Podvodníci omlazují dovezená auta. Loni na tom vydělali 900 milionů

Koupili jste ojeté zahraniční auto dejme tomu z roku 2007. Třeba jste s ním docela spokojeni, ale při tom možná ani netušíte, že je o rok nebo o dva starší. Podle statistiky společnosti Cebia byl jen během loňského roku u čtyřiceti tisíc ojetých automobilů dovezených do ČR změněný rok výroby. Podvodníci kvůli tomu vytáhli z kapes zájemců o ojetiny o 900 milionů víc než by správně měla auta z ciziny stát.

K podvodům dochází při přihlašování individuálně dovážených ojetých vozů. Legislativa totiž umožňuje přijít k registraci s neověřenou kopií zahraničního technického průkazu, na němž je už dovezené auto „omlazené“, a benevolentní dopravní úřad zfalšovaný údaj zapíše. Průkaz stačí naskenovat a v počítači se pak dá na kopii cokoliv opravit. Změněné datum zvýší hodnotu vozidla, která je větší než by podle skutečného stáří měla být. Podle zjištění společnosti Cebia se tak cena auta zvýší o deset až třicet tisíc korun.

Stačí vyrobit falešnou kopii

Jak celý podvodný proces probíhá? „Padělatel vyrobí kopii technického průkazu s mladším datem výroby a dovezený vůz přihlásí na inspektorátu. Ke změně dojde až ve chvíli, kdy auto, které je stále zaregistrováno na původního majitele v cizině, u nás někdo koupí. Nový majitel pak dostane český „techničák“ vyrobený na základě zfalšované kopie a podvodník může původní průkaz s lehkým srdcem hodit do kamen," řekla AutoRevue.cz Petra Štumpfová ze společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním dovážených automobilů.

„Na formuláři při registraci na inspektorátu by mělo být uvedené jméno člověka, který auto přivezl a přihlašuje. Otázkou je, jestli to někdo prověřuje. Může v tom mít prsty autobazar, ale i on může být oklamaný dovozcem.“ 

Klepněte pro větší obrázek

Chybí kontrola

Policie falšování roku výroby vyšetřuje a snaží se dopátrat, jestli se nejedná o jeden kanál a pár dopravních inspektorátů, kde se omlazená auta přihlašují. „Problém je hlavně v tom, že neexistuje žádná společná metodika, která by přikazovala, že k přihlášení dovezeného vozidla je nutný originál technického průkazu. Potvrdilo nám to ministerstvo dopravy,“ vysvětlila.

Jak je vidět, v přihlašování vozidel jsou docela velké mezery, které umějí šejdíři využít. Říká se, důvěřuj, ale prověřuj. V tomto případě však zřejmě nikdo moc nesleduje, jestli inspektoráty postupují správně. Přitom by stačilo jediné – změnit legislativu, aby přihlašovatel musel k registraci přinést originál technického průkazu.

K tomu se dá jen dodat, že by bylo mnohem užitečnější, kdyby se příslušní ministerští úředníci zaměřili víc na problém, kvůli němuž dochází k okrádání zákazníků, a nevymýšleli chiméry v podobě zakazování telefonování s hands-free.

Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků