Po letadlech stvořili i auto. První Saab ukázali světu právě před 70 lety

Už na prototypu bylo poznat, že ho stvořili lidé z původně letecké továrny. Měl totiž rekordně nízký koeficient aerodynamického odporu.

Deset let poté, co byla ve švédském městě Trollhättan založena společnost Saab AB a vyrobila první letadla, měli novináři možnost spatřit první automobil této firmy.

10. června 1947 byl tedy odhalen Saab 92001, jinak nazývaný Ursaab. Šlo o funkční prototyp chystaného modelu Saab 92. Práce na něm šestnáct původně leteckých inženýrů začalo v již v roce 1945.

Když automobilky šlápnou vedle: Řízení Drive-by-wire od Saabu

Když automobilky šlápnou vedle: Řízení Drive-by-wire od Saabu

Důvodem, proč se Saab začal myšlenkou vyrábět auta vůbec zabývat, byl ochabující zájem o letadla po skončení druhé světové války. Nicméně, právě skutečnost, že vozidlo zkonstruovali lidé zabývající se předtím leteckou technikou, mělo velmi pozitivní vliv.

Konkrétně například na ladné tvary karosérie. Tak pak měla na svoji dobu rekordně nízký součinitel aerodynamického odporu Cx=32. Karosérie byla samonosná a konstruktéři vsadili na nezávislé zavěšení všech kol. Kola přední nápravy poháněl dvoutaktní dvouválec uložený napříč. Měl zdvihový objem válců 784 cm3 a poskytoval maximální výkon 18 kW.

Automobilka NEVS se zbaví jména Saab. Nové modely ho už mít nebudou

Automobilka NEVS se zbaví jména Saab. Nové modely ho už mít nebudou

S prvním prototypem a třemi dalšími vývojoví pracovníci najezdili stovky tisíc kilometrů, než se v roce 1949 přistoupilo k zahájení sériové výroby modelu 92, který se od prototypů lišil hlavně designem přední části.

I když zpočátku byl k dispozici pouze v jediné (zelené) barvě, stal se poměrně rychle populárním. I díky úspěchům na závodních tratích. Automobil si totiž připsal celkem tři vítězství na britské RAC Rallye a dvakrát také ovládl Rallye Monte Carlo.

Na galerii snímků Ursaabu a modelu Saab 92 se podívejte zde:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

dnes | Jan Mička | 2 příspěvky
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 19 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků