Peugeot HYmotion4: nový hybridní systém 4x4

Spojení dieselového agregátu s elektromotorem a současně systém pohonu všech kol – to je novinka z dílen Peugeotu.

Paříž se stal pro domácí automobilku Peugeot ideálním místem pro představení svých technologických novinek. Téměř všechny koncepty vystavené na probíhajícím autosalonu disponují novým hybridním systémem pohonu, který dostal v případě konceptu Prologue jméno HYmotion4 – zde totiž pohání všechna čtyři kola.

Již zvláštní článek naznačuje spojení tradičního spalovacího motoru (v tomto případě 2.0 HDI FAP 120 kW/ 163 k) s elektrickým motorem nabízejícím maximální výkon 27 kW (37 k). Jednotka je charakterizována originálním mechanickým uspořádáním. Zatímco HDI motor je uložen napříč pod kapotou a pohání přední kola, elektrický motor je umístěn pod podlahou zavazadlového prostoru v úrovni nápravy a pohání zadní kola. Mezi přední a zadní částí se nevyskytují žádné mechanické díly, vše je ovládáno elektronicky („by wire“), což umožňuje optimalizovat rozměry prostoru pro cestující a nezanedbatelně také snižuje hmotnost.

Konečným výsledkem je vůz s pohonem všech čtyř kol, nízkou spotřebou paliva 4,1 l/100km v kombinovaném provozu a emisemi CO2 109 g/km. Výkon agregátů v součtu činí 147 kW (200 k) a maximální točivý moment dosahuje hodnoty 300 Nm vpředu a 200 Nm vzadu.

Baterie Ni-MH (Nickel-Metal-Hydride) pro elektromotor jsou umístěny pod podlahou zavazadlového prostoru v blízkosti elektrického motoru. Tato sada vysokonapěťových článků je přídavná k tradiční 12 V baterii pod kapotou, která nadále plní své obvyklé funkce. Systém zpětného využití energie, tzv. „rekuperace“, umožňuje přeměnit během fáze zpomalení kinetickou energii na energii elektrickou a tou pak dobíjet baterie.

Při stání nebo pokud vůz jede pouze v elektrickém režimu, přepne tento systém dieselový motor do pohotovostního, tzv. „stand by“ režimu. To vede k významnému snížení spotřeby paliva a emisí, obzvláště v městském provozu. V případě potřeby systém zajistí okamžitý start dieselového motoru.

Klepněte pro větší obrázek
Systém HYmotion4

Koncepční vůz Prologue HYmotion4 může být poháněn:

  • elektrickým motorem (při startování, ve městě při rychlosti do 50 km/h a při zpomalování),
  • dieselovým motorem, při stabilních rychlostech na silnicích či na dálnicích, kdy dieselový motor dosahuje optimálního výkonu,

oběma motory kombinovaně:

  • během fáze zrychlení pro vyšší výkon (funkce „boost“): vůz kombinuje výkon dieselového a elektrického motoru (přechodného vrcholného výkonu) 120 + 27 = 147 kW (200 k) a maximální točivý moment 300 Nm vpředu a 200 Nm vzadu,
  • režim pohonu všech 4 kol - pokud to podmínky sjízdnosti vozovky vyžadují (systém je propojen s informacemi předávanými systémem ESP).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Peugeot Prologue

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

dnes | Jan Mička | 14 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků