Počet mrtvých na silnicích loni opět výrazně klesl

V loňském roce pokračoval dlouhodobý trend poklesu počtu usrcených osob na našich silnicích. Poprvé v novodobé historii České republiky se podařilo snížit počet zemřelých při dopravních nehodách pod jeden tisíc, když za dvanáct měsíců zemřelo 951 osob, což je o 176 méně (- 16 procent), než v roce 2005.

Došlo tak k ještě výraznějšímu poklesu než v předchozích letech, což je obvykle přičítáno novému silničnímu zákonu, který platí od poloviny roku. Za první pololetí letošního roku, tedy za dobu působení starého silničního zákona, zemřelo 433 osob, což je o 35 méně (- 8 procent), než ve stejném období loňského roku.

Z čísel je jasné, že na akceleraci poklesu počtu obětí dopravních má zásluha hlavně druhá polovina roku, ve které se však promítl i jiný pozitivní faktor. Letošek prozatím provází velmi mírná a suchá zima, led či sníh, který představuje pro bezpečnost dopravy extrémní nebezpečí, se na silnicích objevil pouze v jednotkách případů a tato situace by měla přetrvávat i celý leden nového roku.

Na druhou stranu za poslední 3 roky je jasně vidět, že počet usmrcených klesá přibližně o 8 procent ročně a tak lze přisoudit novému zákonu a dalším faktorům pouze dílčí účast. Klíčový vliv má nadále zvyšování aktivní i pasivní bezpečnosti automobilů, o čemž svědčí druhý velmi sledovaný ukazatel - počet dopravních nehod.

Ten se naopak vůbec nezlepšil. Ačkoli policie vykazuje pokles počtu dopravních nehod o 12 000, když se oficiálně stalo 187 423 dopravních nehod, reálná čísla jsou daleko vyšší. Z důvodu zvýšení limitu pro přivolání policistů k nehodám z 20 000 Kč na 50 000 Kč se totiž velké množství dopravních nehod vůbec ve statistice nepromítají. Pojišťovny evidovaly v loňském roce sedmiprocentní nárůst počtu pojistných událostí ve spojení s provozem na pozemních komunikací. Pokračoval tak trend z prvního pololetí roku, kdy nehodovost stoupla o 6 procent.

Bouráme tedy více, ale následky nehod jsou stále mírnější. Díky Bohu.

Vliv samotného silničního zákona tak lze označit pouze za okamžitý či krátkodobý. Ze statistik jednotlivých měsíců je patrné, že velký pokles počtu nehod a jejich následků byl zaznamenán pouze v prvních měsících platnosti nového silničního zákona, poté již čísla nejsou tak růžová.

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

včera | Jan Mička | 50 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků