Poctiví řidiči možná budou platit za nepoctivé

Praha, 1. září 2014 – Členové Rozpočtového a Hospodářského výboru se budou 3. září zabývat poslaneckým návrhem na zrušení příspěvku nepojištěných motoristů do garančního fondu. Zatímco nepojištěným by tak odpadla povinnost přispívat na nepojištěné škody, chybějící finance by musely pojišťovny vybrat od poctivých pojištěných motoristů. Těm by se významně zdražilo povinné ručení. Souběžně se zrušením příspěvku nepojištěných by došlo i k prudkému nárůstu nepojištěných škod.

Od roku 2009 financují nepojištěné škody výhradně nepojištění motoristé. Zhruba 30 % z nákladů na nepojištěné škody splatí vinící těchto nehod, zbytek je hrazen z příspěvků, které jsou povinni do garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP) odvádět motoristé bez řádně sjednaného povinného ručení. Ve Sněmovně je však aktuálně poslanecký návrh na zrušení příspěvku nepojištěných do tohoto fondu. Šlo by tak nepochybně o vstřícný krok vůči těm, kteří nejsou ochotní dodržovat platné zákony na úkor 7 mil. poctivých motoristů, kteří povinné ručení řádně platí. „Úplným zrušením příspěvku nepojištěných by ze zákona vypadl spravedlivý princip financování nepojištěných škod těmi, kteří je mohou způsobovat. V praxi by to znamenalo další významné, státem vynucené, a přitom naprosto zbytečné zdražení povinného ručení pro všechny poctivé motoristy,“ říká Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven.

Česká republika v současnosti patří mezi země, kde se díky příspěvku nepojištěných daří velmi efektivně postupovat proti nezákonnému provozování vozidel bez pojištění. Zrušení tohoto principu by však znamenalo naprostý odklon od evropského trendu minimalizovat počty vozidel bez pojištění na silnicích. Nejúspěšnější jsou v boji s nepojištěnými ve Švédsku a Finsku, kde obdoba příspěvku nepojištěných úspěšně funguje již několik desítek let. 

Minitest Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD: Důvod, proč MPV nesmí zemřít

Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD (minitest)

Rostoucí zájem o crossovery a SUV už v nedávné minulosti poslal na odpočinek dva velikány segmentu MPV. Jak ale dokazuje stále prodávaný Seat Alhambra, tyto vozy jsou stále potřeba.

22.  2.  2018 | Jan Mička | 5 příspěvků
TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 78 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků