Pneumatika: Obyčejný kousek gumy? Marcel Herbolt 9. září 2001 Jako majitelé vozidel si určitě ve většině případů ani neuvědomujete, že pneumatika je nedílnou součástí vašeho vozidla a při provozování vozidla zdaleka nehraje žádnou podřadnou roli. 185, jmenovitá šířka pneumatiky v mm 65, profilové číslo (výška průřezu činí 65% šířky) R, symbol pro radiální pneumatiky (bez označení R se jedná o pneumatiku diagonální ) 14, průměr ráfku v palcích (palcový kód ) 86, index nosnosti T- kategorie rychlosti - kategorie rychlosti pláště musí být nejméně o 10 km/hod vyšší než konstrukční rychlost vašeho vozidla . RADIAL, plášť s radiální konstrukcí kostry STEEL, nárazník z ocelového kordu TUBELESS, pro bezdušové provedení pláště nebo TUBE TYPE – pro provedení pláště s duší DOT, toto označení vyjadřuje - písmena např. HW -kód výrobce Barum Continental a FB - kód rozměru 185/65 R 14 - v číselném vyjádření např. 2 9 5 značí datum výroby, přičemž 29 je vyjádření týdne výroby v běžném roce a 5 koncové číslo roku výroby (1995).Toto označení je potřebné znát při uplatňování reklamací s ohledem na záruční podmínky výrobce. DOT pneumatik v roce 2000 a následujících jsou již ve tvaru čtyřmístného čísla např. 1900 či 2501, kdy rok výroby označuje poslední dvojčíslí. MAX LOAD RATING – nejvyšší nosnost pneumatiky v kg (lbs) je stanovena v závislosti na předepsaném tlaku huštění pneumatiky. Nosnost pneumatik pro osobní pneumatiky lze zvýšit pouze u vozidel, jejichž max. rychlost nepřekročí 60 km/h a za předpokladu ,že bude současně zvýšeno i huštění dle následujícího doporučení; Zvýšení nosnosti až o 10% proti tabulkovým hodnotám je povoleno i u pneumatik používaných na karavanech nebo přívěsných vozících s max.provozní rychlostí do 100 km/h, základní huštění se v tomto případě musí zvýšit o 20 kPa. Přetěžování pneumatik nad stanovenou míru vede k rychlejší únavě kostry, intenzivnímu opotřebení běhounu a tedy i k předčasnému vyřazení pláště z provozu. Nejhorší případ nastává tehdy, je-li pneumatika přetížená, navíc ještě podhuštěná a vozidlo jede příliš rychle a to vše v letních podmínkách za velkého horka. Tato nešťastná kombinace se většinou projeví při cestách o dovolené a končí nezřídka tragicky. MAX INFLATION PRESSURE – odpovídající tlak huštění pneumatiky v kPa (psi). Hodnoty huštění se vždy vztahují na studenou pneumatiku před vyjetím a jsou uváděny jako minimální hodnoty huštění platné pro rychlosti až 160 km/h. Zvýšení tlaku se doporučuje pro rychlosti vyšší než 160 km/h z důvodu jízdní stability a v případě, že osobní automobil táhne přívěsný vozík nebo karavan ( s ohledem na přídavné zatížení od tažného háku se huštění zadní nápravy má zvýšit o 50 kPa ). Dodržování správného huštění je nutné, jinak nevyhnutelně dochází k nepravidelnému opotřebení běhounu. Proto pravidelně 1x za 14 dnů kontrolujte stav huštění, vždy u studených pneumatik.Tak jako u nedodržení max.nosnosti pláště, při nedodržení předepsaných hodnot huštění, rovněž dochází k rychlejší únavě kostry a ostatních průvodních jevů nadměrného opotřebení, vedoucích k předčasnému vyřazení pláště z provozu. TWI – indikátory opotřebení – jsou výstupky na dně dezénových drážek vysoké 1,6 mm, které procházejí napříč běhounem. Určují výšku, po kterou smí být dezén ojet. Indikátory jsou umístěny rovnoměrně po obvodu a jejich označení je symbolem TWI na bočnici pláště. Pokud je desén opotřebován až na hloubku 1,6 mm, objeví se v drážkách desénu příčné souvislé pruhy, signalizující provozovateli vozidla nutnost bezpodmínečné výměny pneumatiky. Rovnoměrné opotřebení běhounu všech pneumatik na vozidle prodlužuje jejich životnost a přispívá i k vyšší bezpečnosti provozu. I když je stanovena minimální hloubka desénu na 1,6 mm, výrobci pneumatik však doporučují provést výměnu pneumatik již dříve, u letních plášťů při zbytkové hloubce desénu 2mm, u nízkoprofilových plášťů 3 mm, u zimních plášťů je mít třeba na paměti, že vlastnosti zimních plášťů se začínají zhoršovat, klesne-li zbytková hloubka drážky pod 4 mm. S opotřebením desénu má souvislost i brzdná dráha vozidla, která se zejména na mokré vozovce podstatně prodlužuje. U pneumatik s malou zbytkovou hloubkou desénu se zvyšuje nebezpečí aquaplaningu (ztráty kontaktu vozidla s vozovkou v důsledku vodního klínu mezi pneumatikou a povrchem vozovky). pravidelná kontrola opotřebení a stavu pneumatik, 1x za 14dní kontrola huštění pneumatik odborná montáž pneumatik na vozidlo do bezdušového provedení pláště nevkládat duši jako způsob provizorní opravy opravy pneumatik svěřit odborníkům vyhýbat se tvrdým střetnutím pneumatiky s hranami obrubníků a jinými ostrými předměty nepřetěžovat pneumatiky a dodržovat správné hodnoty huštění nepoužívat pneumatiky starší 6 – 8 let, zejména používaných na karavanech, trpících při déletrvajících provozních přestávkách jednostranným zatížením pneumatiky starší 6 let používat pouze v případě nutnosti na dojetí na jedné nápravě měnit obě pneumatiky současně zimní pneumatiky na všechna kola od stejného výrobce se stejným desénem, kombinace letních a zimních pneumatik je akceptovatelná pouze tehdy, jestliže zbytková hloubka desénu zimní pneumatiky není nižší než 4 mm pneumatiky na vozidlech vždy stejné konstrukce, nekombinovat pneumatiky různé konstrukce při kombinaci letních pneumatik vždy na nápravě stejný výrobce a stejný dezén nově montované pneumatiky nutno vyvážit a doporučuje se po ujetí 5 000 km zkontrolovat vyvážení Vstoupit do diskuze (18) AutoRevue.cz Život řidičePneumatikyPneuBoční plášťNejhorší případPrůvodní jevKousekLetní pneumatikaBezpečný provozZimní plášťExtrémní situaceProfilové čísloGumMinimální hloubka dezénuPravidelná kontrolaDatum výroby