Peugeot čelí katastrofě. Loni prodělal pět miliard eur

Francouzský výrobce automobilů PSA Peugeot Citroën loni hospodařil se ztrátou pět miliard eur (asi 126,6 miliardy korun).
Peugeot čelí katastrofě. Loni prodělal pět miliard eur

Obří ztráta vznikla kvůli odpisu majetku a v důsledku propadu zájmu o nové vozy na evropském trhu. O rok dříve skupina hospodařila se ziskem 588 milionů eur (asi 14,9 miliardy korun).

Největší ztrátu ve své historii vykázala francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën. Ztráta druhé největší automobilky v Evropě již zneklidnila i francouzskou vládu a boj za záchranu automobilky se rozbíhá. Automobilka totiž může získat záruky francouzské vlády za nové dluhopisy v objemu 1,2 miliardy eur. Evropská komise, která jinak státní pomoci soukromým firmám striktně odmítá, to Francii umožnila.

Peugeot je největší obětí krize v evropském automobilovém sektoru. Firma se hodně zaměřuje na trhy jižní Evropy, které pociťují dopady dluhové krize. Podíl na evropském trhu firmě loni klesl na 11,7 procenta z 12,4 procenta o rok dříve. Podíl naopak zvýšili rivalové, jako jsou Volkswagen či jihokorejské duo Hyundai-Kia.

Management automobilky zůstává i přes velmi nepříznivé výsledky optimistický a věří v plán zotavení podniku, jehož cílem je mimo jiné snížit výrobní náklady, zajistil úspory 1,18 miliardy eur. To je víc, než se čekalo, protože plán počítal s úsporami kolem jedné miliardy eur. Letos chce firma na stejné účely vynaložit kolem 900 milionů eur.

„Výsledky plánu snižování nákladů a prodeje majetku překonaly stanovený cíl,“ řekl šéf automobilky Philippe Varin. „Položili jsme tak základy pro zotavení firmy,“ dodal. Zopakoval, že firma chce snížit na polovinu negativní provozní cash flow, které se loni vyšplhalo na tři miliardy eur. Jen v automobilové divizi to bylo 2,5 miliardy eur.

Analytici ale nejsou zcela přesvědčeni, že se Peugeotu podaří vrátit se k zisku už v roce 2015, jak management předpokládá. „Obrat v hospodaření v roce 2015 předpokládá stabilní trh, který zůstane na úrovni roku 2012, a také 13procentní podíl na trhu pro skupinu PSA. Obojí teď vypadá jako málo pravděpodobné,“ řekl analytik David Arnold z banky Credit Suisse.

Pětiletý vývoj ceny akcií Peugeotu

Klepněte pro větší obrázek

Celosvětové prodeje automobilky loni propadly o 16,5 procenta na 2,97 milionu vozů. Skupina proto již plánuje, že zruší 8000 pracovních míst ve Francii. Dále plánuje omezení provozu popřípadě uzavření některých továren. PSA minulý týden uvedla, že kvůli propadu evropského automobilového trhu odepsala téměř třetinu účetní hodnoty svých továren a dalšího majetku v hodnotě 4,74 miliardy eur.

Ztráta v divizi výroby automobilů, což je patrně nejslabší článek celé skupiny, vystoupila na 1,5 miliardy eur. O rok dříve činila jen 92 milionů eur. Tržby za skupinu dosáhly 58,4 miliardy eur (asi 1,5 bilionu korun), což je proti roku 2011 propad o 5,2 procenta.

Zdroj: E15.cz
 

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové lodi Volkswagenu nové generaci SUV Touareg. Než se tak stane, pojďme si něco říci o nejvýkonnějším provedení nabídky.

včera | Jan Mička | 10 příspěvků
Minitest Peugeot 308 GTi: Skvělý hot-hatch! Dokud nestisknete „Sport“

Peugeot 308 GTi (minitest)

Vyzkoušeli jsme vrcholnou verzi modelu 308 druhé generace po modernizaci. Dokazuje, že mezi rychlými hatchbacky si může vybrat každý přesně dle svých potřeb a přání.

17.  4.  2018 | Milan Lažanský
TEST Lexus IS 300h: Není dokonalý, ale má k tomu blízko

Lexus IS 300h

Absenci vznětového motoru automobilka Lexus vyvažuje hybridním ústrojím. A jsem toho názoru, že pro model IS je to ta nejlepší možná varianta.

14.  4.  2018 | Jan Mička | 27 příspěvků