Plastová okna na obzoru, začne Fiat 500 L

Plasty nejrůznějších druhů tvoří na moderních automobilech stále větší podíl. Nyní možná přichází doba pro zavedení plastových oken.
Plastová okna na obzoru, začne Fiat 500 L

Okna v automobilech vyrobená z různých druhů plastů včetně PMMA („plexisklo“) nebo polykarbonátů nejsou ničím novým a již desítky let se v hojné míře používají zejména u závodních speciálů. Tam je jejich úloha jasná: šetřit hmotnost, neboť jsou zhruba o polovinu lehčí než ta z konvenčního skla.

Automobily jen z plastů? Už se to blíží

Automobily jen z plastů? Už se to blíží

A právě hmotnost bude zřejmě tou předností, která v dohledné době plastová okna dostane i do běžných osobních automobilů, kde se pro snižování hmotnosti a spotřeby dnes hraje o každý gram. Polykarbonátová okna dnes najdeme také v některých sportovních vozech Porsche nebo Audi, ale na větší rozšířením zatím teprve čekají.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Fiat 500 L bude mít některá okna z polykarbonátu

Podle zákulisních informací bude jedním z prvních nositelů těchto dílů nový Fiat 500 L. Stávající bezpečnostní předpisy použití oken z polykarbonátů v autech zatím zakazují, a to zejména v úloze čelního skla a skel dveřních. Tento materiál je totiž mimořádně pevný a pružný, což se v otázce bezpečnosti paradoxně mění v nevýhodu.

Fiat 500L nabídne Coffee Experience aneb kávovar za 250 euro

Fiat 500L nabídne Coffee Experience aneb kávovar za 250 euro

Obavy panují třeba ze zranění způsobených střetem nepřipoutaného cestujícího s takřka nerozbitným oknem nebo z obtížného vyprošťování obětí autonehod. Nicméně postupnému používání polykarbonátových dílů v pevných oknech v zadní části karoserie nebo v úloze střešního okna v dohledné době zřejmě nic nebrání.
 
Další z potíží polykarbonátových dílů je jejich nízká odolnost vůči poškrábání a žloutnutí vyvolanému UV zářením, což dobře vídáme u starších aut s plastovými kryty světlometů. Proti UV záření lze aplikovat ochranné vrstvy, ovšem průhlednost zhoršená vlivem poškrábání zůstává zatím stále problémem.

Kola z plastu? Už to není neživotný koncept, jsou připravena k výrobě

Kola z plastu? Už to není neživotný koncept, jsou připravena k výrobě

Zřejmě prvním velkosériovým modelem, jenž částečné zasklení z polykarbonátu použije, bude již zmíněný Fiat 500 L, ale proslýchá se, že tento materiál v současnosti zkouší také třeba Ford. O tom, jestli a do jaké míry polykarbonát nahradí v autech klasické sklo, bude jasněji během následujících let, ovšem je pravděpodobné, že vábení v podobě omezení spotřeby vlivem snížení hmotnosti bude pro automobilky až příliš lákavé…
 

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků