Plastová okna na obzoru, začne Fiat 500 L

Plasty nejrůznějších druhů tvoří na moderních automobilech stále větší podíl. Nyní možná přichází doba pro zavedení plastových oken.
Plastová okna na obzoru, začne Fiat 500 L

Okna v automobilech vyrobená z různých druhů plastů včetně PMMA („plexisklo“) nebo polykarbonátů nejsou ničím novým a již desítky let se v hojné míře používají zejména u závodních speciálů. Tam je jejich úloha jasná: šetřit hmotnost, neboť jsou zhruba o polovinu lehčí než ta z konvenčního skla.

Technika | BMW | Opel | Hyundai | Smart

Automobily jen z plastů? Už se to blíží

A právě hmotnost bude zřejmě tou předností, která v dohledné době plastová okna dostane i do běžných osobních automobilů, kde se pro snižování hmotnosti a spotřeby dnes hraje o každý gram. Polykarbonátová okna dnes najdeme také v některých sportovních vozech Porsche nebo Audi, ale na větší rozšířením zatím teprve čekají.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Fiat 500 L bude mít některá okna z polykarbonátu

Podle zákulisních informací bude jedním z prvních nositelů těchto dílů nový Fiat 500 L. Stávající bezpečnostní předpisy použití oken z polykarbonátů v autech zatím zakazují, a to zejména v úloze čelního skla a skel dveřních. Tento materiál je totiž mimořádně pevný a pružný, což se v otázce bezpečnosti paradoxně mění v nevýhodu.

Premiéry | Fiat | Příslušenství

Fiat 500L nabídne Coffee Experience aneb kávovar za 250 euro

Obavy panují třeba ze zranění způsobených střetem nepřipoutaného cestujícího s takřka nerozbitným oknem nebo z obtížného vyprošťování obětí autonehod. Nicméně postupnému používání polykarbonátových dílů v pevných oknech v zadní části karoserie nebo v úloze střešního okna v dohledné době zřejmě nic nebrání.
 
Další z potíží polykarbonátových dílů je jejich nízká odolnost vůči poškrábání a žloutnutí vyvolanému UV zářením, což dobře vídáme u starších aut s plastovými kryty světlometů. Proti UV záření lze aplikovat ochranné vrstvy, ovšem průhlednost zhoršená vlivem poškrábání zůstává zatím stále problémem.

Technika | Smart

Kola z plastu? Už to není neživotný koncept, jsou připravena k výrobě

Zřejmě prvním velkosériovým modelem, jenž částečné zasklení z polykarbonátu použije, bude již zmíněný Fiat 500 L, ale proslýchá se, že tento materiál v současnosti zkouší také třeba Ford. O tom, jestli a do jaké míry polykarbonát nahradí v autech klasické sklo, bude jasněji během následujících let, ovšem je pravděpodobné, že vábení v podobě omezení spotřeby vlivem snížení hmotnosti bude pro automobilky až příliš lákavé…
 

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků