Pneumatika s vysokým IQ

Přestože se situace v této oblasti pomalu mění, přesto pneumatika stále zůstává prvkem, který mnoho motoristů často podceňuje. Faktem ovšem je, že se pomalu blíží doba, kdy právě ona začne řidiči do ovládání vozidla trochu „kibicovat“. A nebudou to žádné hloupé řeči.
Pneumatika s vysokým IQ

Pneumatika je u motorového vozidla nedílnou součástí podvozku. Právě ona je tím elementem, který zajišťuje přenos veškerých sil mezi vozidlem a povrchem vozovky. Bylo by proto škoda nevyužít tohoto faktu k tomu, aby si právě pneumatika sama dokázala „říct“ co je potřeba k ideálnímu přenosu hnacího výkonu a tím i vyšší bezpečnosti jízdy. V této souvislosti pak nelze nejmenovat známý průmyslový gigant, firmu Continental, která se problémem inteligentní pneumatiky intenzivně zabývá.

Základem celé inteligence jsou senzory zapuštěné do běhounu pneumatiky. Údaje z těchto senzorů jsou pak přenášeny přímo do elektronického řídícího systému vozidla a následně vyhodnoceny. Je pochopitelné, že tímto způsobem lze velmi snadno identifikovat změny na povrchu vozovky a upozornit tak řidiče na to, aby přizpůsobil způsob jízdy. Zejména v případě vznikající námrazy je přínos tohoto systému dosti významný, protože nesprávný odhad řidiče je v těchto případech nejčastější příčinou nehody.

Dalším důležitým prvkem jsou senzory v boční stěně pneumatiky. Tímto způsobem mohou být snímány hodnoty její deformace, což je ideální postup jak získat informace o velikosti působících sil při brždění, akceleraci nebo zatáčení. Tyto údaje jsou pak pochopitelně dále zpracovány elektronickým mozkem vozidla a jsou využity k řízení činnosti stabilizačních systémů jako je například ESP.

Poslední „frajeřinkou“, se kterou přišla pro změnu zase firma Nokian Tyres, je zasílání důležitých údajů o stavu pneumatiky na mobilní telefon. Změna tlaku a teploty je předávána řidiči v reálném čase (pochopitelně pouze tomu co vlastní telefon ) a dokáže jej včas upozornit na případné nepříjemnosti nebo defekt. Do budoucna se uvažuje o využití této technologie k ochraně proti aquplaningu, kontrole opotřebení, eventuelně monitorování pozice vozidla.

Když to všechno shrneme, dá se říct, že pneumatika bude v budoucnu hrát čím dál tím větší roli nejen jako prostředek k přenosu sil na vozovku, ale také jako aktivní prvek v ovládání vozidla. Možná se taky jednou dočkáme toho, že si vámi při čekání na červené rozdá bleskovou šachovou partii. Otázkou ovšem je, kdo vyhraje.

Klepněte pro větší obrázek

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků