Pneumatiky škodí ovzduší 1000x více než emise z výfuku. Elektromobily to jen zhorší

Všichni řeší v dopravě emise výfukových plynů, podle jisté studie však muže být znečištění pocházející z opotřebování pneumatik a brzdového obložení mnohokrát vyšší.

Emise výfukových plynů v dopravě jsou dlouhodobě řešeným tématem, podléhají přísným limitům a celkově diktují směřování automobilového průmyslu směrem k elektrifikaci a dalším alternativám pohonu. Podle nejnovější studie britské organizace Emissions Analytics by se však měl průmysl zaměřit i na další oblasti znečištění vycházející z dopravy.

Řeč je o znečištění částicemi z opotřebovávání pneumatik a rovněž částicemi, které se do ovzduší dostávají při brzdění automobilů a vznikají tedy třením brzdových desek o kotouče. Emissions Analytics totiž dodává, že tento druh znečištění může být až 1000x horší než tolik probírané emise výfukových plynů.

Švýcaři vyvíjejí převratný systém pro boj s CO2. Nástup elektroaut už ale nezastaví

Švýcaři vyvíjejí převratný systém pro boj s CO2. Nástup elektroaut už ale nezastaví

A podle všeho bude hůř, jelikož po silnicích jezdí stále větší počet těžkých vozů kategorie SUV a cesta elektrifikace bude v nejbližší budoucnosti tento problém ještě zvyšovat, neboť elektromobily mají obecně vyšší hmotnost, s ohledem na zástavbu baterií, a vyvíjí tedy větší nároky na opotřebování svých pneumatik.  

Britská organizace tak uvádí, že automobilových průmysl by se měl vyšší měrou zabývat i tímto problémem. Produkce částic z opotřebování pneumatik a brzdění totiž nijak regulována v tuto chvíli není. Nadále se ovšem bude zvyšovat. Marketingové řeči o „čistých elektromobilech“ tedy dostávají další úder.

ADAC otestoval novou funkci VW Golf. Tvrdí, že jde o milník jako ABS či airbagy

ADAC otestoval novou funkci VW Golf. Tvrdí, že jde o milník jako ABS či airbagy

Určitým způsobem, jak bojovat proti tomuto problému, je podle Nicka Moldena, ředitele Emissions Analytics, používání kvalitních pneumatik a hlídání jejich doporučeného nahuštění. I přesto ale Molden zmiňuje, že určité regulace bude v této oblasti znečištění nutné zavést, i kdyby to znamenalo pouhý tlak na výrobce pneumatik zajišťovat danou úroveň odolnosti pneumatik.

Co se týče prachových částic z používání brzd, dříve se již objevily nápady částicových filtrů pro brzdové soustavy. Zájem o vývoj takového systému už projevil i koncern VW, do sériové produkce se ovšem technika zatím nedostala.

Se Škodou Octavia 2.0 TDI Evo poprvé v Česku: Musí být nejlepší. Daří se jí to?

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI Evo

Novou generaci Škody Octavia jsme poprvé vyzkoušeli rovnou na českých silnicích. Kombi s motorem 2.0 TDI Evo se tváří jako ideální služebák, navíc model jako takový nemá v rámci automobilky jednoduché poslání.

27.  3.  2020 | Jan Mička | 124 příspěvků
TEST Mazda CX-30 Skyactiv-X 6MAN vs. 6AT 4x4: Revoluční All In One?

Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-X

Vznětová, zážehová, přeplňovaná, atmosférická, hybridní. Zdá se to sice k nevíře, ale všechna tato adjektiva popisují kompaktní SUV Mazda CX-30 s „dieselovým benzinem“ Skyactiv-X. Jen ne všechna najednou. Jaká tedy v reálném světě je a jak se liší čtyřkolka s automatem od předokolky s manuální převodovkou?

25.  3.  2020 | Petr Schnagl | 24 příspěvků
Minitest Honda Civic 5D 1.0 VTEC CVT: Stačilo po 5 letech jen posypat pepřem?

Honda Civic 1.0 VTEC CVT

Japonci Hondu Civic lehce vylepšili a poslali zpět na trh se zajímavou cenou. Stačí to ale k tomu, aby vyčnívala nad konkurencí?

21.  3.  2020 | Vladimír Kadera | 125 příspěvků