Počet mrtvých na silnicích loni opět výrazně klesl

Počet mrtvých na silnicích loni opět výrazně klesl

V loňském roce pokračoval dlouhodobý trend poklesu počtu usrcených osob na našich silnicích. Poprvé v novodobé historii České republiky se podařilo snížit počet zemřelých při dopravních nehodách pod jeden tisíc, když za dvanáct měsíců zemřelo 951 osob, což je o 176 méně (- 16 procent), než v roce 2005.

Došlo tak k ještě výraznějšímu poklesu než v předchozích letech, což je obvykle přičítáno novému silničnímu zákonu, který platí od poloviny roku. Za první pololetí letošního roku, tedy za dobu působení starého silničního zákona, zemřelo 433 osob, což je o 35 méně (- 8 procent), než ve stejném období loňského roku.

Z čísel je jasné, že na akceleraci poklesu počtu obětí dopravních má zásluha hlavně druhá polovina roku, ve které se však promítl i jiný pozitivní faktor. Letošek prozatím provází velmi mírná a suchá zima, led či sníh, který představuje pro bezpečnost dopravy extrémní nebezpečí, se na silnicích objevil pouze v jednotkách případů a tato situace by měla přetrvávat i celý leden nového roku.

Na druhou stranu za poslední 3 roky je jasně vidět, že počet usmrcených klesá přibližně o 8 procent ročně a tak lze přisoudit novému zákonu a dalším faktorům pouze dílčí účast. Klíčový vliv má nadále zvyšování aktivní i pasivní bezpečnosti automobilů, o čemž svědčí druhý velmi sledovaný ukazatel - počet dopravních nehod.

Ten se naopak vůbec nezlepšil. Ačkoli policie vykazuje pokles počtu dopravních nehod o 12 000, když se oficiálně stalo 187 423 dopravních nehod, reálná čísla jsou daleko vyšší. Z důvodu zvýšení limitu pro přivolání policistů k nehodám z 20 000 Kč na 50 000 Kč se totiž velké množství dopravních nehod vůbec ve statistice nepromítají. Pojišťovny evidovaly v loňském roce sedmiprocentní nárůst počtu pojistných událostí ve spojení s provozem na pozemních komunikací. Pokračoval tak trend z prvního pololetí roku, kdy nehodovost stoupla o 6 procent.

Bouráme tedy více, ale následky nehod jsou stále mírnější. Díky Bohu.

Vliv samotného silničního zákona tak lze označit pouze za okamžitý či krátkodobý. Ze statistik jednotlivých měsíců je patrné, že velký pokles počtu nehod a jejich následků byl zaznamenán pouze v prvních měsících platnosti nového silničního zákona, poté již čísla nejsou tak růžová.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 1 příspěvek
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků