Podívejte se, jak se vyrábí Volkswagen ID.3. Člověka tu zahlédnete jen zřídka

Peter  |  25. 09. 2019 10:07

To má vzadu bubnové brzdy ?Hm

Odpovědět  |   | 
MM  |  25. 09. 2019 10:39

To těžko. Spíš je to systém rekuperace.

Odpovědět  |   | 
E15  |  25. 09. 2019 13:50

Rekuperuje se snad elekromotorem, ne? Na co nějaké další elekrobazmeky v zadních kolech?

Odpovědět  |   | 
MM  |  25. 09. 2019 16:47

Když to nevíš, tak si to zjisti.

Odpovědět  |   | 
E15  |  25. 09. 2019 21:32

Njn., "nejchytřejší" je vždy ten, kdo toho nejméně ví....

Odpovědět  |   | 
E15  |  25. 09. 2019 13:49

Vypadá to tak a koneckonců proč ne...

Odpovědět  |   | 
Karel.  |  25. 09. 2019 17:40

Ano jsou.
"It presents drum brakes at the rear…."
https://insideevs.com/news/359217/vw-id3-light-... ...

Odpovědět  |   | 

já na bmw Z4 mám taky bubny, stejně jak na jumperu, ale jen na ruční brzdu. Elektrický káry skoro nepotřebují brzdy.

Odpovědět  |   | 
Driver  |  25. 09. 2019 10:24

Nerozumím tomu, proč jsou elektromobily tak drahé. VW sám uvádí, že 1 kWh baterie nakupuje za méně než 100 dolarů, tedy například baterie v eCitigo má za +- 75 000 Kč. ID 3 baterie základní za +- 115 000 Kč. Proč tedy ve výsledku ID3 auto stojí 900 000 Kč je mi záhadou. Ano jasně, podnikají proto, aby vydělali, ale toto je trošku moc, když ve výrobě nevidíte člověka, výrobně je auto jednodušší, je tam míň součástek atd... Jestli se bojí toho, že takové elektoauto vydrží déle než prehistorický spalovák, bude potřebovat míň náhradních dílů, méně servisu a zbortí se tak celý automobilový a servisní business a tak se snaží vydělat dokud a co to jde?

Odpovědět  |   | 
MM  |  25. 09. 2019 10:39

To auto tvoří jen baterka?

Odpovědět  |   | 
k22  |  25. 09. 2019 11:04

Ne, je tam navíc vnímaná kvalita za 775000 kč...

Odpovědět  |   | 
Petr  |  25. 09. 2019 13:20

Ano oproti spalovaci mrtvych dinosauru je tam navic jenom baterie. Navic tam chybi plno zbytecnych veci jako filtr pevnych castic, prevodovka, spojka atd proto se pan divi ze je to tak drahy. A ja rikam protoze uvodni kupujici budou muset zaplatit vyvoj ale tak to je u vsech prelomovych technologii

Odpovědět  |   | 
MM  |  25. 09. 2019 10:40

Prehistorickému spalováku se zatím podařilo vyřešit téměř všechny neduhy elektro auta. A o spolehlivosti elektra se můžeme jen zatím domnívat. U Tesel se běžně mění motory po pár desítkách tisíc km i části baterií.

Odpovědět  |   | 
lepka mlasko  |  25. 09. 2019 11:01

Elektromobilum to nevyslo pred 110 lety, tak se pokousi o reparat. Kdyz uz na spalovaky stale nema prakticnosti a cenou, je treba zakaznikum ty proklate spalovaky radne znevyhodnit (tedy ne jen tak na oko nezakazat). A kdyby ani to nepomohlo, srdceryvne narky klimahistericke autistky Grety by pomoci mohly. Az se bojim pomyslet, kam to az zajde, pokud nezabere ani Greta.

Ono se porad pise, ze elektromobil je konstrukcne jednodussi nez spalovak. Tim se ovsem mysli jen jednoduchost mechanicka. Kupodivu vetsinu diskuteru nebere v uvahu, ze elektromobil je z principu veci slozity elektricky.

A jeste je zde dalsi uroven slozitosti: Kazdy model elektromobilu je dnes unikat a to i v ramci jedne znacky. Prozatim neexistuje nejaka ustalena koncepce konstrukce elektromobilu, ta se teprve hleda. Jsem hodne zvedavy jak to bude vypadat v servisech.

Odpovědět  |   | 
k22  |  25. 09. 2019 11:05

Před 100 lety, než přišel Henry Ford, tak ynedal na koně nikdo dopustit...

Odpovědět  |   | 
MM  |  25. 09. 2019 11:21

To je právě ůplně špatná analogie. Auta se rozšířila pro to že koně ve všem předčila. Elektro auto ovšem spalovací auta ve všem nepředčí.

Odpovědět  |   | 
Art Vandelay  |  25. 09. 2019 15:32

Auta predcili kone vo vsetkom??? Neviem ci auto skace cez prekazky, ci mozes s nim ist po lese len tak medzi stromami, ci ho nepotrebujes v podstate dokola servisovat a opravovat, asfaltky a benzinove pumpy boli teda uz asi vsetky tiez postavene...

Odpovědět  |   | 
kotleta roleta  |  25. 09. 2019 16:00

Jet v dostavniku, ve kterem zaprazeni kone skaci pres prekazky musi byt vazne zazitek k nezaplaceni. Podobne s tou jizdou po lese.

Na druhou stranu je fakt, ze kone jsou do znacne miry autonomni.

Auto sice potrebuje neustaly servis, ovsem kun zase potrebuje neustale zrat. Navic, kun muze onemocnet, a to dokonce infekcni nemoci, kterou chytne od jinych koni. Moje auto neprestane startovat jen proto, ze soused ma v jeho aute slabou baterku. A zkus si kone jen tak bez nalezite pece zaparkovat do staje na dobu napriklad tydenni dovolene. V jakem stavu bude ten kun, az se vratis?

