyní. Zůstane však stejná i karosérie? Jaké novinky nás čekají v interiéru vozidla? Kolik nových prvků zjednodušujících řidiči obsluhu automobilu technický vývoj přinese?

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Také palubní desky zaznamenaly od roku 1968 mnohé změny

"Úprava vnitřních prostorů karosérie bude směřovat i nadále k elastičtějšímu a modernějšímu vybavení," říká prof. Fiala, ředitel ústavu motorových vozidel na západoberlínské technice, a dále dodává: "Zvláštní zřetel se bude klást na bezpečnost jízdy, takže vnitřek karosérie nebude moci obsahovat díly nebo součástky s ostrými hranami. Vnitřní stěny karosérie budou upraveny tak, aby při případné havárii nebyli cestující zraněni. Rovněž složení skla bude věnována větší péče , zejména se bude snadněji tříštit. Pravděpodobně budou zesíleny i bezpečnostní pásy a podobná zařízení."

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Co najdeme pod kapotou?
  2. Sendvičový automobil
  3. Automobily řízené myšlenkami
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků