Pick-up jako auto na každý den? Ford Ranger nám připomněl klady a zápory

Před tím, než si pick-up koupíte na každý den, musíte počítat s následujícím.
Radosti
Design a image
Pružný motor
Poctivý pohon 4x4
Prostor v kabině
Kvalitní zpracování interiéru
Nosnost a tažná síla
Starosti
Vyšší spotřeba paliva
Hrubý chod motoru
Uskakující zadní náprava
8  /10
Pokračování testu
Fotogalerie0 fotografie
DSC02575.JPG DSC02576.JPG DSC02581.JPG

Tento test je netradiční. Podívali jsme se na pick-up jako na auto pro každý den, nejen jako na venkovský pracovní nástroj. Ve Spojených státech jsou vozy této kategorie těmi nejprodávanějšími. Kupují je i rodiny a uživatelé, kteří jejich pracovní nasazení tak často nevyužijí. Dnešní pick-upy jsou však čím dál civilizovanější a tak lákají širší skupinu zákazníků i v Evropě. Před tím, než si jeden takový koupíte, musíte však počítat s následujícími body.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klady a zápory této specifické kategorie nám připomněl Ford Ranger, který jsme k týdennímu užívání převzali po modernizaci s motorem 2,2 TDCi a výbavou XLT. Reprezentant je to více než zdatný, vždyť v České republice v rámci své kategorie vede v prodejích.

Je to nákladní auto legislativou...

Od 1. ledna 2016 má v České republice značka Zákaz vjezdu nákladních automobilů jiný význam. Předtím tabule platila jen pro vozy nad 3,5 tuny, ale už více než rok se týká všech aut, která v technickém průkazu mají napsáno "nákladní automobil". Tedy malé užitkové vozy, ale i kombíky s přepážkou N1.

Klepněte pro větší obrázek

Musíte s tím však počítat i za volantem pick-upu, které jsou jako náklaďáky homologovány, což je případ nejen testovaného Rangeru. Některé značky mají dodatkovou tabulku s 3,5 tunami, ale většina nikoli, a tak na hodně silnic správně s pick-upem nesmíte. Dokonce ani do některých rychlých pruhů! Je to absurdní, ale co se dá dělat - horlivý policista by měl zákon na své straně.

...i povahou

Užitkovým vozem však žádný pick-up není jen v technickém průkazu. Před tím, než nasadíte svižné tempo na rychlé okresní silnici, je potřeba uvědomit si, že rám, zadní tuhá náprava, listová pera a bubnové brzdy vynikají odolností a terénními schopnostmi, ale na perfektní práci při rychlé jízdě se nehodí.

Každá ostrá nerovnost a hlavně příčné spáry navíc posádku katapultují do vzduchu. Alespoň pokud na korbě nemáte povolený tunový náklad. Přitom Ranger ve své aktuální generaci patří mezi komfortnější pick-upy na trhu. Díky šestnáctipalcovým pneumatikám s vysokým profilem 70 alespoň o menších nerovnostech ani nevíte.

Řídit jej je i přesto zábava

Sedáme za volant a už po prvních kilometrech musíme uznat, že Ford umí vštípit alespoň trochu z řidičských vlastností osobních aut i do takového pick-upu. Řidičova pozice je bez výhrad. Sedí se sice výš, ale nikoli přehnaně.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Řízení má příjemný odpor a i přes balónové pneumatiky dává řidiči dostatek informací. Řazení chce trochu zvyku a přesnou ruku - má tuhý chod, ale v drahách je přesné a přispívá k řidičově pohodě. Překvapí vás, jak Ranger navzdory užitkové technice dobře projíždí zatáčky. Primárně je k dispozici pohon zadních kol a stabilizace je plně vypínatelná. Dětinským průjezdům "bokem" na štěrkových cestách tedy nic nebrání.

Zvolit lze i pohon všech kol, přední kola se však tehdy připojí "natvrdo" a výrobce nedoporučuje jezdit na tento režim na zpevněných komunikacích. V terénu lze využít i redukci a příplatkovou uzávěrku zadních kol.

Motor 2,2 TDCi jsme vyzkoušeli ve variantě s výkonem 160 koní. Má hrubší chod ale zatáhne už od 1 500 otáček, byť přes tři tisíce se jej už vytáčet nevyplácí. Jeho charakter se nám však do pick-upu náramně hodil a úsměv vykouzlí i hlasitě odfukující turbodmychadlo, které při pootevřeném oknu slyšíte. Co se týče spotřeby, jezdili jsme v průměru za 8 až 9 litrů na 100 kilometrů

Korba je často nepoužitelná, zadní řada je ale prostorná

Když zrovna nechcete převážet pytle s cementem či pivní sudy, zadní korba se jako zavazadlový prostor pro kufry, tašku s notebookem či kočárek úplně nehodí. Nejen, že hrozí zmoknutí či ulétnutí. Krádeži se také nebrání úplně snadno. Částečným řešením je hard top nebo zatahovací roleta.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

S tím zkrátka při koupi pick-upu musíte počítat. Ke ctnostem konkrétně Rangeru však patří odolné plastové dno či zadní víko s nosností 200 kg, které jde zcela sklopit. Hodí se i diodové nasvícení nákladového prostoru pomocí diod u třetího brzdového světla.

Ranger je ale především jedním z nejdelších v rámci segmentu evropských pick-upů - tedy třídy těch nejmenších mezi americkými "trucks". Díky tomu nabídne i použitelnou zadní řadu, kterou bereme jako jednu z největších konkurenčních výhod.

Nabídne i luxus a moderní výbavu za přijatelné peníze

Aktuální Ranger lze pořídit i s prvky jako je osmipalcový dotykový displej, čalounění alcantarou, zadní parkovací kamerou či ambientním osvětlením interiéru. Je v rámci možností tichý a v interiéru si tak rozhodně jako v dodávce nepřipadáte.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Materiály jsou sice na dotek tvrdé, ale překvapivě perfektně zpracované k sobě a především stylové. Modré podsvícení či matně stříbrné lakování nám připomíná aktuální Mustang. "Náš" vůz přitom stál těsně pod 900 tisíc korun. Takový kus auta v dobré výbavě je za tuto cenu fér.

Má charakter, na nic si nehraje - to se počítá!

Pick-up je auto, do kterého se každé ráno budete těšit. I když víte, že s ním pravděpodobně ve městě nezaparkujete, po cestě vás naklepe a váš studený start uslyší i od dva bloky dál. Tyto vozy mají zvláštní charakter, díky kterému jim rádi odpouštíme jejich nedostatky.

Například zhoršené jízdní vlastnosti oproti osobním autům tolik neštvou. Na rozdíl třeba od SUV. Víte totiž, že vyšší těžiště, nižší úroveň přilnavosti nebo slabší dynamiku auto nemá kvůli módě, ale kvůli svému zaměření. Nakonec vás tak právě tyto nectnosti začnou na silnici přitahovat a začnete pohazovat nestabilní zádí či přelétávat zpomalovací prahy. Především ale víte, že vůz můžete používat hrubě, odvést či odtáhnout náklad bez toho, abyste jej viditelně přetěžovali.

Ještě jeden souboj kombi x SUV: Oč je vyšší vůz v zatáčce pomalejší?

Ještě jeden souboj kombi x SUV: Oč je vyšší vůz v zatáčce pomalejší?

V celém článku se točíme kolem pick-upů obecně. Zbývá tedy shrnout naše týdenní soužití s Fordem Ranger. Přesvědčil nás, proč je v Česku ve své kategorii tou nejoblíbenější volbou. Disponuje pružnou pohonnou jednotkou a možností volby pětiválce.

Zadní řada v případě verze Double Cab nabídne hodně místa, interiér může být dobře vybaven a auto odveze tunu nákladu či 3,5 tuny těžký přívěs. Ke všemu se dobře řídí a podvozek na první pohled přežije kde co. Pokud se dokážete smířit s negativními body tohoto článku a naopak nadšeně přijímáte ty pozitivní, Ford Ranger je pick-upem, který se používat denně dá.

Technické údaje: Ford Ranger

  • Rok • stupeň výbavy 2017 • XLT
  • Počet válců/ventilů na válec • rozvod 4/4 • DOHC
  • Typ motoru • zdvihový objem vznětový • 2 198 cm3
  • Nejvyšší výkon 118 kW (160 koní)
  • Nejvyšší krouticí moment 385 Nm při 1 500 až 2 500 ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,8 s
  • Nejvyšší rychlost 175 km/h
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů manuální • 6 stupňů
  • Objem palivové nádrže 80 l
  • Hmotnost: pohotovostní • celková 2 166 kg • 3 200 kg
  • Prům. spotřeba: město • mimo • komb. 9,2 • 7,0 • 7,8 l/100 km
  • Rozvor náprav 3 220 mm
  • Rozchod kol: vpředu • vzadu 1 560 mm • 1 560 mm
  • Rozměry: délka × šířka × výška 5 359 × 1 850 × 1 815 mm

bazar

Ford Focus C-Max 1,8
Rok výroby: 2008
Stav: 151 537 km
Cena: 100 000 Kč
Ford Transit 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 46 069 km
Cena: 270 000 Kč
Ford Kuga 2
Rok výroby: 2009
Stav: 163 746 km
Cena: 250 000 Kč
Ford Transit 2,4
Rok výroby: 2008
Stav: 206 384 km
Cena: 129 000 Kč
Ford Focus C-Max 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 114 958 km
Cena: 184 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2017
Stav: 2 705 km
Cena: 700 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků