Peugeot 405 byl galský luxus za cenu tří favoritů. Francouzský Mercedes se prodával téměř po celém světě

Působivě elegantní Peugeot 405 si první československé zákazníky získal už v posledních měsících socialismu. Když se pak v roce 1992 představil ve vkusně zmodernizované podobě se zahlazenou palubní deskou, soukromé firmy a taxikáři měli na další roky jasno.

Pod nádherný design komfortního Peugeotu 405, hrdě se hlásícího k pověsti o francouzských mercedesech, se podepsalo věhlasné italské studio Pininfarina. První velký úspěch sedanu se dostavil už rok po premiéře, kdy se stal vítězem prestižního evropského titulu Auto roku 1988. Nový model střední třídy vyvíjeli Francouzi už od roku 1983 a očekávání od vozu byla obrovská – vždyť se poté v různých obdobích produkoval i prodával téměř po celém světě.

Kontinentální Evropu zaplavily sedany z linky v domácím Sochaux, kde se spolu s moderními sedany a později kombi 405 Break až do listopadu 1991 rodily tehdy už archaické sedany a kombi 505. Výrobu britských verzí Peugeotu 405 zajišťoval ostrovní závod v Rytonu. Peugeoty 405 běžně jezdily dokonce i v Africe nebo po silnicích Spojených států amerických. A největší zajímavostí je fakt, že se ze všech automobilů v našem přehledu modelů z devadesátých let dočkal nejdelší kariéry – v Íránu a Ázerbájdžánu se totiž tento původně francouzský sedan vyrábí dodnes!

Přestože na Západě na přelomu osmé a deváté dekády obdivovali především vrcholné provedení Turbo 16 s pohonem všech kol a dvoulitrovým čtyřválcem, schopným rozletět se až na tempo 235 km/h, v Československu a později samostatné České republice se největší popularitě těšila úsporná vznětová devatenáctistovka: buď v atmosférickém provedení 51 kW, nebo přeplňovaném o zvýšeném výkonu 66 kW. Takto motorizované sedany sloužily často v taxislužbě a na obchodních cestách reprezentovaly vedení firem. Na českém trhu se však dařilo i atmosférické zážehové osmnáctistovce o tehdy slušných 74 kilowattech.

Pro modelový ročník 1993 se Peugeot 405 podrobil důkladné modernizaci designu. Zvenčí je viditelná především na přepracovaném zadním čele, které přišlo o pečlivě vroubkovanou plastovou výplň, již nahradilo protažené plechové víko zavazadelníku. Současně s tím se podstatně zvětšil vstupní otvor do kufru a faceliftu se podrobily rovněž zadní svítilny.

Největší překvapení ale na cestující čekalo v interiéru, kde odteď zářila úplně nová palubní deska. Jednoduchá, přesto líbivá, ukázkově přehledná, a hlavně tvarově až dodnes nadčasová. Kabina působila na svoji dobu velmi luxusně, což dokládají třeba honosně celočalouněné dveřní výplně nebo široká sklopná loketní opěrka mezi zadními sedadly.

Mezi největší přednosti Peugeotu 405 však vedle poutavého designu a komfortu jízdy od počátku patřily také velkorysé prostorové parametry. Kabina se vzorně měkkými sedadly poskytovala i díky rozvoru 2669 mm téměř prezidentské vnitřní rozměry, za nimiž se neztrácel ani zavazadelník o objemu 470 litrů. Velkorysá byla rovněž velikost palivové nádrže, sedmdesát litrů nafty zvládlo při pětilitrové spotřebě dieselu vystačit na teoretických 1400 kilometrů, tedy téměř na dovolenou z Prahy do italského Bibione a zpět.

Důstojné navázání na takhle atraktivní a nadčasové dílo bylo pro Peugeot obzvláště těžkým úkolem. Nástupce 406 z podzimu 1995 se však povedl na výbornou, a dokonce se jeho design vydařil i u pětidveřového provedení Break, jehož vzhled u čtyřistapětky za sedanem vždy tak nějak pokulhával. Modelovou řadu 406 poté rozšířilo dokonce i svébytné kupé, v případě předchůdce známé pouze ve formě unikátního speciálu pro dakarskou rallye.

Peugeot 405 GL: Technické údaje
Motor Atmosférický řadový čtyřválec vpředu, el. vstřikování paliva
Objem [cm3] 1580
Vrtání x zdvih [mm] 83,0 x 73,0
Výkon [kW/ot.min] 65/6400
T. moment [N.m/ot.min] 128/3000
Převodovka 5M
Pohon Předních kol
Brzdy Vzadu bubnové, vpředu kotoučové
Rozvor [mm] 2669
Délka x šířka x výška [mm] 4410 x 1715 x 1405
Max. rychlost [km/h] 178
Zrychlení [s] 12,5
Spotřeba [l/100 km] 7,8
Objem nádrže [l] 70
Cena základní verze v roce 1992 532.200 Kč

Článek vyšel v Auto Tipu Klassik 03/2022. Časopis si můžete koupit na ikiosek.cz.

Peugeot

Peugeot je největší francouzská automobilka, od roku 2021 patřící do skupiny Stellantis.

Rodinná firma vznikla už v roce 1810, roku 1858 přijala svůj typický znak. První vozítko, kterému lze říkat automobil, Peugeot vyrobil v roce 1899.

Peugeot 108 • Peugeot 208 • Peugeot 308 • Peugeot 2008 • Peugeot 3008 • Peugeot 5008 • Peugeot 508 SW • Peugeot Rifter • Peugeot Traveller • Peugeot Boxer

Diskuze (28) Další článek: Také Škoda Superb se může proměnit v kempovací speciál. Za zlomek ceny karavanu!

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,