PEUGEOT „Back in the Race“

Značka Peugeot dosáhla v Evropě většího růstu než automobilový trh. V Číně, jakožto na největším automobilovém trhu na světě, značka potvrdila svou prodejní ofenzívu. Dosáhla tak v 1. pololetí roku 2014 nárůstu celosvětových prodejů o 5,7 %, na 853 000 vozů (+45 000 vozů).

Ve srovnání s 1. pololetím roku 2013 došlo k významné změně v první desítce žebříčku nejvýznamnějších trhů značky. To odráží oživení v některých zemích, jako je Španělsko nebo Itálie.

V rámci mimoevropských trhů potvrzuje Peugeot trvalý růst prodejů zejména v Číně, kde je jeho růst v první polovině roku 2014 téměř třikrát vyšší než růst trhu.

Evropský trh: Peugeot dál roste

Evropský trh (30 zemí) s osobními a lehkými užitkovými vozy, na němž panuje stále silná konkurence, zaznamenal v první polovině roku 2014 oživení (+ 6,6 %).  V rámci hlavních odbytišť došlo k nejvýraznějšímu růstu automobilového trhu ve Španělsku (+19,8 %) a ve Velké Británii (+11,3 %). Růst vykazuje také Německo (+2,7 %), Francie (+2,7 %) a Itálie (+4 %). Peugeot v tomto kontextu těží z úspěchu své obnovené nabídky osobních a lehkých užitkových vozů a registruje 508 300 prodaných vozů (422 400 osobních a 86 000 lehkých užitkových vozů), což představuje nárůst o 7,6 %. Podíl na trhu činí 6,6 % (+ 0,1 procentního bodu).

Značka Peugeot dosáhla nárůstu počtu prodaných vozů v drtivé většině západoevropských trhů, zejména v jižní Evropě, ve Španělsku (+14,3 %), Itálii (+16,3 %), Portugalsku (+38,5 %), ale také na šesti hlavních středoevropských a východoevropských trzích. Značka vykazuje nárůst podílu na trhu s OV a LCV v několika evropských zemích, zejména ve Francii a v Itálii, ale také v Rakousku, Belgii, Dánsku a Norsku.

Ve Francii rostl prodej vozů značky Peugeot v průběhu prvního pololetí roku 2014 dvakrát rychleji než trh. Podíl na trhu s osobními a lehkými užitkovými automobily činí 16,8 %. Na trhu s osobními automobily, který vzrostl o 2,9 %, dosáhl Peugeot růstu o 7,5 %, s podílem na trhu ve výši 17 %. Peugeot 308 potvrdil svou vedoucí pozici v segmentu hatchbacků C s podílem na trhu ve výši 3 %. Peugeot 3008 a 508 zůstávají na konci června 2014 v čele svých segmentů a Peugeot 108, který byl uveden na trhu 12. června, zaznamenal v prvním měsíci více než 1 500 objednávek. Díky úspěchu posledních novinek dosáhl podíl značky Peugeot na trhu s osobními automobily 17 %.

Tento růst je rentabilní, neboť značka učinila významný pokrok v prodeji soukromým osobám. Podíl na trhu vzrostl o téměř jeden procentní bod ve srovnání s prvním pololetím roku 2013.

Na evropském trhu lehkých užitkových vozů si Peugeot zachoval svou silnou pozici (10,6 %).

Ve druhé polovině roku bude řada osobních vozů zcela obnovená. V září bude uveden na trh nový Peugeot 508 a zvýšení prodejů se očekává i od vozu Peugeot 108. Modelová řada Peugeot pak bude nejmladší v historii, s průměrným věkem 3 roky. Tato řada bude využívat nejnovější technologie „best in class“: dieselové motory Euro 6 Blue HDi včetně verze vozu Peugeot 308 emitující pouhých 82 g CO2/km; benzinové motory PureTech montované do vozů 108, 208 a 308; novou automatickou převodovku EAT6, kterou bude časem vybaveno 12 modelů.

Asijský region: rychlý nárůst prodejů v Číně

V Číně Peugeot dosáhl během první poloviny roku 2014 celkem 185 000 prodejů. Na trhu s OV, který narost o 12,8 % na 8 120 000 vozů, zaznamenal Peugeot nárůst o 32,4 %.

Modely Peugeot 308, 408, 508 a 301 dosáhly velmi dobrého výsledku. V prvním pololetí jich bylo prodáno celkem 123 600 kusů, z toho 36 700 vozů Peugeot 301.

Crossovery Peugeot 2008 a 3008 vykazují novou dynamiku. Prodeje vozu Peugeot 3008 se po 18 měsících prodeje zvýšily o 37 % na 33 700 kusů. Peugeot 2008 registruje za pouhé 3 měsíce od uvedení více než 11 000 prodaných vozů.

Měsíční podíl na trhu činí v červnu 2,35 %, což je ve srovnání s červnem 2013 o 0,7 procentního bodu více. Během první poloviny roku 2014 dosáhl podíl na trhu 2,3 %.

Prodejní síť nyní tvoří 436 prodejních míst (oproti 350 v červnu 2013). Síť se podílí na rozvoji značky v oblastech vykazujících výrazný hospodářský rozvoj, v nichž dochází k růstu měst, daleko od hlavních historických center na pobřeží.

Druhé pololetí by mělo zůstat velmi dynamické. Prodej vozu nový Peugeot 408 bude zahájen v rámci srpnového autosalonu v Čcheng-tu. Nový Peugeot 508 bude představen na autosalonu v Kantonu na konci listopadu. Na trhu se objeví v lednu 2015.

Ostatní země: Peugeot podporuje ziskové prodeje

Na ostatních velkých světových trzích se více či méně projevuje klesající trend. Peugeot utrpěl ztráty v důsledku devalvace měn v některých zemích a zejména slabého kurzu amerického dolaru vůči euru. Ten zapříčinil inflaci, která vedla k významnému poklesu kupní síly a tržní úrovně. Peugeot v této situaci zvolil obchodní politiku zaměřenou na ziskovost, soustředil se na distribuční kanály a pricing power (schopnost zpeněžit stávající hodnotu). Na trzích vykazujících silný pokles vede tato politika ke ztrátě prodejních objemů, která je ale někdy kompenzována nárůstem podílů na trhu.

V Latinské Americe se tak značce Peugeot podařilo zvýšit podíl na trhu v Argentině, a to na 10,9 % (+0,3 procentního bodu). To představuje 40 000 kusů (-21,4 %), na trhu, který vykazuje pokles 23,8 % v důsledku nových automobilových daní, omezení dovozu od začátku roku 2014 a pokračující devalvace argentinského pesa vůči dolaru. Trh by měly oživit velmi příznivé úvěrové sazby pro koupi vozidel vyrobených v Argentině.

V Brazílii má na odvětví automobilového průmyslu vliv zejména nízký růst. Automobilový průmysl se potýká s omezeným přístupem k úvěrům a vysokými daněmi. Brazilský automobilový trh klesl o 7,3 % na 1,58 milionů kusů a prodeje vozů Peugeot zaznamenaly pokles o 18,7 % na 22 600 kusů. Značka Peugeot očekávala pokles objemů kvůli ukončení prodeje modelů Peugeot 207 a Hoggar. Na začátku roku 2015 se však očekává příchod vozu Peugeot 2008, který by měl přispět k obnovení dynamiky.

V Rusku se v první polovině roku 2014 prodalo 1,23 milionu vozů, což představuje pokles o 7,9 % (v prvním pololetí roku 2013 činily prodeje 1 333 000 kusů).  V zemi bylo nově registrováno 12 200 vozů Peugeot, což znamená pokles o 30,7 % ve srovnání s rokem 2013 (17 557 vozů). Podíl na trhu činí 1 %. Na výsledek měly negativní vliv dva hlavní faktory: celkový pokles trhu a zhoršení cenové pozice vyplývající z obnoveného agresivního marketingu v automobilovém odvětví. Prodeje vozu Peugeot 408 vyráběného v závodě v Kaluze jsou lepší než prodej ostatních dovážených modelů. Důvodem je to, že vůz pochází z místní výroby. Moskevský autosalon, který se koná na konci srpna a na kterém se ve světové premiéře představí Peugeot 508 a v ruské premiéře Peugeot 308, by měl značce umožnit vrátit se k růstu.

Na Ukrajině, jejíž trh prudce spadnul o 43 %, se značce podařilo snížit pokles na 3 % a zvýšit podíl na trhu o 1,7 procentního bodu na 3,8 %.

V Alžírsku Peugeot obsadil s 19 800 prodanými vozy (10,7 %) druhé místo na prudce klesajícím trhu (-27,9 % oproti roku 2013).

V Turecku klesl trhu v prvním pololetí o 26 % v důsledku vyšších úvěrových úrokových sazeb a zvýšení cen, které má kompenzovat devalvaci turecké liry. Značka v tomto kontextu prodala 9 600 vozů a zvýšila svůj podíl na trhu v segmentu B o 0,8 procentního bodu. Peugeot 301 se v červnu stal jedničkou ve svém segmentu a za celé první pololetí obsadil 3. místo. Vývoji v druhém pololetí by mělo napomoci zahájení prodeje vozu nový Peugeot 508 a nabídka automatické převodovky u vozu Peugeot 308.

Úspěšná uvedení vozů Peugeot 308, 308 SW, crossoverů 2008 a 3008 a lehkých užitkových vozů

Peugeot 308, který byl zvolen Autem roku 2014, má za sebou velmi dynamický start. Prodej tohoto modelu byl zahájen v září 2013 a v červnu 2014 překročil hranici 100 000 objednávek. Verze 308 SW již registruje více než 21 000 objednávek. Peugeot 308 přispívá k přesunu značky směrem k luxusnějším kategoriím vozů. 42 % prodaných vozů má 3. nebo 4. úroveň výbavy. Úspěch také pozitivně ovlivnil továrnu v Sochaux. Od začátku června je v provozu noční směna, čímž se celková produkce zvýšila na 900 vozů Peugeot 308 za den (+ 160 vozů / den).

Vozy Peugeot 2008 a 3008 i nadále zažívají obrovský úspěch. Celosvětové prodeje vozu Peugeot 2008 dosáhly v průběhu prvního pololetí 95 400 kusů. V květnu se vůz ujal vedení ve svém segmentu s 23,3% podílem na evropském trhu (30 zemí). 65 % prodaných vozů je v nejvyšších úrovních výbavy  3 a 3+. Z toho má přínos i továrna v Mulhouse, kde se výroba zvýšila z 310 kusů za den při uvedení vozu na trh na 860 kusů denně na začátku dubna 2014.

Prodeje vozu Peugeot 3008, jehož objemy v Číně neustále rostou a v Evropě se v nedávné době začala prodávat jeho modernizovaná verze, se v celosvětovém měřítku zvýšily o 13 % na 83 000 kusů.

Peugeot 301 pokračuje po svém uvedení na čínský trh ve svém úspěšném tažení. Prodeje se zvýšily o 55 % na 58 100 kusů.

Úspěch zaznamenává celá řada užitkových vozů Peugeot, prodej vozů Peugeot Partner se zvýšil o 7 % na 66 100 vozů, Peugeot Expert na 15 600 vozů (+23 %) a Peugeot Boxer na 27 800 vozů (+2 %).

Sportovní programy posilují zviditelnění značky

K oživení ambicí značky přispívají i sportovní aktivity a sponzoring. Značku Peugeot čeká na začátku roku 2015 s vozem 2008 DKR velký návrat na Dakar. Tento návrat ke sportovnímu programu mezinárodního rozsahu proběhne s vozem, který má rovněž celosvětové ambice. Peugeot 2008 je již úspěšný v Evropě, nedávno byl uveden na čínský trh a na začátku roku 2015 bude zahájen jeho prodej v Latinské Americe.

Kromě toho Peugeot také uzavřel v lednu 2014 partnerství s Novakem Djokovičem. Tato spolupráce, která má zlepšit zviditelnění značky ve velkých zemích, v nichž probíhají tenisové turnaje ATP, začala naprosto příkladně. Novak Djokovič, který zvítězil ve Wimbledonu a byl finalistou French Open, se vrátil do čela žebříčku ATP. Je spojen s úspěšnými reklamami. V Evropě jde o televizní kampaň na Peugeot 208 a v Číně na Peugeot 2008.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků