Podívejte se na mezinárodní rozdíly v cenách povinného ručení

Ceny povinného ručení se mezi zeměmi střední a východní Evropy liší v přepočtu v řádech tisíců korun. V kategorii aut 1.2L (50 kW) při věku řidiče 35 let, který jezdí deset let bez nehod, se ceny pohybují od 2 tisíc Kč až po téměř 5,5 tisíce Kč ročně. U rizikových řidičů s krátkou praxí, případně řidičů, kteří způsobují nehody, ceny rostou i více než na dvojnásobek.
Podívejte se na mezinárodní rozdíly v cenách povinného ručení

Nejlevnější povinné ručení mají dobří řidiči v Srbsku, kde se dokáží dostat i pod dva tisíce, a na maďarském venkově. Nejdražší naopak v Chorvatsku, kde se ceny šplhají až téměř k šesti tisícům.

Vyplývá to z posledního mezinárodního průzkumu mezi firmami Generali PPF Holdingu (GPH), který se uskutečnil v 9 zemích střední a východní Evropy. Česká republika má přitom jedny z nejnižších cen v regionu. Například v Chorvatsku je povinné ručení až třikrát dražší než v ČR, Slovinci platí dvakrát tolik.

Nízké ceny povinného ručení v České republice jsou v první řadě výsledkem aktuální nabídky a poptávky na trhu, systému slev a systému přiznávání bonusů a malusů, a to jak pro běžnou klientelu, tak i pro firmy. Podle odborníků ceny povinného ručení určitě porostou, je jen otázkou, jak rychle. Lze očekávat, že jako první to pocítí nejhorší řidiči.

Průzkum také poukázal na specifickou situaci na trhu povinného ručení v různých zemích. Například ceníkové ceny v Maďarsku jsou sice jedny z nejvyšších v regionu, ale kvůli ostré cenové válce z předchozích let a řadě slev a bonusů, které nemají v jiných zemích obdoby, jsou konečné ceny pro klienty nakonec velmi nízké a pojištění je tam dlouhodobě ztrátové. V Maďarsku lze získat slevy až do výše 3/4 ceny základního pojistného. Podobná je situace také v Polsku, kde až 80 % lidí jezdí s maximálním bonusem. Ten může dosahovat až 60 % ceny povinného ručení.

Evropský průměr: téměř 6000 korun

Podle posledních dostupných statistik Evropské pojišťovací a zajišťovací federace (CEA) činí průměrná cena povinného ručení pro evropské státy (jak západní, tak střední a východní Evropy) 230 eur, tedy téměř 6 tisíc korun. I mezi zeměmi západní Evropy jsou však obrovské rozdíly.

Itálie, jako jeden z největších trhů, má například dvakrát vyšší ceny povinného ručení než Francie. Rozdíly v cenách napříč zeměmi jsou dány nabídkou pojišťoven, která se odvíjí od nákladů na pojistná plnění a ty jsou závislé na rizikovosti chování řidičů. Proto pro nikoho, kdo má zkušenosti z italských silnic, nemůže být překvapením, že právě tam jsou ceny nejvyšší.

Kolik zaplatí řidič?
(věk 35 let, auto 1.2L, 50 kW)

Zeměhlavní město vesnice, malé město
Chorvatsko5600 Kč3175 Kč
Slovinsko3475 Kč3475 Kč
Rumunsko3250 Kč3075 Kč
Polsko2925 Kč1850 Kč
Bulharsko2450 Kč2350 Kč
Slovensko2175 Kč1900 Kč
Maďarsko1925 Kč1175 Kč
ČR1813 Kč1680 Kč
Srbsko1790 Kč1790 Kč

Zdroj: FinExpert.cz

Autor: Kamila Ondráčková 
 

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 150 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků