Plastová okna na obzoru, začne Fiat 500 L

Plasty nejrůznějších druhů tvoří na moderních automobilech stále větší podíl. Nyní možná přichází doba pro zavedení plastových oken.
Plastová okna na obzoru, začne Fiat 500 L

Okna v automobilech vyrobená z různých druhů plastů včetně PMMA („plexisklo“) nebo polykarbonátů nejsou ničím novým a již desítky let se v hojné míře používají zejména u závodních speciálů. Tam je jejich úloha jasná: šetřit hmotnost, neboť jsou zhruba o polovinu lehčí než ta z konvenčního skla.

Automobily jen z plastů? Už se to blíží

Automobily jen z plastů? Už se to blíží

A právě hmotnost bude zřejmě tou předností, která v dohledné době plastová okna dostane i do běžných osobních automobilů, kde se pro snižování hmotnosti a spotřeby dnes hraje o každý gram. Polykarbonátová okna dnes najdeme také v některých sportovních vozech Porsche nebo Audi, ale na větší rozšířením zatím teprve čekají.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Fiat 500 L bude mít některá okna z polykarbonátu

Podle zákulisních informací bude jedním z prvních nositelů těchto dílů nový Fiat 500 L. Stávající bezpečnostní předpisy použití oken z polykarbonátů v autech zatím zakazují, a to zejména v úloze čelního skla a skel dveřních. Tento materiál je totiž mimořádně pevný a pružný, což se v otázce bezpečnosti paradoxně mění v nevýhodu.

Fiat 500L nabídne Coffee Experience aneb kávovar za 250 euro

Fiat 500L nabídne Coffee Experience aneb kávovar za 250 euro

Obavy panují třeba ze zranění způsobených střetem nepřipoutaného cestujícího s takřka nerozbitným oknem nebo z obtížného vyprošťování obětí autonehod. Nicméně postupnému používání polykarbonátových dílů v pevných oknech v zadní části karoserie nebo v úloze střešního okna v dohledné době zřejmě nic nebrání.
 
Další z potíží polykarbonátových dílů je jejich nízká odolnost vůči poškrábání a žloutnutí vyvolanému UV zářením, což dobře vídáme u starších aut s plastovými kryty světlometů. Proti UV záření lze aplikovat ochranné vrstvy, ovšem průhlednost zhoršená vlivem poškrábání zůstává zatím stále problémem.

Kola z plastu? Už to není neživotný koncept, jsou připravena k výrobě

Kola z plastu? Už to není neživotný koncept, jsou připravena k výrobě

Zřejmě prvním velkosériovým modelem, jenž částečné zasklení z polykarbonátu použije, bude již zmíněný Fiat 500 L, ale proslýchá se, že tento materiál v současnosti zkouší také třeba Ford. O tom, jestli a do jaké míry polykarbonát nahradí v autech klasické sklo, bude jasněji během následujících let, ovšem je pravděpodobné, že vábení v podobě omezení spotřeby vlivem snížení hmotnosti bude pro automobilky až příliš lákavé…
 

bazar

Fiat 500X 1,4
Rok výroby: 2015
Stav: 7 076 km
Cena: 370 000 Kč
Fiat Freemont 2
Rok výroby: 2012
Stav: 104 912 km
Cena: 320 000 Kč
Fiat Scudo 1,9
Rok výroby: 1997
Stav: 256 458 km
Cena: 50 000 Kč
Fiat Ducato 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 75 942 km
Cena: 270 000 Kč
Fiat Ducato 2,2
Rok výroby: 2007
Stav: 140 553 km
Cena: 136 000 Kč
Fiat Panda 1,1
Rok výroby: 2010
Stav: 3 400 km
Cena: 114 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků