Pneumatika slaví 120 let

Letos se pneumatika dožívá svých stých dvacátých narozenin. Na dřevěných ráfcích tehdy nahradila pryžové obruče.
Pneumatika slaví 120 let

Za vynálezce pneumatiky, dnes zcela běžné součásti automobilu, na níž závisí nejen naše pohodlí, ale především bezpečnost, je považován skotský veterinář John Boyd Dunlop. Ten se podle historických pramenů nemohl dívat na to, jak jeho desetiletý syn trpí při jízdě na své tříkolce po kamenitém dvoře. A dostal nápad. Rozstříhal svoji pracovní pryžovou zástěru na pruhy a slepil z ní v podstatě první duši. Tuto vzdušnici pak prostřednictvím plátna pevně přichytil na dřevěné kolo. Ale byl tu problém, jak gumovou obruč nafouknout? Z pochopitelných důvodů tehdy neexistovaly kompresory na čerpacích stanicích...

Boyd si poradil, ačkoli verze jeho řešení jsou dvě. Podle první z nich použil hustilku na kopací míče, podle té druhé mu posloužila injekční stříkačka. Místo ventilku použil do tvaru dudlíku vypracovanou gumovou zátku. Jakmile se mu podařilo v duši udržet vzduch, udělal si malý pokus. Vzal jedno z kol tříkolky s pryžovou obručí a nové kolo s pneumatikou a zároveň je rozkutálel přes dvůr. K jeho překvapení se kolo s duší valilo zcela bezhlučně a urazilo takřka dvojnásobnou vzdálenost ve srovnání s tím s obručí. Uspokojen takovým úspěchem rychle nazul své pneumatiky na nové dřevěné ráfky zadních kol synovy tříkolky a dne 28. února 1888 díky tomu vyjelo zřejmě první vozidlo se vzduchem plněnými běhouny.

O vynálezu se doslechl jistý výrobce jízdních kol z Belfastu a Dunlopa přiměl, aby si jej nechal patentovat. Boyd tak získal 23. června 1888 patent číslo 10 607 na pneumatiku plněnou vzduchem, doplněný o čtyři měsíce později dodatkem chránícím ventilek. Tehdy však již bylo takřka jisté, že Dunlop nebyl prvním, koho podobná myšlenka napadla, ale patří mu primát v jejím uvedení v život. Již kolem roku 1850 totiž Angličan Thomson přihlásil svůj patent na „výrobu kaučukových obručí plněných vzduchem“, ale zřejmě tehdy zůstalo jen u nápadu.

V květnu roku 1889 zaznamenaly Dunlopovy pneumatiky mimořádný úspěch na cyklistických závodech a jeho patent odkoupil viceprezident Irského sdružení cyklistů za 500 liber. Ten v roce 1893 založil továrnu na výrobu pneumatik a Dunlop do ní vstoupil jako společník. Podnik rychle expandoval. V německém Hanau byla založena jeho pobočka, jež nesla název Dunlop Pneumatic and Tyre Co., GmbH. O rok později Dunlop své akcie ve firmě prodal, v Dublinu si otevřel obchod látkami a pneumatika jej přestala zajímat. John Boyd Dunlop zemřel v roce 1921.

Jeho jméno však nesla nástupnická firma Dunlop Rubber Company z Birminghamu, jež záhy ovládla trhy v Evropě a expandovala na ostatní kontinenty. Na pneumatikách se jménem jejich zakladatele jezdíme dodnes, ačkoli již tato továrna přes dvacet let nepatří nejen britskému, ale ani evropskému vlastníkovi. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

včera | Miro Mihálik | 16 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků