Po letadlech stvořili i auto. První Saab ukázali světu právě před 70 lety

Už na prototypu bylo poznat, že ho stvořili lidé z původně letecké továrny. Měl totiž rekordně nízký koeficient aerodynamického odporu.

Deset let poté, co byla ve švédském městě Trollhättan založena společnost Saab AB a vyrobila první letadla, měli novináři možnost spatřit první automobil této firmy.

10. června 1947 byl tedy odhalen Saab 92001, jinak nazývaný Ursaab. Šlo o funkční prototyp chystaného modelu Saab 92. Práce na něm šestnáct původně leteckých inženýrů začalo v již v roce 1945.

Když automobilky šlápnou vedle: Řízení Drive-by-wire od Saabu

Když automobilky šlápnou vedle: Řízení Drive-by-wire od Saabu

Důvodem, proč se Saab začal myšlenkou vyrábět auta vůbec zabývat, byl ochabující zájem o letadla po skončení druhé světové války. Nicméně, právě skutečnost, že vozidlo zkonstruovali lidé zabývající se předtím leteckou technikou, mělo velmi pozitivní vliv.

Konkrétně například na ladné tvary karosérie. Tak pak měla na svoji dobu rekordně nízký součinitel aerodynamického odporu Cx=32. Karosérie byla samonosná a konstruktéři vsadili na nezávislé zavěšení všech kol. Kola přední nápravy poháněl dvoutaktní dvouválec uložený napříč. Měl zdvihový objem válců 784 cm3 a poskytoval maximální výkon 18 kW.

Automobilka NEVS se zbaví jména Saab. Nové modely ho už mít nebudou

Automobilka NEVS se zbaví jména Saab. Nové modely ho už mít nebudou

S prvním prototypem a třemi dalšími vývojoví pracovníci najezdili stovky tisíc kilometrů, než se v roce 1949 přistoupilo k zahájení sériové výroby modelu 92, který se od prototypů lišil hlavně designem přední části.

I když zpočátku byl k dispozici pouze v jediné (zelené) barvě, stal se poměrně rychle populárním. I díky úspěchům na závodních tratích. Automobil si totiž připsal celkem tři vítězství na britské RAC Rallye a dvakrát také ovládl Rallye Monte Carlo.

Na galerii snímků Ursaabu a modelu Saab 92 se podívejte zde:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků