Plastová okna na obzoru, začne Fiat 500 L

Plasty nejrůznějších druhů tvoří na moderních automobilech stále větší podíl. Nyní možná přichází doba pro zavedení plastových oken.
Plastová okna na obzoru, začne Fiat 500 L

Okna v automobilech vyrobená z různých druhů plastů včetně PMMA („plexisklo“) nebo polykarbonátů nejsou ničím novým a již desítky let se v hojné míře používají zejména u závodních speciálů. Tam je jejich úloha jasná: šetřit hmotnost, neboť jsou zhruba o polovinu lehčí než ta z konvenčního skla.

Automobily jen z plastů? Už se to blíží

Automobily jen z plastů? Už se to blíží

A právě hmotnost bude zřejmě tou předností, která v dohledné době plastová okna dostane i do běžných osobních automobilů, kde se pro snižování hmotnosti a spotřeby dnes hraje o každý gram. Polykarbonátová okna dnes najdeme také v některých sportovních vozech Porsche nebo Audi, ale na větší rozšířením zatím teprve čekají.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Fiat 500 L bude mít některá okna z polykarbonátu

Podle zákulisních informací bude jedním z prvních nositelů těchto dílů nový Fiat 500 L. Stávající bezpečnostní předpisy použití oken z polykarbonátů v autech zatím zakazují, a to zejména v úloze čelního skla a skel dveřních. Tento materiál je totiž mimořádně pevný a pružný, což se v otázce bezpečnosti paradoxně mění v nevýhodu.

Fiat 500L nabídne Coffee Experience aneb kávovar za 250 euro

Fiat 500L nabídne Coffee Experience aneb kávovar za 250 euro

Obavy panují třeba ze zranění způsobených střetem nepřipoutaného cestujícího s takřka nerozbitným oknem nebo z obtížného vyprošťování obětí autonehod. Nicméně postupnému používání polykarbonátových dílů v pevných oknech v zadní části karoserie nebo v úloze střešního okna v dohledné době zřejmě nic nebrání.
 
Další z potíží polykarbonátových dílů je jejich nízká odolnost vůči poškrábání a žloutnutí vyvolanému UV zářením, což dobře vídáme u starších aut s plastovými kryty světlometů. Proti UV záření lze aplikovat ochranné vrstvy, ovšem průhlednost zhoršená vlivem poškrábání zůstává zatím stále problémem.

Kola z plastu? Už to není neživotný koncept, jsou připravena k výrobě

Kola z plastu? Už to není neživotný koncept, jsou připravena k výrobě

Zřejmě prvním velkosériovým modelem, jenž částečné zasklení z polykarbonátu použije, bude již zmíněný Fiat 500 L, ale proslýchá se, že tento materiál v současnosti zkouší také třeba Ford. O tom, jestli a do jaké míry polykarbonát nahradí v autech klasické sklo, bude jasněji během následujících let, ovšem je pravděpodobné, že vábení v podobě omezení spotřeby vlivem snížení hmotnosti bude pro automobilky až příliš lákavé…
 

Fiat

Fiat (zkratka z Fabbrica Italiana Automobili Torino) je největší italská automobilka. Byla založená v roce 1899 a vyráběla také motory, vojenská auta nebo letadla. Fiat v roce 2009 uzavřel partnerství s americkým Chryslerem, od roku 2021 spadá do skupiny Stellantis.

Fiat 500 • Fiat 124 Spider • Fiat Panda •  Fiat PuntoFiat Tipo • Fiat 500L • Fiat 500X • Fiat 500C

Nová Škoda Fabia je luxusnější. Už jsme ji řídili, bude to největší malé auto na trhu

Škoda Fabia IV 1.0 TSI DSG

Čtvrtá generace Škody Fabia je za rohem, představí se už v květnu, od léta si ji budete moci objednat v rámci předprodeje a s podzimem dorazí na showroomy a k prvním zákazníkům.

25.  2.  2021 | Jiří Baborský | 68 příspěvků
TEST Volkswagen Golf GTE 1.4 PHEV: Dobrý přítel bohatého pendlera

Volkswagen Golf GTE

Plug-in hybridní GTE je nejvýkonnější eko verzí Volkswagenu Golf. Slibuje úsporný provoz i vysoký výkon, jak ale funguje v podmínkách české zimy?

24.  2.  2021 | Richard Herbich | 26 příspěvků
TEST Kia e-Soul 64 kWh: Sladký život s volty a ampéry i v třeskutých mrazech?

Kia e-Soul 64 kWh

První generace Kie Soul se světu představila už v roce 2008 a pro značku představovala důležitý milník. V té době Kia nabízela vcelku fádně vypadající picanta, ria nebo cee’dy a funky krabička na čtyřech kolech byla konečně vozem, po které bylo možné toužit.

21.  2.  2021 | Richard Herbich | 42 příspěvků