Počet zraněných na přechodech roste

Počet usmrcených či zraněných chodců přecházejících přes vyznačený přechod v ČR v období od ledna do září 2001 ve srovnání se stejným obdobím loňského roku výrazně stoupl.
Počet zraněných na přechodech roste
Stoupající trend zraněných chodců na vyznačených přechodech se děje i přesto, že od počátku ledna platí povinnost řidičů dávat chodcům na těchto místech přednost. Od ledna do září letošního roku zemřelo kvůli řidiči, který nedal na přechodu přednost, sedmnáct lidí, což je o celých třináct více než za stejné období roku 2000. Těžce zraněno bylo o 34 více, tedy 103 lidí, lehce zraněno bylo 424 osob (o 190 více než loni). Na vině je také nedostatečná příprava veřejnosti, neboť někteří chodci se domnívají, že mají absolutní přednost.

Kdo dává komu přednost?

Nový zákon rozdělil veřejnost na dva tábory. Přirozeně na motoristy a chodce, z nichž každý si nový předpis chování na přechodech vykládá podle svého. Přechod pro chodce má být místem, na němž by se měl chodec cítit bezpečně. Že tomu tak není, je zapříčiněno dosavadním nedůsledným prosazováním silničních zákonů na českých komunikacích. Chodci jsou stejnými účastníky silničního provozu jako motorová vozidla, žel policie, která jeho dodržování má hlídat, je k jeho porušování stále hodně shovívavá. Svou pozici tak řidič auta v praxi prosazuje i silou, když například svou agresivnější jízdou může chodci jeho úmysl přejít „rozmluvit“.

Povinnosti řidičů

To takovým řidičům nové znění silničního zákona již nedovoluje. Povinností řidiče je podle paragrafu 5: „…umožnit chodci, který je na přechodu pro chodce nebo jej zřejmě hodlá použít, nerušené a bezpečné přejítí vozovky“. Řidič vozidla se tak musí podle nového zákona k přechodu pro chodce přibližovat již takovou rychlostí, aby mohl vozidlo před přechodem bezpečně zastavit. V zákoně se přímo říká, že: „…pokud je to nutné, je povinen před přechodem pro chodce zastavit vozidlo“. Z tohoto ustanovení vyplývá, že tato povinnost se vztahuje nejen na situaci, kdy chodec je již na přechodu pro chodce, ale i na situaci, kdy chodec stojí před přechodem a je z jeho počínání zřejmé, že jej hodlá přejít.

Povinnosti chodců

Své povinnosti mají v silničním provozu ovšem také chodci. Ti by si měli především uvědomit, že přednost mají jen na vyznačených přechodech pro chodce. Že přednost nemají před tramvajemi a vozidly s právem přednostní jízdy (policie, hasiči či záchranná lékařská pomoc). Že přednost platí jen na přechodech, na kterých režim neupravuje světelná signalizace, a že chodec je povinen vstoupit do vozovky uvážlivě a nesmí bezhlavě uplatňovat své právo přednosti na přechodu pro chodce. Nevidomý chodec signalizuje svůj úmysl přejít vozovku slepeckou holí ve směru přecházení. Na přechodech pro chodce se chodí vpravo a chodci se nesmí ve vozovce bezdůvodně zastavovat a smí se na nich zdržovat jen po dobu nezbytnou k jejich přejítí.

Jak na to?

I motorističtí odborníci přiznávají, že formulace v zákoně jsou ve vymezování povinností pro obě strany značně neobratné a tudíž vedou k různým výkladům. Nicméně by mělo od letoška platit obecně, že přednost chodců na vyznačených přechodech již není dána dobrou vůlí řidiče, nýbrž je jim stanovena jako povinnost. Zjednodušeně řečeno, přechod pro chodce by se měl stát místem podobným například železničnímu přejezdu – zde také většinou řidič přibrzdí a rozhlédne se, zda se neblíží vlak.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků