Po těžší nehodě dětskou sedačku vyhoďte. I když je zdánlivě nepoškozená

„Zřejmě nejneuvěřitelnější pro mě byl zážitek, kdy matka připoutala sedačku s kojencem, takzvané vajíčko, po směru jízdy. Ne proti směru, jak je pro tento typ sedačky určené,“ říká Diana Scheebergová, zástupkyně norské firmy BeSafe vyrábějící dětské bezpečnostní sedačky.
Po těžší nehodě dětskou sedačku vyhoďte. I když je zdánlivě nepoškozená

Do čtyř let věku dítěte se doporučuje, aby bylo upoutáno v sedačce umístěné zády ke směru jízdy. V mladším věku v menší skořepině například na předním sedadle vedle řidiče, později ve větší sedačce na sedadle vzadu.

Pochopitelně v takové, která je pro tento účel speciálně konstruovaná. Je dražší, může vyjít na sedm až devět tisíc, ale skýtá malému dítěti mnohem víc ochrany.

Při čelním nárazu je hlava malého pasažéra opřená o opěrák a zranění hlavy či páteře je značně eliminováno. Nemusí se vždy jednat o havárii, stačí i energické dupnutí na brzdu zabraňující kolizi. I v takovém případě může dojít k poranění krční páteře.

„Nezbytné je, aby hlava dítěte nepřesahovala v žádném případě horní část opěradla. Kromě toho je u takto obrácené sedačky podstatně menší riziko zranění obličeje a očí střepy z rozbitého čelního okna, což je častý druh poranění při autohaváriích,“ upozorňuje Diana Schneebergová.

Co si myslí o takzvaných podsedácích, které hlavně u starších dětí nahrazují celou sedačku?

„Podsedák za dvě stě korun dítě jen zvýší, ale při nárazu vyletí dopředu a pásy se mohou dítěti posunout až ke krku, což je nebezpečné.“ Podsedáky jsou navíc bez uchycení typu Isofix.

Co rozhodně Diana Schneebergová doporučuje, je sedačku po těžší nehodě vyhodit a pořídit novou. „I přes sebelepší kvalitu nemůžete nikdy vědět, jestli nedošlo ve struktuře materiálu k nějakému narušení po prudkém nárazu.“

Odborný test, který by sedačku prověřil, může stát od 25 tisíc korun výše a to se zcela jistě nevyplatí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Diana Schneebergová říká, že i autosedačku, která nikdy neprodělala karambol, by po nějakých pěti letech doporučovala vyměnit za novou. „Korpus je dobrý, ale výplň a potahy jsou při častém používání opotřebené.“

Určitě by nedoporučovala, aby v jedné sedačce jezdilo několik generací dětí po sobě.
 

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 67 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků