Plynová turbína v autě? I takto chtěl Mercedes řešit spotřebu v 80. letech

Mercedes měl na začátku 80. let hned řadu nápadů, jak bojovat s vysokou spotřebou paliva u svých luxusních modelů. A zrovna koncept Auto 2000 přivedl na svět několik myšlenek, které jsou dnes využívány stále častěji.

Mercedes-Benz pro nové milénium. Takto v roce 1981 německá automobilka nazývala svůj nadčasový koncept Auto 2000, který byl navržen v rámci stejnojmenného vládního projektu německého ministerstva pro vývoj nových technologií. Po děsivém dopadu ropné krize v 70. letech totiž měly nejen automobilky dobrou motivaci přivést na trh mnohem úspornější modely, jež by omezily svou žíznivost po hektolitrech paliva.

Pro Mercedes bylo rovněž důležité, že své nové technologie nebude prezentovat v malém ekonomické krabičce na kolech, ale opravdovém „Medvědovi“ se vším luxusem, pro něž byla značka tak známá. Přestože se dnes mohou taková čísla zdát šílená, cílem bylo uvést komfortní „limuzínu“, která by s hmotností maximálně 2150 kg nespotřebovávala více jak 11 litrů paliva na 100 kilometrů.

Takto před 30 lety vypadal Renault Mégane. Jeho výbava ohromí i dnes

Takto před 30 lety vypadal Renault Mégane. Jeho výbava ohromí i dnes

K úspornému chodu se inženýři vydali několika cestami. První z nich byl samotný tvar karoserie označený jako Kammback s nízkým profilem a prodlouženou aerodynamickou, prosklenou zádí. Podobný styl ostatně přivedly i jiné automobilky, u Mercedesu se tímto zajistil poměrně slušný koeficient odporu vzduchu 0,28 Cx. Zajímavostí byla i razantně skosená příď vozu a taky stěrače schované v A sloupcích.

Pod přední kapotou uvedl Mercedes celkem trojici různých motorizací jakožto portfolio možných technologií pro úspornější jízdu. Asi nejtradičněji vypadal koncept s benzinovým 3,8litrovým osmiválcem. Jako úplnou novinku však používal systém vypínání válců při nízkém zatížení motoru. Z osmiválcového Mercedesu tak mohl být při courání městem pouhý čtyřválec. Zde byla průměrná spotřeba udávaných 9,3 litru na 100 km. Cíl splněn.

Úžas starých konceptů a jejich fotografií: Budoucnost spojovaly s realitou

Úžas starých konceptů a jejich fotografií: Budoucnost spojovaly s realitou

Ještě více „eko“ ale zněla varianta Auto 2000, která využívala menší naftový šestiválec o objemu 3,3 litru s přeplňováním dvojicí turbodmychadel. Tímto pomyslným „downsizingem“ se každopádně snížila průměrná spotřeba na 7,5 l/100 km. Oba motory přitom produkovaly přibližně stejných 110 kW (150 koní) a sílu přenášely na zadní kola skrze čtyřstupňovou automatickou převodovku.

Poslední řešení pohonu bylo ovšem nejzajímavější. Mercedes totiž do konceptu usadil plynovou turbínu, která se vyznačovala mnohem čistějším spalováním paliva, absencí vodního chlazení, kompaktnějšími rozměry, nižší hmotností a také prý zajišťovala „příznivou charakteristiku nárůstu točivého momentu“.

Naftový sporťák bez naděje na život. VW EcoRacer byl jen laboratorní myší

Naftový sporťák bez naděje na život. VW EcoRacer byl jen laboratorní myší

Podrobnější technické detaily o turbíně v Mercedesu již odvál čas, podobné ústrojí, avšak fungující jako generátor pro elektromotory, chtěl ale v nedávné minulosti uvést také Jaguar v supersportu C-X75. Z fáze pouhé myšlenky a následného konceptu se ovšem systém do produkce nikdy nedostal.

A stejný osud potkal i koncept Auto 2000 od Mercedesu. Experimentální turbína tak byla spíše předvedením absolutních možností vývojového centra automobilky, přičemž na obří čtyřdveřové „kupé“, jak by ho dnešní marketingové oddělení nazvalo, bylo taky ještě celkem brzo.

Legendární závod proti vlaku: Takto kdysi Bentley propagovalo svá auta

Legendární závod proti vlaku: Takto kdysi Bentley propagovalo svá auta

Pro Mercedes byl každopádně jeho výtvor pojízdnou laboratoří, která nakonec předpověděla určité konstrukční i designové prvky a systémy využité v pozdějších letech. Kromě systému vypínaní válců nebo rozšíření dvojitého přeplňování v produkci, bylo Auto 2000 vybaveno i digitální přístrojovou deskou, mělo bezpečnostní nárazníky „šetrnější“ k chodcům a zádržný systém pro děti na zadních sedačkách.

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

Minitest VW Amarok 3.0 TDI V6 4Motion Aventura: Všech pick-upů král

VW Amarok 3.0 TDI/190 kW 4Motion (minitest)

Volkswagen, nikoli bez souvislosti s novým emisním měřícím cyklem WLPT, pozměnil motorovou nabídku svého již deset let sloužícího pick-upu Amarok, který nyní nabízí v podstatě jediný motor. Nebojte se, jsou to dobré zprávy.

dnes | Petr Schnagl | 15 příspěvků
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

19.  3.  2019 | Miro Mihálik | 11 příspěvků
Minitest Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 2WD: Napravení reputace?

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (minitest)

Honda se u nové generace modelu CR-V vzdala naftového motoru. Alternativou je hybrid s velice slušným výkonem 135 kW, který mě fascinoval ve více ohledech. Hlavně pak technikou.

17.  3.  2019 | Jan Mička | 37 příspěvků