Plynulá změna zdvihu ventilů: hluboké dýchání

Plně variabilní zdvih ventilů je dost složitý způsob, jak dosáhnout optimalizace plnění válců za všech provozních podmínek.

U většiny zážehových motorů je množství nasávaného vzduchu regulováno škrticí klapkou. Ta však proudění vzduchu s výjimkou jízdy „na plný plyn“ vždy do jisté míry brání, čímž vznikají při sání určité ztráty. Jejich minimalizaci umožňuje plně variabilní zdvih sacích ventilů, který ve spolupráci s plynulou změnou časování reguluje množství vzduchu přiváděného do válců. Škrticí klapka může zůstat téměř neustále zcela otevřená.

BMW Valvetronic se stal v roce 2001 prvním motorem s tímto systémem v sériové výrobě. Od té doby zavedly systém plynule regulovatelného ventilového rozvodu do sériové produkce kromě BMW zatím jen značky Nissan/Infiniti (VVEL), Toyota (Valvematic) a Fiat/Alfa Romeo (MultiAir). Překážkou je navzdory všem snahám o zjednodušení především složitá konstrukce náročná na výrobu i zajištění provozní spolehlivosti.

Mechanicky nebo hydraulicky

Systém Valvetronic umožňuje ve velmi širokém rozsahu plynulou změnu zdvihu sacích ventilů, a to mechanickou cestou. Nastavovací elektromotor a přestavovací excentrický hřídel mění zdvih sacích ventilů v rozsahu 0,3 až 9,7 mm. Potenciál pro snížení spotřeby paliva je až 20 % při lepších výkonových parametrech v celém rozsahu provozních otáček.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Prvním sériově vyráběným systémem plynulé změny zdvihu ventilů byl v roce 2001 Valvetronic používaný v motorech BMW a BMW/PSA.

Mezi nejnovější systémy plynule variabilního zdvihu ventilů patří MultiAir. Jedinečnou schopností MultiAiru je vícenásobné otvírání a zavírání sacího ventilu během jednoho cyklu, což Valvetronic neumí. Mezi vačkami a ventily pracují hydraulické členy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Systém proměnného časování a variabilního zdvihu ventilů MultiAir se používá od roku 2009 v motorech koncernu Fiat.

Podobnou konstrukci plynulé změny zdvihu ventilů jako Valvetronic používá nový systém UniValve vyvinutý společností Entec Consulting GmbH a odkoupený společností Kolbenschmidt Pierburg AG. Jeho výhodou oproti stávajícím systémům jsou nižší výrobní náklady, menší tření, rychlejší činnost a schopnost snášet vyšší otáčky. Kromě změny zdvihu sacích ventilů navrhuje Kolbenschmidt zavést plynulou změnu zdvihu i pro výfukové ventily, a to zejména u přeplňovaných motorů.

Klepněte pro větší obrázek
Systém UniValve společnosti Kolbenschmidt Pierburg pracuje s mechanickou změnou časování a zdvihu ventilů prostřednictvím přestavovacího excentrického hřídele ovládaného bezkartáčovým elektromotorem.

Další modely a schémata

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 13 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
TEST Volkswagen T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion: Pouliční směska

VW T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion

Rostoucí segment SUV byl loni rozšířen o stylový Volkswagen T-Roc. Vypadá fantasticky, přináší však i řadu těžko pochopitelných řešení. Pro první test jsme zvolili verzi s turbodieselem, převodovkou DSG a pohonem všech kol.

13.  2.  2018 | Jan Mička | 23 příspěvků