Po letadlech stvořili i auto. První Saab ukázali světu právě před 70 lety

Už na prototypu bylo poznat, že ho stvořili lidé z původně letecké továrny. Měl totiž rekordně nízký koeficient aerodynamického odporu.

Deset let poté, co byla ve švédském městě Trollhättan založena společnost Saab AB a vyrobila první letadla, měli novináři možnost spatřit první automobil této firmy.

10. června 1947 byl tedy odhalen Saab 92001, jinak nazývaný Ursaab. Šlo o funkční prototyp chystaného modelu Saab 92. Práce na něm šestnáct původně leteckých inženýrů začalo v již v roce 1945.

Když automobilky šlápnou vedle: Řízení Drive-by-wire od Saabu

Když automobilky šlápnou vedle: Řízení Drive-by-wire od Saabu

Důvodem, proč se Saab začal myšlenkou vyrábět auta vůbec zabývat, byl ochabující zájem o letadla po skončení druhé světové války. Nicméně, právě skutečnost, že vozidlo zkonstruovali lidé zabývající se předtím leteckou technikou, mělo velmi pozitivní vliv.

Konkrétně například na ladné tvary karosérie. Tak pak měla na svoji dobu rekordně nízký součinitel aerodynamického odporu Cx=32. Karosérie byla samonosná a konstruktéři vsadili na nezávislé zavěšení všech kol. Kola přední nápravy poháněl dvoutaktní dvouválec uložený napříč. Měl zdvihový objem válců 784 cm3 a poskytoval maximální výkon 18 kW.

Automobilka NEVS se zbaví jména Saab. Nové modely ho už mít nebudou

Automobilka NEVS se zbaví jména Saab. Nové modely ho už mít nebudou

S prvním prototypem a třemi dalšími vývojoví pracovníci najezdili stovky tisíc kilometrů, než se v roce 1949 přistoupilo k zahájení sériové výroby modelu 92, který se od prototypů lišil hlavně designem přední části.

I když zpočátku byl k dispozici pouze v jediné (zelené) barvě, stal se poměrně rychle populárním. I díky úspěchům na závodních tratích. Automobil si totiž připsal celkem tři vítězství na britské RAC Rallye a dvakrát také ovládl Rallye Monte Carlo.

Na galerii snímků Ursaabu a modelu Saab 92 se podívejte zde:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Minitest Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT: Přepísknutý budget

Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT (minitest)

Pokud potřebujete levný kombík, důvod vynechat z výběru Tipo vážně nemáte. Fiat ho prodává za slušné peníze. Co když ale chcete diesel, automat a lepší výbavu? Bude Ital pořád ještě takové terno?

dnes | Miro Mihálik | 18 příspěvků
TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

18.  10.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 28 příspěvků