Peugeot 605 (1989): vzpomínka na staré dobré časy

Jistě mi při neděli odpustíte trochu melancholie a sentimentu. Velký sedan Peugeot 605, jehož výroba byla ukončena již před čtrnácti lety, vznikal v době, kdy ještě automobilky dbaly na poctivou stavbu, maximální životnost a další parametry, které se z moderních vozů vytrácejí.

Hned na počátku musím přiznat, že jeden z vozů Peugeot 605 jsem několikrát krátce řídil někdy před dvanácti lety, takže hlubší zkušenosti s ním nemám. Zmíněné auto si tehdy jako zánovní ojetinu pořídil můj dobrý známý za nekřesťanské peníze, šlo o takřka špičkově vybavený zážehový třílitr, který nepostrádal ani automatickou klimatizaci či stavitelnou tuhost tlumičů. Toto auto nedopadlo dobře. Když pak kdesi v Maďarsku tento člověk usnul za volantem a cestou z dálnice do pole přerazil několik stromků, z vraku vystoupil nezraněn a na tento vůz vzpomíná dodnes jako na zachránce svého života.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Peugeot 605 ve svém původním provedení z roku 1989

Tolik na úvod a dost vzpomínek, ovšem pro ty vaše je otevřena diskuse pod článkem. Peugeot 605 byl čtyřdveřovým sedanem vyšší střední třídy s motorem vpředu a pohonem předních kol, který vyráběla francouzská automobilka Peugeot v letech 1989 až 1999. Řada 605 ve výrobním programu nahradila částečně velký sedan Peugeot 604 se zadním náhonem (1975 – 1985) a částečně i menší Peugeot 505, jehož nepřímým nástupcem byl i Peugeot 405.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Palubní deska mnoho sympatií nebudila

Roku 1999 na výrobní linky v Sochaux nastoupil Peugeot 607. Po technické stránce vycházel Peugeot 605 z koncernového příbuzného v podobě modelu Citroën XM (samozřejmě bez typického plynokapalinového pérování). Model 605 se stal zároveň vůbec posledním představitelem „pětkové“ éry, kterou u Peugeotu v roce 1977 zahájil typ Peugeot 305.

Test Peugeot 607 2,2 HDi: francouzský exot

Test Peugeot 607 2,2 HDi: francouzský exot

Karoserii připravilo studio Pininfarina a vtisklo jí hladké, elegantní a vyvážené linie, ovšem vůz na druhou stranu vypadal coby vlajková loď značky poněkud nenápadně. Navíc do značné míry připomínal menší řadu 405, přičemž také třeba palubní deska působila hranatým a nenápaditým dojmem. Tyto skutečnosti modelu 605 zvláště na exportních trzích škodily, navíc když byl v roce 1995 představen citelně modernější, levnější a nepříliš menší Peugeot 406, prodeje řady 605 se propadly.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Faceliftem prošla řada 605 v roce 1995

Podobně jako u sesterského typu XM trpěly i vozy Peugeot 605 zprvu řadou nedostatků a závad, z nichž většina spočívala v bující soustavě moderních elektronických systémů. V roce 1995 prošla řada Peugeot 605 faceliftem, který se na první pohled omezoval prakticky jen na upravenou příď s blikači přemístěnými níže do společných jednotek s mlhovkami, ale zasáhl také další oblasti.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
S rozsáhlou modernizací v roce 1995 se Peugeot 605 dočkal také přepracovaného interiéru
Test Peugeot 406 3,0 V6: hodně válců za málo

Test Peugeot 406 3,0 V6: hodně válců za málo

Motorů se během let pod kapotou Peugeotu 605 vystřídala celá řada. Nabídka zážehových agregátů se opírala o čtyřválce s objemem 2,0 l (XU10) a šestiválce o objemu 3,0 l (PRV). Dvoulitry měly vesměs osmiventilové hlavy (s výjimkou šestnáctiventilu XU10 J4R s výkonem 132 koní/97 kW) a první XU10 2C si dokonce musel vystačit s karburátorem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Peugeot 605 vynikal vyváženými a elegantními liniemi, ovšem postrádal jistou dávku sebevědomí, které se od vlajkové lodi očekává

Nejvýkonnějším čtyřválcem byla jednotka XU10 J2TE s přeplňováním a výkonem 147 koní (108 kW), jež vozu zajišťovala velmi slušné dynamické parametry i solidní spotřebu, ale nevynikala spolehlivostí. Také původní verze šestiválce PRV se musely spokojit s dvěma ventily na válec a výkonem 167 koní (123 kW). Později se objevily varianty se čtyřventilovou technikou i zcela nova konstrukce s výkony okolo 200 koní (147 kW).

Vznětové motory řady XUD11 byly výhradně čtyřválcové se třemi ventily na válec a nepřímým vstřikováním do předkomůrky. Základem byla jednotka 2,1 l s atmosférickým plněním (A) a výkonem 82 koní (60 kW), jeho přeplňovaná verze (ATE) dosahovala 109 koní (80 kW). Později přibyl větší „turbodiesel“ 2,5 l (DK5) s výkonem 129 koní (95 kW). Oba přeplňované agregáty vynikaly klidným chodem a vozu nabízely na svoji dobu přinejmenším solidní dynamické parametry.
 

Technické údaje: Peugeot 605

  • Rok • stupeň výbavy 1989 • SV
  • Počet válců/ventilů na válec • rozvod 6/2 • OHC
  • Typ motoru • zdvihový objem zážehový • 2 975 cm3
  • Vrtání • zdvih 93,0 mm • 73,0 mm
  • Stupeň komprese 9,5:1
  • Nejvyšší výkon 123 kW (167 koní)
  • Nejvyšší výkon při otáčkách 5 600 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment 235 Nm při 4 650 ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,9 s
  • Nejvyšší rychlost 225 km/h
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů manuální • 5 stupňů
  • Objem palivové nádrže 80 l
  • Hmotnost: pohotovostní 1 414 kg
  • Rozvor náprav 2 800 mm
  • Rozchod kol: vpředu • vzadu 1 525 mm • 1 525 mm
  • Rozměr pneumatik 205/60 R15
  • Rozměry: délka × šířka × výška 4 722 × 1 800 × 1 415 mm
  

bazar

Peugeot 3008 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 114 891 km
Cena: 260 000 Kč
Peugeot 307 1,6
Rok výroby: 2006
Stav: 98 876 km
Cena: 84 000 Kč
Peugeot 308 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 116 246 km
Cena: 99 000 Kč
Peugeot 307 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 127 886 km
Cena: 108 000 Kč
Peugeot RCZ 2
Rok výroby: 2013
Stav: 146 015 km
Cena: 360 000 Kč
Peugeot 308 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 178 674 km
Cena: 133 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků