Ford bojuje s plastovým odpadem po svém. Z PET lahví vyrábí koberečky

Nakládání s plastovým odpadem se dnes řeší více než kdy jindy. Ford například recykluje plastové lahve, aby z nich poté vyráběl příslušenství do svých aut.

Jde o zajímavost, o které jste možná nevěděli. V každém Fordu EcoSport  najdete koberečky, jež byly vyrobeny z recyklovaného plastu PET lahví – přesněji jich bylo pro koberečky každého auta recyklováno na 470 kusů. A to již od chvíle, kdy EcoSport přišel na trh v roce 2012. Ford tedy uvádí, že při produkci modelu již znovu využil přes 650 milionů půl litrových plastových lahví.

Recyklaci plastů pro příslušenství svých modelů začal Ford praktikovat už před více jak 20 lety u Mondea. Nyní má automobilka ročně v rámci produkce recyklovat na 1,2 miliardy lahví. V případě celkové výroby EcoSportu pak mluvíme o přibližně 8,2 tunách odpadu, který je zpětně využit právě jen na koberečky zmíněného crossoveru.

První svezení: Ford Mondeo Hybrid chytá druhý dech jako kombi. Má šanci uspět?

První svezení: Ford Mondeo Hybrid chytá druhý dech jako kombi. Má šanci uspět?

Pro ještě důraznější přirovnání, kolik plastových lahví bylo během produkce EcoSportu již recyklováno, si představte všechny půllitrové lahve naskládané za sebe. Ford uvádí, že tento „plastový řetěz“ by zvládl obepnout celou naši planetu – více než dvakrát.

V celkovém měřítku se přitom ke spotřebitelům dostane ročně na 562 miliard lahví. Každou minutu si na světě koupí nápoj v plastové lahvi přibližně 1 milion lidí. A jelikož většina plastového odpadu skončí na skládkách, ve vodních tocích či oceánech, a pouze 30 % je v Evropě recyklováno, Ford se alespoň tímto způsobem snaží bojovat proti znečišťování životního prostředí.

Ford už plánuje náhradu za stárnoucí EcoSport. Možná využije platformu Fiesty

Ford už plánuje náhradu za stárnoucí EcoSport. Možná využije platformu Fiesty

Pro výrobu koberečků se nejprve plastové lahve včetně jejich víček rozdrtí na malé vločky, které jsou poté roztaveny při teplotě 260 °C na hmotu, z níž následně už vznikají vlákna o tloušťce lidského vlasu. Tento materiál je nakonec vetkáván do koberečků.

A v budoucnu určitě nepůjde pouze o EcoSport, kterého navíc čeká nepřímý nástupce na základě Fiesty. „Dlouhodobým cílem je kompletně navýšit počet recyklovaných a obnovitelných materiálů využívaných v každém novém modelu naší značky,“ uvedl inženýr pro oddělení materiálů Fordu Tony Weatherhead.

TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

18.  7.  2019 | Petr Schnagl | 11 příspěvků
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

17.  7.  2019 | Jan Mička | 69 příspěvků
TEST Mazda 3 Skyactiv-D (85 kW): Válka proti mainstreamu

Mazda 3 Skyactiv-D

Vpředu nijak zvlášť výkonný diesel, vzadu torzní příčka, mezigeneračně vyšší hmotnost a základní cena téměř 600 tisíc. Skoro se chce říct, že tohle už nezachrání ani ta hezká tvářička. Až na to, že nová trojka je něčím víc než jen neobyčejně vypadajícím hatchbackem.

16.  7.  2019 | Miro Mihálik | 62 příspěvků