Po těžší nehodě dětskou sedačku vyhoďte. I když je zdánlivě nepoškozená

„Zřejmě nejneuvěřitelnější pro mě byl zážitek, kdy matka připoutala sedačku s kojencem, takzvané vajíčko, po směru jízdy. Ne proti směru, jak je pro tento typ sedačky určené,“ říká Diana Scheebergová, zástupkyně norské firmy BeSafe vyrábějící dětské bezpečnostní sedačky.
Po těžší nehodě dětskou sedačku vyhoďte. I když je zdánlivě nepoškozená

Do čtyř let věku dítěte se doporučuje, aby bylo upoutáno v sedačce umístěné zády ke směru jízdy. V mladším věku v menší skořepině například na předním sedadle vedle řidiče, později ve větší sedačce na sedadle vzadu.

Pochopitelně v takové, která je pro tento účel speciálně konstruovaná. Je dražší, může vyjít na sedm až devět tisíc, ale skýtá malému dítěti mnohem víc ochrany.

Při čelním nárazu je hlava malého pasažéra opřená o opěrák a zranění hlavy či páteře je značně eliminováno. Nemusí se vždy jednat o havárii, stačí i energické dupnutí na brzdu zabraňující kolizi. I v takovém případě může dojít k poranění krční páteře.

„Nezbytné je, aby hlava dítěte nepřesahovala v žádném případě horní část opěradla. Kromě toho je u takto obrácené sedačky podstatně menší riziko zranění obličeje a očí střepy z rozbitého čelního okna, což je častý druh poranění při autohaváriích,“ upozorňuje Diana Schneebergová.

Co si myslí o takzvaných podsedácích, které hlavně u starších dětí nahrazují celou sedačku?

„Podsedák za dvě stě korun dítě jen zvýší, ale při nárazu vyletí dopředu a pásy se mohou dítěti posunout až ke krku, což je nebezpečné.“ Podsedáky jsou navíc bez uchycení typu Isofix.

Co rozhodně Diana Schneebergová doporučuje, je sedačku po těžší nehodě vyhodit a pořídit novou. „I přes sebelepší kvalitu nemůžete nikdy vědět, jestli nedošlo ve struktuře materiálu k nějakému narušení po prudkém nárazu.“

Odborný test, který by sedačku prověřil, může stát od 25 tisíc korun výše a to se zcela jistě nevyplatí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Diana Schneebergová říká, že i autosedačku, která nikdy neprodělala karambol, by po nějakých pěti letech doporučovala vyměnit za novou. „Korpus je dobrý, ale výplň a potahy jsou při častém používání opotřebené.“

Určitě by nedoporučovala, aby v jedné sedačce jezdilo několik generací dětí po sobě.
 

TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Renault Mégane Grandtour GT dCi

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu najde spousta. Zkoušený Mégane GT dCi je jedním z nich, jedna věc nám na něm ale nesedí. A motor to není.

dnes | Jan Mička | 7 příspěvků
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

21.  11.  2017 | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků