Počet mrtvých na silnicích stále roste, příznivci „411” mlčí

Ještě ani neskončil první rok platnosti silničního zákona s unikátním dvojitým bodovým systémem a je zcela zřejmé, že nepřinesl zhola nic. Tedy krom většího množství buzerace a peněz do stání kasy.

Paskvil z dílny bývalého ministra dopravy Milana Šimonovského měl být spásou pro naše silnice. Měl přinést zlepšení situace a do tří let měl snížit počet usmrcených na silnicích o polovinu. Po prvních optimistických měsících ovšem přišlo vystřízlivění a ukazuje se to, co od počátku říkali odpůrci tohoto zákona. Že v dlouhodobém horizontu nepřinese nic, protože situaci řeší jen represivně a navíc ani tato represe nijak nereflektuje reálné nebezpeční jednotlivých přestupků.

První měsíce, kdy situace vykazovala jakýsi náznak poklesu usmrcených osob, byla média doslova zasypány tendenčními články policie a také bývalého vedení resortu dopravy o tom, jak je zákon skvělý a jak se situace zlepšila. Bohužel ani ne šest měsíců po nástupu nového zákona o něm není ani zmínka. Dokonce ani známý propagátor tohoto nesmyslu, deník iDnes, se již k tématu příliš nevyjadřuje.

A proč ta změna? První čtvrtletí tohoto roku totiž ukázalo, že situace na silnicích je ještě horší, než v minulém roce. Je horší i než v roce 2005 a 2004. A když vypustíme rok 2003, stalo se letošní první čtvrtletí prvním obdobím od roku 1998, kdy počet usmrcených na silnicích vzrostl. Každoročně klesal počet usmrcených o zhruba pět až deset procent, ovšem letos meziročně stoupl počet usmrcených o 11 procent.

Za první tři měsíce letošního roku u nás zemřelo 209 osob, což je o 21 více, než ve stejném období loňského roku. V roce 2005 ve stejném období zemřelo 195 osob a v roce 1994 pak 202 osob. Obdobná situace panuje i v počtu lehce a těžce zraněných. Navíc i počet dopravních nehod vzrostl o více než patnáct procent.

„Odborníci” budou tento vývoj přisuzovat dobrému počasí (a kdyby bylo počasí ošklivé, přisuzovali by ho špatnému počasí), ovšem reálně se ukazuje, že žádný zákon bez změny myšlení řidičů a snahy o hledávání a postihování opravdu nebezpečného chování na silnici nic nezmění.

Za podobné situace by mělo být běžné, že si tvůrci nefunkční novely uvědomí své vlastní selhání a začnou razit jiné přístupy vedoucí k naplnění cíle, který je jistě společný nám všem. Jenže to u nás nelze očekávat a spíše dojde k dalšímu zpřísnění postihů v rámci současného stupidního systému, který se ukazuje být zcela nefunkčním. Co takhle 10 000 Kč a okamžité odebrání řidičáku za 100 km/h mimo obec? Divíme se, že to ještě nikoho nenapadlo...

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků