Počet řidičů, kteří dávají přednost pohonu na plyn, se zvyšuje

Nic nenasvědčuje tomu, že by se ceny benzinu a nafty mohly vrátit k někdejším ještě jakž takž přijatelným hodnotám. Tím pádem přestávají být pro řadu motoristů obvyklé cesty do zaměstnání finančně únosné. Někdo se proto možná začíná poohlížet po nějaké levnější alternativě. Své příznivce ale i odpůrce mají auta na plynový pohon. V běžném provozu se dá s přestavěným vozem ušetřit, ale neplatí to pro všechny dopravní tepny.

Poslední dobou nemají ve firmách, které se přestavbami na plyn zabývají, nouzi o zakázky. „Práce máme opravdu víc než bývalo obvyklé. Určitě v tom hraje roli stoupající křivka cen klasických paliv. Předěláváme značky automobilů přesně podle spektra, jaké u nás jezdí. Nejvíc se objevuje škodovek, ale přijíždějí i majitelé luxusnější vozů,“ řekl AutoRevue.cz Michal Jakeš ze společnosti Gera v Hradci Králové.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Čerpací stanice na zkapalněný LPG jsou v Česku běžně k vidění

Nejrozšířenějším alternativním palivem je Liquified Petroleum Gas (LPG). Na světě jezdí třináct milionů vozů v Česku to je 130 000 osobních aut. První vozidla na zkapalněný propan-butan se u nás objevila už před dvaceti roky. Přibližně stejný počet vozů ve světě využívá pohon na stlačený zemní plyn Compressed Natural Gas (CNG). Primát s počtem 730 tisíc aut patří Itálii, stavy stoupají i u nás, ale zdaleka nedosahují rozšíření LPG. Zemní plyn se spíš uplatňuje v městské hromadné dopravě.

Lidé dávají přednost LPG

„Zákazníci se na CNG hodně ptají, ale v poptávce je zatím na minimu. Lidé v něm proti LPG vidí větší počet nevýhod. Přestavba je dražší v průměru o dvacet tisíc, nádrž je větší a těží, zabere v autě víc místa, víc zvýší jeho váhu a sníží výkon. Na plnou nádrž se dá dojet zhruba jen dvě stě kilometrů a s tím negativně souvisí i malý počet čerpacích stanic. Pro motoristy je komplikovanější i přepočet ceny paliva, protože CNG není kapalina, a proto se netankuje na litry, ale na kilogramy,“ vyjmenoval Jakeš.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Umístění nádrže a tankování stlačeného CNG

Vypadá to, že na CNG ještě nenadešel ten správný čas. Kámen úrazu je hlavně v nízkém počtu pump. Oproti osmi stovkám na zkapalněný propan-butan, je těch na stlačený zemní plyn v Česku v provozu jen padesát. Z toho jich je ale jen 33 veřejných. Funguje i skoro stovka malých domácích plniček a firma Motor Jikov nedávno zahájila jejich sériovou výrobu.

Je budoucnost v plynu?

Ovšem i jízda na LPG má své zápory. Cena za přestavbu se podle typu vozu pohybuje mezi deseti a třiceti tisíc korun. I umístění nádrže LPG zmenšuje zavazadlový prostor. Je možné ji dát na místo rezervy, ale kolo se pak musí vozit v kufru. Proti benzinu má motor o patnáct procent nižší výkon, zároveň ale i vyšší spotřebu. Majitel takového vozu musí počítat s tím, že do většiny podzemních garáží platí zákaz vjezdu aut na plyn.

Tomu kdo hodně jezdí, se počáteční investice do přestavby na LPG i CNG za nějaký čas vrátí a pak už může jen s potěšením sledovat, kolik korunek proti cenám za benzin nebo naftu ušetří. To ale zcela neplatí v horských oblastech, ve městech nebo na dálnicích. Tam autům na plyn klesá výkon, roste spotřeba a celkový úsporný efekt se snižuje. Ovšem z ekonomického hlediska to momentálně vypadá, že plynové systémy mají zvláště v souvislosti rekordními cenami benzinu a poměrně omezeným zásobami ropy velkou budoucnost.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků