Všichni řeší v dopravě emise výfukových plynů, podle jisté studie však muže být znečištění pocházející z opotřebování pneumatik a brzdového obložení mnohokrát vyšší.
Emise výfukových plynů v dopravě jsou dlouhodobě řešeným tématem, podléhají přísným limitům a celkově diktují směřování automobilového průmyslu směrem k elektrifikaci a dalším alternativám pohonu. Podle nejnovější studie britské organizace Emissions Analytics by se však měl průmysl zaměřit i na další oblasti znečištění vycházející z dopravy.
Řeč je o znečištění částicemi z opotřebovávání pneumatik a rovněž částicemi, které se do ovzduší dostávají při brzdění automobilů a vznikají tedy třením brzdových desek o kotouče. Emissions Analytics totiž dodává, že tento druh znečištění může být až 1000x horší než tolik probírané emise výfukových plynů.
A podle všeho bude hůř, jelikož po silnicích jezdí stále větší počet těžkých vozů kategorie SUV a cesta elektrifikace bude v nejbližší budoucnosti tento problém ještě zvyšovat, neboť elektromobily mají obecně vyšší hmotnost, s ohledem na zástavbu baterií, a vyvíjí tedy větší nároky na opotřebování svých pneumatik.
Britská organizace tak uvádí, že automobilových průmysl by se měl vyšší měrou zabývat i tímto problémem. Produkce částic z opotřebování pneumatik a brzdění totiž nijak regulována v tuto chvíli není. Nadále se ovšem bude zvyšovat. Marketingové řeči o „čistých elektromobilech“ tedy dostávají další úder.
Určitým způsobem, jak bojovat proti tomuto problému, je podle Nicka Moldena, ředitele Emissions Analytics, používání kvalitních pneumatik a hlídání jejich doporučeného nahuštění. I přesto ale Molden zmiňuje, že určité regulace bude v této oblasti znečištění nutné zavést, i kdyby to znamenalo pouhý tlak na výrobce pneumatik zajišťovat danou úroveň odolnosti pneumatik.
Co se týče prachových částic z používání brzd, dříve se již objevily nápady částicových filtrů pro brzdové soustavy. Zájem o vývoj takového systému už projevil i koncern VW, do sériové produkce se ovšem technika zatím nedostala.