Pneumatika: Obyčejný kousek gumy?

Pneumatika: Obyčejný kousek gumy?

Jako majitelé vozidel si určitě ve většině případů ani neuvědomujete, že pneumatika je nedílnou součástí vašeho vozidla a při provozování vozidla zdaleka nehraje žádnou podřadnou roli.







  • 185, jmenovitá šířka pneumatiky v mm
  • 65, profilové číslo (výška průřezu činí 65% šířky)
  • R, symbol pro radiální pneumatiky (bez označení R se jedná o pneumatiku diagonální )
  • 14, průměr ráfku v palcích (palcový kód )
  • 86, index nosnosti

  • T- kategorie rychlosti - kategorie rychlosti pláště musí být nejméně o 10 km/hod vyšší než konstrukční rychlost vašeho vozidla .





  • RADIAL, plášť s radiální konstrukcí kostry
  • STEEL, nárazník z ocelového kordu
  • TUBELESS, pro bezdušové provedení pláště nebo TUBE TYPE – pro provedení pláště s duší
  • DOT, toto označení vyjadřuje - písmena např. HW -kód výrobce Barum Continental a FB - kód rozměru 185/65 R 14 - v číselném vyjádření např. 2 9 5 značí datum výroby, přičemž 29 je vyjádření týdne výroby v běžném roce a 5 koncové číslo roku výroby (1995).Toto označení je potřebné znát při uplatňování reklamací s ohledem na záruční podmínky výrobce. DOT pneumatik v roce 2000 a následujících jsou již ve tvaru čtyřmístného čísla např. 1900 či 2501, kdy rok výroby označuje poslední dvojčíslí.
  • MAX LOAD RATING – nejvyšší nosnost pneumatiky v kg (lbs) je stanovena v závislosti na předepsaném tlaku huštění pneumatiky. Nosnost pneumatik pro osobní pneumatiky lze zvýšit pouze u vozidel, jejichž max. rychlost nepřekročí 60 km/h a za předpokladu ,že bude současně zvýšeno i huštění dle následujícího doporučení; Zvýšení nosnosti až o 10% proti tabulkovým hodnotám je povoleno i u pneumatik používaných na karavanech nebo přívěsných vozících s max.provozní rychlostí do 100 km/h, základní huštění se v tomto případě musí zvýšit o 20 kPa. Přetěžování pneumatik nad stanovenou míru vede k rychlejší únavě kostry, intenzivnímu opotřebení běhounu a tedy i k předčasnému vyřazení pláště z provozu. Nejhorší případ nastává tehdy, je-li pneumatika přetížená, navíc ještě podhuštěná a vozidlo jede příliš rychle a to vše v letních podmínkách za velkého horka. Tato nešťastná kombinace se většinou projeví při cestách o dovolené a končí nezřídka tragicky.

  • MAX INFLATION PRESSURE – odpovídající tlak huštění pneumatiky v kPa (psi). Hodnoty huštění se vždy vztahují na studenou pneumatiku před vyjetím a jsou uváděny jako minimální hodnoty huštění platné pro rychlosti až 160 km/h. Zvýšení tlaku se doporučuje pro rychlosti vyšší než 160 km/h z důvodu jízdní stability a v případě, že osobní automobil táhne přívěsný vozík nebo karavan ( s ohledem na přídavné zatížení od tažného háku se huštění zadní nápravy má zvýšit o 50 kPa ). Dodržování správného huštění je nutné, jinak nevyhnutelně dochází k nepravidelnému opotřebení běhounu. Proto pravidelně 1x za 14 dnů kontrolujte stav huštění, vždy u studených pneumatik.Tak jako u nedodržení max.nosnosti pláště, při nedodržení předepsaných hodnot huštění, rovněž dochází k rychlejší únavě kostry a ostatních průvodních jevů nadměrného opotřebení, vedoucích k předčasnému vyřazení pláště z provozu.
  • TWI – indikátory opotřebení – jsou výstupky na dně dezénových drážek vysoké 1,6 mm, které procházejí napříč běhounem. Určují výšku, po kterou smí být dezén ojet. Indikátory jsou umístěny rovnoměrně po obvodu a jejich označení je symbolem TWI na bočnici pláště. Pokud je desén opotřebován až na hloubku 1,6 mm, objeví se v drážkách desénu příčné souvislé pruhy, signalizující provozovateli vozidla nutnost bezpodmínečné výměny pneumatiky. Rovnoměrné opotřebení běhounu všech pneumatik na vozidle prodlužuje jejich životnost a přispívá i k vyšší bezpečnosti provozu. I když je stanovena minimální hloubka desénu na 1,6 mm, výrobci pneumatik však doporučují provést výměnu pneumatik již dříve, u letních plášťů při zbytkové hloubce desénu 2mm, u nízkoprofilových plášťů 3 mm, u zimních plášťů je mít třeba na paměti, že vlastnosti zimních plášťů se začínají zhoršovat, klesne-li zbytková hloubka drážky pod 4 mm. S opotřebením desénu má souvislost i brzdná dráha vozidla, která se zejména na mokré vozovce podstatně prodlužuje. U pneumatik s malou zbytkovou hloubkou desénu se zvyšuje nebezpečí aquaplaningu (ztráty kontaktu vozidla s vozovkou v důsledku vodního klínu mezi pneumatikou a povrchem vozovky).


  • pravidelná kontrola opotřebení a stavu pneumatik, 1x za 14dní kontrola huštění pneumatik
  • odborná montáž pneumatik na vozidlo
  • do bezdušového provedení pláště nevkládat duši jako způsob provizorní opravy
  • opravy pneumatik svěřit odborníkům
  • vyhýbat se tvrdým střetnutím pneumatiky s hranami obrubníků a jinými ostrými předměty
  • nepřetěžovat pneumatiky a dodržovat správné hodnoty huštění
  • nepoužívat pneumatiky starší 6 – 8 let, zejména používaných na karavanech, trpících při déletrvajících provozních přestávkách jednostranným zatížením
  • pneumatiky starší 6 let používat pouze v případě nutnosti na dojetí
  • na jedné nápravě měnit obě pneumatiky současně
  • zimní pneumatiky na všechna kola od stejného výrobce se stejným desénem, kombinace letních a zimních pneumatik je akceptovatelná pouze tehdy, jestliže zbytková hloubka desénu zimní pneumatiky není nižší než 4 mm
  • pneumatiky na vozidlech vždy stejné konstrukce, nekombinovat pneumatiky různé konstrukce
  • při kombinaci letních pneumatik vždy na nápravě stejný výrobce a stejný dezén
  • nově montované pneumatiky nutno vyvážit a doporučuje se po ujetí 5 000 km zkontrolovat vyvážení

Doporučujeme

Články odjinud