Kdy pouzivali na Sibiri a Aljasce kone? V -50 degC asi ne.

Atd. atd.

Odpovědět  |   | 
MM  |  25. 09. 2019 16:48

Já nevim, že ty vždycky musíš ukázat jaký si primitiv.

Odpovědět  |   | 
MM  |  25. 09. 2019 11:22

Gretu jsem až do včerejška nesledoval. Věděl jsem o ni, ale nikdy jsem nezjišťoval co hlásá, nebo nekoukal na její projev. Včera jsem viděl ten projev myslím z USA a musím říct že ta dívenka je duševně nemocná. Je nechutná že někdo dokáže zneužívat 16ti leté dítě.

Odpovědět  |   | 
bzzz  |  25. 09. 2019 12:53

Greta je na svuj vek celkem ook. Nechutne je, jak otevrene hanlive a urazlive se o ni vyjadruji starsi, zkusenejsi lide resp. ti, co ji 'znaji' zprostredkovane z medii. Naprosta vetsina zemi dela pro udrzitelny vyvoj kulovy a nepripousti v podstate ani zadnou diskuzi (staci pindy lhare Babise, Rusy sponzorovaneho saska Trumpa ci oranzove vesty Macrona). Jeden by rekl, ze profik ji uargumentuje zakladnimi principy fungovani globalni ekonomiky, setrvacnosti /provazanosti hospodarskych a prirodnich jevu atp. Pritom vetsina utoci akorat na jeji vek, projev. Toto jsou dusevne nemocni lide, stejne jako ti, kteri nevidi nebo nechteji videt, v jakych srackach planeta je.

Odpovědět  |   | 
vymazlena taskarice  |  25. 09. 2019 14:33

Greta a ta jeji Fridays for Future, nebo jak se ta organizace jmenuje, jsou hystericke deti. Videt, jak lehce je mozne mladez zmanipulovat, objasnuje, proc nemaji deti volebni pravo.

Greta nema pravdu, ze se pro ochranu klimatu nic nedela. Ono se dela. A to nejen pro ochranu klimatu, ale pro ochranu zivotniho prostredi obecne. Samozrejme, ze se nedela tolik, kolik bych si predstavoval naprilad ja, ze by se mohlo. Ale i presto se neco dela. A to, ze povetsinou se to dela jinak, nez by si Greta a jeji priznivci predstavovali, jim jeste nedava pravo hystericky jecet a vsechny kolem obvinovat.

Staci se podivat jak se zlepsila kvalita zivotniho prostredi v CR za poslednich 30 let, jak v Evrope klesa spotreba vody a energii na obyvatele, jak se prechazi na cistejsi prumyslove zdroje energii, jak se stale casteji umoznuje lidem castecne pracovat doma a tim je nenutit cestovat do a z prace. Co treba takova elektrifikace zeleznic, to se take nepocita? Co treba to, ze za poslednich 40 let si lide zacali intenzivne uvedomovat, ze zivotni prostredi je dulezite a jeho zachovani je hodnota? Co treba navrat vlku a medvedu do stredni Evropy, narust populace ohrozenych ricnich zelv v povodi Dyje? Atd. atd. Ano, nic z toho neni uplne dotazene do stavu, ve kterem by to bylo mozne povazovat za dokonale. Ale tvrdit, ze se vubec nic nedela, proste neni pravda.

Mne osobne ta jeji hystericka obvinovani zvedaji zlosti ze zidle.

Odpovědět  |   | 
bzzz  |  25. 09. 2019 16:53

Asi trefila hrebicek na hlavicku

Odpovědět  |   | 
kuk  |  27. 09. 2019 00:05

Jo jo omezeným pitomcům vždycky hned bouchnou saze, když se trefí hřebíček na hlavičku.

Odpovědět  |   | 
Joe Doe  |  25. 09. 2019 16:54

Ma Aspergerov syndrom a IQ velmi pravdepodobne nad 130.

Ty sice podobnu diagnozu asi nemas. Ale zarucene ani IQ.

Odpovědět  |   | 
Den poté  |  25. 09. 2019 11:44

Jak to bude vypadat v servisech ti řeknu docela přesně. Bude to jako u spotřební elektroniky, jó pane ten noťas vám opravíme, ale bude to stát 30 papírů, přitom nový noťas s lepšími parametry stojí 28, takže je jasné co udělá zákazník, staré poletí na skládku a bude se pumpovat nové. V podstatě sen všech výrobců, na který zatím dosáhli jen výrobci té spotřební elektroniky, nyní se přidají i automobilky.

Odpovědět  |   | 
MM  |  25. 09. 2019 12:02

Myslím si to samé. Dnes se v autech díly neopravují, ale mění. U elektra se budou měnit celé celky.

Odpovědět  |   | 
sakralni ateista  |  25. 09. 2019 13:07

Vidim to hodne podobne. To pak ta ochrana prostredi dostane hezky na frak.

Nicmene jak uci uz Newton: "Kazda akce vyvola reakci." Bude zajimave, jak se k tomu postavi zakaznici. Analogie se spotrebni elektronikou se skutecne sama nabizi, lec myslim, ze nebude fungovat. Poridit novy mobil v pripade poruchy stareho napriklad za 14.7% platu neni pro vetsinu lidi to same jako poridit nove EV napriklad za 2941% platu. Jedna se o 200x vyssi castku, coz hraje svou roli.

Odpovědět  |   | 
kuk  |  27. 09. 2019 00:20

Tady si nikdo nový auta nepořizuje, jen vojetiny.

Odpovědět  |   | 
Petr  |  25. 09. 2019 13:25

No to tezko. Jedine co muze podelat je elektromotor a baterie.Elektromotor je v porovnani se spalovak levna vec takze vymena ks za kus a baterie hsou delany systemen modulu, vzdy se tedy vymenuje jenom jeden modul tedy otazka tisicu korun. Rozhodne nikdo nemusi rozdelavat cely motor. Dnes je nejdrazsi lidska prace a cas...

Odpovědět  |   | 
Den poté  |  25. 09. 2019 15:07

U varné konvice není ani ten elektromotor a podělá za dva roky. Elektroauto obsahuje dva pytle elektroniky, tři pytle silové elektroniky a složité bateriové packy. Příležitostí k poruše je tam bambilion. Konec konců Tesly jsou v hodnocení spolehlivosti americké Consumer Reports na chvostu automobilek, proč asi, protože jsou jednoduché? Těžko. A podle stejné Consumer Reports je nejčastější příčinou poruchy aut se spalovacími motory, pozor chvíle napětí, ....elektronika, ano ta elektronika, která je u spalováků v podstatě primitivní.

Odpovědět  |   | 
kuk  |  27. 09. 2019 15:37

Když si kupuješ šmejdy tak se ti podělaj vždycky.

Odpovědět  |   | 
MM  |  25. 09. 2019 16:50

Fakt je levnej. Ok. A to víš, nebo si to jen myslíš? EV nemá nápravy, klimatizaci, kola, čepy, infosystém? Kolik stojí motor třeba pro Teslu S?

Odpovědět  |   | 
Petr  |  25. 09. 2019 18:09

Ano to vsechno EV ma stejne jako spalovak ale hledame snad rozdily, to jste nepochopil. Tyto veci se porouchaji stejne u spakovaku jako u EV

Odpovědět  |   | 
gamblik  |  25. 09. 2019 14:09

Dovolím si tvrdit, že elektromobil je nejen konstrukčně, ale i elektricky méně složitý, než spalovák. Elektromobil nepotřebuje následující elektroniku: alternátor, zapalovací cívky, svíčky, vstřiky, škrtící klapku, egr ventil, váhu vzduchu, snímač otáček klikového hřídele, lambda sondu, snímač teploty výfukových spalin. Oproti spalováku má navíc trakční baterii s BMS a případným chlazením/vyhříváním, invertor a elektrický motor/generátor.

Odpovědět  |   | 
Petr  |  25. 09. 2019 13:29

Prej bezne se meni.. Jiste vychazite z nekokika clanku. Taky bych mohl vychazet s nekolika clanku kde elektromotory Tesla nalitali 900000 km. To bych chtel ten vas spalovak videt jak to udela bez tri generalek po za 100000 a ten nemluvim o turbech, kterych byste za tu dobu vynenili tak 5 x

Odpovědět  |   | 
Yakotytch  |  25. 09. 2019 15:44

Turbo jsme na firemní flotile měnili naposledy v roce 2001. Od té doby ani jedno......
Stejně tak váhy vzduchu. DPF jsme neměnili nikdy.

Odpovědět  |   | 
Petr  |  25. 09. 2019 18:12

To je teda udaj - od roku 2001. Za jak dlouho posilate auto dal? Za 4 roky pri najezdu 150 000? A jsme doma. A hadejte proc asi firmy posilaji auta dal po 4 letech?

Odpovědět  |   | 
Freddka  |  28. 09. 2019 13:32

Stojici auto je pro firmu usly zisk, je LEVNEJSI koupit novy kazdy 3 roky, tam se nic moc nerozbiji a je to v zaruce. Svuj cas a energii muze firma tudiz venovat jinym, dulezitejsim vecem, ktere vydelavaji penize, misto toho aby se prdeli s udrzbou vozoveho parku.

Taky firma potrebuje odpisy, to je ucetne velice dulezite, to jsou hromady penez, potrebujes nakldy, jinak mas ziak a ten zdanis.

Takze v podstate firma musi ta auta obnovovat, je to tak financne vyhodnejsi.

Ptal ses, odpovidam

Odpovědět  |   | 
abc  |  25. 09. 2019 18:20

tak pre aspon aku taku objektivnost prosim(e) aj o kilometrovy nabeh aut (predpokladam do predaja) a taktiez vek aut - vo firemnych flotilach sa zvyknu obmienat po 3-4 rokoch a 100-150tis km... ;)

Odpovědět  |   | 
MM  |  25. 09. 2019 16:52

Vím to od několika majitelů. Třeba u S ka do roku 2015 se motory měnily běžně kolem 30tis km. To že některý EV nalítal 900 tis nevypovídá absolutně nic o nějaké spolehlivosti. Nicméně jistě jste se v těch článcích i dočetl že měl třeba už druhý motor a třetí baterii.

Odpovědět  |   | 
Petr  |  25. 09. 2019 13:34

MM., no eletro autum se zatim podarilo vyresit nasledujici neduhy: smrad z vyfuku, prachove castice z vyfuku, vymeny oleju, vyfuku, spojek atd.. To jde na to ze jsou na zacatku

Odpovědět  |   | 
MM  |  25. 09. 2019 16:53

Ano, čili jste nijak nevyvrátil mé trvzení že spalovací motor zatím řeší většinu neduhů EV.

Odpovědět  |   | 
Petr  |  25. 09. 2019 18:13

Jsem rad, ze jste pouzil slovo zatim. S vama jeste pujde pracovat

Odpovědět  |   | 
MM  |  25. 09. 2019 19:51

Pracovat se musí především s EV, ne se mnou. Jak oklasický fanatik se tváříte že to co bude možná jednou platit už platí dnes.

Odpovědět  |   | 
Petr  |  25. 09. 2019 20:27

Prave ze nejsem fanatik. Vidim ze ted jsou ty auta jeste draha, dobijecek hlavne u nas malo a taky vim ze prvnich 10 let to nebude pro lidi z panelaku. To naopak vy fanatici v clanku a moderni fabrice pisete o tom jak je EV spatna vec. Ja mam trochu predstavivost tak si myslim ze je to dobra cesta. A rozhodne se bude mene servisovat. Proste soucasny spalovaky se dostaly do nesmyslne velky slozitosti.

Odpovědět  |   | 
Freddka  |  28. 09. 2019 13:57

Ale zapominas, ze v zapadni evrope maji casto lidi dve auta, to druhe je jen na jezdeni na nakupy, rozvoz deti do skoly atd. a casto je to nejake SUVcko jako Audi Q3, BMW X1 apod

No a za ty prachy si muzou klidne koupit EV, proc ne, dojezd 300-500km jim BOHATE staci, navic nabijeni elektrikou doma je levnejsi nez benzin, takze jeste usetri... mozna je to pro cesky trh jeste moc drahy, ale pro velkou cast evropy je to naprosto normalni cena za druhe auto, takze ten trh je podle me vazne velky.

Navic nabijecky uz celkem jsou (tady v Londyne s tim treba neni moc problem vsak se podivej https://www.zap-map.com/live/ )

Jen pripomenu, ze jen v Londyne zije pomalu tolik lidi co v cele CR, a to je to jen jedno mesto ...

Odpovědět  |   | 
jozka  |  25. 09. 2019 11:25

VW netvrdi nic, kdosi tvrdi ("Další výkonný pracovník, který odmítl být identifikován, protože společnost oficiálně nezveřejnila informace..."), ze VW za tu cenu nakupuje 1kWh, ale nikde neni psano zda jde o clanky nebo baterie.

Odpovědět  |   | 
R+  |  25. 09. 2019 11:36

1kWh je ale myšleno holé články, ty musíš poskládat a svařit do bateriové sestavy požadovaného napětí a kapacity, tuto sestavu musíš naskládat do bateriového packu, který zajistí chlazení baterek, jejich nabíjení a vybíjení, takže hromada elektroniky. Řeknu to na příkladu zahradní sekačky, odešel mi bateriový pack, nejlevnější jednotlivé články 18650 na Ali vyšly na 1600 czk, nejlevnější tytéž články svařené k sobě podle schématu dané sekačky (pralelněsériové zapojení 20 článků, ale bez elektroniky a chlazení) vyšlo na 2400 czk a nejlevnější bateriový pack se stejnou kapacitou baterek, tedy komplet s elektronikou a chlazením vyšel na 5200 czk. Takže více než trojnásobná cena proti holým článkům.

Odpovědět  |   | 
Kankunen  |  25. 09. 2019 11:40

Ta elektronika musí být výkonová stavěná na velký proud. Energie nejsou data.

Odpovědět  |   | 
R+  |  25. 09. 2019 12:22

Bude tam hromada obojího, slaboproudu i silnoproudu. Takový Taycan musí mít vzhledem k výkonům IGBT transistory jako v tramvaji nebo v el. lokomotivě.

Odpovědět  |   | 
rozparany poklopec  |  25. 09. 2019 13:47

Vsechna ta silnoprouda polovodicova technika je dost draha. Take je v porovnani se slaboproudou elektronikou pomerne velka, hmotna a dost se zahriva. U silnoproudu prestava byt trivialni zalezitosti i kabelaz. Takovy kabel potrebuje pro umozneni pruchodu velkych proudu dostatecny prurez vodice, coz vyusti v jistou hmotnost a tedy i v mechanicke unavove zatizeni kabelu vlivem vibraci, ktere jsou v aute pri jizde pritomny neustale. Silny kabel ma tez znacne omezene polomery ohybu a pri pruchodu vysokych proudu se take silne zahriva, coz muze znamenat potrebu chlazeni. Dalsim problemem je pokles hustoty magneticke energie a magnetizace neodymovych magnetu s rustem teploty. Pri prekroceni teploty cca 100 degC je pokles drasticky a pri prekroceni cca 310 degC je neodymovy magnet jiz nenavratne znicen. Neodymove magnety se pouzivaji jako permamentni magnety rotoru elektrickych motoru pro hybridy a zrejme i elektromobily. Tyto elektromotory tedy vyzaduji intenzivni chlazeni. Pokud chlazeni selze, i jen kraticke (staci zlomek sekundy) prehrati a elektromotor je na odpis. Otacky techto elektromotoru bezne dosahuji 16 000 za minutu (i vice, zalezi na konkrenim motoru), coz klade pomerne vysoke naroky na loziska.

A tak by se dalo pokracovat dale. Je zde jeste nekdo, kdo i nadale hodla tvrdit, ze elektromobily jsou jednodussi nez spalovaky?

Odpovědět  |   | 
Koloss  |  25. 09. 2019 15:00

Kolik otáček má turbodmychadlo? Až 300 tisíc. Kolikže ložisek je ve spalovacím motoru? 20, 30? Uchladit elektromotor, kde jsou ztráty menší než 10% je rozhodně snadnější, než uchladit spalovací motor, kde jsou ztráty větší než 60% (typicky 80% a více). I kdyby vypadlo chlazení, tak pohlídat teplotu elektromotoru je jednodušší, než pohlídat teplotu spalovacího motoru. Navíc - ne každý elektromotor má permanentní magnety, používají se také asynchronní motory. Kabeláž od měniče k elektromotoru je poměrně krátká, není třeba se obávat, že by nevydržela dlouhodobý provoz.

Elektromobil je opravdu velmi jednoduché zařízení ve srovnání se spalovacím vozem. Víte o tom úplný houby.

Odpovědět  |   | 
vycpane klepeto  |  25. 09. 2019 15:45

Ano, turbodmychadlo se toci i tech 300 tisic otacek za minutu. Jeho lopatky museji odolavat nejen obrovskym odstredivym, slapovym a gyroskopickym silam v dusledku rotace a vibracim od provozu auta a od obtekajicich plynu, ale tez vysokym teplotam. Takovemu zpusobu zatezovani se rika plasticke teceni za vysokych teplot (high temperature creep). Rovnez loziska turbodmychadla jsou enormne namahana. Ridici elektronika take trpi vysokymi teplotami. Turbodmychadlo je ve sve podstate letecka technologie v aute, ovsem bez naleziteho rozpoctu na konstrukci, vyrobu a servis. A protoze o tom vim uplny houby, v aute jej nemam.

Tepelne ztraty elektromotoru se deji na mnohem mensim objemu nez ztraty spalovaciho motoru. Takze tepelny gradient je u elektromotoru podstatne vetsi a teplo se tam lokalne akumuluje hodne rychle. A nebezpecnym je i jen kratkodobe lokalni prehrati. Chladici medium se tedy musi dostat az do mista tepelnych ztrat a byt schopne odvezt hodne tepla z maleho prostoru a to hodne rychle. Napriklad pri rozjezdu elektromotoru je tohle vsechno docela problem, protoze nekolik sekund trva, nez se do nej chladici medium dostane, lec proudy a tedy i vykon a tepelne ztraty jsou vysoke.

Tvrzeni, ze kratka kabelaz netrpi unavou materialu, je podobne smysluplne, jako tvrzeni, ze moucha nepodleha zemske gravitaci, protoze je mala (ta moucha).

Odpovědět  |   | 
Koloss  |  25. 09. 2019 15:57

Jo, vy turbo nemáte, ale dnes je téměř v každém novém autě. S tím nic nenaděláte, ani já a je to součástka, která je složitější sama o sobě, než celý elektromotor.

A ztráty elektromotoru jsou sice tepelné, ale je to méně než 10% celého výkonu motoru a je jedno, jestli jen při rozjezdu, nebo ustálené jízdě. Ve spalovacím motoru toho tepla vzniká 6-8x více a to jen z titulu spalování, pak jsou tu ještě všechny ty mechanické odpory, hlavně třecí, které se taky dále mění na teplo. Jestli se dá uchladit spalovací motor, tak ten elektromotor se dá uchladit levou zadní s prstem v nose.

Krátká kabeláž se dá snadno řešit tak, aby odolala provozním podmínkám, pro které je navržena.

Myslím, že byste měl poradit všem výrobcům elektromobilů, že ty auta, kterých se už prodaly milióny, se vlastně nedají vyrábět.

Odpovědět  |   | 
kotleta roleta  |  25. 09. 2019 16:38

Vite, ve vedlejsi budove sedi cca 600 inzenyru venujicich se vyvoji pohonnych ustroji pro hybridy a elektromobily. To, co vam zde pisi, jsou poznatky, ktere jsem od ziskal primo od nich. Zrovna to chlazeni elektromotoru jim vazne dela vrasky na cele.

Co vy vite o konstrukci a optimalizaci elektrickych stroju a soucasne o konstrukci a optimalizaci treba proudovych stroju? Skutecne se citice dostatecne kvalifikovan k tomu, abyste to soudil? Vazne tak dobre rozumite soucasne termodynamice, dynamice plynu, mechanice kontinua, dynamice elektromagnetickeho pole?

Pokud ano, bud mate nobelovu ceny a nebo lzete.

Odpovědět  |   | 
Koloss  |  25. 09. 2019 16:47

Až bude elektromobil pohánět proudový motor, můžete mi k tomu něco říct.

A pro koho pracuje těch 600 inženýrů (proboha kde vedle vás sedí tolik lidí?), co se věnují elektrickému pohonu? To by mě zajímalo, protože pro výrobce elektromobilů pracují asi jiné inženýři, kterým to tak nějak funguje. Jestli byly problémy s přehříváním, tak to bylo u baterií, hlavně Model S a X, tam to limitovalo závodění na okruhu. Model 3 už je na tom výrazně lépe a problém nemá ani na Nürburgringu. Posledně se mu snad přehřály brzdy. Ani v jednom případě jsem ale nečetl o přehřátém motoru.

A jak mi teda vysvětlíte ty milióny jezdících elektromobilů? Podle vás (a asi 600 inženýrů) by neměly existovat.

Jen z logického pohledu si vymýšlíte úplné ptákoviny.

Odpovědět  |   | 
kotleta roleta  |  25. 09. 2019 16:55

Bla, bla, bla ...

Rozumite vubec necemu z toho, na co jsem se ptal? Je to pomerne jednoducha otazka, na kterou lze odpovedet bud ano, nebo ne. Vase reci kolem a kolem naznacuji, ze jste mou otazku snad ani nepochopil.

Odpovědět  |   | 
Koloss  |  25. 09. 2019 17:02

Na mé logické odpovědi jste trapně zareagoval 600 inženýry, kteří vám dělají poradní sbor. To je výmysl tak trapný, že se stydím, že se s váma ještě bavím.

Odpovědět  |   | 
Koloss  |  25. 09. 2019 16:54

Ještě byste mi měl vysvětlit, v čem že to lžu. Že ztráty elektromotoru jsou jen 10%? To je snadno ověřitelný fakt. Že účinnost spalovacího motoru je špičkově 40% a v reálném provozu tak 20%? To je také snadno ověřitelný fakt, následkem toho je, že těch 60-80% jsou ztráty, vesměs tepelné.

Pro pohon vozu potřebujete nějaký výkon, jestli získáte z elektromotoru 100 kW, budou ztráty 11 kW, když dostanete ze spalovacího motoru 100 kW, jsou tepelné ztráty 150 kW. Naprosto jednoduché počty. Co na to řeknete?

Odpovědět  |   | 
kotleta roleta  |  25. 09. 2019 16:58

Neverim vam, ze mate znalosti na to, abyste byl schopen hodnoverne posoudit, zda je slozitejsi navrhnout auto se spalovacim motorem nebo elektromobil.

Odpovědět  |   | 
Koloss  |  25. 09. 2019 17:01

No na jednoduchou otázku jste neodpověděl, takže máte v hlavě piliny, to abyste je nenosil po kapsách.

Odpovědět  |   | 
kotleta roleta  |  25. 09. 2019 17:55

Toto vlakno diskuse neni o tom, zda je lepsi elektromobil, ci spalovak. Diskutujeme o tom, zda je JEDNODUSSI elektromobil a nebo spalovak. A ja tvrdim, ze elektromobil neni ani zdaleka tak trivilani, jak se vseobecne propaguje.

Hezky vecer.

Odpovědět  |   | 
Koloss  |  25. 09. 2019 18:05

Já jsem nikde nenapsal, že je elektromobil triviální. Nicméně vymýšlet si, že je problém uchladit elektromotor, když v něm vzniká prokazatelné méně odpadního tepla než ve spalovacím motoru, to je dost špatné. Toho tepla je tam 10-15x méně a objem elektromotoru, ve kterém to teplo vzniká je větší, než objem spalovacího prostoru, ve kterém vzniká většina tepla spalovacího motoru, možná tak 20x. Opravdu jsem se nesetkal s tím, že by elektromobily měly problémy s přehříváním motorů. A ani s těmi silovými kabely obecně ne, i když Tesla měla problém s kabely k motorům od subdodavatele, ale ty se vyměnily a je to vyřešeno.

Nemusíme se shodnout, někdo raději jedno, jiný druhé. Ale dohadovat se nad prokazatelnými fakty?

Odpovědět  |   | 
Freddka  |  28. 09. 2019 15:40

Ja s vami v podstate souhlasim, EV neni jednoduche.
Ale zaroven je EV JEDNODUSSI nez soucasna auta se spalovacimi motory. Soucasna auta maji vyhodu toho, ze se produkuji desitky let v milionech kusu a tudis inzenyri velice dobre vedi, jak to vsechno navrhnout.
U EV mame obecne mene zkusenosti, vyvoj je jiste nakladny a po ceste je mnoho obtizi, ktere je treba prekonat. Stejne, jako tomu bylo a je u aut se spalovacim motorem.

Ale pres to prese vsechno je EV ve vysledku vyrazne jednodussi, s tim se neda nic delat.
A jen tak mimochodem nebudeme tady predstirat, ze lidi nevedi, jak chladit elektromotor, to je blbost, elektromotory jsou doslova vsude, kam se jen podivate.

To s temi velkymi bateriemi je to uz trochu jina otazka, samotneho by me jako laika zajimalo jak musi byt obtizne pri tak vysokych proudech stale menit AC pro baterku na DC pro elektromotor a opacne zase pri rekuperaci, to muze byt z technickeho pohledu zajimave cely ten system navrhnout vcetne rizeni toho vseho softwarem a udrzovani baterii, tepelneho managementu, predpokladam, ze ty soucastky maji byt male a lehke atd atd.

Odpovědět  |   | 
Freddka  |  28. 09. 2019 17:22

oprava: DC pro baterku, AC pro elektromotor

Odpovědět  |   | 
gamblik  |  25. 09. 2019 15:41

S dražší silnoproudou polovodičovou technikou bych souhlasil, s vibracemi u elektroauta ne. Ty jsou tam maximálně díky nerovnostem vozovky.

Odpovědět  |   | 
vycpane klepeto  |  25. 09. 2019 15:48

A vibrace od jizdy nejsou vibrace mi?

Namete vy doma zarizeni na filtraci "skodlivych elektronu vyrobenych v jadernych elektrarnach"?

Odpovědět  |   | 
gamblik  |  25. 09. 2019 16:21

Vibrace od jízdy (v případě kvalitní vozovky) ani od motoru tam nejsou. Prostě vůbec. Někdy se svezte, abyste to pocítil (tedy vlastně nepocítil) na vlastní kůži. A nějaké občasné retardéry a nerovnosti silnice jsou marginalitou, ve srovnání s neustále přítomnými vibracemi spalovacích motorů (zejména naftových).

Odpovědět  |   | 
kotleta roleta  |  25. 09. 2019 17:06

Je hezke, ze vas zadek filtruje vibrace tak, ze nic necitite. Koneckoncu, tak to ma byt.

To ale neznamena, ze tam zadne vibrace nejsou. Zkuste dat do nadoby vodu a uvidite sam, zda se pri prime jizde rovnomernou rychlosti po kvalitni vozovce bude vlnit hladina. O vysledku vaseho experimentu se s nami, prosim, podelte.

Odpovědět  |   | 
Koloss  |  25. 09. 2019 17:45

Podle vás by neměly fungovat silové elektrické kabely v žádné elektrické lokomotivě. Jak tedy vysvětlíte, že jich tolik jezdí po celém světě?

Odpovědět  |   | 
gamblik  |  26. 09. 2019 13:00

Protože v elektrickém vlaku se nevlní hladina vody ve sklenici z jídelního vozu, kdežto v elektrickém autě určitě ano, to dá rozum, ne?

Odpovědět  |   | 
Koloss  |  26. 09. 2019 13:12

Kotleta roleta zjevně neví, že vhodně uložené elektrické vedení není ohroženo žádnými otřesy vozu.

Odpovědět  |   | 
Koloss  |  25. 09. 2019 17:43

Držím palce, ale tohle je patrně marný boj. Když tady tu diskuzi pročítám, žasnu nad úrovní místních diskutujících. Tedy přesněji - nedokážu pochopit, že je tak nízká. Já jsem obhájce elektromobilů, diskutuju o nich už hodně dlouho, nemusím se nutně s každým shodnout, právo na názor má každý. Ale abych se setkal s tím, že se tady dávají mínusy za naprosto logické a prokazatelné informace? Asi je to taky tím, že je tu diskuze anonymní, tak si každý může napsat cokoli.

Odpovědět  |   | 
bzzz  |  25. 09. 2019 17:58

Anonymitou to neni. Jine diskuze a/nebo socialni site jsou plne hovadin od konkretnich lidi

Odpovědět  |   | 
Koloss  |  25. 09. 2019 18:11

Hovadin se najde hromady všude. Ale tam, kde pro přístup k diskuzi musí být člověk prověřený, tam se takovéto věci nedějí. Já napíšu reakci člověku pod nickem "rozparany poklopec" a odpoví mi "vycpane klepeto". Když je diskutující prověřený, tak za chvíli všichni poznají, co je zač a jestli s ním má cenu diskutovat.

Odpovědět  |   | 
gamblik  |  26. 09. 2019 13:07

Ty plusy a mínusy neznamenají vůbec nic. Já např. řeknu, že dnes je čtvrtek a někdo se mnou může nesouhlasit. Tak mi dá mínus. Já mu dám odkaz na kalendář. Další mínus. Pak na to někdo napíše, že ten kalendář je fake. Deset plusů následuje Takže doporučuji řídít se názvem "diskuzní fórum". Jinak to můžou přejmenovat na "plusovačka a mínusovačka"

Odpovědět  |   | 
Koloss  |  26. 09. 2019 13:15

No já jsem právě zvyklý na jiná diskuzní fóra. Tam si člověk pod svým jménem rozmyslí, jestli nesouhlasí s ověřitelnými fakty. Taky se tam můžu podívat, kdo mi ten mínus dal a zeptat se ho, proč. Tady mi nějaký poklopec dá nálepku a následně bude mínusovat cokoli napíšu, jedno jestli to bude blbost nebo reálný fakt. A navíc anonymně.

No jak jsem psal - překvapilo mne, jak nízká úroveň je v těchto diskuzích. Je to úplná tragédie.

Odpovědět  |   | 
chytrak  |  25. 09. 2019 12:21

No říká se že na prvních autech bude vw prodělávat, a vydělá se až se zlevní baterie, +něco vykompenzují nulové emise na kterými lze snížit pokuty na žravých autech.

Odpovědět  |   | 
Martin P.  |  25. 09. 2019 14:02

ID s touto výbavou v benzínu, nebo naftě by také nebylo levné auto. Je tam hodně jinak příplatkové výbavy. Takže to EV a technologie "navíc".
Pokud v tom vidíte základní model Pola, Golfa nebo Jetta tak jste vedle.

Odpovědět  |   | 
alien5  |  25. 09. 2019 16:45

třeba I3 má 120Ah má 8ks článků po 47tkč, dále je tam chlazení, odplynování, dekle, řídící jednotka atd.

Odpovědět  |   | 
kolkyno  |  25. 09. 2019 11:41

ludove auta ktore vyrabaju roboti, ktory mzdu nepoberaju, jedine tak elektriku, trosku wd40 a obcas nejaku tu struzinku ci piestik a aj tak su tie auta ku*evsky drahe. Urobte nieco elektricke s takym dojazdom vo vybave octavia classic a ludia to budu milovat. teda minimalne ovela viac kupovat ked to bude stat 15.000e. Marketing je drahy, o vyvoji v pripade VW sa neda hovorit, aku nema vlastne a tie elektromotory to su snad z praciek, takze nejaky ten vyvoj im platit pre ID3 netreba.

Odpovědět  |   | 
kuk  |  25. 09. 2019 13:42

A a teď zpátky do reality, co vám zdejší plátek zase zapoměl říct:

VW a jeho šéf mají další průser. Podvod na burze.
Německá prokuratura viní šéfa VW z manipulace s akciovým trhem
https://www.fxstreet.cz/nemecka-prokuratura-vini-... ...

Německá prokuratura obvinila šéfa automobilového koncernu Volkswagen Herberta Diesse z manipulace s akciovým trhem v souvislosti s emisním skandálem. Obvinění se týká rovněž bývalého šéfa podniku Martina Winterkorna a nynějšího předsedy dozorčí rady Hanse Dietera Pötsche, oznámila dnes prokuratura. Obvinění podle ní záměrně neposkytli investorům včasné informace o finančních důsledcích emisního skandálu, uvedla agentura Reuters.

"V rozporu se svou zákonnou povinností záměrně informovali kapitálový trh příliš pozdě o rozsáhlých finančních závazcích koncernu plynoucích z takzvaného dieselového skandálu, čímž protiprávně ovlivnili cenu akcií podniku na burze," uvedla prokuratura v Braunschweigu.

Odpovědět  |   | 
Jozef  |  25. 09. 2019 14:10

Komu budú predavať tie autá ROBOTOM ?!?

Odpovědět  |   | 
zrala uvaha  |  25. 09. 2019 14:51

Ono je otazka, zda vlastnictvi cehokoliv neni neudrzitelnym luxusem.

Bez vlastnictvi si to predstavit neumim, protoze je mi jasne, ze clovek po vlastnictvi touzi. Navic, hodne lidi od toho, co vlastni, odvozuje svou hodnotu.

Zaroven si ale neumim predstavit, jako to tak pujde dal. To budeme vyrabet stale vice, abychom kazdy hromadili stale vice nepotrebnych veci? A abychom tyto nepotrebne veci stale caste obmenovali? Jak dlouho lze takoveto hospodareni udrzet? Jak dlouho jeste budeme plytvat lidskym potencialem a prirodnimi zdroji? Vzdyt jiz dnes jsou obchody preplnene nepotrebnym zbozim jen proto, aby se jejich vyrobou nekdo zamestnal.

Nestalo se vam v posledni dobe, ze jste v obchode narazili na zbozi, jehoz ucel vam nebyl jasny? A kdyz jste pak tento ucel zjistili, nedivili jste se, jaky smysl ma takovou zbytecnost vyrabet? Nehromadi se vam doma nepotrebne hramapadi? Me se to deje cim dal tim casteji.

Odpovědět  |   | 
Koloss  |  25. 09. 2019 15:10

Cena? Nesmíte se divit. VW nemá dost baterií (a dlouho mít nebude), aby mohl vyrábět milión elektromobilů ročně. Poptávku po levných elektromobilech nebude schopen v brzké době pokrýt, takže nastaví cenu tak, aby byl ID3 právě tak akorát vyprodaný. Až se mu začnou plnit sklady, teprve potom bude mít smysl snižovat ceny. A mezitím si může uhradit náklady na vývoj.

Odpovědět  |   | 
Koloss  |  25. 09. 2019 16:39

Vy všichni mínusáci si patrně myslíte, že VW je tu od toho, aby vám dodal laciné auto s co nejmenším ziskem.

Odpovědět  |   | 
kuk  |  27. 09. 2019 00:25

Jsou nasraný že se budou muset dál vozit ve svech smradlavejch rozklepanejch TDi rakovinometenejch traktorech na hlínách co táhnou votspodu.

Odpovědět  |   | 
Driver  |  25. 09. 2019 16:27

Elektromobilům v rozvoji brání zdroje, i kdyby je lidi kupovali, (nevím za co, zatím jezdí češi v 15let starých ojetinách a nové mají jen firmy) jak rohlíky. Zdroje na akumulátory nejsou a nikde v EU pořádně a musí se dovážet z Asie Afriky přes půl světa už teď, a až se rozjede výroba masivněji, tak budou potřeba násobně větší zdroje... Doly, těžba, zpracování, surovin už na startu dělá z elektromobilu drahý špás.
Další je taky to, že ony nejsou na 12V. Tesla je 400V a stojí 2-3mega Taycan 800V s stojí 5mega a to je jen začátek. Ještě se vyvíjí bezkontaktní nabíjení a pasivní domácnosti a technologicky na tom nic není, akorát že to bude stát šílené peníze a návratnost je v nedohlednu a ekologie?

Odpovědět  |   | 
kuk  |  27. 09. 2019 15:39

Studuj víc, zatim si jen na začátku.

Odpovědět  |   | 


Přihlásit k odběru
Posílat příspěvky na adresu:

Minitest Honda HR-V 1.5 VTEC Sport: Uhájí vyšší cenu slušnou dynamikou?

Honda HR-V 1.5 VTEC Sport

Honda se rozhodla ještě více zatraktivnit svůj crossover HR-V a jeho nabídku rozšířila i o verzi Sport. Podívali jsme se jí na zoubek s převodovkou CVT i s klasickou šaltpákou.

17.  10.  2019 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

15.  10.  2019 | Miro Mihálik
TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHDi EAT8: Cena za design

Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8

Kombi varianta nové 508 je pohledný a jemně avantgardní vůz, však také po zásluze získal letos ocenění Red Dot Design Award. Není to ale jediná jeho cena za design. Cenu za design totiž zaplatí i zákazníci. Jak fakticky, tak především v přeneseném významu.

13.  10.  2019 | Petr Schnagl | 105 příspěvků

Nejčtenější články

Čínská Dacia Duster dorazí už příští rok. Luxus za pakatel si budete moci i půjčit

Čínská Dacia Duster dorazí už příští rok. L…

Bezdrátové nabíjení telefonu, automatická klimatizace, LED světlomety, elektricky nastavitelná sedadla a armáda USB portů. S tím vším dorazí Lynk & Co do Evropy.

8.  10.  2019 | | 66 N/A
Nový SsangYong Korando se ukázal v ČR. Konkurenty potrápí cenou i kufrem

Nový SsangYong Korando se ukázal v ČR. Konk…

Konkurent Škody Karoq se nyní již oficiálně pohybuje po našem území. Své konkurenty trápí i nízkou cenou.

11.  10.  2019 | | 68 N/A
Hyundai i30 nově koupíte nejlevněji v historii. Scala by se měla ještě učit

Hyundai i30 nově koupíte nejlevněji v histo…

Někteří lidé neprahnou po výbavě, ale chtějí prostě jenom obyčejné auto za skvělé peníze. Řada značek to dnes nechce chápat. Hyundai mezi ně ale nepatří.

4.  10.  2019 | | 255 N/A
Čekání na novou Octavii se nemusí vyplatit. Ještě dlouho vám nenabídne vše

Čekání na novou Octavii se nemusí vyplatit.…

Nová generace Škody Octavia klepe na dveře. Ale teď už doopravdy. Testovacích prototypů se na cestách hemží spousta, věřit se jim ale nedá prakticky v ničem.

22.  9.  2019 | | 74 N/A
Tesla Model 3 má české ceny. Na našem trhu v podstatě nemá konkurenci

Tesla Model 3 má české ceny. Na našem trhu …

Tesla Model 3 by měla k prvním českým zákazníkům dorazit na začátku příštího roku. Elektromobil s obdobnými parametry za tyto peníze tu zatím nemáme.

3.  10.  2019 | | 147 N/A