Peugeot Quasar byl bestií sk. B v obleku superauta. Jeho techniku asi dobře tušíte

Jeden z těch zapomenutých konceptů, který byste chtěli aspoň jednou vidět reálně v pohybu na plný plyn. Techniku má totiž přímou božskou.

Spojení futuristického designu a techniky z rallye skupiny B? Vydejte se do minulosti roku 1984 na autosalon v Paříži a právě něco takového spatříte na stánku Peugeotu. Koncept Quasar nesdílel totiž techniku s nikým jiným než s rallyovou bestií Peugeotem 205 Turbo 16. A jako nekompromisní supersport, který mohl vyzvat na souboj ty nejpovolanější, vypadá bezpochyby dodnes.

Nádherný Peugeot 908 RC měl motor V12 HDi. Nový směr značky bohužel neudal

Nádherný Peugeot 908 RC měl motor V12 HDi. Nový směr značky bohužel neudal

Šprti budou vědět, že koncept pojmenovaný po vesmírném tělesu s výrazným rudým posuvem spektra (kvasar) se tedy objevil ve stejném roce, co závodní „béčková“ 205 T16 debutovala na rychlostních zkouškách světového šampionátu v rallye. Přesněji však o něco později, to když Peugeot požádal dva známé designéry Gérarda Weltera a Paula Bracqa, aby vytvořili koncept využívající šasi a motor 205 T16.

Kdovíjak složitou myšlenku celého projektu zde nehledejte. Samozřejmě se jednalo o ještě silnější nástroj propagace závodní techniky Peugeotu a jeho počínání v rallye. Ostatně z tohoto pohledu lze chápat i rozhodnutí nechat vozu částečně odhalené ústrojí ve středové/zadní části, čistě k přehlídce úžasné strojovny a zaujetí návštěvníků autosalonu. 

Úžas starých konceptů a jejich fotografií: Budoucnost spojovaly s realitou

Úžas starých konceptů a jejich fotografií: Budoucnost spojovaly s realitou

Exteriér měl na starosti Welter, který se nedržel zpátky s inspirací ve futurismu a vesmírném cestování. Placatá silueta, kopulovité prosklení kabiny, nahoru se otevírající „nůžkové“ dveře – celek jednoduše připomínající rekvizitu nějakého velkorozpočtového sci-fi bijáku. Jediná piha na kráse? Možná nijak nepozměněné standardní zadní svítilny z 205.

A zezadu můžeme pokračovat dále. S rozvorem 2540 mm vypadá Quasar kompaktně i díky strmě seříznuté zádi bez jakéhokoliv nárazníku. Naleštěná dvojice koncovek výfuku pod křídlem vás pak zavede přímo k uprostřed uloženému twin-turbo čtyřválci o objemu 1,8 litru z T16 a jeho masivnímu mezichladiči. Jak bylo řečeno, všechno je moc dobře na očích, žádný kryt, nic.

Mercedes VRC byl čtyřmi auty v jednom. Prosadil nápady, které jsou dnes běžné

Mercedes VRC byl čtyřmi auty v jednom. Prosadil nápady, které jsou dnes běžné

Naladění na 600 koní (441 kW) pouze zvyšuje úroveň respektu k tomuto počinu, kdy samozřejmě i pětistupňová manuální převodovka a systém pohonu všech kol Ferguson mají jasný původ. Populární turbo-fan kola nechybí, obutá byla do tehdy prvotřídního obutí Michelin MXX 255/50 R16, zatímco i další podvozkové komponenty sdílí Quasar s rallyovým protějškem a konstrukcí zavěšení připomíná monoposty Formule 1.

Stručně řečeno, Quasar je prostě známou bestií skupiny B oblečenou do futuristického, supersportovního hávu. Bohužel, s ohledem na nejasnou funkčnost vytvořeného konceptu a tedy zřejmě neprovedené dynamické testy, reálné schopnosti této kombinace dvou světů budou asi navždy pouze předmětem fantazie.

Takto před 30 lety vypadal Renault Mégane. Jeho výbava ohromí i dnes

Takto před 30 lety vypadal Renault Mégane. Jeho výbava ohromí i dnes

Dříve zmíněnou rudou potkáte naplno v interiéru, který kontrastuje s bílou karoserií v naprosto osmdesátkovém stylu. A to je případem i výbavy konceptu. Představa digitální přístrojové desky již samozřejmě existovala, tentokrát v režii japonské firmy Clarion, společně s velkou CRT obrazovkou infotainmentu – ten uměl zobrazovat jak navigaci, tak posílat/přijímat textové zprávy. Mnoho ovladačů hi-fi systému, zasahujících do části místa spolujezdce, také nejde přehlédnout.

Ačkoliv byl koncept Quasar na první pohled vypiplán do posledního detailu, produkce se očividně nedočkal. Vlastně ale u francouzské automobilky dále rozjel historii čistě výstavních studií, u kterých byste už zprvopočátku sériovou výrobu nečekali. Dodnes tak zůstává alespoň jedním z mnoha šílených konceptů značky a dochován sedí v muzeu Peugeotu v Sochaux.

Peugeot

Peugeot je největší francouzská automobilka, součást skupiny Groupe PSA a druhý největší evropský výrobce aut.

Rodinná firma vznikla už v roce 1810, roku 1858 přijala svůj typický znak. První vozítko, kterému lze říkat automobil, Peugeot vyrobil v roce 1899.

Peugeot 108 • Peugeot 208 • Peugeot 308 • Peugeot 2008 • Peugeot 3008 • Peugeot 5008 • Peugeot 508 SW • Peugeot Rifter • Peugeot Traveller • Peugeot Boxer

Minitest Toyota GR Supra Dynamic 2.0: Dobře maskovaná vzpomínka na Celicu?

Toyota GR Supra Dynamic 2.0

Menší výkon, nižší cena. Zaujme Toyota Supra i ve střízlivém provedení se čtyřválcem pod kapotou?

dnes | Vladimír Kadera
Minitest Honda Jazz Crosstar 1.5 e:HEV Executive: Nákupní vozík v montérkách

Honda Jazz Crosstar 1.5 e:HEV

Moderní interpretace nákupního vozíku je dostupná ve dvou různých variantách. Po základní se nyní podíváme na tu, která míří více na lifestyle.

18.  10.  2020 | Vladimír Kadera | 92 příspěvků
Za volantem hybridního Renaultu Clio E-Tech: Sesadí Toyotu z trůnu? Šanci má!

Renault Clio 1.6 SCe E-Tech

Minulý týden jsme se poprvé projeli s novými elektrifikovanými Renaulty. Po plug-in hybridním crossoveru Captur přišla řada na full-hybridní Clio E-Tech, kterému se toho dá vytknout jen málo.

15.  10.  2020 | Jan Mička | 28 příspěvků