Peugeot 908 V12 HDI, benzín nemá šanci

Benzínové okruhové speciály jsou již překonány, žezlo přebírají naftové vozy. A nebo ne? K Audi R10 se nyní každopádně přidává Peugeot V12 HDI...

Vytrvalostní závody vždy patřily k nejprestižnějším závodům na okruzích. Hlavně kategorie prototypů se dlouhá léta těší velkému zájmu a není se čemu divit. Speciály se stovkami koní se prohání po okruzích v rychlostech hodně nad 300 km/h a to vše za doprovodu bezkonkurenční zvukové kulisy.

Vše se změnilo po nástupu Audi R10, tedy speciálu s naftovým dvanáctiválcem. V letošní, první, sezóně Audi vyhrálo vše, kde se zúčastnilo. Přichází snad naftové období?

Nejspíše ano, protože i Peugeot, který dominoval závodům Le Mans na počátku devadesátých let, představil svůj naftový speciál. Od roku 2005 Peugeot pracoval na monopostu, který bude splňovat všechny nezbytné požadavky a nyní v Paříži představil definitivní podobu nového speciálu.

Uhlíkový speciál míří do kategorie LMP1 (LeMans Prototype), tedy mezi prototypy vytrvalostních závodů. Celý vůz vč. motoru váží pouhých 925 kg.

A co motor? Jedná se o dvanáctiválcový motor HDI se vstřikováním common rail. Hliníkový motor má rozevření válců 100° a objem 5,5 l. Výkon naftového agregátů je opravdu vysoký - 514 kW (699 k) tedy více, než nynější okruhový speciál Audi R10. Točivý moment pak dosahuje 1 200 Nm (Audi R10 má o 50k a 100 Nm méně). Vzadu uložený motor přenáší svůj výkon přes šestistupňovou sekvenční převodovku na zadní kola.

I přesto, že se jedná o okruhový speciál pro vytrvalostní závody je výfukový systém vybaven filtrem pevných částic.

Peugeot zamíří na okruhy v příští sezóně a dle úspěchu Audi R10 se dá očekávat, že vytrvalostní závody definitivně ovládnou naftové vozy a pokud se nezmění pravidla, bude tento stav trvat pěkně dlouho. Výhodou této technologie je ovšem v tom, že Audi nasadí dvanáctiválec TDI do svých běžných modelů, ovšem Peugeot nemá auto, do kterého by se V12 HDI vešlo.

Situace na závodních okruzích připomíná tak trochu situaci na silnicích - v mnoha zemích jsou naftové motory extrémně rozšířené zejména kvůli výrazně nižší spotřební dani, která deĺá z nafty mnohem levnější palivo. Nikdo pak neřeší, zda se mu naftový motor líbí nebo ne, rozdíly v provozních nákladech jsou propastné. Na okruhu se pak naftové motory prosazují nikoli kvůli vhodnosti takového agregátu pro sportovní využití či snažšímu získání vyššího výkonu, ale kvůli tomu, že pro ně platí zcela jiná pravidla než pro benzinové motory, která dávají benzinovým motorům nepřekonatelný handicap. Opět nikdo nezvolí naftový motor, protože se mu líbí, ale proto, že jedině s ním je možné vítězit. Ať žije bruselský úředník...

Tip: Kompletní fotogalerii z Paříže si můžete prohlédnout zde, přehled všech novinek naleznete zde.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Živé foto z Paříže
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Peugeot 908 V12 HDI LeMans


TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků