Počet zraněných na přechodech roste

Počet usmrcených či zraněných chodců přecházejících přes vyznačený přechod v ČR v období od ledna do září 2001 ve srovnání se stejným obdobím loňského roku výrazně stoupl.
Počet zraněných na přechodech roste
Stoupající trend zraněných chodců na vyznačených přechodech se děje i přesto, že od počátku ledna platí povinnost řidičů dávat chodcům na těchto místech přednost. Od ledna do září letošního roku zemřelo kvůli řidiči, který nedal na přechodu přednost, sedmnáct lidí, což je o celých třináct více než za stejné období roku 2000. Těžce zraněno bylo o 34 více, tedy 103 lidí, lehce zraněno bylo 424 osob (o 190 více než loni). Na vině je také nedostatečná příprava veřejnosti, neboť někteří chodci se domnívají, že mají absolutní přednost.

Kdo dává komu přednost?

Nový zákon rozdělil veřejnost na dva tábory. Přirozeně na motoristy a chodce, z nichž každý si nový předpis chování na přechodech vykládá podle svého. Přechod pro chodce má být místem, na němž by se měl chodec cítit bezpečně. Že tomu tak není, je zapříčiněno dosavadním nedůsledným prosazováním silničních zákonů na českých komunikacích. Chodci jsou stejnými účastníky silničního provozu jako motorová vozidla, žel policie, která jeho dodržování má hlídat, je k jeho porušování stále hodně shovívavá. Svou pozici tak řidič auta v praxi prosazuje i silou, když například svou agresivnější jízdou může chodci jeho úmysl přejít „rozmluvit“.

Povinnosti řidičů

To takovým řidičům nové znění silničního zákona již nedovoluje. Povinností řidiče je podle paragrafu 5: „…umožnit chodci, který je na přechodu pro chodce nebo jej zřejmě hodlá použít, nerušené a bezpečné přejítí vozovky“. Řidič vozidla se tak musí podle nového zákona k přechodu pro chodce přibližovat již takovou rychlostí, aby mohl vozidlo před přechodem bezpečně zastavit. V zákoně se přímo říká, že: „…pokud je to nutné, je povinen před přechodem pro chodce zastavit vozidlo“. Z tohoto ustanovení vyplývá, že tato povinnost se vztahuje nejen na situaci, kdy chodec je již na přechodu pro chodce, ale i na situaci, kdy chodec stojí před přechodem a je z jeho počínání zřejmé, že jej hodlá přejít.

Povinnosti chodců

Své povinnosti mají v silničním provozu ovšem také chodci. Ti by si měli především uvědomit, že přednost mají jen na vyznačených přechodech pro chodce. Že přednost nemají před tramvajemi a vozidly s právem přednostní jízdy (policie, hasiči či záchranná lékařská pomoc). Že přednost platí jen na přechodech, na kterých režim neupravuje světelná signalizace, a že chodec je povinen vstoupit do vozovky uvážlivě a nesmí bezhlavě uplatňovat své právo přednosti na přechodu pro chodce. Nevidomý chodec signalizuje svůj úmysl přejít vozovku slepeckou holí ve směru přecházení. Na přechodech pro chodce se chodí vpravo a chodci se nesmí ve vozovce bezdůvodně zastavovat a smí se na nich zdržovat jen po dobu nezbytnou k jejich přejítí.

Jak na to?

I motorističtí odborníci přiznávají, že formulace v zákoně jsou ve vymezování povinností pro obě strany značně neobratné a tudíž vedou k různým výkladům. Nicméně by mělo od letoška platit obecně, že přednost chodců na vyznačených přechodech již není dána dobrou vůlí řidiče, nýbrž je jim stanovena jako povinnost. Zjednodušeně řečeno, přechod pro chodce by se měl stát místem podobným například železničnímu přejezdu – zde také většinou řidič přibrzdí a rozhlédne se, zda se neblíží vlak.
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků