Plynulá změna zdvihu ventilů: hluboké dýchání

Plně variabilní zdvih ventilů je dost složitý způsob, jak dosáhnout optimalizace plnění válců za všech provozních podmínek.

U většiny zážehových motorů je množství nasávaného vzduchu regulováno škrticí klapkou. Ta však proudění vzduchu s výjimkou jízdy „na plný plyn“ vždy do jisté míry brání, čímž vznikají při sání určité ztráty. Jejich minimalizaci umožňuje plně variabilní zdvih sacích ventilů, který ve spolupráci s plynulou změnou časování reguluje množství vzduchu přiváděného do válců. Škrticí klapka může zůstat téměř neustále zcela otevřená.

BMW Valvetronic se stal v roce 2001 prvním motorem s tímto systémem v sériové výrobě. Od té doby zavedly systém plynule regulovatelného ventilového rozvodu do sériové produkce kromě BMW zatím jen značky Nissan/Infiniti (VVEL), Toyota (Valvematic) a Fiat/Alfa Romeo (MultiAir). Překážkou je navzdory všem snahám o zjednodušení především složitá konstrukce náročná na výrobu i zajištění provozní spolehlivosti.

Mechanicky nebo hydraulicky

Systém Valvetronic umožňuje ve velmi širokém rozsahu plynulou změnu zdvihu sacích ventilů, a to mechanickou cestou. Nastavovací elektromotor a přestavovací excentrický hřídel mění zdvih sacích ventilů v rozsahu 0,3 až 9,7 mm. Potenciál pro snížení spotřeby paliva je až 20 % při lepších výkonových parametrech v celém rozsahu provozních otáček.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Prvním sériově vyráběným systémem plynulé změny zdvihu ventilů byl v roce 2001 Valvetronic používaný v motorech BMW a BMW/PSA.

Mezi nejnovější systémy plynule variabilního zdvihu ventilů patří MultiAir. Jedinečnou schopností MultiAiru je vícenásobné otvírání a zavírání sacího ventilu během jednoho cyklu, což Valvetronic neumí. Mezi vačkami a ventily pracují hydraulické členy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Systém proměnného časování a variabilního zdvihu ventilů MultiAir se používá od roku 2009 v motorech koncernu Fiat.

Podobnou konstrukci plynulé změny zdvihu ventilů jako Valvetronic používá nový systém UniValve vyvinutý společností Entec Consulting GmbH a odkoupený společností Kolbenschmidt Pierburg AG. Jeho výhodou oproti stávajícím systémům jsou nižší výrobní náklady, menší tření, rychlejší činnost a schopnost snášet vyšší otáčky. Kromě změny zdvihu sacích ventilů navrhuje Kolbenschmidt zavést plynulou změnu zdvihu i pro výfukové ventily, a to zejména u přeplňovaných motorů.

Klepněte pro větší obrázek
Systém UniValve společnosti Kolbenschmidt Pierburg pracuje s mechanickou změnou časování a zdvihu ventilů prostřednictvím přestavovacího excentrického hřídele ovládaného bezkartáčovým elektromotorem.

Další modely a schémata

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

bazar

BMW 5 3
Rok výroby: 2008
Stav: 183 232 km
Cena: 274 000 Kč
BMW 3 2
Rok výroby: 2007
Stav: 213 397 km
Cena: 152 000 Kč
BMW X3 2
Rok výroby: 2007
Stav: 138 913 km
Cena: 240 000 Kč
BMW 3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 156 564 km
Cena: 176 000 Kč
BMW 3 2
Rok výroby: 2001
Stav: 253 345 km
Cena: 62 000 Kč
BMW X6 3
Rok výroby: 2008
Stav: 182 352 km
Cena: 530 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků