Podle KPMG jsou elektromobily nerentabilní v každém směru

Zdá se, že většina světových automobilek nyní upírá své zraky k elektromobilům jako k cestě své spásy. Jen těžko budeme hledat koncern, který by v současnosti elektromobil nevyráběl, nebo jej alespoň nepřipravoval. Nicméně renomovaná poradenská agentura KPMG (etablovaná zároveň mezi čtveřicí nejvýznamnějších auditorských firem světa) došla během svého výzkumu zaměřeného na elektromobily k poněkud jinému výsledku.

KPMG konstatuje, že výroba a prodej tohoto druhu automobilů nebude minimálně pět následujících let pro nikoho rentabilní. Přesto je na 90 % výrobců rozhodnuto do vývoje automobilů s elektrifikovaným pohonem investovat, a to i bez vidiny návratnosti. Nezajímavé jsou ale elektromobily i pro druhou stranu obchodu - pro zákazníky budou bez státních či obdobných dotací ekonomicky nerentabilní a navíc uživatelsky nezajímavé. Elektřinou poháněné vozy dnes zkrátka jsou a ještě pěknou chvíli budou příliš levné na to, aby se automobilkám vrátily investice do jejich vývoje, a současně příliš drahé na to, aby se zákazníkům vrátily investice do jejich pořízení. Ostatně zářnou budoucnost pro nejbližší léta elektromobilům nevěštíme ani my.

Dodejme, že předáci automobilek podle průzkumu KPMG v závodě o vedoucí pozici v inovacích zaměřených na alternativní paliva či pohony 68 % hlavních hráčů na trhu raději vstoupí do strategických aliancí s dodavateli, než by získávali kapitál a realizovali projekty samostatně. Tento postoj zaujímají hlavně globální hráči v regionu EMEA (Evropa, Střední východ a Afrika) a v Americe. Výrobci z Asie naopak preferují financování těchto investic půjčkami. Polovina respondentů průzkumu je přesvědčena, že vzhledem k důležité roli, kterou strategické partnerství hraje při technologických inovacích, dojde k rozvoji hodnotového řetězce a novému rozložení sil mezi výrobci aut, dodavateli a novými i okrajovými hráči na trhu. „Vzhledem k takto dynamickým změnám podmínek na trhu, k rozvoji dodavatelů a ke snaze o rychlé inovace je sdílení znalostí nutností,“ domnívá se Jan Linhart z českého zastoupení KPMG.

TEST DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155: Odvážní Francouzi jsou zpátky!

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155

Luxusní divize automobilky Citroën se stala samostatnou značkou v roce 2014. Jako první to s modelem DS 7 zkusila s karoserií SUV a nyní nastal čas jít dál. Asi vás nepřekvapí, že jde taktéž o SUV. Proč ne, když je lidé chtějí?

16.  9.  2019 | Vladimír Kadera | 23 příspěvků
Vodíkovým Hyundaiem Nexo z Bruselu do Prahy: Není brzo, to Česko je pozadu

Hyundai Nexo na vodík (první svezení)

Hyundai jako jedna z mála automobilek vodíkový pohon nejen testuje, ale nabízí i ve svém sériovém modelu Nexo. Ten se na vybraných trzích už prodává. Měli jsme exkluzivní možnost vyzkoušet si vůz v reálném provozu při cestě napříč Evropou.

12.  9.  2019 | Svět motorů | 38 příspěvků
TEST Suzuki Swift Sport: Kluci se baví, holky budou čumět!

Suzuki Swift Sport

Kdo říká, že musí mít sportovní auto stovky koní, nemluví pravdu. Novému Suzuki Swift Sport jich stačí 140 a stejně se budete usmívat do ucha k uchu.

4.  9.  2019 | Jan Mička | 29 příspěvků