Počet mrtvých na silnicích stále roste, příznivci „411” mlčí

Počet mrtvých na silnicích stále roste, příznivci „411” mlčí

Ještě ani neskončil první rok platnosti silničního zákona s unikátním dvojitým bodovým systémem a je zcela zřejmé, že nepřinesl zhola nic. Tedy krom většího množství buzerace a peněz do stání kasy.

Paskvil z dílny bývalého ministra dopravy Milana Šimonovského měl být spásou pro naše silnice. Měl přinést zlepšení situace a do tří let měl snížit počet usmrcených na silnicích o polovinu. Po prvních optimistických měsících ovšem přišlo vystřízlivění a ukazuje se to, co od počátku říkali odpůrci tohoto zákona. Že v dlouhodobém horizontu nepřinese nic, protože situaci řeší jen represivně a navíc ani tato represe nijak nereflektuje reálné nebezpeční jednotlivých přestupků.

První měsíce, kdy situace vykazovala jakýsi náznak poklesu usmrcených osob, byla média doslova zasypány tendenčními články policie a také bývalého vedení resortu dopravy o tom, jak je zákon skvělý a jak se situace zlepšila. Bohužel ani ne šest měsíců po nástupu nového zákona o něm není ani zmínka. Dokonce ani známý propagátor tohoto nesmyslu, deník iDnes, se již k tématu příliš nevyjadřuje.

A proč ta změna? První čtvrtletí tohoto roku totiž ukázalo, že situace na silnicích je ještě horší, než v minulém roce. Je horší i než v roce 2005 a 2004. A když vypustíme rok 2003, stalo se letošní první čtvrtletí prvním obdobím od roku 1998, kdy počet usmrcených na silnicích vzrostl. Každoročně klesal počet usmrcených o zhruba pět až deset procent, ovšem letos meziročně stoupl počet usmrcených o 11 procent.

Za první tři měsíce letošního roku u nás zemřelo 209 osob, což je o 21 více, než ve stejném období loňského roku. V roce 2005 ve stejném období zemřelo 195 osob a v roce 1994 pak 202 osob. Obdobná situace panuje i v počtu lehce a těžce zraněných. Navíc i počet dopravních nehod vzrostl o více než patnáct procent.

„Odborníci” budou tento vývoj přisuzovat dobrému počasí (a kdyby bylo počasí ošklivé, přisuzovali by ho špatnému počasí), ovšem reálně se ukazuje, že žádný zákon bez změny myšlení řidičů a snahy o hledávání a postihování opravdu nebezpečného chování na silnici nic nezmění.

Za podobné situace by mělo být běžné, že si tvůrci nefunkční novely uvědomí své vlastní selhání a začnou razit jiné přístupy vedoucí k naplnění cíle, který je jistě společný nám všem. Jenže to u nás nelze očekávat a spíše dojde k dalšímu zpřísnění postihů v rámci současného stupidního systému, který se ukazuje být zcela nefunkčním. Co takhle 10 000 Kč a okamžité odebrání řidičáku za 100 km/h mimo obec? Divíme se, že to ještě nikoho nenapadlo...

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Coupe 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

22.  8.  2017 | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků