Peugeot-Citroën pracuje na revolučním generátoru pro elektromobily

Lineární spalovací motor/generátor získává na pozornosti. Už příští rok ho chce v elektromobilech testovat koncern PSA Peugeot-Citroën.
Peugeot-Citroën pracuje na revolučním generátoru pro elektromobily

Koncern PSA Peugeot-Citroën spolupracuje na vývoji revolučního spalovacího generátoru, který by mohl pomáhat elektromobilům v prodloužení dojezdu. Místo klasického pístového spalovacího motoru půjde o tzv. lineární motor/generátor, protože o přímý pohon kol přes převodové soukolí se motor starat nebude. Jeho účelem je výroba elektřiny.

Koncern Peugeot-Citroën pokračuje v měření emisí svých aut, liší se zásadně

Koncern Peugeot-Citroën pokračuje v měření emisí svých aut, liší se zásadně

Princip funkce je poměrně jednoduchý, ale ještě se žádný výrobce neodvážil ho nasadit do testování v provozu. Peugeot a Citroën chtějí nicméně projekt zkoušet od příštího roku, pracují na něm spolu s izraelskou společností Aquarius Engines.

Podobné řešení zkouší i Toyota, ale její motor je trochu komplikovanější. Princip funkce je ale vlastně stejný a nejlépe vám ji přiblíží přiložené video, kde právě běží motor Toyoty na počítačové animaci. Více se pak dočtete v samostatném článku:

Toyota představuje nový spalovací motor FPEG s pístem W pro hybridy

Toyota představuje nový spalovací motor FPEG s pístem W pro hybridy

Píst motoru není spojen s klikovou hřídelí a pohybuje se „volně“. Odtud také anglické označení „free-piston engine“. Zatímco Toyota testuje systém s pneumaticky ovládanými ventily, motor společnosti Aquarius Engines pracuje bez ventilů a připomíná tak trochu dvoutakt. Tím vlastně technicky je, protože principielně musí systém běžet v tzv. dvoutaktním režimu, tedy že při každém pohybu pístu v horní úvrati dojde k zapálení směsi.

Píst je vlastně permanentní magnet, který se pohybuje cívkou a tím vzniká elektrická energie. Tento motor má extrémně vysokou účinnost, zhruba dvojnásobnou proti běžnému pístovému spalovacímu motoru. Velikou výhodou je, že nemá mechanické ztráty v převodovém ústrojí.

Koncern PSA věří, že podobné řešení pomůže vyřešit problém s dojezdem elektromobilů. Je dostatečně ekologické a do činnosti by přicházelo jen při větším odběru elektrické energie, typicky na dálnici. Například lze funkci elektronicky omezit na minimální potřebnou rychlost vozu, aby motor nepracoval ve městě a nevypouštěl emise.

Test BMW i3 REX: Dynamika a zkouška benzinových dovedností

Test BMW i3 REX: Dynamika a zkouška benzinových dovedností

Možnosti využití jsou velmi široké a koncern PSA plánuje testovat zatím jednoválcovou verzi. Výhodou je i cena. Zatímco elektromobil podobného dojezdu stojí zhruba 36 000 eur a konvenční benzínový hybrid 22 500 eur, automobil s tímto řešením by mohl stát jen zhruba 15 300 eur.

Elektromobil s tímto generátorem by totiž nemusel mít obrovské, drahé a těžké akumulátory, jejichž výroba a recyklace je ekologicky nesrovnatelně náročnější než výroba, provoz a recyklace spalovacího motoru. Na podobném projektu tzv. lineárního motoru pracuje i ČVUT již od roku 2004.

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 68 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků