Peugeot 407 2,2 HDI bi-turbo, motorová revoluce z Francie

Peugeot nasadil do svého modelu střední třídy novou generaci motoru s nejnovější technologií vstřikování a také s dvojicí turbodmychadel.
Peugeot 407 2,2 HDI bi-turbo, motorová revoluce z Francie

Známý vůz střední třídy, Peugeot 407, se v letošním roce dočkal drobné stylingové změny a také velkého dárku v podobě nového naftového motoru. Čtyřistasedmička se může nyní pochlubit novou mřížkou chladiče s chromovanými lištami po vzoru sportovního coupé.

To důležitější se však odehrálo pod přední kapotou. Tam se nyní objevil nový čtyřválcový naftový motor 2,2 HDI bi-turbo FAP, který, jak název napovídá, je přeplňován dvojicí turbodmychadel. S nimi dává motor výkon 125 kW (170 k) při 4 000 otáčkách a točivý moment 370 Nm při 1 500 otáčkách. O přenos výkonu na přední kola se stará manuální šestistupňová převodovka.

Motor vznikl ve spolupráci koncernu PSA a Fordu Motor Company. Jedná se o čtyřválec s objemem 2 179 ccm, který je vybaven šestnáctiventilovou mechanickou, dvěma vačkovými hřídeli v hlavě, dvěma vyvažovacími hřídelemi a vstřikováním Common rail třetí generace s maximálním tlakem až 1 800 barů.

Ojedinělá je především technologie dvou sekvenčních turbodmychadel, která se u čtyřválcových motorů objevuje vůbec poprvé. Systém se skládá ze dvou identických turbodmychadel menších rozměrů. Při nízkých otáčkách zajišťuje dodávku stlačeného vzduchu pouze jedno z nich, druhé turbo se aktivuje až při otáčkách v rozpětí 2 600 až  3 200 a to v závislosti na jízdním režimu. Na rozdíl od běžnější technologie twinturba, tedy nasazení jednoho malého a jednoho velkého turbodmychadla, přináší bi-turbo komfortnější křivku výkonu a větší výkon v celém spektru otáček.

O výhodnosti tohoto systému jasně hovoří průběh točivého momentu a tím i výkonu. Motor má k dispozici točivý moment 200 Nm již při 1 000 otáčkách a 280 Nm při 1 250 otáčkách. Tím umožňuje klidnou jízdu s tichým motorem a nízkou spotřebu v podstatě od volnoběhu. Klíčové technické parametry Peugeotu 407 2,2 HDI bi-turbo ve verzi sedan i SW naleznete v přiložené tabulce.

Nový motor bude v řadě 407 k dispozici od letošního podzimu, a tak je jisté zatím jen to, že klasičtí účastníci sporů o to, zda raději biturbo nebo twinturbo, mají určitě o čem přemýšlet...

 

407 sedan

407 SW

Objem motoru (ccm)

2 179

Výkon (kW/k)

125 (170)/4 000

Točivý moment (Nm)

370/1 500

Zrychlení 0-100 km/h (s)

8,7

9

1 km s pevným startem (s)

30

30,3

400 m s pevným startem (s)

16,3

16,4

80-100 km/h na 6. př. stupeň

10,6

11,2

80-100 km/h na 5. př. stupeň

8,1

8,5

Maximální rychlost (km/h)

225

221

Spotřeba (l/100 km)
Město

8,1

8,2

Mimo město

5

5,1

Kombinace

6,1

6,2


Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Peugeot 407 2,2 HDI bi-turbo
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků