Peugeot 406 vs. Peugeot 406: dva šviháci

(srovnávací test ojetiny) Peugeot 406 patří i po mnoha letech k elegánům. Vyzkoušeli jsme dvě atraktivní dieselové verze.
Seznam kapitol
  1. Proč dva?, Elegantní i po letech, Dieselová evoluce
  2. Facelift, Zkoušené vozy
  3. Na první pohled, Velmi špatná světla
  4. Maximum komfortu, Jako v klubovně, Dostatečný zavazadelník
  5. Za volantem, Na silnici, Vystupujeme
  6. Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
  7. Kompletní fotogalerie

Proč dva?

K našemu srovnávacímu testu jsme si vybrali dva sedany Peugeot 406 s vznětovými motory HDI. Nabízí se otázka proč. Jeden z nich měl totiž pod kapotou frekventovaný „dvoulitr“ HDI s výkonem 80 kW a v podstatě standardní, prostřední výbavu, druhý pak prezentoval tu nejbohatší výbavu, jakou tehdy Peugeot 406 disponoval, ale především nejvýkonnější čtyřválec HDI 2,2 l/98 kW, jenž si tehdy prošlapoval cestičku do připravovaného modelu 407 a v inzertních rubrikách se objevuje o poznání méně často.

Naším cílem bude představit ojetý sedan Peugeot 406 jako takový, popsat rozdíly mezi oběma zkoušenými vozy a jejich srovnáním také odlišit případné nedostatky konkrétního kusu od těch obecných a platných pro danou řadu. Pro zjednodušení budeme většinou hovořit o slabším voze (na snímcích je to ten světlý) a v adekvátních situacích k němu uvedeme odlišnosti silnějšího provedení.

Elegantní i po letech

Při pohledu na testované vozy jen stěží uvěříte, že Peugeot 406 se jako projekt D8 začal v Sochaux vyrábět již v létě roku 1995, ale záhy pochopíte, proč mu jen velmi těsně unikl titul Auto roku 1996. V době jeho dílčí modernizace o čtyři roky později již po silnicích 140 exportních zemí jezdilo na tři čtvrtě milionu vozů tohoto typu, přičemž necelá polovina byla vybavena vznětovými motory. Prvními jednotkami, s nimiž „čtyřistašestka“ vyjížděla, byly koncernové zážehové čtyřválce 1,8i 16V/81 kW a 2,0i/97 kW. Již z kraje roku 1996 však přibyla základní motorizace 1,6i/65 kW a dva osvědčené vznětové čtyřválce s přeplňováním a nepřímým vstřikováním. Byly jimi slavné „komůrkové“ jednotky XUD řad 9 BTF (1,9 l) a 11 BTE (2,1 l). A další varianty následovaly. Ještě téhož roku se objevily zážehový, přeplňovaný dvoulitr s výkonem 108 kW (u nás na něj prakticky nenarazíte), vrcholný V6 3,0i/140 kW a automatická převodovka. Rok 1997 přinesl na vybrané trhy tovární verzi s pohonem na benzín i LPG, ale především elegantní kombi s karosérií z dílen Pininfarina. Ten se podepsal rovněž pod dravě vyhlížející dvoudvéřové Coupé, jež se vyrábělo přímo v Itálii a s ostatními dvěma verzemi nemělo společný takřka žádný povrchový díl.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Dieselová evoluce

Těsně před velkou modernizací se pod kapotou Peugeotu 406 představil „dvoulitr“ HDI s výkonem 80 kW, který nahradil „komůrkový“ 2,1 TD se shodným výkonem. Koncern PSA tak byl třetím producentem automobilů, kdo do výroby uvedl vysokotlaké vstřikování common-rail. Připomeňme, že systém vyvinul Fiat ve spolupráci s Magneti Marelli (během vývoje se přidal Bosch) a usadil jej zprvu do Alfy 156 JTD, druhým v pořadí byl Mercedes-Benz se svojí řadou CDI a čtyřventilovým rozvodem. Není se co divit, Peugeot dodnes patří mezi nejvýznamnější výrobce vznětových osobních automobilů na světě. Za rok to bude přesně padesát let co na pařížském autosalonu uvedl typ 403, jenž se stal prvním skutečně masově vyráběným osobním vozem se vznětovým motorem. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Proč dva?, Elegantní i po letech, Dieselová evoluce
  2. Facelift, Zkoušené vozy
  3. Na první pohled, Velmi špatná světla
  4. Maximum komfortu, Jako v klubovně, Dostatečný zavazadelník
  5. Za volantem, Na silnici, Vystupujeme
  6. Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
  7. Kompletní fotogalerie
TEST Audi Q3 35 TDI S tronic: Když nemůže, tak přidej!

Audi Q3 35 TDI S tronic

Příbuznost minulé a nové generace Audi Q3 byste možná na první pohled netipovali. Až tak se kompaktní SUV změnilo. Otázkou zůstává, o kolik výš dokáže novinka posunout standardy nastolené předchůdcem.

včera | Jan Mička | 62 příspěvků
První jízda se Suzuki Swift Sport: Je to žlutý ďábel za super peníze!

Suzuki Swift Sport (první svezení)

„No konečně, ty malej rošťáku“, vypadlo ze mě ihned po nasednutí. Tohle auto je totiž naprosto skvělý způsob, jak utratit půl milionu.

14.  4.  2019 | Vladimír Kadera | 36 příspěvků
TEST BMW M850i xDrive Coupé: Do klubu rváčů v rukavičkách

BMW M850i xDrive

Lexus LC je možná zábavnější a lépe se poslouchá a Mercedes S Coupé je pravděpodobně o chloupek komfortnější. Lepší definice třídy gran turismo však na silnice snad ještě nevyjela.

13.  4.  2019 | Miro Mihálik | 15 příspěvků