Peugeot-Citroën pracuje na revolučním generátoru pro elektromobily

Peugeot-Citroën pracuje na revolučním generátoru pro elektromobily

Lineární spalovací motor/generátor získává na pozornosti. Už příští rok ho chce v elektromobilech testovat koncern PSA Peugeot-Citroën.

Koncern PSA Peugeot-Citroën spolupracuje na vývoji revolučního spalovacího generátoru, který by mohl pomáhat elektromobilům v prodloužení dojezdu. Místo klasického pístového spalovacího motoru půjde o tzv. lineární motor/generátor, protože o přímý pohon kol přes převodové soukolí se motor starat nebude. Jeho účelem je výroba elektřiny.

Princip funkce je poměrně jednoduchý, ale ještě se žádný výrobce neodvážil ho nasadit do testování v provozu. Peugeot a Citroën chtějí nicméně projekt zkoušet od příštího roku, pracují na něm spolu s izraelskou společností Aquarius Engines.

Podobné řešení zkouší i Toyota, ale její motor je trochu komplikovanější. Princip funkce je ale vlastně stejný a nejlépe vám ji přiblíží přiložené video, kde právě běží motor Toyoty na počítačové animaci. Více se pak dočtete v samostatném článku:

Píst motoru není spojen s klikovou hřídelí a pohybuje se „volně“. Odtud také anglické označení „free-piston engine“. Zatímco Toyota testuje systém s pneumaticky ovládanými ventily, motor společnosti Aquarius Engines pracuje bez ventilů a připomíná tak trochu dvoutakt. Tím vlastně technicky je, protože principielně musí systém běžet v tzv. dvoutaktním režimu, tedy že při každém pohybu pístu v horní úvrati dojde k zapálení směsi.

Píst je vlastně permanentní magnet, který se pohybuje cívkou a tím vzniká elektrická energie. Tento motor má extrémně vysokou účinnost, zhruba dvojnásobnou proti běžnému pístovému spalovacímu motoru. Velikou výhodou je, že nemá mechanické ztráty v převodovém ústrojí.

Koncern PSA věří, že podobné řešení pomůže vyřešit problém s dojezdem elektromobilů. Je dostatečně ekologické a do činnosti by přicházelo jen při větším odběru elektrické energie, typicky na dálnici. Například lze funkci elektronicky omezit na minimální potřebnou rychlost vozu, aby motor nepracoval ve městě a nevypouštěl emise.

Možnosti využití jsou velmi široké a koncern PSA plánuje testovat zatím jednoválcovou verzi. Výhodou je i cena. Zatímco elektromobil podobného dojezdu stojí zhruba 36 000 eur a konvenční benzínový hybrid 22 500 eur, automobil s tímto řešením by mohl stát jen zhruba 15 300 eur.

Elektromobil s tímto generátorem by totiž nemusel mít obrovské, drahé a těžké akumulátory, jejichž výroba a recyklace je ekologicky nesrovnatelně náročnější než výroba, provoz a recyklace spalovacího motoru. Na podobném projektu tzv. lineárního motoru pracuje i ČVUT již od roku 2004.

Peugeot

Peugeot je největší francouzská automobilka, od roku 2021 patřící do skupiny Stellantis.

Rodinná firma vznikla už v roce 1810, roku 1858 přijala svůj typický znak. První vozítko, kterému lze říkat automobil, Peugeot vyrobil v roce 1899.

Peugeot 108 • Peugeot 208 • Peugeot 308 • Peugeot 2008 • Peugeot 3008 • Peugeot 5008 • Peugeot 508 SW • Peugeot Rifter • Peugeot Traveller • Peugeot Boxer

Doporučujeme

Články odjinud