Peugeot 308 SW GT vs. Škoda Octavia Combi RS TDI: Výkon a dynamika

Peugeot vyslal do segmentu rychlých naftových kombíků nižší střední třídy novinku v podobě modelu 308 SW GT, který jsme porovnali s naftovou Octavií Combi RS. Než se dostaneme ke klasickému testu, máme pro vás výsledky měření reálného výkonu a dynamiky. Kdo je rychlejší?
Seznam kapitol
  1. Oficiální data, Naměřený výkon: Realita je docela jiná
  2. Dynamika, aneb naměřený výkon v praxi, Závěr

Peugeot 308 SW v provedení GT se poprvé světu ukázal už loni na autosalonu v Paříži, na český trh dorazil ale až letos na jaře. Zájemci si mohou vybrat mezi benzinovou a naftovou verzí, respektive mezi hatchbackem a karoserií kombi. 

Peugeot 308 GT dorazil na český trh, začíná na 637 500 Kč

Peugeot 308 GT dorazil na český trh, začíná na 637 500 Kč

Nás se týká kombík osazený motorem 2.0 BlueHDi. Zatímco benzinová varianta je dostupná s manuálem, naftovou verzi dostanete vždy s automatickou převodovkou EAT6. Cena takového vozu činí 706 000 Kč po akční slevě 40 000 Kč. 

Rychlý Peugeot 308 tak stojí prakticky stejně jako naftová Octavia Combi RS s manuální převodovkou, za kterou zaplatíte 703 900 Kč a která (ano, víme, že to není úplně ideální) také dorazila do tohoto testu. Jen pro úplnost, Octavia Combi RS 2.0 TDI s automatem vyjde na 750 900 Kč.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Cena je téměř stejná, zaměření obou automobilů je také prakticky totožné, přesto ale najdete mezi Octavií a Peugeotem 308 zásadní rozdíly 

Oficiální data

Oba soupeři mají pod kapotou dvoulitrový diesel, který by měl vyprodukovat papírově téměř stejný výkon. V případě Octavie dosahuje maximum motoru na 135 kW (184 k) v rozmezí od 3500 do 4000 ot./min a točivý moment vrcholí hodnotou 380 Nm od 1750 ot./min do 2500 ot./min. 

Test Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI DSG: absolutní špička  

Test Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI DSG: absolutní špička  

Francouzský konkurent vyprodukuje ze svého dvoulitru BlueHDi podle oficiálních tabulek výkon 133 kW (180 k) při 3750 ot./min a točivý moment 400 Nm. Jeho maximální hodnota je sice vyšší než vrchol Octavie, ale motor jí nenabízí v širším pásmu otáček. Točivý moment vrcholí při 2000 ot./min. Další oficiální čísla týkající se dynamiky a maximální rychlosti obou kombíků najdete v přiložené tabulce.

Peugeot 308 SW GT vs. Škoda Octavia Combi RS TDI: oficiální technické parametry
Motorizace Peugeot 308 SW GT Škoda Octavia Combi RS TDI
Převodovka 6st. automatická 6st. manuální
Max. výkon (kW/k) 133/180 135/184
v ot./min. 3750 3500-4000
Max. točivý moment (Nm) 400 380
v ot./min. 2000 1750-3250
0-100 km/h (s) 8,6 8,2
Max. rychlost (km/h) 218 230
Pohotovostní hmotnost (kg) 1520 1400
Celková hmotnost (kg) 2020 1966
Cena od (Kč) 706 000 703 900

Naměřený výkon: Realita je docela jiná

Podobně jako u nedávného měření Seatu Leon ST Cupra a Škody Octavia Combi RS osazené benzinovým motorem se i tentokrát ve válcové zkušebně ukázalo, že je realita někde trochu jinde. Pro Škodu platí (a pro koncernové motory obecně to je už pravidlem) pozitivní odchylka, motor tedy nabízí více než slibují tabulky, u Peugeotu je to přesně naopak. Zajímavé jsou také průběhy obou jednotek.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Na válcích si Octavia vedla o poznání lépe než Peugeot. Zatímco francouzské kombi na slibované maximum nedosáhlo, Škoda vykázala vyšší než udávané hodnoty

Naftová Octavia RS se dostala s naměřeným výkonem na 137,5 kW (187 koní) při 3794 ot./min, přičemž z grafu je patrné, že oficiálních 135 kW (184 koní) má řidič k dispozici v ještě širším než slibovaném pásmu (až do zhruba 4200 ot./min). Točivý moment se vyšplhal na 397 Nm při 2316 ot./min a také zde je slibovaných 380 Nm dostupných v širším než udávaném pásmu otáček (zhruba do 3200 ot./min).

Klepněte pro větší obrázek
Naměřené maximum naftového motoru Octavie je 137,5 kW (187 k) a 397 Nm. Obě hodnoty jsou vyšší než ty, které najdeme v tabulkách

Peugeot 308 SW GT se na udávaných 133 kW (180 k) při měření nedostal. Naměřené maximum je přesně o deset koní nižší (125 kW/170 k), ale dostupné je v pásmu otáček od 3500 do 3800 ot./min. Točivý moment má plynulejší nástup než Octavia a vyvrcholí hned na slibovaných dvou tisících hodnotou 420 Nm, aby následně zase postupně klesal. Jak je vidět z grafu, průběhy u Peugeotu jsou méně „učesané“ než u koncernového dvoulitru. Francouzský diesel také končí své představení už před 4500 ot./min, Octavii můžete vytočit ještě o kousek dále. 

Klepněte pro větší obrázek
Naměřený výkon u Peugeotu je přesně o deset koní nižší než ten udáváný, vrchol točivého momentu se ale vyšplhal na 420 Nm, což je o 20 Nm víc než oficiální maximum
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Oficiální data, Naměřený výkon: Realita je docela jiná
  2. Dynamika, aneb naměřený výkon v praxi, Závěr
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků