Okna v automobilech vyrobená z různých druhů plastů včetně PMMA („plexisklo“) nebo polykarbonátů nejsou ničím novým a již desítky let se v hojné míře používají zejména u závodních speciálů. Tam je jejich úloha jasná: šetřit hmotnost, neboť jsou zhruba o polovinu lehčí než ta z konvenčního skla.
Automobily jen z plastů? Už se to blíží
A právě hmotnost bude zřejmě tou předností, která v dohledné době plastová okna dostane i do běžných osobních automobilů, kde se pro snižování hmotnosti a spotřeby dnes hraje o každý gram. Polykarbonátová okna dnes najdeme také v některých sportovních vozech Porsche nebo Audi, ale na větší rozšířením zatím teprve čekají.



Fiat 500 L bude mít některá okna z polykarbonátu
Podle zákulisních informací bude jedním z prvních nositelů těchto dílů nový Fiat 500 L. Stávající bezpečnostní předpisy použití oken z polykarbonátů v autech zatím zakazují, a to zejména v úloze čelního skla a skel dveřních. Tento materiál je totiž mimořádně pevný a pružný, což se v otázce bezpečnosti paradoxně mění v nevýhodu.
Fiat 500L nabídne Coffee Experience aneb kávovar za 250 euro
Obavy panují třeba ze zranění způsobených střetem nepřipoutaného cestujícího s takřka nerozbitným oknem nebo z obtížného vyprošťování obětí autonehod. Nicméně postupnému používání polykarbonátových dílů v pevných oknech v zadní části karoserie nebo v úloze střešního okna v dohledné době zřejmě nic nebrání.
Další z potíží polykarbonátových dílů je jejich nízká odolnost vůči poškrábání a žloutnutí vyvolanému UV zářením, což dobře vídáme u starších aut s plastovými kryty světlometů. Proti UV záření lze aplikovat ochranné vrstvy, ovšem průhlednost zhoršená vlivem poškrábání zůstává zatím stále problémem.
Kola z plastu? Už to není neživotný koncept, jsou připravena k výrobě
Zřejmě prvním velkosériovým modelem, jenž částečné zasklení z polykarbonátu použije, bude již zmíněný Fiat 500 L, ale proslýchá se, že tento materiál v současnosti zkouší také třeba Ford. O tom, jestli a do jaké míry polykarbonát nahradí v autech klasické sklo, bude jasněji během následujících let, ovšem je pravděpodobné, že vábení v podobě omezení spotřeby vlivem snížení hmotnosti bude pro automobilky až příliš lákavé…