Po propojení dálnic by měla cesta z Brna do Vídně trvat hodinu

Kdo jezdí z Brna do Vídně, má naději, že se v roce 2016 dočká dálničního spojení. Jedná se o navázání rakouské dálnice A5 (tzv. Nordautobahn) na rychlostní komunikaci R52. Na obou stranách je potřeba protáhnout stávající čtyřproudé komunikace k jejich propojení na hraničním přechodu Mikulov/Drasenhofen.

Jde vlastně o dostavbu, ovšem první dvacetikilometrová část na úseku Brno – Pohořelice je v provozu už od roku 1996. Na vybudování čeká zhruba pětatřicetikilometrový úsek do Mikulova, na rakouské straně je od loňského jara postavená dálnice do Schricku, a tam zbývá postavit asi patnáct kilometrů.

Klepněte pro větší obrázek
Stávající úsek R52 do Pohořelic

„Ač je pro obě země přímé a rychlé spojení výhodné, na obou stranách chyběly peníze. Proti stavbě protestovaly obce a v oblasti Pálavy a Novomlýnských nádrží ochránci přírody. Ministr dopravy Vít Bárta při svých prvních krocích dostavbu na Vídeň škrtnul, ale později se do plánů vrátila. Zásluhu na tom, že se začne něco dělat, mají regionální politici dolnorakouský kancléř Erwin Pröll a jihomoravský hejtman Michal Hašek, kteří se kvůli urychlení dostavby sešli minulý týden,“ řekl AutoRevue.cz tiskový mluvčí Jihomoravského kraje Jan Chmelíček.

Termíny jsou vyjádřením přání

Stavbu musí nyní v nejbližších dnech definitivně posvětit ještě schválení nových Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje. „Je to veřejné projednávání, takže se ke slovu dostanou právě obce a ochránci. Jejich připomínky se zapracují do územního plánu a po jeho schválení by se mělo příští rok začít stavět. Z Brna do Vídně to je asi sto třicet kilometrů a až dojde k propojení komunikací, dá se cesta k vídeňskému okruhu zvládnout za hodinu,“ pokračoval Chmelíček.

„Na setkání obou politiků se hovořilo o konkrétních termínech. Ty jsou ovšem vyjádření určitého přání. Nepochybuji, že na rakouské straně to bude včas, protože tam postupují ohromným tempem. U nás to není tak jisté. Dostavba má sice politickou podporu, ale rovněž řadu kritiků a na nich se může zadrhnout,“ dodal mluvčí o trase, která má být zároveň součástí severojižního evropského koridoru Gdaňsk – Varšava – Katovice – Ostrava – Brno – Vídeň.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků