PG Elektrus: elektrický sporťák za šest milionů

37 komentářů

Vana666
27. června • 7:52

Náhodou jsem dnes otevřel tuhle diskuzi. Uplynuly tři a půl roku, takže by mě docela zajímalo kolik se těch zázračných PG Elektrusů za tu dobu vyrobilo a prodalo.

CerVus
29. ledna • 11:59

No raději si koupím sporťák "jen" za 5 mega a za zbytek ho budu dalších 20 let živit a servisovat :D

haselzde
29. ledna • 14:58

Doporucuje nejdriv si zjistit kolik takovy sportak ma naklady na provoz a pak opravit to cislo z dvaceti na max. dva ;)

Petr Švancar (Švany)
29. ledna • 0:34

A jakej to má zvuk takový auto?

matej
29. ledna • 23:48

ted jsi na to kapl. sportak je taky hodne o zvuku. at jdou do prdele s timhle 3-[

Vana666
29. ledna • 9:22

nejspíše jako elektromobil

Jarda
28. ledna • 22:22

no, moc jste toho o tom nenapsali. Více údajů, váha, uspořádání/umístnění náhonů/motorů - podle čeho pak máme těm výkonům věřit a hlavně tý ceně za takhle slepenýho zmetka z carbonu

Fantomas
28. ledna • 11:25

Cituji: "zrychlení z nuly na stovku zase nepřekročí čas tří vteřin".
Sekund!!! Žádných vteřin!!!
Vteřina je jednotka úhlová a je to šedesátina stupně. Používá se třeba v geometrii, nebo v navigaci, tam se používají vteřiny. Základní jednotka času je sekunda a nic jiného!
To taky můžete psát délky v loktech a peníze počítat v krejcarech B-]http://cs.wikipedia.org/wiki/Soustava_SI...

Pro šprta bez mozku
29. ledna • 8:38

Bóže, Vy jste člověče vůl

Fantomas
30. ledna • 15:34

Jak jsem čekal, vysvětlení žádné, jen urážka a bezduchý výkřik od hulváta.

Fantomas
29. ledna • 11:46

Protože to bylo nejspíš na mě, tak prosím o vysvětlení.

Vana666
28. ledna • 13:22

fantomas: když už chceš všechno tak přesně tak si oprav i svůj příspěvek. Vteřina je šedesátina úhlové minuty, a ne stupně

Fantomas
28. ledna • 16:53

No jo, to je pravda, to jsem se zase v rozčilení předvedl :-/ Díky za opravu.

Vana666
28. ledna • 16:56

ok :-)

Karel
28. ledna • 11:42

lidově se říká sekundě vteřina pane přísný. Jinak by nebylo špatný kdyby jsme měli krejcar to ještě peníze měli solidní hodnotu.

Fantomas
28. ledna • 12:02

Jinak peníze měly, ne měli hodnotu B-]
Trocha vyhledávání: kolem roku 1850 měli dělníci ve vídeňských průmyslových podnicích za čtrnáct hodin práce denně výdělek 40 krejcarů, výdělek nádeníka byl 17 krejcarů denně.
Ceny: půllitr piva stál 4-6 krejcarů, kilogram chleba 8 krejcarů, kilogram masa 37 krejcarů.
Pořád jste si jistý tou solidní hodnotou?

Fantomas
28. ledna • 12:24

Tohle je taky zajímavé:
Roku 1808 se ženil císař František s Ludovicou ďEste - byl otevřen palác Apollo pro deset tisíc tančících osob. Výbavy byla luxusní, jen jídelní stříbro stálo 600 000 zlatých. Vstupné na otevření bylo 25 zlatých, na pozdější akce 10 zlatých (1 zlatý = 60 krejcarů).
V říjnu 1809 se stal Metternich ministrem s platem 40 000 zlatých ročně a šesti tisíci zlatých na reprezentaci.
Roku 1811 byl státní bankrot a hodnota peněz klesla na jednu pětinu :-)

Fantomas
28. ledna • 11:49

Lidově se říká spousta věcí a taky to neznamená, že by to odborný magazín měl tak psát.
Protože to pak už nebude odborný magazín, ale hospodská tlachárna. Pane lidový B-]

Vana666
28. ledna • 8:10

Stejně těm parametrům moc nevěřím. Ani maximálce, ani zrychlení ani tomu dojezdu při opravdu normální jízdě. 272 koní podle mě nestačí ani na 300km/h ani na zrychlení pod 3 s.

Quil
3. února • 11:14

Dobrý den,
maximální rychlost je zavádějící, auto má omezovač na 250 km/h takže se nedá více méně zjistit zda je 300 km/h uváděných výrobcem skutečnost nebo nesmysl. Osobně bych řekl že 250 bude tak ten limit vzhledem k použití elise který není žádný aerodynamický zázrak. Zrychlení vzhledem k hmotnosti pod 1 tunu ( 2000 liber) bych řekl že je i reálné, elektromotor může mít větší kroutící moment při rozběhu z klidu než je tu uvedený, záleží na řídící elektronice.
A navíc má snad každý elektrický motor používaný v EV schopnost "overdrive" nebo jak to napsat, dokáže krátkou dobu fungovat někdy i s 2x větším výkonem / kroutícím momentem. Nyní záleží zda výrobce uvedl peak výkon nebo dlouhodobý dosažitelný výkon. S elektromotory to není tak jednoduché jak by se zdálo :)

Kazeasch
30. ledna • 9:22

Ono je hlavně potřeba myslet na to, že 272hp v autě na elektriku není to stejný jako v autě na benzín. Ta elektrika dokáže s autem zamávat daleko víc (už jen kvůli tomu že elektromotory mají kroutící moment daleko za hranicemi možností spalovacího motoru). A dojezd 350km myslím jasně svědčí o tom že to nebude na baterky ale na vodík.

Vana666
30. ledna • 9:56

O vodíkovém pohonu ani zmínka, naopak se výslovně píše o elektromobilu. Jinak 350 Nm tohodle elektromotoru zdaleka není za hranicemi možností spalovacího motoru a každý kdo na ZDŠ dával jen trochu pozor ve fyzice si snadno spočítá, že pokud má elektromobil udanými parametry zrychlit na stovku za 3s musí mít hmotnost maximálně cca 800 kg včetně řidiče.

Kazeasch
30. ledna • 10:03

Těch 350nm jsem přehlídl. Ale na elektromotor je to malý číslo. Buď to mají hrozně přiškrcený, nebo v článku chybí nula (3500nm by bylo na elektromotor s takovým výkonem reálnější). Že o vodíku nebyla ani zmíňka vím. Ale s takovým dojezdem mi to příjde nejpravděpodobnější, a auto na vodík je pořád jen obyčejný elektromobil, jen nemá baterii akumulátorů ale nádrž na vodík a palivovej článek. Zbytek auta je v podstatě to stejný.

Vana666
30. ledna • 10:14

Je to věc názvosloví ale mi přijde logické když auto na benzín má benzínový pohon, auto na naftu naftový, elektromobil elektrický a auto na vodík má pohon vodíkový.A co se týká momentů, moc nepasuje ani jedno ani druhé. Se 350 Nm má motor 200kW až při 5450 ot. což je dost vysoko, ale s 3500Nm při jen 545 otáčkách což je zase hodně nízko vzhledem k "běžným" zvyklostem a elektromotor by musel být hodně robustní.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Kazeasch
30. ledna • 10:53

Vodíkový auto nemá motor na vodík. Vodík se jen používá jako palivo pro článek, kterej dokáže slučovat vodík a kyslík za vzniku el. energie. Adtud dál je to obyčejnej elektromobil. Co se týče toho točivýho momentu, díval jsem se teď na Tesla Roadster, a má v podstatě stejný parametry. Zdá se že hodnoty jsou uváděny jako ekvivalent ke spalovacímu motoru. Taky mají že dá nějakých 350Nm/5400ot a 288hp/5-6tis ot. Jenže ten motor točí 14tis. Měli to v Top Gearu a na okruhu to vymlátili za 90km a pak se to muselo 16h nabíjet :-))

Vana666
30. ledna • 12:52

Já vím že vodíkové auto používá palivový článek, ale mohlo by samozřejmě spalovat vodík i v klasickém motoru. Akorát si myslí, že kdyby ten vergl opravdu jezdil na vodík, tak by se s tím výrobce pochlubil. Ono je to docela rozdíl i zhlediska uživatele.A co se týká parametrů Tesly cos uved, je tam drobná chyba. Není možné aby motor s maximem krouťáku 350 Nm měl špici výkonu 288 hp/5000 ot. Ale souhlasím, jinak to bude asi podobné

Kazeasch
30. ledna • 13:16

No ani udávají 288hp při 5000-6000ot takže nevím co si pod tím mám představit. Ale nikde nepíšou nic o maximech. Jen že to má 350Nm při 5400ot ale ani slovo o tom že by to bylo maximum. To samý u výkonu. Takže předpokládám že při otáčkách okolo 10tis budou ty hodnoty uplně jinde. Ještě mě tak napadlo že to zrychlení bude nejvíc ovlivňovat průběh výkonu, kterej u elektromotoru bude nejspíš daleko strmější než u čehokoli jinýho. Vzpoměl jsem si jak před několika lety někdo zkoušel postavit elektromotorku a když skončili tak tomu spočítali teoretický zrychlení z 0-100kmh pod 0,5s (zajímalo by mě co všechno nezvali v potaz ale i tak to napovídá že to bude asi fofr). V praxi to ale ani pořádně nevyzkoušeli protože borec co na tom měl jet se prakticky hned co vzal za plyn rozbil o autobus asi o 200m dál a to byla jejich poslední jízda.

Vana666
30. ledna • 16:02

Kazeasch: je už taková zvyklost, že údaje o momentu a výkonu vyjadřují maxima. Jinak by ty čísla celkem neměla smysl, žejo. Takže při 10 tis.otáček ty hodnoty opravdu budou jinde, výkon bude trochu menší a moment tak třetinový.Co se týká výkonové charakteristiky synchronního elektromotoru z elektromobilů tak ta je naopak velmi plynulá - do cca třetiny až poloviny otáček výkon plynule roste a pak se buď drží nebo mírně klesá. U té Tesly vzhledem k velkému maximu otáčkek bude asi trochu klesat.A poslední věc - motorka aby měla zrychlení na stovku za 0.5 s při váze např.250 kg i s jezdcem by musela mít výkon cca 400kW. Neslyšel jsme že by někdo takovou postavil

Kazeasch
30. ledna • 16:24

Ono je to dobrým zvykem u spalovacích motorů. U elektromobilů se často udává právě ekvivalentní údaj (tj. kdyby udali výkon při 14000tis, tak by nikdo neměl představu). Co se týká té motorky, tak to byla nějaká tlupa nadšenců asi před 6 lety. Jako kostru použili Suzuki Hayabusa, ale museli ji natáhnout na víc než dvojnásobek délky. Výsledkem byla hrozná potvora. Jelo to jednou něco přes vteřinu a a testovací jezdec nepřežil. Od té doby o nich nebylo slyšet. Mám pocit že je za to dokonce zavřeli protože to napálili do linkovýho autobusu. Když to někde najdu tak to sem hodím, ale moc tomu nevěřím, už je to fakt dlouho.A poslední věc ( :-) ) - vyloženě tam zdůrazňovali že je toho motorka schopná teoreticky, což jak všichni víme může znamenat naprosto cokoli (jako třeba že pojede ve vakuu). Když vezmeme že realita mohla být někde pod 2s, tak by to problém být neměl když obyč Hayabusa to při svých 255kg a 121kW zmákne okolo 2,5s. B-]

Vana666
30. ledna • 16:47

Kazeasch: uff, a jaký je teda rozdíl mezi 1kW výkonu při 5000 ot nebo 1 kW při 14000ot ?
Já žiju v přesvědčení že žádný :-(S tou motorkou to může být, teoreticky to dokáže ale v praxi bude buď furt hrabat nebo se převrátí na záda :-)

Kazeasch
30. ledna • 19:13

Myslím to tak, že u elektromobilů udávají výkon v "malých" otáčkách ale nikde nemluví o tom že by to byl maximální výkon. Tedy klidně může ten výkon ještě dál s otáčkama růst. Tedy třeba 200kW při 5000ot ale klidně to pak může mít 400kw třeba při 13tis ot.S tou motorkou to borcovi bohužel ani nehrabalo ani ho to neshodilo (chtělo se to zvednout, ale přeci jen to mělo 4m), to byla ovšem jeho smůla. Skutečný zrychlení ovšem ani nestihli změřit. Bohužel jsem to zatím nenašel, ale bylo to něco jako tohle http://www.youtube.com/watch... ale větší, rychlejší a daleko tragičtější.Ještě mě napadlo že by mohli elektromobily mít lepší zrychlení díky snažšímu řízení motoru, kdy se dá ovládat vlastně analogově přímo pomocí proudových charakteristik, což u spalovacího motoru tak snadný není. Jednou jsem takle stavěl PV autíčko a když dostalo "elektronickou převodovku" (byl to procesor co upravoval napětí a proud pro motorek tak aby se na kola dostával max výkon bez překročení přilnavosti, a to jen na základě měření proudů v motoru) tak zrychlení bylo perfektní. Bez ní se to buď vleklo nebo hrabalo.

Vana666
30. ledna • 19:28

Kazeasch: proč by udávali poloviční výkon když můžou udat celý ? Víc kW je víc adidas. Každý se přece chlubí maximálními parametry, netuším proč by se měly udávat jen částečné a k jakým otáčkám by se vlastně měly vztahovat. Neslyšel jsem o tom a přijde mi to nemysl.A co se týká zamezení prokluzu, u spalovacích motorů se používá taky, např systémy ASR. MSR apod. Tuším se obdoba používá i ve sportu, třeba F1 má regulaci prokluzu při startu, doufám že nekecám

Kazeasch
30. ledna • 20:08

Jasně, taky mám ASR. Ale u spalovacího motoru není tak jednoduché ten prokluz zjistit a než celej systém zareáguje (Přidáš plyn>naroste výkon>hrábne kolo>zareáguje čidlo od ABS a vyhodnotí>sníží výkon>přibrzdí kolo a může všechno začít znovu), jsou tam dost prodlevy a kolo se prostě cuká. U elektromotorů je to daleko snažší (přidáš plyn>naroste výkon> "kolo hrábne">změní se proudová charakteristika což rovnou ovlivní pomocí zpětné vazby řídící obvody motoru a ty sníží výkon ve skutečnosti ještě před tím než kolo hrábne). Tím se dá s elektromotorem dosáhnout daleko lepších vlastností při zrychlení. Když si k tomu přidáš že tyhle auta většinou nemají převodovku ("řadí" se elektronicky změnou napětí a proudu), tak i na řazení se nějakej čas ušetří.Co se týče těch výkonů tak by to mělo být uváděno pouze jako ekvivalentní hodnota pro spalovací motory. Podobně jako se u objektivů pro digi zrcadlovky udává ekvivalent ohniskové vzdálenosti pro analog, i když je ohnisko ve skutečnosti jinde. Často je vidět i u běžných aut že je udáván výkon při typicky právě 5400ot a pak maximální výkon. Dá se to zahlídnout hlavně u aut co mají vysokootáčkový motory, a uváděla to i Mazda u modelů s Wanklem, protože se ty vlastnosti tak diametrálně liší, že kdyby si někdo přečetl že Wankl 1.3l dává 250kW při 13tis ot tak mu to nic neřekne (ono mu sice nic neřekne ani když tam uvidí 100kW při 5400ot, ale aspoň není zmatenej z čísílek který nezná)

Vana666
30. ledna • 20:38

s prvním odstavcem souhlasím, s druhým ne (s výjimkou toho ohniska)
U běžných aut neznám žádnou etalonovou hodnotu 5400 ot. a nikdy jsem neviděl že by někdo udával výkon při těchhle otáčkách a k tomu ještě maximální ani nevím k čemu by to bylo. Pokud o tom víš prosím o odkaz.
Navíc běžného spotřebitele nezajímají moc otáčky ale výkon a po usilovné masírce hloupých novinářů považují za ještě mnohem důležitější hodnotu max.krouťáku

Kazeasch
30. ledna • 21:29

Zrovna na to koukám v katalogu Mazdy z r 2004. U RX-8 píšou 120kW (5400ot) a 141kW (7000ot). Nevím proč, ale je to tady (u pístových motorů to není, jen u wankela). Ale to je jedno. Polemizovali jsme nad tím kde může to auto vzít takový zrychlení. Asi bych to už zakončil tím, že to bude mít pravděpodobně na svědomí řízení motoru které může být efektivnější než u spalovacího motoru. Nicméně děkuji za diskuzi.

Vana666
30. ledna • 21:57

taky dík, akorát bych zopakoval že slibované zrychlení může tenhle konkrétní elektromobil (tedy při výkonu 200 kW a krouťáku 350Nm) dosáhnout jedině v případě že jeho hmotnost bude pod 800 kg. Toť vyplývá z fyzikálních zákonů a hodnota je proto teoretická. Skutečnost bude maximálně stejná, anebo horší a to v závislosti jak se řízení motoru popere s případným prokluzemco se týká toho wankela, nemohly to být dvě výkonové verze ?

Fantomas
28. ledna • 11:16

Přesně. Dojezd 350 km a zrychlení pod 3 sekundy znamená buď nějaké nové, revoluční baterie, nebo to není pravda. Octávia má pro ani ne poloviční papírové výkony baterie vážící přes 300 kg. Vím, nejde to porovnávat, ale jakési vodítko to dává.

Doporučujeme

Články odjinud