Podvodníci omlazují dovezená auta. Loni na tom vydělali 900 milionů

Koupili jste ojeté zahraniční auto dejme tomu z roku 2007. Třeba jste s ním docela spokojeni, ale při tom možná ani netušíte, že je o rok nebo o dva starší. Podle statistiky společnosti Cebia byl jen během loňského roku u čtyřiceti tisíc ojetých automobilů dovezených do ČR změněný rok výroby. Podvodníci kvůli tomu vytáhli z kapes zájemců o ojetiny o 900 milionů víc než by správně měla auta z ciziny stát.

K podvodům dochází při přihlašování individuálně dovážených ojetých vozů. Legislativa totiž umožňuje přijít k registraci s neověřenou kopií zahraničního technického průkazu, na němž je už dovezené auto „omlazené“, a benevolentní dopravní úřad zfalšovaný údaj zapíše. Průkaz stačí naskenovat a v počítači se pak dá na kopii cokoliv opravit. Změněné datum zvýší hodnotu vozidla, která je větší než by podle skutečného stáří měla být. Podle zjištění společnosti Cebia se tak cena auta zvýší o deset až třicet tisíc korun.

Stačí vyrobit falešnou kopii

Jak celý podvodný proces probíhá? „Padělatel vyrobí kopii technického průkazu s mladším datem výroby a dovezený vůz přihlásí na inspektorátu. Ke změně dojde až ve chvíli, kdy auto, které je stále zaregistrováno na původního majitele v cizině, u nás někdo koupí. Nový majitel pak dostane český „techničák“ vyrobený na základě zfalšované kopie a podvodník může původní průkaz s lehkým srdcem hodit do kamen," řekla AutoRevue.cz Petra Štumpfová ze společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním dovážených automobilů.

„Na formuláři při registraci na inspektorátu by mělo být uvedené jméno člověka, který auto přivezl a přihlašuje. Otázkou je, jestli to někdo prověřuje. Může v tom mít prsty autobazar, ale i on může být oklamaný dovozcem.“ 

Klepněte pro větší obrázek

Chybí kontrola

Policie falšování roku výroby vyšetřuje a snaží se dopátrat, jestli se nejedná o jeden kanál a pár dopravních inspektorátů, kde se omlazená auta přihlašují. „Problém je hlavně v tom, že neexistuje žádná společná metodika, která by přikazovala, že k přihlášení dovezeného vozidla je nutný originál technického průkazu. Potvrdilo nám to ministerstvo dopravy,“ vysvětlila.

Jak je vidět, v přihlašování vozidel jsou docela velké mezery, které umějí šejdíři využít. Říká se, důvěřuj, ale prověřuj. V tomto případě však zřejmě nikdo moc nesleduje, jestli inspektoráty postupují správně. Přitom by stačilo jediné – změnit legislativu, aby přihlašovatel musel k registraci přinést originál technického průkazu.

K tomu se dá jen dodat, že by bylo mnohem užitečnější, kdyby se příslušní ministerští úředníci zaměřili víc na problém, kvůli němuž dochází k okrádání zákazníků, a nevymýšleli chiméry v podobě zakazování telefonování s hands-free.

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 16 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků