Počet mrtvých na silnicích loni opět výrazně klesl

V loňském roce pokračoval dlouhodobý trend poklesu počtu usrcených osob na našich silnicích. Poprvé v novodobé historii České republiky se podařilo snížit počet zemřelých při dopravních nehodách pod jeden tisíc, když za dvanáct měsíců zemřelo 951 osob, což je o 176 méně (- 16 procent), než v roce 2005.

Došlo tak k ještě výraznějšímu poklesu než v předchozích letech, což je obvykle přičítáno novému silničnímu zákonu, který platí od poloviny roku. Za první pololetí letošního roku, tedy za dobu působení starého silničního zákona, zemřelo 433 osob, což je o 35 méně (- 8 procent), než ve stejném období loňského roku.

Z čísel je jasné, že na akceleraci poklesu počtu obětí dopravních má zásluha hlavně druhá polovina roku, ve které se však promítl i jiný pozitivní faktor. Letošek prozatím provází velmi mírná a suchá zima, led či sníh, který představuje pro bezpečnost dopravy extrémní nebezpečí, se na silnicích objevil pouze v jednotkách případů a tato situace by měla přetrvávat i celý leden nového roku.

Na druhou stranu za poslední 3 roky je jasně vidět, že počet usmrcených klesá přibližně o 8 procent ročně a tak lze přisoudit novému zákonu a dalším faktorům pouze dílčí účast. Klíčový vliv má nadále zvyšování aktivní i pasivní bezpečnosti automobilů, o čemž svědčí druhý velmi sledovaný ukazatel - počet dopravních nehod.

Ten se naopak vůbec nezlepšil. Ačkoli policie vykazuje pokles počtu dopravních nehod o 12 000, když se oficiálně stalo 187 423 dopravních nehod, reálná čísla jsou daleko vyšší. Z důvodu zvýšení limitu pro přivolání policistů k nehodám z 20 000 Kč na 50 000 Kč se totiž velké množství dopravních nehod vůbec ve statistice nepromítají. Pojišťovny evidovaly v loňském roce sedmiprocentní nárůst počtu pojistných událostí ve spojení s provozem na pozemních komunikací. Pokračoval tak trend z prvního pololetí roku, kdy nehodovost stoupla o 6 procent.

Bouráme tedy více, ale následky nehod jsou stále mírnější. Díky Bohu.

Vliv samotného silničního zákona tak lze označit pouze za okamžitý či krátkodobý. Ze statistik jednotlivých měsíců je patrné, že velký pokles počtu nehod a jejich následků byl zaznamenán pouze v prvních měsících platnosti nového silničního zákona, poté již čísla nejsou tak růžová.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků