První americké auto, které dalo Ring pod sedm minut, se na místo činu ještě vrátí. Jak potvrzuje kompletní onboard, podmínky totiž nebyly zcela ideální.
Okruhově zaměřený Mustang GTD byl už při odhalení v srpnu 2023 popisován jako GT3 RS od Fordu. I v případě americké automobilky máme totiž co dočinění s takřka závodní technikou určenou na veřejné silnice. Po zveřejnění rekordního času Mustangu na Severní smyčce Nürburgringu tak přichází ideální příležitost si schopnosti obou ostrých modelů porovnat pěkně pod sebou.
Ze svého útoku na Zelené peklo a evropskou konkurenci sportovních značek už totiž Ford vypustil i kompletní onboard video. S časem 6:57,685 se stal Mustang v rukách pilota Dirka Müllera nejrychlejším produkčním autem na Ringu mezi americkými značkami. Ve schopnostech vozu jsou nicméně vidět ještě nějaké rezervy.
Při rekordní jízdě byla na okruhu částečně usychající voda po dešti, v určitých místech tak Müller viditelně netlačí tolik na pilu a musí chtě nechtě zvolit mokrou stopu, kde brutálnímu Mustangu dochází přilnavost. Ideální nebyla ani teplota, samotná jízda totiž proběhla už v srpnu během opravdu horkého dne.
Ve srovnání, Jörg Bergmeister za volantem Porsche neměl v říjnu 2022 na Ringu také naprosto ideální podmínky – silný protivítr a studený asfalt – tehdejší čas 6:49,328 nicméně zajel na zcela suché trati za polojasna. V místech, kde tedy Müller ubírá v Mustangu z plynu, jede Bergmeister v GT3 RS naprostou pilu s pedálem zaraženým do podlahy.
Recepty na pohonné ústrojí by pak nemohly být u těchto okruhových monster rozdílnější. V GTD pracuje vepředu kompresorem přeplňovaný vidlicový osmiválec o objemu 5,2 litru, který produkuje výkon 826 koní (607 kW) a točivý moment rovných 900 Nm. U Porsche máme atmosféricky plněný plochý šestiválec vzadu o objemu 4,0 litru s hodnotami 525 koní (386 kW) a 465 Nm.
Hmotností se obě strany docela vyrovnávají, navrch má však Porsche se 1450 kg, oproti 1482 kg u Fordu. Oba vozy se také spoléhají na aktivní aerodynamiku s funkcí DRS, aktivní systémy podvozku, a jak bylo výše zmíněno, obecně techniku a přístupy přímo vypůjčené z motorsportu.
Ačkoliv GTD na GT3 RS nakonec zcela nedosáhlo, Ford už má v plánu svůj čas zdokonalit za lepších podmínek. „Jsme hrdí na to, že jsme první americkou automobilkou disponující vozem, který dokáže zajet kolo na Nürburgringu pod sedm minut, ale nejsme spokojeni. Víme, že s Mustangem GTD můžeme ještě mnoho času získat. Určitě se k tomu vrátíme,“ dodal k rekordu Jim Farley, generální ředitel Fordu.
Na druhou stranu, Porsche již testuje modernizaci GT3 RS v rámci generace 992.2, která své hranice schopností určitě zase posune dále. A jak to u německé značky bývá, ze svých okruhových časů umí postupným laděním často ukrojit pořádný kus.