121
Fotogalerie

Peugeot 308 SW GT vs. Škoda Octavia Combi RS: Vítěz zcela jednoznačný?

Kapitoly článku:


RS i GT jsou hlavně na dálnice

Protože v takovýchto kombi osazených takto výkonným dieselovým motorem vidím především auto pro rychlé cestování po dálnicích. A v této disciplíně se poprvé ukazuje, že také od pohledu jednoznačně vítězná Octavia má svá slabá místa a že vlastně nakonec tento souboj nemusí být tak jasný. GT je totiž na dálnicích lepší. 

Za prvé se najednou ten pohodlnější podvozek zdá být lepší, respektive Octavia najednou vypadá jako lehce prkenná. Dvoulitr BlueHDI je navíc jednoznačně tišší a kultivovanější než mladoboleslavsko-německé TDI. Šestka automatické převodovky je delší, takže Peugeot na dálnicích točí o trochu méně (2100 vs. 2250 ot./min), což opět přispívá k většímu pohodlí na palubě a jako další úder proti Octavii můžeme přidat ještě lepší celkové odhlučnění interiéru.

octa308-94.jpgocta308-83.jpg
Ostrá jízda po okreskách je fajn, ale jak často byste s podobnými kombíky takovou jízdu praktikovali? Častějším provozem pro tato auta stejně nakonec bude normální denní jízda nebo dálniční cestování, což jsou přesně disciplíny, které zvládá lépe 308 SW GT

Pořád je zde sice pro Peugeot menší strašák v podobě lepší dynamiky Octavie, ale víte co, ono se opravdu nedá říci, že by Peugeot 308 SW GT byl slabý. A že se z nuly na 150 km/h rozjede o pár sekund pomaleji? V reálném provozu to nakonec tak důležité není.

To spotřeba, to je samozřejmě důležitější parametr. Obě auta vyrazila na stejnou trasu zahrnující zhruba 50 kilometrů jízdy po dálnici rychlostí kolem 150 km/h, dalších padesát předpisovou stotřicítkou, kratší úsek po okreskách rychlostí 80 km/h a asi pět kilometrů jízdy, která by se dala označit za městskou. Výsledek?

Ve zmíněném režimu ukazoval nakonec palubní počítač Octavie 5,7 l/100 km, což je velmi zajímavá hodnota. Těžší Peugeot osazený automatem měl už od začátku zaděláno na horší čísla a to se také potvrdilo. Jeho průměr skončil na hodnotě 6,3 l/100 km. Je ale samozřejmě pravda, že tak trochu srovnáváme nesrovnatelné, protože Octavia měla manuální převodovku.

Každopádně ani jedno z těchto aut vás na nákladech za palivo nezruinuje. Jen je potřeba přidat poznámku o močovině. Do BlueHDI od Peugeotu budete občas muset dolít AdBlue, což Octavia nepotřebuje. Tedy zatím to nepotřebuje.

octa308-88.jpgocta308-91.jpg
Aby to nebylo tak jednoduché, Octavia umí být úspornější. Vzhledem k přítomnosti automatu v Peugeotu to ale není žádné překvapení

Městská jízda je pak opět doménou Peugeotu a opět za to může komfortnější podvozek, lepší odhlučnění a tak dále. BlueHDI má ale ještě jednu zajímavou výhodu, což je systém start/stop pracující s reverzibilním alternátorem, který kromě výroby elektrického proudu funguje také jako startér.

V dnešní době je to snad jediný snesitelný systém samočinné deaktivace motoru, protože se čtyřválec vypne ještě za jízdy a nastartovat se umí okamžitě a bez vibrací. To Octavia neumí. Tam se musí motor klasicky několikrát protočit než naskočí a celý proces doprovází citelné vibrace. Řešení je ovšem jednoduché, stačí deaktivovat start/stop.

Při popojíždění v kolnách také rychle zapomenete na vaše okreskové ambice a puristické řeči o tom, že jediné správné auto je to s manuálem. Automat v Peugeotu umí být při normální jízdě velmi plynulý. A jen tak mimochodem, do 308 můžete dostat také sedadlo spolujezdce s masáží což třeba u Škodovky zatím nenabízí ani Superb. I tahle drobnost udělá normální cestování příjemnější. 

Peugeot 308 SW je na normální cestování objektivně lepší auto, o tom není pochyb. Asi už začínáte tušit, o čem tento srovnávací test bude především a ano, tušíte správně. Je vám bližší hra na sport, nebo dáte přednost komfortnějšímu, ale pořád dost svižnému cestování? 

octa308-66.jpgocta308-67.jpgocta308-57.jpgocta308-78.jpgocta308-77.jpgocta308-69.jpg

Škoda Octavia

Škoda Octavia je nejprodávanější automobil v ČR a současně nejprodávanější model značky Škoda. V roce 2020 byla uvedena na trh Octavia IV – čtvrtá generace novodobé Octavie, tentokrát se čtyřmi variantami pohonů: spalovací motor, mild-hybrid, plug-in hybrid a stlačený zemní plyn.

Ceny a výbava • První jízda Škody Octavia RS iV • Škoda Octavia Scout • Hybridní modely • Škoda Octavia RS • Test Škoda Octavia 2.0 TDI Evo

Doporučujeme

Články odjinud