Počet mrtvých na silnicích stále roste, příznivci „411” mlčí

131 komentářů

Bret
3. června • 21:43

Z článku mám pocit jakyby snad nepovedený zákon mohl za to, že na silnicích umírá více lidí něž dříve. Ale tak to přece není. Netvrdím, že bodový zákon je v pořádku. Má spoustu chyb a věcí, které by se měly změnit. Ale to, že na silnicích umírají lidi je především vinou nás řidičů! Prospělo by nám víc ohleduplnosti a míň agresivity. A některým z nás by prospělo i pár doškolovacích jízd v autoškole. Příčin neutěšeného stavu na cestách je samozřejmě více, ale musíme začít každý sám u sebe.

chátra
9. června • 18:47

Zákon má přímý vliv na chování lidí.Když bude mizernej někde se to ukáže, o tom neni pochyb.Vspomináme si všichni jak pomáhaly "bezvadné" zákony některým " šikovnym" lidem v tunelováni.Podle vašich uvah by tehdy také pomohlo vice ohleduplnosti a soucitu.Ale já si myslim, že by nepomohly ani kurzy dobrého či charakterniho chování ,když zákony byly jaké byly.

Roman
9. května • 20:02

Ahoj,
Bude to necely rok, co u nas zavedli bodovy system. I ve starem systemu jsem urcite nebyl velkym hrisnikem, ale priznam se, ze o 10km/h rychleji jsem ve meste jezdil. Delali to prece vsichni no ne ? Prisel bodovy system a ja ubral plyn, nejrive jen ze strachu, ze mne napari body. Obtezovalo me ze zacatku, ze musim jinak radit. Zacal jsem to resit tak, ze radim ve meste nejvyse za 3. Kupodivu vubec nic se nestalo se spotrebou, vubec nikam nejezdim pozde a auto pruzneji vystartuje, kdyz musim kvuli necemu zpomalit. Premyslel jsem dal a doslo mne, ze podobne to muze dopadnout u kazdeho jineho prestupku. Ziskana vyhoda nevyvazuje riziko pro ostatni v provozu, spise naopak.
Bodovy system me prinutil k zamysleni i jinym smerem. Doslo mne, ze o pravidlech a stojicich znackach se nediskutuje s policajtem, ze policajt ma pravo kontrolovat i prehledny usek. Policajt buzeruje, ale to by se dalo rict i o ucitelkach na zakladni skole. Ty vas panove a i vas pane autore vychovavaly.
Mnoho lidi si mysli, ze kdyz opusti skolni lavice, tak jejich vychova skoncila. Opak je pravdou, vychova konci az jste neschopni prijimat zmeny sveta kolem vas.
Zpatky k policajtum. Nevim o tom, ze by me policajt nekdy dal pres pusu a to jsem si mozna na silnici zaslouzil i vic, nez kdyz jsem hazel houbou po spoluzakovi v 7.A. :)))
Jeste bych se zastal noveho zakona "411". Plati podle me to stejne jako o stojicich znackach. Je to soupis pravidel, ktera plati pro ucastniky silnicniho provozu. Je uplne jedno jestli je spatny nebo dobry, jakmile vyjedu na silnici, mel bych ho znat a dodrzovat. Bez kecu. Autor clanku se snazi vzbudit diskuzi o zakonu, ktery zrejme povazuje za spatny. Rozumim tomu, je to jeho nazor. Co se mne nelibi, jak manipulativnim zpusobem argumentuje:Pouziva statistiku vyvoje o dopravnich nehodach a neuvede jeji zdroj. Ze statistiky vyvozuje, ze zakon je nefunkcni a nasledne dodava, ze bez zmeny mysleni ridicu se stejne nic nezmeni. Proc ma tedy smysl rusit tento zakon, kdyz mysleni ridicu stejne nemeni ? Jen proto, ze lide co ho schvalovali tvrdili, ze se neco zmeni a spletli se ? Nebo snad proto, ze nas buzeruje? Autor take bagatelizuje nazor kohokoliv jineho a ma ho za "odbornika", pridava k tomu jeste na zaver absurdni sankce, aby bylo o hodne jasnejsi, ze zakon je spatny :) Velmi casty novinarsky trik :) Jak to vidim ja ? Podle meho je zakon krok vpred, ma mnohem vice vychovnych prvku nez ten predesly. System vas netresta jen negativne, ale odpousti body, kdyz se lepsite. Kdy vam naposledy manzelka odpustila neveru ? :))A uplne nakonec, kdo to vydrzel cist az sem. Diky aspon za prvni 3 mesice platnosti 411. Kdyby zachranil treba jen 50 lidi. Zkuste si predstavit, ze je vsechny postavite ke zdi, vyfasujete samopal a zacnete do nich strilet. Nezaslouzite kulku taky ?Jsem za opravu chyb ve 411, ale ne za zruseni systemu ktery zavadi, je dobry. Od novinaru Autorevue.cz bych si predstavoval vice vychovnych clanku v jinem duchu ;) Podle me ziji v omylu, kdyz si mysli, ze vetsina ridicu chce volnost na silnici za cenu masakru, ktery se jich prece netyka, kdyz ctou tyhle clanky, tak prece museli prezit ne ? :)) ;)

chátra
11. května • 0:49

Trošku ses do toho zamotal.Pleteš si ale pojmy s dojmy.Bohužel.Avšak novináře z Autorevue.cz bych nechal napokoji.Vyhodnocováni statistik si asi zjednodušuješ nebo přiliš idealizuješ.Ber to jako složitou mozajku kterou si musiš poskládat aby ses mohl něčeho dopátrat.Statistiky se skresluji a falšuji, takže když byrokrati budou chtit mužou jimi podepřit cokoli.Velká většina lidi to nedešifruje okamžitě,pozná se to až mnohem později. Hlavně zapomináš, že bodovej system nevzniknul kvuli lidem jako jsi ty,ale kvuli pirátum silnic.Výsledek je takovej, že piráty vubec nepostihuje a mnozi jako ty , kteří nejsou nebezpečni se strachuji z postihu. Tohle samo o sobě je nam k ničemu.My jsme chtěli něco jiného....

Roman
12. května • 23:20

Vis, ze moje Impreza jede pomerne snadno 200 km/h ? Vis, ze nikdo se nerodi piratem silnic ? Vis, ze kdyz mne rupne v hlavne, budu na chvili piratem i ja ? Bat se musi vsichni i pirati i ti takzvane slusni. Jestli chces neco jineho, dobre, vymysli co to je a jak by to melo vypadat ? Ja nevim o nicem lepsim nez je bodovy system nebo jeho nejaka varianta. To co jsme tu meli predtim, bylo stejne zastarale jako nase dalnicni sit po revoluci :)

Ondra S.
18. května • 22:42

Já jsem měl prvních 14 dní trochu obavy z buzerace, ale potom jsem zjistil, že začínám jezdit blbě, méně pozorně, hůře se soustředím, dělám chyby a tak jsem se radši rychle vrátil k starým zvykům a bylo to najednou vše klidu a pohodě. Dnes opět jezdím podle zdravého rozumu, zatím mě nikdo nestavěl a nekontroloval. Zákon vědomě porušuji tam, kde v něm nevidím smysl a logiku. Např. jsem ve středu jel s Avií 100km/h (na kolečku) po rovné dlouhé rovince s dobrým povrchem, protože bych při předepsané 80 pro náklaďáky usnul mikrospánkem. Ještě podotknu, že za celou cestu jsem tam potkal asi 4 auta na silnici dlouhé 10km, takže provoz naprosto minimální. Proč by mě ta tohle měl někdo trestat? Zákon však trest předepisuje, bastard.
Pravě to že zákon nerozlišuje místo, čas a konkrétní situaci spáchání přestupku a hází vše do jednoho pytle, je takový zákon u mě špatný a nedodržuji ho!
Nový zákon totiž podle mě jen buzeruje normální řidiče za blbiny, ale na skutečné piráty je a bude krátký. Nejvíce na něj doplácejí profesionální řidiči, kteří se pohybují v provozu denně a často jsou nuceni ho porušovat. Např. pošťák který vybírá schránku, která je zrovna na zákazu zastavení, příjde policajt a ta sprostá svině mu dá pokutu. Přitom on to vlastně ani jinak udělat nemůže. Nebo třeba pošta vjede do zákazu vjezdu, aby tam vybrali schránku a dostanou pokutu. Takových příkladů je víc, musel bych ty policajty vypráskat bičem a rozbít jim hubu za takové sviňstvo, čeho se dopouštějí!
Naproti tomu, takový pirát silnic, který vyjede jen občas, ale zato jezdí jako prase bude třeba několik let bez bodů, protože se méně pohybuje v provozu a tím má policie menší šanci, že se jim ho podaří při nějakém přestupku chytit. A o tom to je!

chatra
19. května • 18:46

Vpodstatě máš pravdu.Z kabiny T 815 mám okolni provoz jako na dlani. Před i po 1.7.07 jsou k vidění ale věci!Před tim se sice jezdilo rychleji, ale vice se věnovali řidiči provozu. Dnes ovšem vidim že se jezdi stejně rychle , ale velka většina lidi civi bud na tachometr nebo jestli někde neuvidi ukrytého fizla jak si přividělavá s radarem.Tohle odvede velkou část jejich pozornosti....

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Ondra S.
24. května • 21:22

Ano, samozřejmně, je to tak! Většina lidí skutečně civí na rychloměr místo před sebe a kolem na okolní provoz. Jediný recept, který by pomohl vrátit pohledy řidičů z rychloměru na okolní provoz je pořízení pasívního odhalovače radarů, který by včas varoval.
Nejvíc mě dojímají ti, co preventivně jezdí 40 a ostatní naschvál brzdí a provokují k riskantnímu předjíždění. To jsou u mě skuteční piráti silnic, protože mi způsobují potíže. Ti kteří jen jezdí extrémně rychle jsou pouze prasata.
Další důležitá věc pro bezpečnou jízdu, kterou jsem ale zatím opomenul je rozhodně dobrý výhled z vozidla. Nejhorší jsou v tomhle sporťáky a pro malé postavy VW. V těchto vozidlech sedíte hodně nízko nad vozovkou a mnohdy mají ještě vysokou palubovku a nízký strop. To není pro bezpečný rozhled určitě dobrá kombinace. Nejlepe jsou na tom naproti tomu náklaďáky z vysoko položenou kabinou. Jejich řidiči mohou ze své výšky přehlédnout několik vozidel dopředu a reagovat s předstihem, pokud ovšem před ním nejede podobně vysoké vozidlo nebo autobus.
Největším rizikem jsou těžko předvidatelní a nevypočitatelní řidiči. Nejhorší z nich jsou vyložení zmatkaři. Takoví jsou schopni vám u odbočky bez blinkru náhle dupnout na brzdu kvůli přednosti protijedoucímu a odbočit. Pokud to za takovým nedobrzdíte, bude vina přitom na vás. Pokud to nedobrzdí někdo za vámi a nabourá vás, tak zase na něm, protože podle zákona nedodržel bezpečnou vzdálenost. Takové zmatkařské pako, (skutečný viník) ujede a nebude ho nikdo stíhat a trestat a on si v klidu může jet beztrestně zapřičiňovat další nehody. Tak kde je ta zpravedlnost a pořádek? Přitom podle zákona řidič nesmí bezdůvodně a náhle měnit směr ani rychlost jízdy (prudce brzdit). Tohle ale policii nezajímá! Nezbývá než se přizpůsobit, jako ten člověk, co si na nehodách, které páchal tak, že před někoho vjel a najednou mu v nestřeženém okamžiku dupnul na brzdy, udělal živnost až ho po asi skoro 70. nezaviněné zavřeli pro pojistné podvody.

brown
5. května • 0:35

Bylo by zapotřebí trochu zdravého rozumu, ten ale u Policie asi těžko hledat. Lidi je potřeba vychovávat, ne buzerovat. Dokud nebudou policajti na ulicích, na křižovatkách, na nebezpečných místech, tak se nic nezmění. Řidiči jen pod dojmem, že kdekoli může stát policajt, budou jezdit slušněji. A to musí být trvale. Situaci nezlepší, když na výjezdu z města mně zastaví policajti a začnou buzerovat s lékárničkou, zaplaceným pojistným, kontrolou blinkrů - když 100 metrů před nimi se jezdí na červenou přes křižovatku zcela nekontrolovaně a tudíž beztrestně. Za akce Kryštof by měl jít někdo sedět a zaplatit výdaje s tím spojené. Nic neřeší.

p0etrik
4. května • 21:45

Ono se neni co divit ze nehodovost stoupa. Zpusob, jakym je dodrzovani predpisu vymahano k tomu primo speje. Jenom si uvedomte kde nas policie svou nejcastejsi pritomnosti nuti dat nohu z plynu. Je to na vypadovkach, v mistech kde by misto omezeni na 50 km/h smele postacovala (70) nebo (80). Takze lidi se naucili akorat to, ze si proste davaji pozor na rovnych, nejcasteji viceproudych, usecich bez pritomnosti chodcu a zastavby a nakopak v uzkych ulickach v centrech mest, kde je riziko nejvetsi, se nekroti vubec.

KKK
5. května • 17:58

Pravda. Na rovinkách a jasných místech ,kde se měří,jedu 50,jinak seru na předpisy a jedu klidně 100 kolem školky. :-D:-D:-D:-D

pepka najifka
4. května • 21:34

Represe je jedním z prostředků,jak udržet pořádek - myšlení řidičů se mění jenom dočasně po čerstvém shlédnutí nějaké ošklivé havárky, nebo policejní hlídky,nebo radaru.Když na mě blikne někde,že jedu v obci 68 Km v hodině,tak dám nohu z plynu,co kdyby to taky dělalo fotečky a takhle to na většinu řidičů funguje.Potom ještě pořádné retardéry rozeseté po silnicích kolem škol a před přechody a stopkami.Když vstoupil zákon v platnost,působil jako strašák,jen do té doby,než většina řidičů pochopila,že policajti nemohou být fšude.A od té doby to jde o5 s námi z kopce...

p0etrik
4. května • 21:49

Ono je hlavne s podivem jak moc je u nas nesmyslne dopravni znaceni. Napriklad prijezd do Prerova od Kromerize. K prvni krizovatce 50tka a jeste radarova cedule jak rikas. Jeden by si rekl ze je tam ta (50) kvuli krizovatce. Ovsem potom nechapu, proc z druhe strany je (80) a (50) zacina az za krizovatkou - na poslednich 100m dvouproude silnice nez skonci obec (teda obec, posledni barak je 1km daleko). :-DKdyz uz jsem v tom - potom dal, smerem na Kromeriz, jsou na nove ceste dve rozsireni a odbocovaci pruhy doleva, ovsem nikam nevedou. Ale jedinna funkcni odbocka zadny odbocovaci pruh nema a jeste je v neprijemne zatacce...

Sob
4. května • 19:33

článek neřekl nic nového, než jen to že policajtů je málo, a lidi v ČR jezděj jak bezohledný prasata. Nechápu zbytečný otírání se o postup ministerstva a pana Šimonovského ... Podobné ještě těžší zákony platí všude v civilizované evropě, jenže tam si chudák čech nedovolí překročit rychlost kdeřto doma muže prasit sto let starym baworákem jak je mu libo ....Jsme pro zpřísnění zákonů ....

Vít Pešek
7. května • 16:44

jooo, policajtu je malo, tos me teda dostal.... nejses ty fyzl?to kolik je policajtu tady o bezpecnosti obecne ani bezpecnosti dopravy nerozhoduje, vzhledem k tomu jaka cast policajtu sou smejdi... kdyz tady policie jezdi jak prasata bez majaku v obci, krade, je spolcena s organizovanym zlocinem, tak to pak opravdu zvyseni tehlech superkokotu s neuveritelnyma pravomocema vubec nic neresi...

Ondra S.
5. května • 2:27

Sobecký Sobe, ještě aby policajtů v ČR bylo víc, to určitě! Už tak jich tu smrdí až moc. Ministerstvo dopravy a Šimonovský jsou taky bastardi, že tak hroznej zákon vůbec vypustili. Tvrdé zákony se nedodržují, ale obcházejí. Dodržovat je vhodné jen rozumné zákony, mezi ně ten silniční rozhodně nepatří! Jestli si myslíš, že v cizině bych byl posranej, tak to teda ani omylem, jen bych použil antiradar.
Tím ale neříkám, že jezdím jak utrženej ze řetězu, nebo jako kdybych to auto ukrad, ale že jezdím rád svižněji, pokud mě to situace dovoluje, v obci podle situace do 70 a mimo tak do 130. Zaroveň ale vždy zvažuji kolik si kde můžu dovolit a snažím se nevletět, kam nevidím a předvídat silnici i ostatní učastníky provozu. Pokud mě nikdo nebrzdí, tak jezdím abnormálně plynule na spotřebu, ale svižně.
Auto si vždy pečlivě udržuji podle možností v pořádku, tak aby nebylo nebezpečné. Nesnáším, když něco není v pořádku a musím to časem opravit bez ohledu na cenu.

Rimsey
6. května • 8:40

Dodržovat jen rozumné zákony.Tak to je fakt pecka.Takže, když nějakého psychopata napadne, že oddělá vás i vaší rodinu, protože zákon, který to zakazuje není rozumný, pak je to dle vás v pořádku?

Ondra S.
6. května • 21:21

Rimsey a Pepa nepochopili. Porušuji to tam, kde zákon postrádá logiku. Jo a ještě nejsem žádnej psychopat, ale nekonformní člověk. Zákon porušuji opravdu jen tam, kde tím nikoho neohrozím, tj na přehledných místech za ideálních podmínek (dobrá viditelnost, suché silnice, slabší provoz, liduprázné ulice). Tím neohrožuji a nekrátím práva ostatních, takže vaše podsouvání s tím kradením a vražděním je naprosto nevhodné, tupé a nemístné, to si vyprošuji! Řídím se prostě rozumem, neakceptuji nerozumná nařízení a buzeraci. Podotýkam, že to opravdu neznamená, že všude jezdím rychle a zběsile za všech okolností, to opravdu ne, to by nebylo podle zdravého rozumu. Někde jedu možná i pomaleji a opatrněji než vy dva, pokud je to místo úzké a nepřehledné, přestože vy dva vždy přesně dodržujete rychlosti a všechny předpisy.

Pepa
5. května • 7:30

"Dodržovat je vhodné jen rozumné zákony," :-D:-D:-D:-D
Ja si zase myslim ze je blbost, ze krast se nema. Vsak co ostatni taky kradou a kdyz si nakradu z kradenyho tak me nikdo nevymluvi, ze to zadna kradez neni :-D:-D
Blik

p0etrik
4. května • 21:10

Ty JSTE pro zprisneni zakonu??? :-D:-D:-D

black_talon
4. května • 21:49

no jasne, nase velicenstvo Sob III. Pomaly receny Spravedlivy jsme pro tvrde tresty zbohatlikum v rychlych vozech :)

m.
4. května • 19:27

Ten člověk se mi tou svou tendenčností tak hnusí, že ani nemám sílu debatovat na téma samotné.
Zvládnu jen stručné - nesouhlasím s ním.

black_talon
4. května • 19:36

tak to necti, skoc do fabie htp a jed si dodrzovat predpisy nekam na parkoviste, chudaku...

albert
4. května • 20:17

Vy soutěžíte o nejhloupější příspěvek v diskusi? Myslím, že jste horkým favoritem.

Ondra S.
6. května • 20:53

Black Talon má pravdu! Pan m je opravdu ubohá tupá komformní ovce z totalitního režimu, která nedokáže uvažovat vlastním rozumem, nemá vlastní názory, jen slepě přebírá postoj zákonodárce bez vlastního racionálního úsudku. Jediným jmenovatelem takového člověka je strach a mindráky, malá česká dušička podělaná z čehokoliv.
Pan Ondrašík je pro pana m démon, který prolomil tabu a odvážil se z něčím nesouhlasit, jaká troufalost, takového člověka je podle pana m třeba rychle umlčet a perzekuovat, jinak by mohl být nebezpečný a rozvrátit panu m jeho policejní stát, který panu m diktuje co si má myslet a bez něhož by byl pan m zmatený a dezorientovaný, jako "Goro před Tokiem".
Pan m zároveň tiše a tajně závidí panu Ondrašíkovi tu vnitřní sílu a troufalost nesouhlasit s nejakým zákonem a veřejně ho kritizovat, protože on by si to netroufnul. Pan Ondrašík má ale na to právo, protože žije v zdravé demokratické občanské společnosti a je to dobře, že to dělá, protože právě kvůli takovým se potom dají věci do pohybu a může přijít pozitívní změna, která pomůže všem. Pan m je nevděčník a měl by panu Ondrašíkovi poděkovat, že se bouří proti špatným zákonům a zbytečné buzeraci!

m.
7. května • 22:02

Tak to opravdu není, vy hlupáčku:-D

albert
4. května • 19:11

Názor, že represe nefunguje, je zcestný. Represe samozřejmě funguje, jenomže u nás prakticky žádná represe neexistuje, protože o policistu u silnice člověk prakticky nezavadí. Výsledek je, že všichni řidiči jezdí stejně jako před platností tohoto zákona, takže není žádný důvod, proč by měl počet mrtvých klesnout. Taky překračuju limity, ale tvrdit, že bezpečnost s rychlostí nijak nesouvisí, že může jenom vůl. Bohužel je takových na tomto serveru dost.

Ondra S.
5. května • 2:05

Až pan Albert nastrčí všude policajty a represi, namíchám si molotovy, namontuju rušičku radarů a to bude tanec až z policajtů budou lítat chlupy, alá "nová škoda henline" s bohatou výbavou paludních zbraní (viz www.youtube.com pod heslem Česká soda. www.youtube.com/watch?v=dlt4YS0CJSQ )

Pepa
5. května • 7:27

Skoc si to Iraku nebo Afghanistanu, tak se presne timhle zpusobem snazi zavest blaho na zemi. ... a nejenom na silnici

el
4. května • 15:16

V lidech to je vždycky ale policajti by měli pořád chytat za rychlost,neříkám ,že za překročení o 10,ale měli by.vžyť po městě když se utlumí provoz tak auta jezděj rychleji a kor nákladní a když máte před domem pár kanálů a každej přez něj přeletí jak idiot tak se nedá ani spát.Natož když mimo obec,kde to mnohdy ani neznají, letí jak splašení a pak lámou stromy a rozčísavaj si lebky.Já jsem policajta na silnici neviděl pěkně dlouho.V Nymburku ani v Poděbradech ani kolem Říčan,prostě nikde,kde jsem jezdil:Asi chrápou někde v borku:-D

luk
4. května • 14:15

asi takhle.jezdívám po jedné pěkné silnici kde je holt 90kmh.dřív sem tam jezdil 110-120 a vše v pohodě.když byl huzčí provoz tak sem jel pomaleji ale plinule.dnes tam jedu 90(nemohu si dovolit přijít o řidičák) a je to o nervi,brzdím provoz,a asi mladí řidiči,ve starých autech co mě dojedou tak mi chtěj ukázat jak jejich starý auta jedou tak mě předjížděj a maj to jen tak tak.myslím že to je o lidech a né o zákonu.když je pěkná silnice menší provoz tak proč nejed rychleji a zas naopak.mám novou octaviji není to zavodak ale myslím že je to slušný auto a když jedu někde po pěkný silnici 90 tak se nudím a řek bych že nedávám pozor tak jako dřív.podle mne by řidiči měli brát v uvahu jakým autem jedou,technickej stav auta,stav vozovky,počasí,znalost prostředí(když to někde neznám jedu pomaleji)a přiznat si sve skušenosti.ale to se asi nedočkám.

ACE
4. května • 17:11

Kdo bude posuzovat, jesli je to auto na 90 nebo 120, jesli provoz odpovídá té či té rychlosti, umíte si to přdstavit v praxi? Pojedete se svojí Oktávkou 120 a polda vám dá pokutu, protože okt. je do 110, ale AUDI co vás před chvílí předjelo 140 je v pohodě, protože polda usoudí že může? Když omezení tak pro všechny. (teda alspoň teoreticky)

black_talon
4. května • 19:28

ty si blb*j jak daleko vidis... a kdo posuzuje ted, jesli zasr*ny barumky za par korun a ubohy brzdy na fabii nemaj horsi ucinek nez slicky a bremba treba na wrx-u??? to ze jedno auto zastavi ze stejny rychlosti na polovicni draze nez jiny nikoho nezajima, naoplatku me absolutne nezajima, ze se nejakej picus domniva, ze bych mel po meste jezdit 50...

honza
4. května • 14:53

Souhlas.
V sobotu kolem 7 vecer jsem jel z Prahy do Liberce skoro celou cestu 160 v klidu, v pohode, zadne zbesile manevry, provoz slaby ... nevidim duvod kdyz jsou podnimky plahocit se 130, mam vyzkouseno ze 160 je optimalni hranice pro pohodlne cestovani - pokud to podminky dovoluji.

MALEJ
4. května • 18:45

V tomto případě pak ovšem za Své rozhodnutí o výši rychlosti, při způsobení těžké havárie, musíme nést Svou plnou odpovědnost. A to bez polehčujících okolností, neboť byla možnost výběru. Aby si řidič sám zvolil přiměřenou rychlost a ohleduplnost, musí se zpřísnit tresty, tzv. neviditelný bič. Při přemýšlení o nové výši trestu vězení za způsobení smrti jiného účastníka silničního provozu si představte, že by tím usmrceným byl někdo z Vašich blízkých. Přeji nám klid na našich silnicích.

honza
4. května • 19:34

S plnou odpovednosti souhlasim, napr. v Nemecku je take doporucena rychlost ...

albert
4. května • 19:16

Taky mám podobnou hranici. Jenomže psychika je sviňa. Když jedete 130 a máte nějaké tušení problému na silnici, zpomalíte na 100. Když to samé tušení máte ve 160, zpomalíte na 130. Výsledek je, že se k problému s 1.7 násobkem kinetické energie, než v případě prvním. Já vím, na internetu samozřejmě každý zpomalí na tu stovku. Škoda, že takového řidiče člověk na dálnici nepotká...

Pepa
5. května • 7:24

Tady jsou lidi co to maji v pazi a sami nejlip vi co je akorat bezpecne :-P

ACE
4. května • 13:11

Ale je nefunkční, proč? Ví to asi každej, stačí nasadit čepici, brejle tmavá skla - prostě cokoli co znesnadní identifikaci řidiče, ze začátku to nebylo tak známo, ale teď to ví každej že pokud nebude chycen bezprostředně po přestupku tak se vykecá. Dokud nebude mít zodpovědnost majitel vozu tak to bude pořád. Poldové nikdy nebudou mít tolik lidí permanentě na ulici, aby se něco mohlo výrazněji měnit a křiklouni (co jim tento stav vyhovuje) se budou zaklínat všim možným a hledat jakékoli příčiny a důvody na čemkoli jiném, aby tento stav vydržel.

ZD
4. května • 13:47

Tak to pozor, zodpovedenost nese vlastnik vozidla...maximalne se muze vykecat na osobu blizkou,ale pokutu zaplatit musi

ACE
4. května • 17:02

Jak tak koukám, tak sem to přehnal, že to ví všichni. Ale teď ti už odpověděli za mě, takže už to víš taky.

Vavroch
4. května • 14:04

No samozřejmě, že to tak není vždy. Leasingovka (jako vlastnik vozidla) za tebe pokuty určitě paltit nebude. ;-)Jinak k článku: Zdá se mi, jak na AR poklesne návštěvnost, honem redaktor Ondrášík napíše článek o nefungujícím silničním zákonu, přidá pár zaručeně pichlavých postřehů a zase je to na chvilku fklidu. :-D

Tomas B
4. května • 13:59

to ZD: ty si ještě asi nebyl řešit nějaký přestupek, viď:-D Buďto se přiznám a platím nebo se nepřiznám (použiji osobu blízkou) a tím to končí!

ZD
4. května • 13:01

Nový zákon by rozhodně přinesl hodně a hodně kladů, jenže to by musel být důsledný. To by muselo být na silnicích policajtů, kteří by tenhle nový zákon prosazovali. K čemu nový zákon když ani o největší policejní akci neni vidět policajta? To je naprosto k prdu. Pak akorát zapláčete, když zrovna NAHODOU vás někde změřej, ale to není fér, to je zmrdárna. Nechci politizovat, ale co vzešlo za ČSSD, to je sračka.V USA, tam to panečku je pěkný, tam se nekontrolujou řidičáky, tam se ani nestaví, tam jen když jede rychle, tak na váš udělaj takovou akci, máte ruce na kapotě a proklepnou vás tak, že přiště nepřekročíte maximálku ani o 1 km....Vivat Czech Republic

Weener
4. května • 16:46

A taky v USA stojí auto vesměs pakatel, zato pojištění je oproti tomu českému docela pálka. Jenže když jezdíte pár let bez nehod, tak pojištění se snižuje, snižuje, snižuje. Zatímco pokud běžně trkáte o nárazníky okolních aut a stromů, pojištění vzrůstá. Tomu říkám motivace - peníze..

jet
4. května • 12:08

Jo a sviceni snizi nehodovost o 20%. Dnes to zni jako for,ale pred rokem to byl oficialni nazor dokonce opren o "zarucene studie". Vysledek: vetsi zamorovani planety. A co nato zeleni? Hlavne ze jsou z toho prachy!! HANBA!!!!!!!

Pavel
4. května • 15:08

No to je trochu slozitejsi, takovahle statistika se musi delat az s odstupem casu po odecteni vsech ostatnich vlivu. Zkuste zagooglit a najdete velice zajimava cisla i vynatky z debat z minuleho stoleti (dostupne u nadsencu a archivu), kdy se resilo sviceni jednostopych vozidel (celosvetove) a jeho nasledky. Urcite take najdete statistiku nasledku zavedeni povinneho sviceni motorek (a ten pokles je velmi vysoky). Ale dost sveta, podobna vec se resila tusim v sedmdesatych letech v Praze - sviceni tramvaji. Dokonce se daji najit uryvky z novin, kdy odpurci byli jasne proti a meli stejne argumenty jako odpurci sviceni aut. No a pak tam najdete i statistiku poklesu nehod a verte, ze je tako sokujici (zvlast pokles nehod s chodci a cyklisty je doslova brutalni).

jarin
4. května • 11:42

premejslej jak na ridice. aby premejsleli o zmene organyzace provozu a znaceni, to je nenapadne. Jezdim po mnoha statech, ale tak chaotycké a nesmyslne znaceni. uprava prednosti, charakter prujezdu krizovatkou, je u nas strasny. Neskuseny ridic je zmateny. Skuseny jen udivene krouti hlavou.

Pepa Jetel
4. května • 12:52

Takže podle vás za ty mrtvé může dopravní značení? :-O Jinak totiž nechápu souvislost s článkem.

albert
4. května • 19:20

No myslím, že v nemálo případech klidně ano. Například nájezdy na dálnici. Připojovací pruh dlouhý kilometr, na začatku značka dej přednost v jízdě. Připojovací pruh neexistující - na začátku ta samá značka... takových příkladů by se našlo víc.

Pepa Jetel
4. května • 11:09

Dobrovolníkům za přední sklo cejchované kamery, které nahrávají dění před autem a uchovávají v paměti cca poslední minutu. Když někdo přede mnou pojede jak hovado, zmáčknu knoflík a záznam se uloží na kartu, kterou následně pošlu na policii.

Ace2
4. května • 11:17

a každému pokutové bločky až půjdeš na procházku s holkou/manželkou tak po cestě do Stromovky můžeš hned vypíchnout několik pokut :-D Jo to by se mi taky děsně líbilo :-D A pochopitelně každý z dobrovolníků by dostal na ruku pásku "Pomocná stráž Policie"

Pepa Jetel
4. května • 11:28

To ne, proč? Ale pokud tady většina lidí včetně redakce CHCE POSTIHOVAT OPRAVDU NEBEZPEČNÉ jednání na silnici, jiné efektivní řešení nevidím. Máte vy nějaké?

Tonda
4. května • 12:02

Jenomže my nikoho POSTIHOVAT nechceme.Někdo je prostě bonzák od přírody, no.

Pepa Jetel
4. května • 12:49

Když jde o bezpečí mé rodiny, klidně si nechám říkat bonzák, zvlášť od takových chudáků jako vy.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Ondra S.
6. května • 15:38

To je blbost, bezpečí svojí rodiny ovlivňuje každý sám, tím v jakém autě s nimi jezdí, že všechny nabádá k co největší opatrnosti na silnici jako cyklisty i jako chodce. Za volantem nepáchá výstřednosti: zejména bezdůvodně pomalá jízda, protože pokud tě někdo nebezpečně předjede, tak jsi ho asi brzdil, až jsi ho vydeptal a on už to nemohl vydržet a zaryskoval, jen aby už byl před tebou. Nedělá naschvály, neblokuje předjíždění, nikam se necpe a ohleduplně pouští ostatní řidiče(ne chodce), pokud je to vhodné.

RadekP
4. května • 12:18

na gaunery platí jedině represe - protože gauner kladně nereaguje na ústupek anii na silnici, ani když je už v zákoně

Půjdech
4. května • 12:11

No jo no... někdo je bonzák od přírody a někdo považuje za normální, pokud funguje logický sled "přestupek -> trest".

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Ic3g3org3
4. května • 13:26

Jet 55 ve vesnici kde je zprava pole, zleva pole neni nebezpečný. Ale je to vesnice, tak to je přestupek. Nechutnost. Opravdu by to chtělo posuzovat podle nebezpečnosti. B-]

ts
4. května • 15:31

ale to je chyba dementneho znacenia. keby bola v obci rychlost neobmedzena, ver ze polovica by jazdila aspon 80 a nasli by sa experti aj so 150kou..

Tonda
4. května • 12:18

To je jistě normální sled - jen jde o to jakými metodami a kdo chce pomáhat.
Vozit si kameru a práskat to policajtům - no nevím, na tohle zrovna nejsem...Tyhle lidi se dřív bezvadně realizovali právě ve zmiňované PS VB...

ts
4. května • 13:10

to nieje bonzactvo.. to je domobrana

RadekP
4. května • 12:20

a co navrhujete Vy ? jak postihovat to, že se mi někdo lepí na prdel, že někdo předjíždí vyloženě nebezpečně atd. atd. ?

luxus
4. května • 10:02

a este nieco ... najazdim hodne km rocne ... a casto sa mi stava ze vidim cloveka si valit na okreske 150 na velkom SUV... nech ... suhlasim, cas su peniaze, pokial nikoho neohrozuje, ale nepochopim ako si niekto moze dat kridlo na Filcku a v zavratnej rychlosti 100km/h sa zenie plnou ciarou pomedzi dve auta ...

Tomas B
4. května • 10:29

To je skoro škoda slov - je mi upřímně líto pozůstalých, ale myslím, že lidem, kteří opravdu používají auto denodenně, muselo být od začátku jasné, že tento zákon bude skoro k ničemu (podotýkám skoro). Represe je jen bič, výchova je bohužel složitější a zdlouhavější proces do kterého se nikomu nechce!!! Souhlasím, že rychlost se rozhodně nerovná nebezpečnost (rád se taky svezu svižněji), ale to ať si každý přebere sám (kdy může být nebezpečná)!

albert
4. května • 20:19

Bohužel výsledek toho přebírání co je či není bezpečné je 1500 mrtvých ročně.

luxus
4. května • 9:58

nic viac le velke HAHA pan exminister a uprimnu sustrast pani bratia ...
Ako tu uz bolo spomenute ... treba aby policajti boli viditelni a nie zasity kade-tade... ked clovek prejde radarom a dostane pokutu po 10km cesty na nu zabudne a ide zas jak blazon ... niekto ani po 10km ... tymto podporuju predaj antiradarov, neosudzujem ich ... meraju casto na nezmyselnych miestach, ale oplati sa kupit radar cloveku ktory rocne najazdi 15tis. km???
Ono by to chcelo osvetu u vodicov aj policajtov, preco mozem ist v Rakusku na 80 aj 100 a policajti ma nezastia pri hustej premavke? U nas bhy ma zastavili, najlepsie v lavom pruhu. Plinulost premavky im nic nehovori ...
Nasi kupili audiny ... naco su im, ved kto jazdi denne po tych par km dialnic, pozna tie auta naspamat a urcite by mi vedel EC povedat naspamat ... ubohe praktiky s nulovym efektom pre bezpecnost spolocnosti ...

Shock
4. května • 9:34

Loni po začátku platnosti zákona bylo ze statistik vidět, že nehodovost klesá. Dle AutoRevue byla tato čísla tendenční, špatné. Dnes je vidět, že nehodovost podle statistik stoupá. AutoRevue rázem mění názor - přestože jde o čísla ze stejného zdroje, navíc použitá stejným způsobem, najednou už nejsou tendenční a špatná. Lze je použít proti stejným číslům, která se používala loni.Téma článku nechci řešit, je v něm příliš mnoho emocí a každý na to bude mít jiný názor. Proč se ale na stejná čísla AutoRevue dívá jednou tak a podruhé jinak? Odpoví mi třeba šéfredaktor?

Bond007
4. května • 11:43

mozek jsi nechal kde? tehdy bylo kritizovano to, ze po dvou mesicich se nedaji delat zavery, ze je to nic nerikajici vysledek a zaroven ten vysledek odpovidal dlouhodobemu trendu snizujiciho se poctu nehod a usmrcenych... dneska, po skoro roce, nejen ze mame dlouhodobejsi vysledky, ale zaroven se nam zvysil pocet nehod a mrtvych.. kde je chyba... ve statistice asi ne...

RadekP
4. května • 12:16

myslím že řidičům prostě otrnulo, nic víc, nic míň - proto na začátku optimistická čísla a teď návrat do reality, vliv počasí lze přibližně určit na základě výtoče phm

Shock
4. května • 12:12

Pane Bonde, mohl byste prosím ve svých dalších reakcích zachovat přibližně stejně slušnou úroveň komunikace, které se snažím držet i já? Děkuji.Pokud dobře rozumím článku, hodnotí se v něm jen jedno čtvrtletí. Stejně jako se hodnotilo jedno čtvrtletí loni. Tenkrát to bylo špatně, dnes je to dobře? Nijak nepolemizuji s výsledky, jen s pohledem redakce na tuto problematiku.

Bond007
4. května • 12:17

Omlouvam se za neslusnost ;-)
Tak znovu... lonske vysledky byly ovlivneny zmenenou metodikou mereni, ktera vysledky zkraslila, a zaroven jejich vysledky odpovidaly dlouhodobemu vyvojovemu trendu nehodovosti, i kdyz nekteri vysledky brali jako dusledky zavedeni bodoveho systemu, dnes zminena statistika je sice take oproti lonsku zkreslena zmenenou metodikou mereni, ktera i presto ze oproti lonske snizuje celkovy pocet nehod a usmrcenych, tak ukazuje ze trend je zhorsujici se, tim padem jakoby bodovy system zpusobil vic mrtvych a pocet nehod, i kdyz samozrejme chyba neni uplne v 411 ale nekde mezi sedackou a volantem...doufam ze jsem nebyl opet neslusny

Bond007
4. května • 9:33

Chce to vsude dat usekova mereni a kamery, pak se stav jiste zlepsi... a pokud nepomuze i tohle tak cerny skrinky do aut

Ace2
4. května • 11:13

a pochopitelně GPS v každém autě napíchnutý rovnou na přestupkový systém na magistrátu.

Rimsey
4. května • 21:55

já bych to viděl asi takhle:Systém v autě - něco jako Pátý element.Vložíte tam řidičák a systém senzorů už si zajistí, abyste jeli slušně. Samozřejmě technicky je to náročné, ale ne nezrealizovatelné, ovšem většina věcí už dnes funguje.Každé auto bude mít svůj přijímač a značky do něj automaticky vyšlou povolenou rychlost, pokud ji překročíte - prásk - body dolů (nemusí to být body, prostě něco a samozřejmě tam musí být nastaveny tolerance atp.) Systém to není až tak složitý.Přejezd plné čáry - některé auta už vám dnes pohlídají, jestli nepřejíždíte čáru, tak tohle taky není problém. + ostatní závažné prvky - systém senzorů.Dále povinné kontroly - policie bude sloužit ke kontrole těch přístrojů v autech.K tomu bude systém varování - nedostanete hned pokutu za rychlou jízdu, ale nejdřív vás auto upozorní a dá vám šanci se napravit, neučiníte-li tak - je tu sankce.A to byste viděli tu bezpečnost na cestách.(samozřejmě už vidím ty reakce, že to nejde a jezdí spousta starých aut, ale dívejme se na to výhledově)

Radek Ondrášík
5. května • 21:32

Někdy je lepší nedívat se tolik na filmy a používat více zdravého selského rozumu.Porušování předpisů je v některých situacích více než nutné, aby se odvrátil nebezpečný stav na silnici. Zvýšení rychlosti nad limit, přejezd plné čáry a mnoho dalšího může v daný okamžik odvrátit nehodu, nebo nebezpečnou situaci, což by ovšem daný systém nedokázal nikdy poznat a automaticky byste měl body dolů.Představte si běžnou situaci. Jedene někde na okresce a je tam plná čára. Před vámi jede cyklista, někdo táhne káru a pod. případy. Jenže je tam plná čára. Pokud byste měl v autě senzory a čidla a předjel danou překážku - hups body dolů.A podobných případů, které vás v podstatě donutí porušit silniční zákon je mraky. Osobně přejíždím plnou každou chvíli a to z bezpečnostních důvodů - objíždění překážek, vyhýbání se, bezpečnější nájezd/výjezd ze zatáčky a mnoho dalšího. To samé platí pro povolenou rychlost. Když např. jede na okresce někdo 70, tak na to šlápnu a předjedu ho. Během tohoto manévru dosáhnou třeba rychlosti 110 km/h, ovšem po zařazení zpomalím na původních 90 atd.Pdobné zařízení by nic z toho neumělo poznat. Pokud by tam byly nějaké tolerance, opět by to postrádalo smysl. Jak chcete udělat toleranci na přejezd plné? Jak chcete, aby systém poznal, že zvýšení rychlosti nad limit v dané chvíli např. neznamenalo, že jste odvrátil nehodu?Ano, podobné systémy mohou fungovat ve filmech, kde je také ponechme. Provoz je natolik komplikovaný systém, že přesné dodržování předpisů je prostně nemožné a to z mnoha důvodů.

Brill
26. června • 19:58

To je napad! Ta myslenka cerne skrinky je bezvadna, ale je zcela nedotazena. Pokud chcete zajistit, aby lidi dodrzovali silnicni zakon, tak to je treba udelat pausalne, kdyz uz silnicni zakon plati i pro cyklisty a pro chodce. Takze kdyz uz tak uz: Kazdeho ocipovat GPS reciverem s dost velkou pameti, do ktere se vejde mesic mereni polohy kazdou vterinu - to mate i pri rychlosti 130km/h dost dobrou predstavu, kde ten clovek byl a jestli prejel caru a tak. Je to asi 80*3600*24*30 bitu =24MB dat, cili naprosta pohoda. A jednou za mesic bude muset kazdej obcan prijit na magistrat k sejmuti obsahu svyho cipu. Tam se to zpracuje a vymeri se mu tresty za rychlost, za prechazeni mimo prechod atd. Kdyz by mel nekdo nejaky podezrely okna v zaznamenanych polohach (napriklad by si dal na misto, kde ma cip alobal:-) ), tak se bude predpokladat, ze spachal behem te doby ten nejtezsi zlocin, jaky bude v ten okamzik v pravnim radu a bude za nej podle principu pozitivni fikce odsouzen na pausalni trest.Technicky by to tady u nas slo zavest snad do pul roku, jedine, co je pro me neznama je ten podkozni cip, ale tak kdyby s tim byl nejaky problem, tak prvni verze muzou byt hodinky (kdyz uz to bude mit GPS receiver, tak aspon budou mit lidi presny cas jako bonus), ktere budou mit nejakou primitivni biometrii aby poznaly, jestli si je clovek nesundal. A todle by urcite zajistilo totalni disciplinu na silnicich i jinde, takze treba to nakonec fakt bez legrace prijde. Vzdyt na nazoru normalnich lidi tady nikdy nezalezelo a nezalezi, cili to cely jen zavisi na tom, aby se k moci dostal nekdo dost uchylnej a napadlo ho to. Par tisic lidi pujde protestovat na Vaclavak, policajti to rozezenou a stejne se to zavede. Nektery vohnouti budou este pokrikovat, ze "kdo nepacha zadny prestupky, ten se nema prece ceho bat". Co takovy Simonovsky revival v dalsich volbach? Nebyl by toho schopen? A nebo zeleni demagogove? Ja todle cely nepovazuju za vylouceny a to klidne behem pristich 10ti let.Navic proti zneuziti typu "manzelka pracuje na magistratu a zjisti ze zaznamu meho pohybu za posledni mesic, ze mam milenku..." lze zabranit pomoci zero-knowledge dukazu - to je moderni a velmi zajmava oblast kryptografie, takze v principu by slo vsechny argumenty o porusovani soukromi umlcet a cele by to zustalo jen v rovine filosofie, jestli chceme zustat "nedokonalou spolecnosti", kde zakony dodrzuje jen nekdo a nebo jestli to chceme zmenit?...

Rimsey
6. května • 8:09

Co se týče překážek a nutnosti objíždění - i to by mohlo být ošetřitelné. Co se předjíždění týče - když předjíždíte někoho, kdo jede sedmdesátkou, pak by vám devadesátka měla přece naprosto stačit, ale chápu, že nikdo to tak nedělá. Vaše argumenty jsou rozhodně dobré, takový systém by mohl fungovat, ovšem inteligentně, nicméně to už je technicky nezrealizovatelné, takže ano, zmýlil jsem se. (a to jsem ještě zapoměl zmínit povinnou dechovou zkoušku před nastartováním - to, věřím, že by smysl mít mohlo - jednou je někdo opilý, neměl by vůbec nastartovat.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Honza
16. června • 14:24

No opět by byla potřeba další vyjímka, např.: pijete pivo po obědě (na chalupě) a třeba váš brat řeže dřevo na cirkulárce a uřizne si ruku. sanitka k vám a zpátky do nemocnice 40 minut .....
vy po nedopité pivu nemůžete nastartovat, přestože byste zkrátil čas potřebný na transport na polovinu.......

Radek Ondrášík
6. května • 8:44

ono je určitě pro předjíždění lepší, když to rozjedu na 110 a je to za 2 s hotové, než předjíždět 5 s a jet jen 90.Co se týká dechové zkoušky, tak tuším Volvo, nebo Saab něco takového ve vozech bude mít. Prostě dýchnete a pokud senzory najdou alkohol, máte smůlu. Jenže opět to není tak jednoduché. Diabetici mají velmi často přirozenou vyšší hladinu alkoholu a jsou schopni nadýchat nějaké desetiny, aniž cokoli pili.Dále, co když si dáte hašlerku? Také nedýcháte, to pak budete 20 minut čekat, než to vydýcháte, i když v krvi máte nulu?Jak řikám, podobné systémy jsou pěkné, ovšem zavést je do praxe, tak aby fungovaly, zbytečně neobtěžovaly a odhalily jen opravdové hříšníky je téměř nemožné..

Candy
25. května • 7:11

To je pravda,někde jsem tuším četl,že v Norsku/asi/ je povoleno překročit povolenou rychlost o 20 km/h při předjížděcím manévru.Myslím,že to dává smysl!

Ondra S.
5. května • 1:32

Rimsey No to je ohromný, prvně si to dej do svýho auta a pak uvidíš. Technicky to sice řešitelný je, ale ani tak si nedokážu představit, že bychom si to všichni montovali do aut, ja bych ani tak nedodržoval. Kdybys mi to namontoval do auta, tak už mám bodů nejmíň tak 500! Něco podobnýho je akorát v nákladních automobilech, ale není to tak vymakaný.
To už je ale opravdu vrchol buzerace, za chvíli budeš tu kameru chtít namontovat do každého domu a bytu, do každého pokoje, jak v domě Velkého Bratra. Technicky to přece řešitelné je, ale kam by to vedlo?

Rimsey
5. května • 21:17

Nejde o narusovani soukromi, jde prece o bezpecnost - co se me tyce - klidne bych si to do auta namontoval - nemam s tim problem. Snazim se predevsim dbat na bezpecnost, rychlost je u mne az na vedlejsi pozici. Nemusis tomu verit, ale je to tak.A co se tyce toho, ze bys mel pet set bodu - samozrejmosti by bylo osetreni typu - bez funkcniho ridicaku nepojede auto. Pochopitelne.

neodborník
4. května • 8:35

Správně, navrhuji neomezenou rychlost všude,žádné kontroly policie, ostatní ať si dávají větší pozor a bezpečnost je zaručena.Divím se že to ještě nikoho nenapadlo. Jízda typu "Gumball" je to správné. A pokud se stane havárie, tak statečně utečeme, hlavně hodně rychle, stejně za to může ten pomalejší. Pochybuju velice, že panu Ondrašíkovi a spol s ručením omezeným jde hlavně o bezpečnost provozu, samozřejmě kromě bezpečnosti první osoby jednotného čísla.

Ondra S.
5. května • 0:38

Neodborník je blbec! Trochu té anarchie by neškodilo, ale veškeré naše chování a jednání musí být jaksi v určité míře zdravého rozumu a přiměřenosti, vzhledem ke konkrétnímu místu, situaci a čase. To jest řídit se zdravým rozumem jezdit přiměřeně opatrně a snažit se předvídat rizika i chyby ostatních. Předpisové paušalizované limity v zákoně je samozřejmně chyba, ty často neodpovídají realitě. Potom je potřeba ještě klid, absolutní soustředěnost (žádné telefonování či kouření řidiče), trochu citu a řidičské inteligence.

el
4. května • 15:24

Neomezená rychlost je nesmysl,spousta lidí má starý pekáče,na dálnici pořád pouštěj Avie a teď tam poletí 50% aut 200????To je kravina největší.Jeď se podívat do Norska jak se tam rychle jezdí.Dneska si lidi kupujou velký auta a z 90% v nich jezdí jedna osoba.protože neznaj jinou dopravu,jen auto,žádný kolo,vlak,autobus nebo tramvaj,nic takovýho,já vím,že někdy to jinak nejde.....Tohle je prostě moderní luxusní životní styl a když to takhle udělá každý,bude si vozit prdel i k Mařeně za roh tak se pak nedivme,že se občas někdo rozmázne na švestce.

Pepa
5. května • 7:14

Pravda jest

Smx
4. května • 9:27

Rychlost jízdy nemá s bezpečností jízdy nic společného - kdy Vám to konečně dojde?

Pavel
4. května • 14:58

No to je blbost, ze... Rychlost 0 km/h predurcuje k velmi bezpecne jizde... Naopak rychlost 200 km/h ve meste zrejme moc bezpecna nebude... Samozrejme vase teorie plati, ovsem jen na nekonecne bezpecne vozovce bez prudkych zatacek, semaforu, chodcu, ostatnich aut. Kdyz zapoctete vsechny tyto vlivy, vyjde vam, ze rovnice bezpecne jizdy ma velmi mnoho neznamych... Nakonec je to videt ze statistik - zeny jezdi o poznani pomaleji nez muzi a zpusobuji mnohem mene nehod a rozhodne to nebude tim, ze by zeny byly suverenejsi ridicky... (samozrejme vyjimky jsou a je jich relativne dost). Dalsi vliv, ktery je nutny zapocitat je vztah rychlost - nasledky, s rychlosti totiz geometricky vzrusta zavaznost nasledku pripadne nehody.

Substance242
4. května • 16:20

Ja som si minule vsimal, ake su zeny za volantom bezohladne. V tom zmysle, ze akoby myslia len na seba, napriklad ked pred sebou vidi auto v pripajacom pruhu a vlavo je volno, neuhne dolava aby sa mohlo zaradit, a podobne.

ACE
4. května • 17:06

Ony možná nejsou bezohledné, jenom tolik nedomýšlejí situace a nedokážou na ně reagovat. Mají zkrátka předvolíno a tak se i chovají (myslím to bez urážky)

Radek Ondrášík
4. května • 15:18

Vidíte a to je právě názor postavený na špatných informacích. Ano je pravda, že ženy se podílí na nehodách v menší míře, než muži. Ovšem není to tím, že by jezdily opatrněji, ale tím, že jich řídí mnohem méně, než mužů. Přesná čísla nejsou, ale poměr řidičů a řidiček je zhruba 80:20 až 70:30 dle lokalit států apod. Již jen z tohoto důvodu je jasné, že řidiči muži budou bourat častěji, než řidičky ženy...

Ondra S.
6. května • 16:15

To je pravda, že žen řídí méně, než mužů, ale počet nehod je třeba vztáhnout k aktívnímu počtu řidičů. Např. moje máma má léta řidičák a nejezdí. Potom je to třeba vztáhnout k ročnímu nájezdu km. Myslím to tak, že by se počet km najetých ženami za třeba rok vztáhl k počtu nehod způsobených ženami a počet mužských km zase k počtu nehod způsobených muži a to by potom byla úplně jiná statistika. To by se potom dalo daleko lépe hodnotit, jestli jsou lepší řidiči ženy nebo muži. Jenže zjístit k tomu potřebné údaje je zatím celkem dost problém. Kdyby ale tohle někdo zkusil, bylo by to zajímavé.

Ic3g3org3
4. května • 13:21

Konečně jeden z mála, kterej ví že rychle neznamená nebezpečně. Ten kdo jezdí opravdu hodně a vidí, co se na silních prohání za individua, ten ví, že největší nebezpečí představují nevypočitatelní řidiči, a to ať už jedou 20 nebo 120.

MD
4. května • 10:52

Jo to je pravda, rychle přeci neznamená nebezpečně. Zabiju se i v 60sátce... Ale jezdit jako hovado to už nebezpečí přináší ... hlavně pro ty druhý.

ts
4. května • 9:54

chces mi povedat ze keby bola vsade neobmedzena rychlost, nehodovost a ich zavaznost by nijak nevzrastla? tak to je hodne naivna predstava. ak dostane vodicak iba clovek s iq nad 150, nebudu pravdila potrebne ziadne. dovtedy byt musia

JanK
5. května • 0:10

Je jedno jake je rychlostni omezeni, v dnesni dobe kazdy jezdi tak jak chce. Z hlediska psychologie naroda, muzeme klidne zrusit vsechny maximalni limity a navenek se neprojevi prakticky zadna zmena. Ten kdo dodnes jezdil 50 bude jezdit stejne a ten kdo lita po meste 120 to bude delat tak i tak ... zakon nepomohl nicemu. Muzou za to jen ridici. Zakonu muze byt tuna, pokud však my nebudeme chtít, je jedno jaké budou .... podmáznout, okecat a jet dál ....

