Pneumatika s vysokým IQ

Přestože se situace v této oblasti pomalu mění, přesto pneumatika stále zůstává prvkem, který mnoho motoristů často podceňuje. Faktem ovšem je, že se pomalu blíží doba, kdy právě ona začne řidiči do ovládání vozidla trochu „kibicovat“. A nebudou to žádné hloupé řeči.
Pneumatika s vysokým IQ

Pneumatika je u motorového vozidla nedílnou součástí podvozku. Právě ona je tím elementem, který zajišťuje přenos veškerých sil mezi vozidlem a povrchem vozovky. Bylo by proto škoda nevyužít tohoto faktu k tomu, aby si právě pneumatika sama dokázala „říct“ co je potřeba k ideálnímu přenosu hnacího výkonu a tím i vyšší bezpečnosti jízdy. V této souvislosti pak nelze nejmenovat známý průmyslový gigant, firmu Continental, která se problémem inteligentní pneumatiky intenzivně zabývá.

Základem celé inteligence jsou senzory zapuštěné do běhounu pneumatiky. Údaje z těchto senzorů jsou pak přenášeny přímo do elektronického řídícího systému vozidla a následně vyhodnoceny. Je pochopitelné, že tímto způsobem lze velmi snadno identifikovat změny na povrchu vozovky a upozornit tak řidiče na to, aby přizpůsobil způsob jízdy. Zejména v případě vznikající námrazy je přínos tohoto systému dosti významný, protože nesprávný odhad řidiče je v těchto případech nejčastější příčinou nehody.

Dalším důležitým prvkem jsou senzory v boční stěně pneumatiky. Tímto způsobem mohou být snímány hodnoty její deformace, což je ideální postup jak získat informace o velikosti působících sil při brždění, akceleraci nebo zatáčení. Tyto údaje jsou pak pochopitelně dále zpracovány elektronickým mozkem vozidla a jsou využity k řízení činnosti stabilizačních systémů jako je například ESP.

Poslední „frajeřinkou“, se kterou přišla pro změnu zase firma Nokian Tyres, je zasílání důležitých údajů o stavu pneumatiky na mobilní telefon. Změna tlaku a teploty je předávána řidiči v reálném čase (pochopitelně pouze tomu co vlastní telefon ) a dokáže jej včas upozornit na případné nepříjemnosti nebo defekt. Do budoucna se uvažuje o využití této technologie k ochraně proti aquplaningu, kontrole opotřebení, eventuelně monitorování pozice vozidla.

Když to všechno shrneme, dá se říct, že pneumatika bude v budoucnu hrát čím dál tím větší roli nejen jako prostředek k přenosu sil na vozovku, ale také jako aktivní prvek v ovládání vozidla. Možná se taky jednou dočkáme toho, že si vámi při čekání na červené rozdá bleskovou šachovou partii. Otázkou ovšem je, kdo vyhraje.

Klepněte pro větší obrázek

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

včera | Milan Lažanský | 1 příspěvek
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků