Počet mrtvých na silnicích loni opět výrazně klesl

V loňském roce pokračoval dlouhodobý trend poklesu počtu usrcených osob na našich silnicích. Poprvé v novodobé historii České republiky se podařilo snížit počet zemřelých při dopravních nehodách pod jeden tisíc, když za dvanáct měsíců zemřelo 951 osob, což je o 176 méně (- 16 procent), než v roce 2005.

Došlo tak k ještě výraznějšímu poklesu než v předchozích letech, což je obvykle přičítáno novému silničnímu zákonu, který platí od poloviny roku. Za první pololetí letošního roku, tedy za dobu působení starého silničního zákona, zemřelo 433 osob, což je o 35 méně (- 8 procent), než ve stejném období loňského roku.

Z čísel je jasné, že na akceleraci poklesu počtu obětí dopravních má zásluha hlavně druhá polovina roku, ve které se však promítl i jiný pozitivní faktor. Letošek prozatím provází velmi mírná a suchá zima, led či sníh, který představuje pro bezpečnost dopravy extrémní nebezpečí, se na silnicích objevil pouze v jednotkách případů a tato situace by měla přetrvávat i celý leden nového roku.

Na druhou stranu za poslední 3 roky je jasně vidět, že počet usmrcených klesá přibližně o 8 procent ročně a tak lze přisoudit novému zákonu a dalším faktorům pouze dílčí účast. Klíčový vliv má nadále zvyšování aktivní i pasivní bezpečnosti automobilů, o čemž svědčí druhý velmi sledovaný ukazatel - počet dopravních nehod.

Ten se naopak vůbec nezlepšil. Ačkoli policie vykazuje pokles počtu dopravních nehod o 12 000, když se oficiálně stalo 187 423 dopravních nehod, reálná čísla jsou daleko vyšší. Z důvodu zvýšení limitu pro přivolání policistů k nehodám z 20 000 Kč na 50 000 Kč se totiž velké množství dopravních nehod vůbec ve statistice nepromítají. Pojišťovny evidovaly v loňském roce sedmiprocentní nárůst počtu pojistných událostí ve spojení s provozem na pozemních komunikací. Pokračoval tak trend z prvního pololetí roku, kdy nehodovost stoupla o 6 procent.

Bouráme tedy více, ale následky nehod jsou stále mírnější. Díky Bohu.

Vliv samotného silničního zákona tak lze označit pouze za okamžitý či krátkodobý. Ze statistik jednotlivých měsíců je patrné, že velký pokles počtu nehod a jejich následků byl zaznamenán pouze v prvních měsících platnosti nového silničního zákona, poté již čísla nejsou tak růžová.

Minitest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4: Pořád jako pírko!

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4 (minitest)

Aktuální Vitara už nějakou dobu spoléhá výlučně na benzínové turbomotory a nedávno k nim nově přibylo i více bezpečnostních systémů. Jak jezdí se čtrnáctistovkou, manuálem a pohonem všech kol?

13.  12.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Nissan Altima 2.5 CVT SV: Mnohem lepší, než se může zdát

Nissan Altima 2.5 CVT SV (minitest)

Větší japonské sedany Evropa téměř ignoruje, z vlastní zkušenosti z amerických cest vám ale můžeme říci, že je to docela škoda. Třeba Nissan Altima je skvělý vůz s neskutečnou spotřebou!

11.  12.  2018 | Miro Mihálik | 67 příspěvků
Minitest Mini Cooper S E Countryman All4: Nabíjejte, jinak smysl nedává

Mini Cooper S E Countryman All4 (minitest)

Bruselští byrokraté nám připravili podmínky, které už brzy spustí lavinu hybridů. Pojďte se s námi skrze benzin-elektrický Countryman podívat, jak bude vypadat všední realita příštích let.

8.  12.  2018 | Miro Mihálik | 12 příspěvků