Plošné měření rychlosti: kladivo na piráty silnic?

Standardnímu měření rychlosti, kdy pečlivě maskovaná policejní hlídka chytá hříšníky, zvoní hrana. Hlasitě se začíná hovořit o měření rychlosti pomocí satelitu, kterému neunikne sebemenší přestupek.
Plošné měření rychlosti: kladivo na piráty silnic?

Volnost a svoboda se pomalu stávají minulosti. Uvědomujete si to? Pokud ne, nabídnu vám hned několik příkladů: Když se procházíte městem, zkuste se podívat nahoru, na domy a okapy. Možná se budete divit, kolik kamer vás ve velkých městech na každém kroku sleduje. Vystoupíte z vlaku na nádrží a jste monitorování. Jdete okolo banky, kamera vás vidí, nastupujete do tramvaje a plošné monitorování vás sleduje.

Myslíte si, že se schováte někam do budovy? Obchody s luxusním zbožím, supermarkety, banky, hotely a skoro každá větší firma má na vrátnici kameru a zase vás sledují. Jestliže si uvědomíte tento fakt a budete si stále připadat svobodní, sdělím vám sladké tajemství. Každý mobilní telefon je možné zaměřit s přesností na 5 metrů a může jistým institucím posloužit jako odposlouchavací zařízení. Necháte tedy mobil doma a utíkáte z velkoměst na venkov, ale ouha. 

Neproklouzne ani myš

Jste majitelem vozu, který je vybaven systémem GPS. Myslím, že navigační systém GPS je všem znám a jeho původní záměr byl více než dobrý: umožnit dispečerům v centrále sledovat, kde se nachází policejní vozy či sanitky a daným hlídkám aktuálně sdělovat, kde se právě stala nehoda atd. Při širším pojetí GPS slouží především jako navigační systém a v dnešní době také jako jedno z nejlepších zabezpečení proti krádeži automobilů.  

GPS dokáže nejen přesně zjistit polohu, ale umí i velmi přesně měřit rychlost. Jako příklad uvedu zařízení od firmy Racelogic, které se už dnes používá k testům aut na měření rychlosti a akcelerace a je založeno na systému GPS. Vědci a inženýři říkají, že po technické stránce je vše vyřešeno, teď už se jen čeká na uvedení do provozu. Měření rychlosti by tak probíhalo přes satelit, který by vaši aktuální rychlost a polohu odeslal na příslušný server.

Ten by ji posoudil, zda jste v obci či na dálnici a hned by vám vystavil případnou pokutu. A buďte upřímní, dodržíte vždy, i když spěcháte, povolednou rychlost? Vyzkoušel jsem si to na sobě. Jednou jsem pečlivě sledoval rychlost při cestě do Brna a zpět a přistihl jsem se, že jedu asi o 10 km/h rychleji, než byla předepsaná rychlost. Dvakrát jsem lehce přišlápl plyn, když jsem předjížděl pomalé auto, jednou, když jsem dojížděl oranžovou na semaforu atd.

Konec všem přestupkům?

Vždy to však to stačilo k tomu, aby mě druzice změřila a poslala můj přestupek do centrálního počítače. Jedna jízda by mě navíc stála asi 5000 Kč a po zavedení bodového systému bych měl tolik bodů, že bych zřejmě přišel o řidičák. O plošném měření rychlosti se přesto začíná vážně uvažovat. Myslím, že by dokázalo zamezit určitému procentu nehod, zranění a snad i odstranit korupci. Policisté budou mít více času na řešení jíných záležitostí a silnice budou bezpečnější a klidnější.

Otázkou zůstává, zda výsledky budou takové, jaké jsem naznačil a zda je vůbec plošné měření rychlosti nutné? Jaký je váš názor?

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků