Počet mrtvých na přejezdech znovu roste

1 komentář

Zelí
13. dubna • 18:53

Opět se vrátím k tomu, co jsem tady už napsal před mnoha lety.
Historicky je to železnice, která nese odpovědnost za vlastní činnost. Přišla do krajiny jako poslední a narušila a přeťala stávající silniční komunikace. Navíc železnice už od svého počátku je svému okolí extrémně nebezpečná (v anglii musel před lokomotivou běžet zřízenec s praporkem), nedá se zastavit, je obrovsky hmotná a má brutální kinetickou energii, nemá žádné deformační zóny. Z toho důvodu bylo i právně zodpovědnost za zabezpečení křížení s komunikacema na straně železnice !!! Všechny přejezdy i na lokálkách byly se závorama, které byly konstrukčně udělané tak, že se nedaly ani podlézt a už vůbec ne obejít. Pokud došlo k neštěstí a dráha neměla křížení zajištěné byla vina na železnici. Tento stav se změnil až v šedesátých letech, kdy pro režim bylo výhodné přehodit vinu na řidiče a tím si uvolnit ruce s přejezdy tj. závory zrušit, nadělat tam jenom blikače a v případě, že se jim to nehodí zaslepit i bílé světlo tak, aby byli za všech okolností z obliga. Doložené a natočené případy kdy semafor bliká s bílým světlem před přejezdem je autobus a profrčí rychlík jsou dostatečně známé a samozřejmě, že se stávajícím právním stavem se může dráha jen uchechtávat. Jsou z obliga.
Řešením je návrat do právního státu tj. dát zodpovědnost zpátky na dráhu. Jinak těch mrtvých bude jenom přibývat.
Připomenu přejezd na trati z Litovle do Moravičan (koridor, kde jezdí pendolino 160km/h) a tam je v lese v CHKO pomoraví šikmý přejezd, kde před časem smetl rychlík kamion. Tam jednak v šikmém nájezdu řidič nic nevidí a při rychlosti pendolina ani nemá žádnou šanci něco vidět. Očekával jsem, že při miliardovém překopávání trati na rychlostní koridor všechny tyto křížení zmizí a objeví se mimoúrovňové nadjezdy tak, jak to dělaly dráhy na nově budovaných tratích ve třicátých letech i na polních cestách, kde jezdili zemědělci na pole. Omyl, budování koridorů, kde se šílenou rychlostí řítí nezastavitelná stotunová monstra nikoho nepřiměl k nápravě. Samozřejmě, proč by to dělali, když oni jsou právně z obliga.

Doporučujeme

Články odjinud