Po letadlech stvořili i auto. První Saab ukázali světu právě před 70 lety

Už na prototypu bylo poznat, že ho stvořili lidé z původně letecké továrny. Měl totiž rekordně nízký koeficient aerodynamického odporu.

Deset let poté, co byla ve švédském městě Trollhättan založena společnost Saab AB a vyrobila první letadla, měli novináři možnost spatřit první automobil této firmy.

10. června 1947 byl tedy odhalen Saab 92001, jinak nazývaný Ursaab. Šlo o funkční prototyp chystaného modelu Saab 92. Práce na něm šestnáct původně leteckých inženýrů začalo v již v roce 1945.

Když automobilky šlápnou vedle: Řízení Drive-by-wire od Saabu

Když automobilky šlápnou vedle: Řízení Drive-by-wire od Saabu

Důvodem, proč se Saab začal myšlenkou vyrábět auta vůbec zabývat, byl ochabující zájem o letadla po skončení druhé světové války. Nicméně, právě skutečnost, že vozidlo zkonstruovali lidé zabývající se předtím leteckou technikou, mělo velmi pozitivní vliv.

Konkrétně například na ladné tvary karosérie. Tak pak měla na svoji dobu rekordně nízký součinitel aerodynamického odporu Cx=32. Karosérie byla samonosná a konstruktéři vsadili na nezávislé zavěšení všech kol. Kola přední nápravy poháněl dvoutaktní dvouválec uložený napříč. Měl zdvihový objem válců 784 cm3 a poskytoval maximální výkon 18 kW.

Automobilka NEVS se zbaví jména Saab. Nové modely ho už mít nebudou

Automobilka NEVS se zbaví jména Saab. Nové modely ho už mít nebudou

S prvním prototypem a třemi dalšími vývojoví pracovníci najezdili stovky tisíc kilometrů, než se v roce 1949 přistoupilo k zahájení sériové výroby modelu 92, který se od prototypů lišil hlavně designem přední části.

I když zpočátku byl k dispozici pouze v jediné (zelené) barvě, stal se poměrně rychle populárním. I díky úspěchům na závodních tratích. Automobil si totiž připsal celkem tři vítězství na britské RAC Rallye a dvakrát také ovládl Rallye Monte Carlo.

Na galerii snímků Ursaabu a modelu Saab 92 se podívejte zde:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 10 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků