Podvodníci s ojetinami prý vydělají 19 miliard. Údaj ale stojí na vodě

Na pohled přesně vypadající údaj staví na nejasném odhadu. ÚAMK a AAA Auto volají po zavedení řady opatření, jejichž cílem má být snížení počtu nabízených ojetin se zmanipulovaným stavem kilometrů.
Podvodníci s ojetinami prý vydělají 19 miliard. Údaj ale stojí na vodě

Tuzemskými zpravodajskými médii dnes koluje informace, že manipulací se stavem najetých kilometrů vydělají nepoctiví obchodníci až 19 miliard korun ročně. 

Zdrojem informace je společné tiskové sdělení ÚAMK a AAA Auto, ve kterém se doslova píše:

„V loňském roce bylo v ČR prodáno přes 600 tisíc ojetých osobních vozidel, což znamená nárůst o 10 % oproti roku 2013. Celkový objem trhu s ojetými auty tak činí 127 miliard Kč, což je 3x více než prodej nových vozidel. Dle našich odhadů je až 80 % individuálně dovezených vozidel ze zahraničí stočeno ještě před první evidenční kontrolou a registrací v ČR.
 
Jednoduchým propočtem jsme zjistili, že stočených aut se u nás každoročně prodá na 270 000 (45 % trhu). Pokud vezmeme v potaz ztrátu a klamání zákazníka, tak se v tomto „odvětví“ ročně protočí závratných 18,36 miliardy Kč.“

Konec stáčení tachometrů? MD spustilo kontrolní aplikaci

Konec stáčení tachometrů? MD spustilo kontrolní aplikaci

Přesný údaj se dvěma desetinnými místy vypadá na první pohled věrohodně. Celá konstrukce se ale opírá o odhad, že „až 80 %“ ojetin dovezených ze zahraničí má stočený tachometr. Jinak podrobná a rozsáhlá tisková zpráva přitom vůbec neuvádí, jak autoři k takovému číslu dospěli. 

Proto jsme se ÚAMK zeptali přímo. Odpověď přišla obratem, k vyjasnění však příliš nepřispěla: „Toto číslo je zjištěno v průzkumu různých autobazarů v ČR a nám známých praktik,“ napsal Petr Vomáčka z oddělení vnějších vztahů ÚAMK.

ÚAMK a AAA Auto volají po zavedení řady opatření, jejichž deklarovaným cílem má být snížení počtu nabízených ojetin se zmanipulovaným stavem kilometrů. „„Apelujeme na přísnější zákony, zavedení ochrany proti přetočení tachometru ze strany výrobců, evidenci stavu kilometrů při každém servisu vozu a kilometrovou databanku pro celou Evropskou unii,“ říká v tiskové zprávě prezident ÚAMK Oldřich Vaníček. 

Nejvyšší soud nám dal zapravdu, na stáčení tacho není třeba nový zákon

Nejvyšší soud nám dal zapravdu, na stáčení tacho není třeba nový zákon

Iniciativa vypadá chvályhodně, ale nabízí se úvaha, jestli některá ze zúčastněných stran nesleduje také svoji vlastní postranní agendu. Zvýšení administrativní náročnosti dovozu ojetin by patrně vedlo k omezení nabídky, zvýšení cen a oslabení nebo úplnému vytlačení z trhu menších, třeba i poctivých dovozců. To by mohlo hrát do karet největším subjektům na trhu…

Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
TEST: Moto Guzzi Audace Carbon – Pořádná stylovka za půl milionu

Moto Guzzi Audace Carbon

Pokud jste rádi středem pozornosti, milujete bloumání krajinou bez určeného cíle a neplánujete tripy delší než 200 km, mohla by vás tahle fajnová Guzzi zajímat. Ohromuje svým charakterem a její motor vás nadchne stejně jako italský smysl pro detail.

28.  9.  2017 | Michal Žďárský | 11 příspěvků