Ford bojuje s plastovým odpadem po svém. Z PET lahví vyrábí koberečky

Nakládání s plastovým odpadem se dnes řeší více než kdy jindy. Ford například recykluje plastové lahve, aby z nich poté vyráběl příslušenství do svých aut.

Jde o zajímavost, o které jste možná nevěděli. V každém Fordu EcoSport  najdete koberečky, jež byly vyrobeny z recyklovaného plastu PET lahví – přesněji jich bylo pro koberečky každého auta recyklováno na 470 kusů. A to již od chvíle, kdy EcoSport přišel na trh v roce 2012. Ford tedy uvádí, že při produkci modelu již znovu využil přes 650 milionů půl litrových plastových lahví.

Recyklaci plastů pro příslušenství svých modelů začal Ford praktikovat už před více jak 20 lety u Mondea. Nyní má automobilka ročně v rámci produkce recyklovat na 1,2 miliardy lahví. V případě celkové výroby EcoSportu pak mluvíme o přibližně 8,2 tunách odpadu, který je zpětně využit právě jen na koberečky zmíněného crossoveru.

První svezení: Ford Mondeo Hybrid chytá druhý dech jako kombi. Má šanci uspět?

První svezení: Ford Mondeo Hybrid chytá druhý dech jako kombi. Má šanci uspět?

Pro ještě důraznější přirovnání, kolik plastových lahví bylo během produkce EcoSportu již recyklováno, si představte všechny půllitrové lahve naskládané za sebe. Ford uvádí, že tento „plastový řetěz“ by zvládl obepnout celou naši planetu – více než dvakrát.

V celkovém měřítku se přitom ke spotřebitelům dostane ročně na 562 miliard lahví. Každou minutu si na světě koupí nápoj v plastové lahvi přibližně 1 milion lidí. A jelikož většina plastového odpadu skončí na skládkách, ve vodních tocích či oceánech, a pouze 30 % je v Evropě recyklováno, Ford se alespoň tímto způsobem snaží bojovat proti znečišťování životního prostředí.

Ford už plánuje náhradu za stárnoucí EcoSport. Možná využije platformu Fiesty

Ford už plánuje náhradu za stárnoucí EcoSport. Možná využije platformu Fiesty

Pro výrobu koberečků se nejprve plastové lahve včetně jejich víček rozdrtí na malé vločky, které jsou poté roztaveny při teplotě 260 °C na hmotu, z níž následně už vznikají vlákna o tloušťce lidského vlasu. Tento materiál je nakonec vetkáván do koberečků.

A v budoucnu určitě nepůjde pouze o EcoSport, kterého navíc čeká nepřímý nástupce na základě Fiesty. „Dlouhodobým cílem je kompletně navýšit počet recyklovaných a obnovitelných materiálů využívaných v každém novém modelu naší značky,“ uvedl inženýr pro oddělení materiálů Fordu Tony Weatherhead.

Ford

Henry Ford založil michiganskou automobilku v roce 1903 a proslul zavedením postupů sériové výroby s využitím montážních linek. Tak vznikl první cenově dostupný vůz: Ford model T.

Ford Fiesta •  Ford Focus • Ford Mondeo • Ford S-Max • Ford Galaxy • Ford C-Max • Ford EcoSport • Ford Mustang • Ford Puma • Ford Kuga • Ford Explorer • Ford Tourneo Courier

TEST VW Arteon Shooting Brake 2.0 TDI DSG R-Line: Styl a komfort především

VW Arteon SB 2.0 TDI/147 kW

Že model Arteon dorazí také v provedení kombi, Volkswagen oficiálně potvrdil až loni v červnu. Shooting Brake působí takřka dokonale, ale je takový i ve skutečnosti?

17.  1.  2021 | Jan Mička | 50 příspěvků
TEST Subaru BRZ Final Edition: Devět let nás učilo tlačit na pilu. Teď už naposledy

Subaru BRZ Final Edition

Subaru již devátým rokem připomíná, že teď je ten správný čas na pořízení řidičského kupé za hodně dobré peníze. Kdo i letos zaváhá, nejspíš bude mít na nějakou dobu smůlu.

13.  1.  2021 | Vladimír Kadera | 32 příspěvků
TEST Audi e-tron 55 quattro Sportback: Tichý a hodně nápadný žrout elektřiny

Audi e-tron 55 quattro SB

Audi e-tron jsme tu měli už předloni. Tenkrát jsme s ním vyrazili do Rakouska a zažili pár neočekávaných dobrodružství. Dnes tu máme elegantnější verzi Sportback. Do žádných akcích se ale nehrneme, mrkneme na jeho schopnosti hezky v domácích podmínkách.

10.  1.  2021 | Vladimír Kadera | 118 příspěvků