Ondra S.
5. května • 1:15

JanK nemá tak docela pravdu. Je sice pravda, že opravdu hodně řidičů v současné době nedodržuje rychlostní limity, ale je ještě pár řidičů, kteří ano. Jsou to převážně čepičáři a hodně ženských ale i někteří muži. Ti potom ostatní brzdí. Pokud by se tihle řidiči najednou neměli čeho bát a nic by je k ploužení nenutilo, tak by s největší pravděpodobností časem také zrychlili a nebrzdili ostatní. To by podle mého názoru vedlo k výraznému zlepšení plynulosti silničního provozu. Ostatní by je neměli potřebu zoufale předjíždět a provoz by se zrychlil a zklidnil, ubylo by rizikových situací protože už by skoro nebylo proč předjíždět a riskovat, jezdilo by se prostě víc v klidu a pohodě. Potom si dokážu představit i méně nehod.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Pepa
5. května • 7:12

A pak se jeden v te pohadkove zemi rozhodne ze pro nej tohle rychle neni dost rychle a ze prece jenom jeste zrychli

Ondra S.
6. května • 16:04

To je klidně možné, ale rozhodně jich bude podstatně méně než dnes a to je to, co pomůže bezpečnosti provozu, bude méně krizových situací i nehod. Ostatně nelze nikoho odsuzovat za to, že jede rychleji, třeba pro to má dost závažný důvod, ale ty nevíš jaký. Slušný řidič ho na nejbližšším vhodném místě sám pustí a neblokuje ho! Já to tak dělám, pokud někoho brzdím. Někteří řidiči to pak opravdu ocení.

Koly
4. května • 10:53

Ja si naopak myslim, ze pri zruseni rýchlostnych obmedzeni by dlhodobo nehodovost klesla, a to najmä u závažných nehôd. Ľudia by sa naučili riadiť vlastným úsudkom a boli by zodpovední za svoje rozhodnutia, na rozdiel od terajšieho stavu keď sú nútení riadiť sa obmedzeniami bez reálnej informačnej hodnoty a majú preto tendenciu ignorovať ich. Zákazové značky by som nahradil informačnými, ktoré by mali skutočnú hodnotu pre posúdenie dopravnej situácie z hľadiska vodiča.

Pepa
5. května • 7:10

Skutecne, ale skutecne si takhle naivni a tohle myslis vazne ????

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Ondra S.
6. května • 14:27

Pepa je ale ještě naivnější, když si myslí, že policejní buzerace někoho odradí, když se bude chtít občas svézt trochu rychleji, než je povoleno! Samozřejmně že ne a pokud bude chtít, tak to stejně někde udělá! Předpisy se tu porušovaly vždycky, at už před 1.7.2006, tak i potom. Ono tady totiž nejde o to, dodrž předpis a vyhneš se postihu, ale jak nedodržet a vyhnout se postihu. Samozřejmně potom už je to o té přiměřenosti kde kdy o kolik, když už to porušuji, tak přece nechci pimárně nikoho ohrozit. To si může myslet jen blázen, že je přestupcům jedno, jestli někoho ohrozí, nebo se něco stane. Samozřejmně že není a je úplně jedno, jestli je za to postih, nebo není.
Řidičů kteří schválně najíždějí do chodců a na tramvajové ostrůvky s cílem zabít co nejvíce lidí, u nás možná je tak max 1-2, ty ale bodový systém stejně nezastaví, to je utopie.
Všem řidičům, kteří se tak bojí policie a postihů za trochu vyšší rychlost radím ať si koupí detektor radarů a věnují se silnici a provozu místo tachometru. Budou klidnější a svou lepší soustředěností udělají pro bezpečnost na silnici více, než přesným dodržováním rychlosti.

Ondra S.
5. května • 0:58

To je velice zajímavá myšlenka, to by se mělo zkusit. Předpokládá to ovšem jednu zásadní věc, že lidé se začnou chovat zodpovědně a že budou soudní. Nebyl bych proti zavedení něčeho takového. Zákazy totiž nic neřeší, naopak zakázané ovoce táhne více. To by mě velice zajímalo, jak by se za této situace řidiči chovali v praxi?

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Leonardo Cupranek
5. května • 17:41

No ono by to opravdu pozitivni efekt mohlo mit - zejmena kdyby se prisneji trestaly zpusobene skody. K zodpovednosti by mely motivovat dve veci:1) Nahrada skody. Kdyz nekomu zpusobim poskozeni zdravi, platim lecbu (tu po me bude chtit uhradit zdravotni pojistovna zraneneho - preci kdyz je znam vinik, pojistovna by nic platit nemela), usly prijem, bolestne, atd... Kdyz drobnou nehodou zastavim na 2 hodiny celou magistralu, nebyla to vlastne drobna nehoda, protoze vsem v te fronte jsem sebral cas a propalil palivo - trest by mel byt umerny VSEM nasledkum meho chovani. To by myslim lidi motivovalo hodne.2) Spolecenske klima. Zvykli jsme si totiz nezodpovednost a bezohlednost prechazet. Pokud se s bezohlednym clovekem lidi v jeho okoli prestanou bavit, bude to motivace se bezohledne nechovat. Jenze my jsme si zvykli plno negativniho jednani tolerovat - treba kdyz si nekdo z prace odnese domu treba kancelarske potreby, nemame ho za zlodeje a neprerusime s nim veskere styky. A to je spatne. Kdyz nejaky venkovsky jelinek jezdi ve svem vytunenem GSi 160 po okresce, je ve svem okoli bran jako nevyboureny teenager a ne jako pachatel "obecneho ohrozeni". Opet chyba.

doubt
4. května • 10:24

I člověk s IQ nad 150 může jezdit jak kretén :-D (I když ta pravděpodobnost je asi nižší)

ts
4. května • 10:50

hlupy clovek si nevie uvedomit rizika

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Ic3g3org3
4. května • 13:17

a za jakého člověka se považuješ ty?

czechian
4. května • 9:09

No to je ale pitomá argumentace. Tvé IQ se zřejmě neodlepilo ani od dvojciferných hodnot. Autor článku zde neprosazuje zrušení silničních kontrol. Jen kritizuje novelu z minulého roku, která i přes velkohubé sliby rádobyodborníků, přinesla jen a pouze administrativní zátěž a buzeraci. Policie fungovala i před 411 a fungovala by nadále, i kdyby 411 neexistovala. Paralela k závodu Gumball je v tomto případě zcela zcestná. Ale to všechno jsou pro tvou nevyzrálou dušičku asi moc složitá fakta.

THUD
4. května • 8:59

No tusim, ze vytahovat tady podobne pripady je trochu demagogie. Jde proste jen o to postihovat citelne ty prestupky, ktere prokazatelne a realne zapricinuji dopravni nehody a ne buzerovat kvuli buzeraci. Bodovy system je nesmysl, protoze neni spravedlivy (meri stejne hnupovi, kterej jednou za rok vytahne auto a jede nakupovat do supermarketu, i profikovi, kterej za rok najezdi 100tis. km). At se klidne jeste zvysi pokuty a efekt bude stejny (ale to neresi tu buzeraci). Mimochodem, vcera jsem prijel z Recka, kde vladne znacny dopravni chaos, ale bouracek tam moc neni. Proc? Lidi se nechovaji jako tupe stado a davaji pozor na to, co se deje kolem nich a nespolehaji na to, ze vsechno vyresi predpisy.

JanK
5. května • 0:16

Nevim jaky mate vztah k Recku, ale ja jsem Rek a nejakou dobu jsem tam zil. Dlouhodobe ma Recko jednu z nejhorsich statistik smrtelnych nehod z celeho EU. Co se tyce ukaznenosti ridicu, je sporadicka, ale kontinualni. Kdyz stojite na cervene, posledni auto kolony zatroubi jakmile skoci oranzova a cela kolona se rozjede, coz v cechach nikdo neumi a nedela a tim je provoz jaky je. Dalsi vec je ta, ze v recku cervena na semaforu v noci zmanena "pribrzdi, rozhledni se a jed kdyz je to volne ..." mravy se jiz hodne zmenily a uz to neni co to byvalo, ale stale je ten styl vice volny ....

Jelen
4. května • 13:46

Jistě, přesně tak! Lidem se nesmí měřit stejným metrem. To je přeci stejné jako u řezníků. Ti také používají při své práci nože a sekery a jak všichni víme, tak narozdíl od běžných občanů smí řezník spáchat dvě vraždy za půl roku. Nebo vojáci, ty mají povoleno beztrestně zabít až pět osob za rok. Všichni to chápeme, protože nosí zbraně a je jasné, že pravděpodobnost, že někoho náhodou zabijí je u nich prostě větší. A proto se také lidé u kasáren nechovají jako hloupá stáda a jsou stále ve střehu a dívají se, jestli náhodou někde za rohem nečíhá zákonem nebuzerovaný voják, který by omylem hloupého občana mohl zastřelit...
Pánové jestli jste si toho nevšimli, tak na našich silnicích jde o život. Zákon je dobrý a jediný problém, proč nefunguje, je protože se na to policie pod tlakem veřejnosti (zastoupené hlasitými výkřiky lidí jako jste vy) vyflákla. A absolutně nedůsledně probíhají na našich silnicích kontroly. První měsíce to fungovalo z jediného důvody. Řidiči se opravdu báli, že se něco změní, že by je opravdu mohl potkat nějaký postih. Po té co viděli, že je tady zákon, který ale nikdo v praxi nevymáhá, tak se vše vrátilo do starých kolejí. Takže máte pravdu, zákon opravdu nefunguje.

Ondra S.
5. května • 0:45

Jelen je taky blbec, zákon ani nečetl, ale už ví, že je dobrý. My všichni jsme asi piráti silnic. Ať se jde jelen bodnout, nebo ať si ten zákon přečte a nechá si ho do důsledků vyložit a pak ať něco namítá. Kdyby to totiž udělal, tak by za větu: zákon je dobrý, musel chodit kanálama!

mrazik
4. května • 8:29

Jo jo to bylo vykriku, jak konecne dojde na piraty silnic, kteri ohrozuji duchodce a deti pred skolou a brzo skonci s plnym bodovym kontem. Od zacatku to je nesmysl a musi se zacit u lidi, kteri dokud se jim nezmeni neco v mozku, nebude to jine. Je to jen o ridicih a represemi niceho nedosahneme.

Ic3g3org3
4. května • 13:14

Jenže myšlení řidičů se ovlivňuje dvěma způsoby: Buď se snažíme provoz zpříjemnit, zachovávat určitou plynulost a řidičům cesty usnadňovat a pomáhat jim. Nebo je druhá varianta, že všude postavíme klikaté silnice, co nejvíc bezvýznamných kruhových objezdů na rovných přehledných silnících, retardér kam se jen člověk podívá a podobně. Která varianta se víc líbí vám? Nezdá se vám že ubyde nervozity za volantem, když se nebude neustále za někým brzdit a přidávat, protože všude máme nějaké uměle vytvořené překážky?

x-pand
24. května • 11:15

Svátá pravda! :-|

Tommy11
4. května • 8:02

Přesně tak zákon nic nezmění. Policie musí začít míň měřit a víc postihovat nebezpečné přestupky!

MALEJ
4. května • 18:37

Jak jistě víš, policisté již jen mohou uložit přesně stanovené pokuty a odečíst předem daný počet bodů. Víc dělat nelze. Vidím spíš chybu v legislativě. Celkem přísně se postihuje přestupek, kterým by přestupce mohl něco způsobit, ale po spáchání přestupku a způsobení havárie s těžkými následky viník v mnoha případech odejde od soudu se směšným trestem. Tento stav mohou změnit zákonodárci, potažmo voliči. Je to na nás!

Ondra S.
5. května • 0:22

To je blbost! Pokud způsobíš svým přestupkem dopravní nehodu s vážnými následky, tak tě čeká zprávní řízení a pokuta 45000, 2roky bez řidičáku, pokud ti ho neseberou na místě a pěknej nášup bodů. A to nemluvím o nárocích poškozených. Jestli tomu říkáš směšný trest, mě to teda tak úplně nepřipadá směšný. Pro profesionálního řidiče to je likvidační. Raději si pořádně přečti zákon, než sem napíšeš nějakou blbinu! Směšný tresty, to bejvávalo za starých časů před 1.7.2006. Dříve se dalo smlouvat, ale dnes ti to ti úředníci musí napařit i kdyby nechtěli, jinak mají průser oni (viz ti zavření v Olomouci, se kterými se dalo domluvit i teď a tak na to dojeli).

Martin
4. května • 19:58

Pokud ma mit silnicni zakon smysl, pak by mel mit striktne body ohodnoceno skutecne nebezpecne jednani a ne jen drakonicky postihovat ty nejbeznejsi prestupky. Priklad? Pojdme si pro nej treba do Nemecka. Tam je za predjizdeni pres plnou od 0 do 5 bodu podle toho, zda predjizdite kolonu pres horizont nebo popelare v pul treti rano. U nas to zakon nerozlisuje, sazba je stejna. A co udelaji policajti? Pujdou snad kontrolovat to predjizdeni nekam do poli? Ale jdete. Posadi se na p.del do sluzebni Fobie a budou fotit a do vysilacky hlasit chudaky, co predjedou zametaci vuz. Je libo jiny priklad? Co tak odstupnovani prekroceni rychlosti podle zavaznosti. Treba ve meste +5 a mimo +10 bez pokuty jen s domluvou, ale za +20 na ctyricitce u skolky brat papiry. Ale proc, kdyz na naplneni rozpoctu lepe poslouzi 2 body a 2000,- za sokujicich 54 nekde na kraji mesta v prumyslove zone, ze ano?A na zaver. Myslite ze nekoho vychovate zavedenim buzeracnich trestu jako jsou body za nesviceni nebo prosly obvaz v lekarnicce? Zakon 411 ma IMHO 3 zakladni chyby kvuli kterym je nanic:1) postihuje veci, ktere nepredstavuji skutecne nebezpeci na cestach, ale snadno se kontroluji a postihuji (55 ve meste, sviceni, pasy, lekarnicka). Tim je dano, ze se policajti na tyto veci zameri a skutecne nebezpecne chovani (nebezpecne predjizdeni, jizda na cervenou, nedani prednosti, nedodrzeni bezpecne vzdalenosti) nema kdo postihovat. Navic se policiste zameruji jen na jisty zdroj prijmu - ridice a ignoruji casto velice zavazne a k nehodam vedouci prestupky cyklistu a chodcu. 2) chybi centralni registr, evidence je na mistni urovni, takze kdo prasil doted a "umel si to zaridit", prasi nadale. A teta Ruzena haze obalky s body do kose...3) z obecni policie udelal stinovou policii dopravni. Ve vetsine mest radnice nakoupila radary a vyhnala policajty naplnovat mestskou kasu. A party ozralu co demoluji lavicky nebo hnedocechy co privatizuji kanalove poklopy jaksi nema kdo umravnovat. Nevim jak jinde, ale v nasem meste jsem od zavedeni 411 nevidel policejni hlidku v ulicich. Zato je vidim skoro den co den vybirat na vypadovce v prumyslovy zone, kde je z jedne strany silnice betonovy plot fabriky a z druhe strany pole.

Candy
25. května • 6:54

Lépe bych to nenapsal,mluvíš mi z duše......!

Deli
4. května • 7:57

A to bylo keců, jak nám novej zákon pomůže... :-O Zase bobek B-]

bob
4. května • 13:08

přiznám se, že já jezdím teď nebezpečnějí než dříve. Místo sledování provozu šilhám, kde všude je radar nebo kamera. Někde zbrzdím, ale musím to nahnat zase jinde - třeba na nebezpečnějším úseku, ale bez kamer.
Nebo si sklopím sluneční clonu a hůře vidím - to je taky "bezpečnější"

Boss
4. května • 15:01

Presne tak, nikdy jsem nejezdil rychle, ale kdyz mi ve meste uteklo 5-6 km/h navic, tak jsem to neresil a sledoval jen silnici.. A ted? Porad sleduji tacho! A co je lepsi??? Jet 56kmh ale s ocima na silnici nebo 49 s ocima na tachaci? Trapnej zakon, to muze vymyslet jen trouba, kterej sam neridi...

Standa
4. května • 20:37

Zase někdo plácá nesmysly. 56 km/h - odchylka tachmetru - tolerance radaru = postih nehrozí.
Jestli spíš jedeš 66 nebo 70 a nehraješ si tady na svatouška. B-]

Fejk
4. května • 7:44

To bylo chytrých článků jak je zákon účinný ... kde jsou dneska ti křiklouni ? Situace je navíc myslím ještě komplikovanější - policie ČR sice tvrdí, že celkové číslo nehod je MENŠÍ ... není tomu tak - proběhlo pouze umělé snížení nehod v rámci šetření PČR, protože byl posunut limit škody, jenž nemusí být vyšetřen za jejich přítomnosti - podle zpráv od pojišťoven totiž naopak faktické číslo celkových nehod má stoupající tendenci !

bojler
4. května • 6:02

novy zakon je k nicemu. dokud lidi nezacnou pouzivat mozek, je to cely v haji ACAB

Jarda
4. května • 5:27

Pokud budou policajti na každém roku a nebudou se zašívat na "ARALCE", tak nebudeme potřebovat ani bodový systém.

MALEJ
4. května • 18:28

Počítej se mnou - 5 000 dopravních státních + 10 000 městských = 15 000 policistů, dejme tomu, že ve službě je vždy 1/3 = 5 000 sloužících na 6 244 obcí resp. celou republiku. Při současném poměru uživatel versus dohližitel je jasné, že lze dopravu kontrolovat minimálně a tedy pouze namátkově. Představuješ - li si alespoň 2 stále sloužící policisty na jednu obec, musíš mít 2 x 3 x 6244 = 37 464 což je navýšení cca o 20 000 dopraváků což je při minimálním platu 10 000 netto resp. 20 000 super brutto roční příplatek 4,8 mld. Pominuli pochybnosti o tom, že by někdo za tyto peníze vůbec nastoupil do této nezáviděníhodné práce, jsem velice zvědav, zda by jsi byl ochoten se vůbec podílet na placení této služby občanům. P.S. ARAL byl z naší země odejit, jeho místo zaujal OMV, takže dovol opravu ...zašívat se na "OMVce" .... Nic ve zlým, MALEJ, Jardo!

Martin
4. května • 19:31

Jo, a kdyz si tak clovek predstavi, ze i tech par policajtu nemeri nekde na skutecne nehodovem useku nebo nepokutuje za nebezpecne predjizdeni, ale postavi Fabii s bradavici na pumpu 20 m za ceduli a vybiraji za 54. A jeste jich je k tomu potreba 5 jako bukvic na vylete... Nebo se misto pokutovani za jizdu na cervenou venuji vybirani za svetla a pasy na silnici mezi Lidlem a Billou. Jdu blit, velebnosti.

Ráďa
4. května • 2:54

To není o zákonech, to je o lidech. Zas snaha byla, ale papír nic nezmění ať se do něj napíše cokoliv.;-)

Doporučujeme

Články odjinud