Po letadlech stvořili i auto. První Saab ukázali světu právě před 70 lety

Už na prototypu bylo poznat, že ho stvořili lidé z původně letecké továrny. Měl totiž rekordně nízký koeficient aerodynamického odporu.

Deset let poté, co byla ve švédském městě Trollhättan založena společnost Saab AB a vyrobila první letadla, měli novináři možnost spatřit první automobil této firmy.

10. června 1947 byl tedy odhalen Saab 92001, jinak nazývaný Ursaab. Šlo o funkční prototyp chystaného modelu Saab 92. Práce na něm šestnáct původně leteckých inženýrů začalo v již v roce 1945.

Když automobilky šlápnou vedle: Řízení Drive-by-wire od Saabu

Když automobilky šlápnou vedle: Řízení Drive-by-wire od Saabu

Důvodem, proč se Saab začal myšlenkou vyrábět auta vůbec zabývat, byl ochabující zájem o letadla po skončení druhé světové války. Nicméně, právě skutečnost, že vozidlo zkonstruovali lidé zabývající se předtím leteckou technikou, mělo velmi pozitivní vliv.

Konkrétně například na ladné tvary karosérie. Tak pak měla na svoji dobu rekordně nízký součinitel aerodynamického odporu Cx=32. Karosérie byla samonosná a konstruktéři vsadili na nezávislé zavěšení všech kol. Kola přední nápravy poháněl dvoutaktní dvouválec uložený napříč. Měl zdvihový objem válců 784 cm3 a poskytoval maximální výkon 18 kW.

Automobilka NEVS se zbaví jména Saab. Nové modely ho už mít nebudou

Automobilka NEVS se zbaví jména Saab. Nové modely ho už mít nebudou

S prvním prototypem a třemi dalšími vývojoví pracovníci najezdili stovky tisíc kilometrů, než se v roce 1949 přistoupilo k zahájení sériové výroby modelu 92, který se od prototypů lišil hlavně designem přední části.

I když zpočátku byl k dispozici pouze v jediné (zelené) barvě, stal se poměrně rychle populárním. I díky úspěchům na závodních tratích. Automobil si totiž připsal celkem tři vítězství na britské RAC Rallye a dvakrát také ovládl Rallye Monte Carlo.

Na galerii snímků Ursaabu a modelu Saab 92 se podívejte zde:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

TEST Ford Focus ST Plus Performance: Bejby nebude sedět v koutě!

Ford Focus ST Plus Performance

Akronymem rychlého Fordu je od pradávna označení RS a hot-hatch modrého oválu se již několikátou generací zove Focus RS. Jeho bejby bratříček ST se v očích nadšenců vždy tak trochu krčil v koutku a tam si fidlal ty své druhé housličky. K patnáctým narozeninám ale dostal od hodných strýčků z vývojového oddělení elektrickou kytaru… a k ní koncertní kombo s elektronickými efekty.

včera | Petr Schnagl | 6 příspěvků
Za volantem elektrické Škody Citigoe iV: Odsouzena k úspěchu. Na doživotí?

Škoda Citigoe iV

Na prezentaci v Nizozemsku jsme vedle plug-in hybridní Škody Superb poprvé vyzkoušeli také první sériově vyráběný elektromobil s okřídleným šípem ve znaku. Odsouzen k úspěchu ale byl už dlouho před tím.

3.  12.  2019 | Jan Mička | 144 příspěvků
Levné Hyundaie i20 a i30 na ostří nože: Hodně muziky za méně než 300.000 Kč!

Hyundai i20 vs. Hyundai i30

Řekněme, že chcete nové auto a stanovíte si limit 300 tisíc korun. Český Hyundai má pro vás hned dvě lákavé nabídky.

1.  12.  2019 | Vladimír Kadera | 81 příspěvků